23 Ocak 2019

HUNLAR







HUNLAR

İNSANCA PEK İNSANCA








İNSANCA PEK İNSANCA

IRK SINIFLAMALARI VE OLUŞUMLARI








IRK SINIFLAMALARI VE OLUŞUMLARI

İSLAM KORKUSU ÖZLEM KUMRULAR







İSLAM KORKUSU ÖZLEM KUMRULAR

JEODEZİK ASTRONOMİ DERS NOTU








JEODEZİK ASTRONOMİ DERS NOTU

Mesnevi - Mevlana - Mithat Bahari Beytur




Mesnevi - Mevlana - Mithat Bahari Beytur

RÜYA TABİRLERİ NECATİ BURSALI








RÜYA TABİRLERİ NECATİ BURSALI

Minima Moralia - Theodor W. Adorno ( PDFDrive.com )






Minima Moralia - Theodor W. Adorno ( PDFDrive.com ) 

OLUP BİTENİ DOĞRU ANLAMAK




OLUP BİTENİ DOĞRU ANLAMAK

ERMENİLERİN KALEMİNDEN KÜRTLEŞEN ERMENİLER








ERMENİLERİN KALEMİNDEN KÜRTLEŞEN ERMENİLER

Esther & Thomas Mugerditchian. Ermenilerin Kaleminden Kürtleşen Ermeniler (2016)





Esther & Thomas Mugerditchian. Ermenilerin Kaleminden Kürtleşen Ermeniler (2016)

AHİLİK KÜLTÜRÜ




AHİLİK KÜLTÜRÜ

TÜRK İMPARATORLUĞU 1288-1924 TARİHLERİ ARASI




TÜRK İMPARATORLUĞU 1288-1924 TARİHLERİ ARASI

FELSEFE TARİHİ




FELSEFE TARİHİ

NIETZSCHE VE FELSEFE GILES DELEUZE







NIETZSCHE VE FELSEFE GILES DELEUZE

SEÇKİN ERDOĞAN ŞİİRLERİ






SEÇKİN ERDOĞAN ŞİİRLERİ

ANA KONULARI EKSENİNDE AHKÂF SÛRESİNİN TEFSİRİ




ANA KONULARI EKSENİNDE AHKÂF SÛRESİNİN TEFSİRİ

TRABZON-RUM İMPARATORLUĞU VE TÜRKLER..1204-1404 TARİHLERİ ARASI




TRABZON-RUM İMPARATORLUĞU VE
TÜRKLER..1204-1404
TARİHLERİ ARASI

Astroloji_Dersleri




Astroloji_Dersleri

YALAN TAHSİN YÜCEL







YALAN TAHSİN YÜCEL

HER DOĞAN İSLÂM FITRATI ÜZERE DOĞAR




HER DOĞAN İSLÂM FITRATI ÜZERE DOĞAR

Merneptah Steli (veya İsrail Steli, Merneptah Zafer Steli)


Merneptah Steli (veya İsrail Steli, Merneptah Zafer Steli)

Gezinti kısmına atlaArama kısmına atla

Kahire Mısır MüzesindekiMerneptah Steli (JE 31408).
Merneptah Steli (veya İsrail Steli, Merneptah Zafer Steli) — Antik Mısır kralı Merneptah (iktidar: MÖ 1213 - MÖ 1203) tarafından yazdırılan ve arka yüzündeki granit stelin kral III. Amenhotep tarafından diktirildiği steldir. 1896'da, Mısır'ın Teb şehrinde Flinders Petrie tarafından keşfedilmiştir.
Bu stel, "İsrir" (yani "İsrail")'den bahseden tek Antik Mısır belgesi olması sebebiyle ün kazandı. Bu ayrıca, İsrailoğullarının varlığından bahseden en eski bulgudur. Bu sebeple, çoğu uzman bu stel için "İsrail steli" de demektedir.
İsrail ve Kenan'dan bahsedilen yerler az olmakla birlikte genelde Merneptah'nın Libyalılara karşı yaptığı seferden söz edilir.

İçerik


Libyalılar (Tjeḥenu) şu karakterlerle anlatılmıştır: yabancı insan + halk + yabancı ülke = Libya halkının olduğu ülke
Libu ve Meşveş Libyalıların ve onların Deniz Kavimlerinden olan müttefiklerine karşı kazanılan zaferin anısına yapılan siyah granit stelin son iki satırında, önceden Kenan'da aralarında Aşkelon, Gezer, Yanoam ve İsrail halklarının da bulunduğu birçok halka karşı kazanılan zafer aktarılmıştır.

Keşif

Dikilitaş, 1896'da, Flinders Petrie tarafından, Merneptah'ın Teb'deki ölüler tapınağının birinci avlusunda bulundu. Bu koleksiyon Kahire Mısır Müzesinde yer almakta olup kopya parçaları Karnak'ta bulunmuştur. Bu yeni bulunan stelin tercümesinde yardımcı olmak için Flinders Petrie, Alman filolog Wilhelm Spiegelberg'e danıştı. Metinin sonlarına doğru, Spegielbeg, Merenptah'ın zafere ulaştığı halkın adını bir sembol yüzünden çıkarmakta zorluk çekti -- "I.si.ri.ar?" Petrie anında fikir yürüttü: "İsrail!" Spiegelberg, bu tercümenin doğru olduğuna kanaat getirdi. Petrie, "din adamlarının nasıl hoşuna gitmez?" dedi. Aynı günün akşamında, akşam yemeğinde, buluşunun önemini farkına varan Petrie şunu söyledi:
« Bu stel, diğer bulduklarımın yanında dünyada en çok bilineni olacaktır. »
Antik Mısır belgelerinde ilk defa "İsrail" adı geçmesi İngiltere gazetelerine manşet oldu.
Dikilitaşın yüksekliği 3.18 m, eni 1.63 m'dir. Metin genelde düzyazı olup, Mısır Yeni Krallığındaki diğer steller gibi şiirsel bitmektedir. Dikilitaştaki tarih "Yıl 5, Şemu (yaz mevsimi)'nun 3. ayı, gün 3" (~MÖ 1209-1208)'i gösterip Merneptah'ın savaş zaferinin methedilmesiyle başlamaktadır.

İsrail'den söz ediliş

"İsrail Steli" ismi yanıltıcı olabilmektedir çünkü İsrail ve Kenanla ilgili kısa bir bilgi mevcuttur. "İsrail"in bir sonraki doğrulanmış kanıtı MÖ 9. yüzyıla ait Meşa Dikilitaşı'nda bulunmaktadır.
İsrail'in diğer Kenan devletleriyle (Gezer, Yanoam ve Aşkelon) savaşı kaybetmesi sadece tek bir kıtada bahsedilirken Libya'ya karşı elde edilen zafer birden fazla kıtada yer almaktadır. Merneptah'nın Kenan'a karşı yaptığı seferi anlatan satır şöyledir:
« Kenan tüm gamıyla esirdir.
Aşkelon fethedildi,
Gezer kuşatıldı,
Yanoam yok edildi;
İsrail çöp edildi, tohumsuzlaştı. »
"Çöpleşip tohumsuzlaşmak", yenilmiş uluslar için kullanılan kalıplaşmış bir deyimdir. Buğdat depolarının yok edildiği, ertesi yıl kıtlık çekileceği, dolayısıyla [düşman] ordularının Mısır'a karşı bir tehdit oluşturmayacağı anlamına gelmektedir.
Dikilitaştan anlaşıldığına göre, "İsrail" bu aşamada halk veya kavimler topluluğu olup bir krallık veya şehir devleti değildir çünkü hiyeroglifte "ülke" yerine "yabancı halk" kullanılmaktadır.


"İsrail çöp serdi; tohumları bundan sonra yok."
İsrail'in yanı sıra yenilen halklar olan Aşkelon, Gezer ve Yanoam için yabancıları simgeleyen "değnek" ve ülkeyi simgeleyen "üç tepeli dağ" hiyeroglifi kullanılmıştır yani bu üç ulus birer şehir devletiydi; İsrail için ise yabancıları simgeleyen "değnek"in yanında halkı simgeleyen üç çubuk üzerinde bir erkek ve bir kadın hiyeroglifi kullanılmıştır. Bu simgeler topluluğu Mısırlılar tarafından bir devlete bağlı olmayan göçebe kavimler için kullanılır, bu da, İsrail'in zamanında bir devlete bağlı olmayan yarı göçebe veya kırsal kesim halkı olduğunu göstermektedir.

Alternatif tercümeler

"I.si.ri.ar"ın anlamının çoğu uzmanca "İsrail" olduğu düşünülmekle birlikte buna alternatif görüşler de mevcuttur. "İsrail" dışındaki görüşler içinde en sık tabir gören Jezreel veya Jezreel Vadisi'dir, bu, bazı tarihçiler arasında, Stel 1896'da bulunduğundan beri tartışma konusudur. Bazı uzmanlar ise bahsi geçen şeyin bir yer olmayıp Mısır içindeki zülüflü Libyalılar olduğunu savunur.
Tarihçi Philip R. Davies'in 2008'de dediğine göre: "Merneptah'ın tarihleri olan MÖ 1213-1203'ün ve MÖ 13. yüzyılda Filistin topraklarındaki "İsrail" tercümesinin doğru olduğunu farzedelim. (Muhtemelen doğru olan) İsrail kelimesi bir yerden ziyade bir halkı temsil etmektedir. Bu durum, tercümenin "Jezreel" olma ihtimalini aza indirgiyor - hem İbranice "s" ve "z" harflerinin Mısır harflerinde aynı harfle gösterilmesi sebebiyle, hem de "Jezreel" kelimesinin içinde "tohum" anlamı olduğundan, bu yazı Semitik dilli bir halka cinas ediyor. Bu ayrıca, Merneptah'ın, yüksek tepelerden ziyade Jezreel düzlüklerinde savaşmayı tercih etmesinden kaynaklanıyor olabilir."

Merneptah'ın seferi

Merneptah'ın Kenan'a sefer düzenleyip düzenlemediği konusunda anlaşmazlık söz konusudur. Fazla detay verilmediğinden, sonradan Asurluların belgelerinde de görüldüğü gibi yenilgilerden bahsedilmemiş olabilir. Bu görüşün belli bir oranda ağırlığı vardır; şöyle ki, Merneptah'tan önce gelen II. RamsesKadeş Savaşıyla Levant bölgesini kati bir şekilde kontrolü altına almıştı, bu durum, Merneptah'ın bölgeyi tekrar fethetmesini garip kılmaktadır - buna sunulabilecek tek açıklama, Kenan'da bir ayaklanma çıkmış olması, ve Mısır'ın otoritesini tekrar kurduğudur. Bu açıklama, Merneptah'ın Kenan üzerinde kurduğu kontrol ile ilgili bilgiler içinde tutarsızlık oluşturmaktadır.

Şasu ile bağlantı

Kanadalı Mısırolog Donald Redford, Mısırlılar için "İsrail", Bedevi-vari göçebeler olan "Şasu"ların bir parçası olduğunu belirtir ve buna kanıt olarak III. Amenhotep döneminde Solebtapınağında geçen "Şasu topraklarında Yhw" deyişini sunar. "Yhw", Yahudiler tarafından kullanılan Tanrı'nın isimlerinden biridir.
Bu iddia pek ilgi görmemektedir çünkü Merneptah Stelinde İsrailoğullarından Şasu olarak bahsedilmeyip, Aşkelon, Gezer ve Yanoam kalelerini koruyan Kenanlılarla aynı şekilde giyindikleri ve saç stili oldukları gösterilmiştir.

İsrail'den söz etmenin önemi

Southern Adventist Üniversitesi Arkeoloji Enstitüsü direktörü Michael G. Hasel, İsrail'in MÖ 13. yüzyılın sonlarında Kenan'da önemli sayılabilecek politik gücün olduğunu savunur:
« İsrail, MÖ 13. yüzyılın sonlarında tarım bazlı yerleşik sosyoetnik bir olguydu, bu durum Kenan'a yapılan askeri seferlerde İsrail'den bahsedilmesi için yeterlidir. Merneptah Steli, İsrail halkının sosyal yapısı hakkında bilgi vermezken adı anılması gereken önemli sosyoetnik bir olgu olduğunu belirtmektedir. »
Tel Aviv Üniversitesi Arkeoloji Fakültesi Profesörü Zeev Herzog, İsrail'in bu dönemde güçlü olduğunu gösteren arkeolojik bir kanıtın olmadığını, halkın bir "toplumsal grup" olduğunu 29 Ekim 1999 tarihli "Deconstructing the Walls of Jericho" makalesinde aktarır:
« "İsrail" terimi, sonradan İsrail Krallığının kurulacağı merkez tepe bögesindeki Kenanlar içinde yaşayan topluma Bronz Çağının sonlarına doğru verilmiş bir isimdir... »
Harvard Semitic Museum'da bu dikilitaşın bir kopyası bulunmaktadır.

Ayrıca bakınız

Kaynakça

Notlar

  • Coogan, Michael D., 1999. The Oxford History of the Biblical Word, Oxford University Press
  • Görg, Manfred. 2001. "Israel in Hieroglyphen." Biblische Notizen: Beiträge zur exegetischen Diskussion 106:21–27.
  • Hasel, Michael G. 1994. "Israel in the Merneptah Stela." Bulletin of the American Schools of Oriental Research 296:45–61.
  • Hasel, Michael G. 1998. Domination and Resistance: Egyptian Military Activity in the Southern Levant, 1300–1185 BC. Probleme der Ägyptologie 11. Leiden: Brill. ISBN 90-04-10984-6
  • Hasel, Michael G. 2003. "Merenptah's Inscription and Reliefs and the Origin of Israel" in Beth Alpert Nakhai ed. The Near East in the Southwest: Essays in Honor of William G. Dever, pp. 19–44. Annual of the American Schools of Oriental Research 58. Boston: American Schools of Oriental Research. ISBN 0-89757-065-0
  • Hasel, Michael G. 2004. "The Structure of the Final Hymnic-Poetic Unit on the Merenptah Stela." Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft 116:75–81.
  • Kitchen, Kenneth Anderson. 1994. "The Physical Text of Merneptah's Victory Hymn (The 'Israel Stela')." Journal of the Society for the Study of Egyptian Antiquities 24:71–76.
  • Kitchen, Kenneth A. Ramesside Inscriptions, Translated & Annotated Translations. Volume 4: Merenptah & the Late Nineteenth Dynasty. Malden, MA: Blackwell Publishing Ltd., 2003. ISBN 0-631-18429-5
  • Kuentz, Charles. 1923. "Le double de la stèle d'Israël à Karnak." Bulletin de l'Institut français d'archéologie orientale 21:113–117.
  • Lichtheim, Miriam. 1976. Ancient Egyptian Literature, A Book of Readings. Volume 2: The New Kingdom. Berkeley: University of California Press.
  • Manassa, Colleen. 2003. The Great Karnak Inscription of Merneptah: Grand Strategy in the Thirteenth Century BC. Yale Egyptological Studies 5. New Haven: Yale Egyptological Seminar, Department of Near Eastern Languages and Civilizations, Yale University. ISBN 0-9740025-0-X
  • Redford, Donald Bruce. 1992. Egypt, Canaan, and Israel in Ancient Times. Princeton: Princeton University Press.
  • Redmount, Carol A. 'Bitter Lives: Israel in and out of Egypt' in The Oxford History of the Biblical World, ed: Michael D. Coogan, (Oxford University Press: 1999),
  • Stager, Lawrence E. 1985. "Merenptah, Israel and Sea Peoples: New Light on an Old Relief." Eretz Israel: Archaeological, Historical and Geographic Studies 18:56*–64*.
  • Stager, Lawrence E. 2001. "Forging an Identity: The Emergence of Ancient Israel" in Michael Coogan ed. The Oxford History of the Biblical World, pp. 90–129. New York: Oxford University Press.

Dış bağlantılar

MISIR'DAN ÇIKIŞ VE ARKEOLOJİ




MISIR'DAN ÇIKIŞ VE ARKEOLOJİ

DÜNYANIN GİZLİ TARİHİ


Bir Yahudi atasözü şöyledir....

""""Tanrım, Türklerin ayakkabılarını dar yap. Ayağındaki yaraların acısından başka bir şey düşünmesinler"""" ki, 
Düşünmeye fırsat bulurlarsa, hemen medeniyet kurarlar ve dünyaya hükmederler.
DÜNYANIN GİZLİ TARİHİ

YAŞAMIN TEMEL KURALLARI




YAŞAMIN TEMEL KURALLARI

Silinmesin *T6952550267*DOSYA GÖNDERME FORMU(HUKUK)YARGITAY 20. HUKUK DAİRESİ BAŞKANLIĞINA ANKARADOSYAYA İLİŞKİN BİLGİLERMAHKEMESİKARAR TAR...