11 Haziran 2019

LİNKE TIKLA



LİNKE TIKLA 
https://docplayer.biz.tr/57429294-Havassul-esrar-ilmi-ruhani-derleme-kitap-yazan.html

Mushaf’ın noktalanması, ilk önce hicri 65 yıllarında Abdülmelik ibn-i Mervân (v. 86/705) zamanında ciddi bir ihtiyaçla başlamıştır. Başlangıçta harekenin yerini tutmak üzere noktalama işaretleri kullanılmıştır. Fetha yerine harfin üstüne bir nokta, kesre yerine harfin altına bir nokta, zamme yerine harfin önüne bir nokta, sükûn yerine de iki nokta konuluyordu.
Noktalama icraatının ilk olarak Ebu’l-Esved ed-Düelî (v. 69/688), Hasan Basrî (v. 110/728), Nasr ibn-i Âsım (v. 89/707) veya Yahya ibn-i Ya’mûr tarafından yapıldığı bildirilse de, doğru olanın Ebu’l-Esved’in başlamış olup, diğerlerinin ise bu sistemin geliştirilmesinde önemli rollerinin olmasıdır. Zaten Nasr ile Yahya, Ebu’l-Esved’in talebeleri olup, Abdulmelik’in isteği üzerine, Haccac tarafından bu işle görevlendirilmişlerdir.
Rivayet edildiğine göre, Basra valisi Ziyad, Ebu’l-Esved’e haber göndererek, Allah’ın kitabını doğru okutabilmek için bazı işaretler koymasını istemişti. O, bunu yapma konusunda isteksiz durmuştur. Fakat bir gün Kur’ân okuyan biri
اَنَّ اللّٰهَ بَرِيءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ وَرَسُولُهُ
âyetindeki Resûl kelimesinin harekesini ötre yerine esre ile وَرَسُولِهِ tarzında okuyarak mânâyı alt üst etti. Zira asıl anlamı “Allah da Resûlü de müşriklerden uzaktır.”[1] iken, bu okuyuşla “Allah, müşriklerden ve Resûlü’nden uzaktır.” oluyordu. 

Ebu’l-Esved: “Hâşâ! Allah, Resûlü’nden uzak olmaz!” diyerek valinin teklifini kabul etti. Neticede fetha için harfin üstüne bir nokta, kesre için altına bir nokta, zamme için harfin önüne bir nokta koydu.
Daha sonra yine Abdülmelik (v. 86/705) döneminde şekil itibariyle birbirine benzerlik gösteren harfleri ayırt etmek için noktalamaya (i’câm) ihtiyaç duyuldu. 

Bu ayırım için de nokta kullanılınca, bu defa hareke maksadıyla konulan sistemle çakıştı. Bunun için daha önceki noktalama işi için ayrı, harekeleme için kullanılan noktalama için de ayrı renkteki mürekkepler kullanıldı. 

Bir süre sonra da harekeleme işinde, şu anda bildiğimiz işaretler kullanılır oldu.
Hicri üçüncü asırdan sonra Mushaf’ın yazısı daha da iyileştirilip güzelleştirildi. İnsanları, sûrelerin isimlerini ve âyetlerin sayısını, âyet başlarını belirten işaretleri; durulması lazım olan için  م (mim), durulması yasak olan için  لا (lam elif), durmakla geçmek eşit ve caiz olan için ج (cim)… gibi işaretler geliştirdiler.
Başlangıçta pek çok kimse Mushaf’a herhangi bir şeyi karıştırmamak için, nokta ve harekeyi uygun görmemişlerdi. Ancak zamanın ilerlemesiyle, bu hareketin zarureti ortaya çıkmış oldu. Ve bu icraat gayet normal karşılandı.
Doç. Dr. Muhittin Akgül

[1] Tevbe Sûresi, 9/3.



KURAN YAZISININ HAREKE ve NOKTALANMASI, NOKTALAM SAFHALARANIN GEÇİRDİĞİ


KURAN YAZISININ HAREKE ve NOKTALANMASI, NOKTALAM SAFHALARANIN GEÇİRDİĞİ ile ilgili görsel sonucu

KURAN YAZISININ HAREKE ve NOKTALANMASI,

NOKTALAM SAFHALARANIN GEÇİRDİĞİ

Baştan yazı noktasız ve harekesizdi. Kur'an böyle yazılıyordu. Böyle noktasız ve harekesiz mushaflar yazılmıştır. Bu yazının okunması güç olmakla beraber bazı iyi cihetleri de vardı. Meselâ: Peygamberden işitilen kıraatlerin okunuşuna müsaittir. Bir kelimede muhtelif kıraatler toplanabiliyordu veya kelimenin müsaadesi nisbetinde kıraat ediliyordu. Yedi kıraatin hepsi Mushafı Osman'ın resmine, yazısına uygundur. 
Kıraatde zaten bu şarttır. 
Misal verelim:
وما ربك بغافل عما يعلمون : 123 âyet, noktasız olduğundanتعملون،يعملون da okunur, her iki kıraate de müsaittir. فناداها من تحتها 
19:34 âyet, harekesiz olduğundan " مَنْ مِنْ" = min, men diye
her iki türlü kıraate de elverişlidir.
İslâmiyet etrafa yayılınca Arap olmayan unsurlar da Müslüman olmuşlardı. Bunlar noktasız ve harekesiz Kur'an'ı okumakta herkes gibi güçlük çekiyordu. Lahne ve hataya düşüyordu. Bu güçlüğü gidermek, hataları önlemek için hareke ve nokta koyma çaresine başvurulmuştur. Bu iş başlıca üç safha geçirmiştir:
1-Kelime sonlarında nokta şeklinde harekeler konması,
2- Birbirine benzeyen harfleri ayırdetmek için harflerin noktalanması,
3-Bugünkü şekildeki harekelerin konulması.
Bunları birer birer izah edelim:
1-Muaviye'nin Hilâfeti devrindeyiz. A'rabînin birisi:
واعلموا ان الله برئ من المشركين ورسوله "Va'lemû ennallahe beriün minel-Müşrikîne ve Resulihi" diye okuyor. Bu okunuşa göre mâna çok bozuk oluyor. Bu gibi i'rap hatalarını önlemek için Irak Valisi olan Ziyad ibni Ebih, devrinin âlimi Ebül-Esved Duelî'ye (H. 69/M. 688) emrediyor. Buradaki hata i'rab hatası olduğundan kelimelerin sonlarının doğru okunup i'rap verilmesini sağlayacak işaretler koymasını söylüyor. Ebül-Esved de kelimelerin sonlarına nokta şeklindeki harekeleri koymaya başlıyor. Üstün için harfin üzerine bir nokta, ötre için harfin içine veya önüne bir nokta, esre için harfin altına bir nokta koyuyor. Tenvin için iki nokta koyuyor ve bu işi şöyle yapıyor:

Kâtibine diyor ki: ''Ağzımı açtığım zaman harfin üstüne bir nokta koy, ağzımı topladığım vakit harfin içine bir nokta koy, esre okuduğum zaman harfin altına bir nokta koy!" O zaman bugünkü ıstılahlar henüz olmadığından böyle basit tâbirlerle, basit bir yolda harekeleme işini yapti.

Tenvin için iki nokta koydu. Sonraları bu tarz, noktayla harekeler kelimenin bütün harflerine teşmil olundu. Ancak bunlar Mushafın yazılmış olduğu mürekkebin rengine uymayan bir renk ile yapılıyordu.
Bu usul Mağripte ve Endülüste Dördüncü asrın ortalarına kadar devam etmiştir.
Şarkta Halil ibni Ahmed'in harekeleri yayıldığı halde onlar bu tarzı bırakmadılar.
Böyle kelimelerin sonları veya bütün harfleri nokta ile harekelenmiş Mushafları görüyoruz. Bazan bu noktalar küçük bir daire şeklini almıştır (o). Bilhassa harflerin noktalanmasından sonra hareke noktalariyle harf noktaları birbirine karışmasın diye daire şeklindeki hareke noktaları behemehal lâzımdı. Baştan harflerde nokta olmadığından bu iltibas yoktu. Ayrı renkte olmak, işi halledemiyordu. Hareke noktaları asıl yazıdan sanılmasın için harflere mahsus ve ekseriya siyah olan noktalardan ayrılmak üzere Mushaflarda ayrı renkte konurdu. En eski Mushaflarda kırmızı, sonraları sarı, yeşil ve nadiren mavi renkle yazılırdı. Nokta yerine konulan küçük daireler de böyledir. Dinî olmayan eserlerde ise bu harekeler hiç kullanılmaz. Bu usule göre:
والقلم وما يسطرون âyeti şöyle hareke alır: وْالقْلْم وْمْا يْسطرْوْنْveya وْالقْلْم وْمْائسطْروْنْ 
2- İkinci merhale: Harfler birbirine benzediğinden yine iltibasa düşülüyordu. Hattâ bu yüzden hatalara düşüldüğü söyleniyor. Onun için birbirine benzeyen harfleri ayırdetmek için Haccac zamanında 
(H. 41-95/M. 661-713), Nasr bini Âsim 
(H. 89/M. 707) ve Yahya bini Ya'mer 
(H. 129/M. 746) harflere nokta koyma işini başardılar. Harf noktaları aynı renkte yâni siyah idiler. Hareke noktaları ise başka renkte idi.
İbni Hallikân "Vefeyâtül-A'yân" da Haccac'ın tercümeihalinde diyor ki: "Ebu Ahmet Askeri "Kitabüt-Tashif' de hikâye ediyor: Bütün nâs 40 yıldan fazla Mushafı Osman üzere kıraat ettiler. Abdül-Melik bini Mervan zamanına kadar böyle gitti. Sonra Irak'ta tashif yayıldı. Haccac işaretler vaz'ını kâtiplere emretti. Nasr bini Âmir ve Yahya bini Ya'mer bu işi yaptılar. Harflere tek ve çift noktalar koydular." Bu da Emevilerden Abdül-Melik bini Mervan zamanında yapıldı.
Harflerin noktalanması muhtelif safhalar geçirmiştir. İslâm Ansiklopedisi diyor ki: En son noktalanmış olan harf (8) dir. Bu her halde 11. asrın son yarısından daha evvel vâki olmamıştır. Bazan (Kûfî yazı ile yazılmış Kur'an'larda hemen daima) noktalar sol aşağıdan sağ yukarıya giden meyilli çizgiler şeklinde konulmuştur. Noktaların çift olanları, bazan şakulî ve bazan mail vaziyette olmak üzere yanyana konulur. Üç noktalar düz bir hat istikametinde sıralanır. (Ş) ش harfinde ise bu noktaların üçü ekseriya bir çizgi şeklinde gösterilir. Bu noktalama işi muhtelif şekillerde yapılmıştır ve türlü safhalar geçirmiştir. 
Çeşit harflere türlü noktalar konulmuştur. K ق 
3. asrın ortalarına kadar bu şekilde noktalanmıştır." Yakın zamana kadar ق ile (Fa)ف aynı yazılıdırق .ل harfi de ن'a benzer.
İlk harekeler nokta şeklinde olduğundan bazıları nokta ile harekeden hangisi evvel olduğunu karıştırıyorlar. Evvelâ nokta kondu, sonra hareke verildi, sanıyorlar. Nokta ile harekeyi birbirinden ayıramıyorlar. Halbuki evvelâ hareke, sonra nokta konulmuştur. İlkin harekeler nokta şeklinde idi. Bugünkü harekeler daha sonra yapılmıştır.

3- Ve işin üçüncü merhalesi odur. Hareke noktaları ikinci asrın ortalarında bugünkü şekilde harekelere çevrilmiştir. Ebül-Esved'in koyduğu hareke noktaları yerine bugünkü harekeleri koyan Halil ibni Ahmet (H. 100-170/M. 718-786) olmuştur. Bunları sesli harflerden, harfi medlerden almıştır. Ötre vavdan, üstün mail eliften ibarettir. Esre de kısaltılmış Y'dir. Cezim ve şedde gibi işaretler harekeden sonradır. Bunları da Halil icad etmiştir. Teşdid işareti şedde kelimesinin(Ş - ش harfinden alınmıştır. Hakikaten bugünkü harekeler çok lüzumlu idi. Okumayı kolaylaştırmak için noktalar çok konuldukça, hareke noktaları ile harf noktaları birbirine karışmaya başladı. İki türlü mürekkep kullanmak güç bir işti.
Hasan Basri ve Muhammed bini Şirin, Mushafın noktalanmasında bir beis olmadığını söylerler. Nevevi ise Mushafın noktalanması ve harekelenmesi müstehaptır diyor. Zira lahn ve tahriften korur.
Noktayı kusur sayanlar olmuştur. Hele tahriratta cehalet eseri imiş. Fakat noktasız yazı yüzünden bazı hatalar olmuş ve felâketlere bile sebep olmuştur. Hareke Kur'an'dan başka muharreratta kullanılmazdı, sonradan başladı.

1. Imam Gazali – Arayanlarin Bahcesi : https://yadi.sk/i/zg22smbPviDnKQ
2. Imam Gazali – Ariflerin Yolu : https://yadi.sk/i/mUzMGFfW3t2z0w
3. Imam Gazali – Kimya-i Saadet : https://yadi.sk/i/nI36g8lXekA_VA
4. Imam Gazali – Olum Ve Otesi : https://yadi.sk/i/Bmp6qm6nNXIeuw
5. Erzurumlu İbrahim Hakkı Hazretleri – Marifetname : https://yadi.sk/i/YdghlNbM46yGlw
6. Evliya Makamları : https://yadi.sk/i/XCkxp_DeIimYmA
7. Kirk_hadis : https://yadi.sk/i/TL3XvK4yXxX9GQ
8. Salat-ı Virdi Nurul Arabi : https://yadi.sk/i/8hl1IqgNrrAeQg
9. Ahmet Amis Efendi Salahi Ef : https://yadi.sk/i/Po1O9MbU-WO3AQ
10. DelaylulHayrat : https://yadi.sk/i/eAnspWdkQif_uw
11. Divnu AfritulSeba Arapca : https://yadi.sk/i/Q6vdz7gIV0gi6A
12. EL‐HİKEMÜ_L ATÂİYYE : https://yadi.sk/i/L_tkRPjo-HVBFw
13. Tam_Ilmihal : https://yadi.sk/i/Y7AUXe6w9t7Yjg
14. 01 Fâideli Bilgiler : https://yadi.sk/i/0PgC8ilU3YkRDQ
15. 02 Hak Sözün Vesîkaları : https://yadi.sk/i/F0R3bPlOdrqw_g
16. 03 Herkese Lâzım Olan Îmân : https://yadi.sk/i/o5OadSigh2s1zg
17. 04 İslâm Ahlâkı: https://yadi.sk/i/f7AIK3PQt6Uqqg
18. 05 Eshâb-ı Kirâm : https://yadi.sk/i/zaTrosJJ6_bdIw
19. 06 Kıyâmet ve Âhıret  : https://yadi.sk/i/stknEMT_70phIg
20. 07 Cevâb Veremedi : https://yadi.sk/i/g4Y23HMX0INR-A
21. 12 Menâkıb-ı Çihâr Yâr-i Güzîn : https://yadi.sk/i/VR3892Sc0awodg
22. Mektubat_Tercemesi : https://yadi.sk/i/pwXDXNQuWRBwhQ
23. Elif-BA SuleymanHilmiTunahan : https://yadi.sk/i/CJ2244YUU1Hj2A
24. Evliya Makamları : https://yadi.sk/i/XCkxp_DeIimYmA
25. FERAHNAME. : https://yadi.sk/i/edXKeG2lbzSBCw
26. FEVAİHUL CEMAL : https://yadi.sk/i/hxhJLq2PXr_E5A
27. ESRARI KASEMİ : https://yadi.sk/i/iHGGYSrUhCXGMA
28. FARABİ HARFLER KİTABI : https://yadi.sk/i/vBYc6Rq1ur3GGw
29. GİZLİ CEVHER (ARAPÇA) : https://yadi.sk/i/hZyX5DMtHuQNKA
30. KASİDEYYİ TAİDE : https://yadi.sk/i/dPaeoqtYIqq-VQ
31. KASİDEYYİ SİBİYYE : https://yadi.sk/i/8y7PX9anQWk5NA
32. KASİDEYYİ RAİYYE : https://yadi.sk/i/sHra3d0vMS1moQ
33. KASİDEYYİ BURDE : https://yadi.sk/i/_193uS5YW9nx8A
34. KENZUL ZEHEB : https://yadi.sk/i/5WV9zs32MYvVyw
35. KIRK HADİS : https://yadi.sk/i/_agNJAdrePoGiw
36. İLMİN FAZİLETİ VE DEGERİ : https://yadi.sk/i/rNkCwug5FnRM8g
37. HANEFİ ULEMASINA GÖRE ŞİRKLER : https://yadi.sk/i/soOrAfIV_-4f9g
38. FAZİLETİ YASİN : https://yadi.sk/i/xsPIbjlKAgBAiw
39. ET TEMŞİŞ Fİ ŞERHİ : https://yadi.sk/i/mb5wINs-201--g
40. CELCELUTİYYE DUASI : https://yadi.sk/i/it-R-Rsa1Dcy8A
41. 1.RISALE – MIFTAHÜL KULÜB : https://yadi.sk/i/RsInXgGuXw_oKQ
42. 2.RISALE – MURAKABE : https://yadi.sk/i/lsI-AYKfM9QgCw
43. 3.RISALE – RISALE-I PENDIYE (ÖĞÜT KITABI) : https://yadi.sk/i/Qrfj35rZ0iVFyQ
44. 4.RISALE – EVRAD-I FETHIYE (FETHIYE VIRDLERI KITABI) : https://yadi.sk/i/p-5xNYgCdynbmQ
45. RUNE ALFABESININ GIZEMLI DÜNYASI : https://yadi.sk/i/FzZXQyHFLZlO6w
46. MARIFETNAME : https://yadi.sk/i/ORZMZP1tmDhuTA
47. Cinler ve Tedavisi  : https://yadi.sk/i/5TrscXwQXh1f_w
48. İmamı Cafer radıyallahu anh - Surelerin Havassı : https://yadi.sk/i/Cdff_P2oTYDcsw
49. Havasul Esrar İlmi Ruhani  : https://yadi.sk/i/ydCj0g8AASWotA
50. Havas Dua Hazinesi  : https://yadi.sk/i/CVMolpEHrMK_jA
51. Havas El Afak  : https://yadi.sk/i/NJdRsQa0QsI1Aw
52. Esmai İdrisiyye Şerhi : https://yadi.sk/i/MeItk6OQAw3oTg

TELİF HAKLARINI İhlal eden bir durum söz konusuysa gerekli belgelerle birlikte info@bilgisah.com mail atabilsiniz.
 Diğer Konularımız:

1. Bûnî Risâlesi (Yasaklanan Gizli ilim Kitabı)
2. El Cevahirul Lemmaah Fi İstihdari Mülukil Cin
3. Usulul bast fi sirril evfak vel havas İdris Çelebi 742 sayfa
4. HAVAS İLMİ KİTAPLARI
5. Dini Kitaplar ve Havas Kitapları E-book

Havas kitapları pdf indir havas kitapları Havas kitapları Havas Kitapları pdf indir Dini Kitaplar Pdf indirKenzül Havas Kitabı PDF Yıldızname kitapları Vefk Kitap Sihir Bozma KitapTürkçe Osmanlıca Arapça Havas İlmi Kitaplar
Sende Yorumla...
Kalan karakter sayısı : 500

Silinmesin *T6952550267*DOSYA GÖNDERME FORMU(HUKUK)YARGITAY 20. HUKUK DAİRESİ BAŞKANLIĞINA ANKARADOSYAYA İLİŞKİN BİLGİLERMAHKEMESİKARAR TAR...