MEZHEPLER FAİZ ALIŞ VERİŞ TİCARET
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
| ||
EKONOMİK MESELELER-1
FAİZ
| ||
Faizin illeti nedir?
| ||
HANEFİ
|
Mâlik b. Enes ile İshak b. İbrahim el-Hanzalî aşağıda geçen faiz hadisine şu rivayeti eklemişlerdir: “Ölçülen ve tartılan her şey bunun gibidir.”Bu nedenle kıyas yapılarak faizin illeti bulunur.(serahsi, el mebsut)
Faizin illeti cins ile birlikte “kadr‟dır. Kadr ifadesinden ölçek ve tartıyla satılma kastedilmektedir. ölçülen veya tartılan cinsten olan herhangi bir şey kendi cinsi ile satıldığı zaman eğer biri diğerinden fazla olursa, satış faiz olur ki bu da haramdır.
Hanefîlere göre, mübadele esnasında vasıfta eşitlik şart değildir. Mesela aynı miktarda taze hurma verip yerine bayat hurma almak ya da aynı miktarda kaliteli pirinç verip yerine kırık pirinç almak caizdir. Çünkü örf bakımından bu bir eşitsizlik sayılmamaktadır. Zaten vasıfta eşitliğin şart koşulması, satışları yapılamaz hale getirmektedir. Nitekim Hz. Peygamber de bu konuda, “iyisi ve kötüsü aynıdır” buyurmuştur.(Merginani III,104)
Ayrıca Hanefîler, ölçülemeyecek kadar az olan bir yiyecek maddesinde faizin gerçekleşmeyeceğini söylerler. Çünkü eşitlik, ölçü ve tartı ile sağlanır. Burada ise ölçü ve tartı bulunmadığından fazlalık gerçekleşmez. (küçük elma ile büyük elmanın satışı)(İbni Rüşd)
| |
MALİKİ
|
Faiz ancak altın, gümüş ve yiyeceklerde gerçekleşir.Yiyeceklerin saklanabilir olması gerekir.Biriktirilsin veya biriktirilmesin yiyeceklerde her çeşit bire iki veresiye değiştiriş faizdir.
| |
ŞAFİİ
|
Şâfiî mezhebine göre faiz, altında, gümüşte ve yiyeceklerde cereyan eder. Altı mal ile ilgili hadiste hükmün illeti, değer ölçülerinde değer, yiyeceklerde ise yiyecek olmalarıdır.allahdostu seyyid. Faizin tahakkuku için cins birliği şarttır. Yani malların aynı cinsten olmaları gerekir. Faizden kurtulmak için de eşitliğe dikkat etmek gereklidir.
| |
HANBELİ/ SELEFİ
|
İbn Kudâme, Ahmed b. Hanbel (v. 241/855)‟den faizin illetleri konusunda üç ayrı görüş nakledildiğini söyler. Bunlardan birincisi Hanefî mezhebine uygun, ikincisi Şâfiî ve Malikî mezheplerine yakın, üçüncüsü ise farklıdır. Mezhebin esas görüşü Hanefî mezhebine uygun olanıdır.
| |
CAFERİ
|
Hanefilerde olduğu gibi cins birliği, ölçülen ve tartılan şeylerdir.Borçlarda ise menfaatin şart koşulmasıdır.(şirazi)
| |
ZAHİRİ
|
“Altına karşılık altın, gümüşe karşılık gümüş, buğdaya karşılık buğday, arpaya karşılık arpa, hurmaya karşılık hurma, tuza karşılık tuz, misli misline birbirine eşit ve peşin olur. Kim artırır ya da fazlasını isterse faize girmiş olur. Bu konuda alan da veren de birdir.” Hadisinde geçen 6 maldır.
…Allah, neyi haram kıldıysa onu size açık açık bildirmiştir. Çaresiz ona muhtaç kalırsanız başka.‟Enam:111 ayetine göre peygamberin açıkladıkları bunlardır.Diğer mallarla kıyas yapılamaz.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
| ||
EKONOMİK MESELELER-5
FAİZ
| ||
Darul harpte veya gayri müslimden faiz alınır mı? (vermek yok)
| ||
HANEFİ
|
Evet ,
“Darülharpte Müslüman ile gayri Müslim arasında faiz olmaz."(Zeylai, Nasbu'r-Raye, IV/44; İbn Hümam, VII/39)
İmâm-ı Âzam ile İmâm-ı Muhammed'in benimsediği bu görüşü Ebû Yûsuf reddetmiştir.
| |
MALİKİ
|
Hayır
| |
ŞAFİİ
|
Hayır
| |
HANBELİ/ SELEFİ
|
Hayır
| |
CAFERİ
|
Evet ;
İran İslam Cumhuriyetinin rehberi seyit Ali Hameney konuyla alakalı bir soruya vermiş olduğu cevapta şöyle buyurmuş: "Haddi zatinde gayri İslami ülkelerdeki bankalarda yatırım yapmak işkâlsız ve sakıncası yoktur. Yani eğer bu bankalarda yapılan yatırım onların İslam ve Müslümanların aleyhine olan iktisadi ve siyasi güçlerinin artmasına neden olmuyor ise yatırım yapmanın sakıncası yoktur ama eğer bu bağlamda onların güçlü olmasına neden oluyor ise caiz değildir".
Hakeza aşağıdaki soruya; "İslami ülkelerde var olan bazı bankalar zalim ülkelere, bazıları kâfir ülkelere, bazıları da Müslümanlara ve başkalarına ait özel kurumlara bağlıdır. Söz konusu olan bu durumu göz önünde bulundurarak bu bankalarla yapılacak her çeşit muamelenin hükmü nedir"? allahdostuseyyid. Vermiş olduğu cevapta şöyle buyurmuş: Şer'i olarak helal olan her çeşit muamelenin yapılmasında her hangi bir işkâl yok. Ama İslami kurum ve bankalarla faizli muamele yapmak ve onlardan ödünç (karz) bağlamında kar payını almak caiz değildir. Ama eğer böyleli bankaların sermayesi Müslüman olamayan kimselere ait ise alınacak kar payının sakıncası yoktur.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
| |||||
EKONOMİK MESELELER-6
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/ SELEFİ
|
CAFERİ
|
Bir araziyi gasp edip eken kimse çıkan ürünün sahibi midir?
|
Evet
|
Evet
|
Evet
|
Hayır
|
Evet
|
Kasaplık mekruh mudur?(kalpteki merhameti öldürdüğü için)
|
Evet
|
Evet
| |||
İmamlık, müezzinlik, müftülük , kuran öğretimi gibi hizmetlerin ücret karşılığı yapılması
(kişinin kiralanması)
|
Hayır (Başlangıçta Hayır denilirken , 13. Yy dan itibaren Evet fetvaları verilmiştir.)
|
Evet
|
Evet
|
Evet
|
Evet (devletten maaşa karşıdırlar)
|
Yapılan bir sözleşmeyi değiştirme veya feshetme süresi ne kadardır?
|
3 gün
|
İhtiyaç gereği kadar
|
3 gün
|
Anlaşma ile belirlenir
|
3 gün .
Eğer satılan mal çabuk bozulan bir mal ise satış akşamına kadar cayılması gerekir.
|
Şarap gibi aslı necis olandan yapılan ilacın alış verişi geçerli midir?
|
Evet
|
Hayır
|
Hayır
| ||
Müzik aletlerinin alım-satımı helal midir?
|
Haramdır
| ||||
Alış verişte yemin etmek
|
Doğru da olsa, alışveriş yaparken yemin etmemelidir! Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Malını, yemin ederek beğendirene kıyamette merhamet edilmeyecektir.)allahdostuseyyid [Müslim] |
Doğru bir şey içinse mekruh; yalan yere ise haramdır
| |||
Helal kabul edilen bazı alış veriş örnekleri
|
Selem satış (Para peşin mal sonra),
, Kiracılık ,
Müsakat (Araziyi Sulamak- hizmet Üzerine Anlaşma)
|
Selem satış (Para peşin mal sonra),
Yarıcılık (müzeraa) , Kiracılık ,
Müsakat (Araziyi Sulamak- hizmet Üzerine Anlaşma)
|
Selem satış (Para peşin mal sonra),
Yarıcılık (müzeraa) , Kiracılık ,
Müsakat (Araziyi Sulamak- hizmet Üzerine Anlaşma)
|
Selem satış (Para peşin mal sonra),
Yarıcılık (müzeraa) , Kiracılık ,
Müsakat (Araziyi Sulamak- hizmet Üzerine Anlaşma)
|
Selem satış (Para peşin mal sonra),
Yarıcılık (müzeraa) , Kiracılık ,
Müsakat (Araziyi Sulamak- hizmet Üzerine Anlaşma)
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
| |||||
EKONOMİK MESELELER-7
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/ SELEFİ
|
CAFERİ
|
Darul harptekilere ölü hayvan eti ve domuz eti satılır mı? |
Evet
|
Hayır
| |||
Kazanacağı kesin olursa darul harpte kumar oynayabilir mi? |
Evet
|
Hayır
| |||
Baba-evlât , karı-koca, köle-efendi arasında faiz mübah mı?
|
Bu konudaki mezhep görüşleri, bağımsız bir malî zimmete sahip özel veya tüzel kişiler arasında faizin cereyan edeceği noktasında birleşmektedir.allahdostuseyyid
|
Evet
| |||
Köpek satışı |
Caizdir
|
Sadece av köpekleri caizdir
|
Caiz değil
|
Caiz değil
|
Sadece av köpekleri caizdir
|
Kaparolu satış caiz mi? |
Hayır
|
Hayır
|
Hayır
|
Evet
| |
Bir satışla başka şartlar sunup iç içe satış: “Bana şu kadar ödül vermen veya şu kadar dövizi şu fiyata bozman yahut şu bahçeni bakım ve sulaması bana ait olmak üzere çıkacak meyveleri eşit olarak paylaşmak şartıyla, sana şu gayri menkulümü şu fiyata satarım.” denilmesi gibi. “ olur mu? |
Olmaz
|
Olur
|
Olmaz
|
Olmaz
| |
Madenler özel mülkiyete konu olur mu |
Evet
|
Hayır
|
Evet
|
Evet
|
Evet
|
Feth edilen toprakların dağıtımı nasıl yapılır |
Gazilere dağıtılır
|
Dağıtılmaz
|
Gazilere dağıtılır
|
Devlet başkanı karar verir
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
| |||
EKONOMİK MESELELER-8
ALIŞ VERİŞ
| |||
Yasaklanan alış verişler : Akıl hastasının alış verişi
| |||
HANEFİ
|
Akıl hastasının yapacağı alış-verişin geçerli olmadığı konusunda görüş birliği vardır. Çünkü akıl ve temyiz gücü arızalanınca eda ehliyeti ortadan kalkar. Sarhoş, baygın veya uyuşturucu alarak temyiz gücünü kaybetmiş olan kimseler de bu niteliktedir.
|
Haram yolla, kendi isteği ile sarhoş olanın alış-veriş, boşama gibi tasarrufları geçerli sayılmıştır.
| |
MALİKİ
|
Malikilerin çoğunluğu yukarıdaki görüştedir.
| ||
ŞAFİİ
|
Şafilerde hem alttaki hem de üstteki görüş vardır.
| ||
HANBELİ/ SELEFİ
|
Haram yolla, kendi isteği ile sarhoş olanın alış-veriş, boşama gibi tasarrufları geçersizdir.
| ||
CAFERİ
| |||
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
| |||
EKONOMİK MESELELER-9
ALIŞ VERİŞ
| |||
Yasaklanan alış verişler : Küçük çocuğun alış verişi
| |||
HANEFİ
|
Temyiz gücüne sahip olmayan küçük çocukların çok basit şeyler dışında alış-verişlerinin geçerli olmadığı konusunda görüş birliği vardır.
|
Temyiz gücüne sahip olan çocukların erginlik çağına kadar yapacakları alış-veriş Hanefîlere göre velilerinin iznine veya icâzetine bağlı olarak geçerlidir.
| |
MALİKİ
|
Maliki de Hanefi gibidir.
| ||
ŞAFİİ
|
Şâfiîlere göre ise erginlik çağına gelmeyen çocukların satışı geçerli değildir. Çünkü o ehliyetsizdir.
| ||
HANBELİ/ SELEFİ
|
Hanbeli de Hanefi gibidir.
| ||
CAFERİ
| |||
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
| |||
EKONOMİK MESELELER-10
ALIŞ VERİŞ
| |||
Yasaklanan alış verişler : Aldanma Tehlikesi Bulunan (Garar) Satış:
| |||
HANEFİ
|
Balıkçıya; “Ağını suya bir defa at, ne kadar balık çıkarsa 200 bin liraya alıyorum” denilse, hiç balık çıkmaması halinde satış bedeli karşılıksız kalır.
Yine bir dalgıca; “Bir dalışta çıkaracağın süngerleri 500 bin liraya alıyorum” denilse, dalgıcın hiç sünger çıkaramaması muhtemel olduğu gibi, alacağı para miktarı değişmeyeceği için kendisini fazla yormadan az miktarda süngerle yetinmesi de mümkündür.
Dalındaki meyveyle daha önce toplanmış meyveyi, başağındaki buğdayla hasat edilmiş buğdayı tahmin yoluyla trampa etmekte de garar söz konusudur. Çünkü aynı cinsten olan iki malın değişiminde aradaki fazlalık faiz olur. Ancak halkın yemelik taze hurma ihtiyacını karşılamak amacıyla az miktarda taze hurmanın kuru hurma ile değişimine (ariyye) Hz. Peygamber izin vermiştir. |
Hanefilere göre bu fasit satıştır.
| |
MALİKİ
|
Hanefîler dışındaki üç mezhebe göre garar satışı çeşitleri bâtıl hükmünde bulunur.
| ||
ŞAFİİ
| |||
HANBELİ/ SELEFİ
| |||
CAFERİ
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
| ||
EKONOMİK MESELELER-13
ALIŞ VERİŞ
| ||
Yasaklanan alış verişler : Kabzdan (alımdan) Önce Satış:
| ||
HANEFİ
|
Hanefîlere göre taşınabilir şeylerin kabzdan önce satışı caiz değildir. Çünkü böyle bir satış sünnetle yasaklanmıştır. Fakat taşınmazların kabzdan önce satışı caiz görülmüştür. Çünkü bunların satış süresi ile teslim tarihi arasında bir değişikliğe uğraması ender rastlanan bir durumdur. Bu yüzden gayri menkullerin kabzdan önce alıcı tarafından başkasına satılması halinde satım akdini yerine getirmede güçlük doğmaz.
Şâfiîlere göre ise kabzdan önce satış yasağı genel anlam ifade eder, menkul ve gayri menkul tüm malları kapsamına alır. Hadiste şöyle buyurulmuştur: “Hz. Peygamber malların satın alındıkları yerde satışını, tüccar onları kendi yükleri arasına götürünceye kadar yasaklamıştır.”
Mâlikîler bu konudaki yasağı yalnız yiyecek maddelerine, Hanbelîler ise ölçü, tartı veya standart olup sayı ile alınıp satılan şeylere ait kabul etmişlerdir. Hadiste şöyle buyurulur: “Bir yiyecek satın aldığın vakit, onu tam olarak eline geçirmedikçe başkasına satma.”
| |
MALİKİ
| ||
ŞAFİİ
| ||
HANBELİ/ SELEFİ
| ||
CAFERİ
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
| ||
EKONOMİK MESELELER-17
BORÇ ALACAK
| ||
Borç alınan altın , gümüş vb. değeri artar veya azalırsa ödeme nasıl yapılır?
| ||
HANEFİ
|
Ebu Hanife'ye göre, kıt ve pahalı olduğu bir zamanda ödünç alınan bir kile buğday, bol ve ucuz olduğu bir zamanda ödenirse, ayni özellikte bir kile buğday olarak ödenir. Çünkü borç, bir kile buğdaydan ibarettir. Onun piyasa fiyatı tarafların dışındaki bir olaydır . Bütün mezhepler, dinar ve dirhem olarak borçlanılması halinde borcun misliyle ödenmesi gerektiğini, fazlasının faiz olacağını kabul ederler.
Felslerin (bakır para) veya mağşuş paraların değeri düşerse Ebu Hanife’ye göre ödemelerde bir değişiklik yapılmaz.
Ebu Yusuf'un da bu görüşte olduğu daha sonra onun görüşünün aşağıdaki şekilde değiştiği rivayet edilmiştir. Ebu Yusuf'un prensibi şudur: Ödünç alınmış mislî malların kıymetleri, fiyatların yükselmesi veya başka bir sebeple artar veya eksilirse bunların, borç alma günündeki kıymetlerini ödemek icap eder . Ebu Yusuf'a göre, felsler veya mağşuş paralarla alış veriş yapılır veya borç alınır da sonra paranın değerinde düşme veya yükselme olursa borçlunun, alış verişin yapıldığı yahut borcun alındığı günkü değer üzerinden ödeme yapması gerekir . Ebu Yusuf’un bu görüşü, Hanefi Mezhebi’nde müftâ bih olan yani tercih edilerek kendisiyle fetva verilen görüştür .
| |
MALİKİ
|
Fels veya nakitten (yani dinar veya dirhemden) oluşan bir borç, ister ödünçten isterse başka sebepten doğmuş olsun, bu paraların dolaşımdan kalkmasından veya bunlarda değişiklik olmasından sonra dahi önceki emsaliyle ödenir .
Malikîlerin görüşü de Hanbelîlerin görüşüne yakındır. Ancak onlar, paranın değeriyle ödenmesi için eski paranın bulunamamasını şart koşarlar. Eğer eski paradan bulunabiliyorsa o ödenir. Çünkü borçların misliyle ödenmesi esas prensiptir. Değeri ile ödenecekse değer tespiti, paranın bulunamadığı gün ile ödeme gününden hangisi daha yakınsa ona göre yapılır. Mesela para ayin ilk gününde dolaşımdan kalkmış veya durumu değişmiş ve borcun ödeme süresi de ayin sonunda dolmuşsa paranın değeri ayin son gününe göre hesap edilir. allahdostuseyyid.Ödeme günü ayin başında, paranın bulunamaması da ayin sonunda ise paranın bulunamadığı günkü değerini ödemek gerekir. Borcun vadesi ertelenir ve para birinci vadede bulunamaz hale gelirse birinci vadedeki kıymeti ödemek gerekir. Çünkü böyle durumdaki bir borç ancak kıymeti karşılığında ertelenir. Paranın yok olmasından önce ve sürenin dolmasından sonra borç ertelemesi yapılmış ve para bulunamaması erteleme süresi içinde olmuşsa ikinci sürenin dolduğu günkü değeri ödemek gerekir. Paranın bulunamaması ikinci sürenin dolmasından sonra olmuşsa paranın bulunamadığı günkü değeri ödemek gerekir. Bu hükümler borçlunun ödemeyi keyfi olarak geciktirmediği durumlar içindir. Eğer borçlu keyfi dolarak ödemeyi geciktirirse (mumâtale) aldığı mali ödemesi icap eder. Çünkü mumâtalede bulunmakla haksizlik etmiş olur .
| |
ŞAFİİ
|
Şafiîler felsleri ticaret malı (uruz) sayarlar. Felsin bir mala bedel olması malların takasında birinin diğerine bedel olması gibidir. Dolaysıyla dolaşımdan kalkmış da olsa, fels ile olan borçlar misliyle ödenir .
Şafiîlerde borcun değeriyle ödenmesi kavramı vardır. Borçlanılan misli mal büsbütün değersizleşirse borcun doğduğu günkü değer üzerinden ödemede bulunmak gerekir. Mesela bir kişi çölde birinin suyunu gasbetse, sonra suyun kıymetsiz olduğu bir yerde, bir ırmak kenarında suyun mislini ödemeye kalkışsa bu kabul olunmaz. Suyun çöldeki değerini vermesi icap eder . Onlarda, Ebu Yusuf’un görüşüne uygun olarak, misli malların, ödünç alındığı günkü kıymetinin ödenmesi görüşü de vardır. Ancak bu, mezhep içerisinde zayıf bir görüştür.
| |
HANBELİ
/ SELEFİ
|
Paranın değerinin düşmesi borcu ödemeye mani olmaz, isterse düşüş çok olsun. Hanbelî Mezhebi Hanbelîler borcun değeriyle ödenmesini, sadece dolaşımdan kalkmış para için kabul ederler. Çünkü ödünç alınan malda yeni bir kusur oluşursa alacaklının onu kabul etmesi gerekmez. Felslerin veya mağşuş paraların dolaşımdan kaldırılması, yeni bir kusur oluşması anlamına gelir. Bunu şöyle ifade ederler: "Borç, fels veya kırık (mağşuş) para ile olur da sultan parayı dolaşımdan kaldırır ve onunla işlem terk edilirse alacaklının hakkı, onun değeridir. Borçlu parayı kullanmış olsa da olmasa da fark etmez. Çünkü para onun mülkünde iken kusurlu hale gelmiştir .”
| |
CAFERİ
|
Borç olarak alınan miktar kadar geri verilmesi yeterlidir. Fakat [her iki durumda da] borçlu ve alacaklı borç miktarından başkasına razı olurlarsa, sakıncası yoktur.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
| |
EKONOMİK MESELELER-18
BORÇ ALACAK
| |
Haciz var mı? Zaruri eşyalar hacz edilir mi?
| |
HANEFİ
|
Para borçları için cebrî icrada ilk önce borçlunun şahsına yönelinir (hapis), haciz ikinci derecede bir müeyyidedir.
Çünkü haciz, borçlunun mallarının onun rızâsı olmadan satılması demektir. Mal sahibinin rızâsı bulunmayan bir akid ise sahih değildir.
Borçlunun aslî ihtiyaçları (havâic-i asliyye) dışındaki menkul ve gayri menkul bütün mallan kural olarak hacze konu olabilir. Fıkıh âlimlerine göre -bazı ayrıntılar bir tarafa bırakılırsa- oturmaya mahsus ev, yazlık ve kışlık elbiseler, ev eşyaları (mefruşat, kap kaçak vb.), sanat ve meslek makine, alet ve edevatı, çiftçinin alet, makine ve hayvanları, harp alet ve edevatı, ilim adamlarının meslekleriyle ilgili kitapları, binek ve yük hayvan ve vasıtaları, bir aylık (başka bir rivayete göre bir yıllık) nafaka kişinin aslî ihtiyaç maddeleri kabul edildiğinden doktrinde bunların hacze konu olmayacağı görüşü hâkimdir. Bunun yanında borçlunun hukuken bakmakla yükümlü olduğu anne baba, oğul kız gibi yakınlarının aslî ihtiyaçları da buna dahildir. Şüphesiz ki aslî ihtiyaç maddeleri zaman, muhit, iktisadî ve içtimaî şartlara bağlı olarak değişebilir.
|
MALİKİ
|
Para borçları için cebrî icra ilk önce borçlunun mallarına yöneliktir, hapis ikinci derecede bir tedbir kabul edilmiştir.
Borçlunun evine haciz konulabilir.
|
ŞAFİİ
|
Para borçları için cebrî icra ilk önce borçlunun mallarına yöneliktir, hapis ikinci derecede bir tedbir kabul edilmiştir.
Şâfiîler’e göre borçlunun oturduğu evi ve bineği varsa bunlar satılır ve bedeli alacaklılara verilir.allahdostuseyyid. Çünkü borçlu bunları kiralayabilir.
|
HANBELİ/ SELEFİ
|
Para borçları için cebrî icrada ilk önce borçlunun şahsına yönelinir (hapis), haciz ikinci derecede bir müeyyidedir.
|
CAFERİ
|
Oturduğu ev, ev eşyası ve ihtiyaç duyduğu diğer gerekli şeylerden başka bir şeye sahip olmayan borçludan, alacaklısı alacağını talep edemez; borcunu verebileceği zamana kadar sabreder.
|