BAŞKASININ EVİNE İZİNSİZ GİRMENİN CEVÂZI BAHSİ
«Savaş
durumunda girebilir ilh...» Yani o
eve düşmanlar girmişse, askerler düşmanla savaşmak
için
o eve izinsiz olarak
girerler.
«Bildirdiğinde
ev sahibinin elbiseyi alacağından
korksa ilh...» Uygun olan sahih
kimselerin o
adamın
elbisesini almak için girdiğini bilmeleri gerekir. Eğer ev sahibinin almasından korkmuyorsa,
zaruretsiz
olarak girmesi caiz değildir. Zâhîre.
Zahîre'de
diğer bazı meseleler daha vardır. O meselelerin bir kısmı şunlardır: «Birisi diğerinin evine
girerek
onun elbisesini zorla alsa, elbise sahibinin hakkını almak için onun evine girmesinde bir
sakınca yoktur. Zira zaruret halleri istisnadır. Bir kimsenin su yolu, başkasının evinin altından
geçse,
adam yolunu tamir etmek istese, oraya evin altından girmek mümkün değilse ev sahibine ya
yapması
için adama izin vermesi veya kendisinin yapması söylenilir. Ey sahibi adamı
bırakmasa,
kendisi
de yapmasa, izinsiz olarak eve girerek su yolunu tamir eder. Birisi
evini kiraya vererek
kiracıya
teslim etse, imameyne göre kiracı
razı olmasa bile evin halini görmek ve tamirat yapmak
için
girebilir. Ebû Hânife'ye göre ise,
kiracı razı olursa girer. razı olmazsa giremez.»
«Vakıf
ise yine böyledir ilh...» Yanı kabri kazma ücretini alır. Eşbâh bunu bir bahis olarak zikretmiş
ve
şöyle demiştir: «Vakıf yerin mübah kabilinden olması uygundur. O halde cenazeyi gömen
kazma
ücretine
zamindir. O zaman vakıf şeklinde musannıfın tazminatta susması, mübah olan bir yerde de
cenazeyi
gömene kazma ücretinin tazmin
ettirilmesine yorumlanır.»
Ebussuud
hâşiyesinde Makdisî'nin hâşiyesinden
naklen şöyle denilmektedir: «Bu
hüküm, eğer o
yer
defn için vakfedilmişse böyledir. Ama eğer o yer gelir getirmesi için bir mescide vakfedilmişse,
o
zaman mülk gibidir. Yani vakfın
mütevellisi cenazeyi çıkarabileceği
gibi ekin için düzeltebilir de.
«Eğer
yer genişse mekruh değildir
ilh...» Yani defin mekruh değildir. Bunun örneği şudur: Bir
kimse
mescide bir seccade serse veya bir tekkeye gitse, diğer birisi de gelse, eğer yer geniş ise
seccade seren adam zahmet veremez. Yok eğer yer geniş
değilse birinci kimseyi sıkıştırabilir.
Velvâlicîye.
Bu
ifade ediyor ki, yer geniş olmasa dahi defin mekruh değildir. O zaman burada şarihin «eğer yer
genişse» ifadesi doğru değildir. Bu dediğim de gizli değildir.