24 Aralık 2014

KASİDE‐İ ERCÛZE İmam Ali Kerrema’llâhü veche (Tam Metin) İhramcızâde Hacı İsmail Hakkı ALTUNTAŞ




KASİDE‐İ ERCÛZE
  • 1.     KASİDE‐İ ERCÛZE  İmam Ali   Kerrema’llâhü veche    (Tam Metin)            İhramcızâde  Hacı İsmail Hakkı ALTUNTAŞ   
  • 2.                                       BİR KÜLTÜR HİZMETİDİR  PARA İLE SATILMAZ    İSBN:   ismailhakkialtuntas@gmail.com  http://ismailhakkialtuntas.com    Dizgi  : H. İsmail Hakkı Altuntaş  Kapak  :   Baskı‐ Cilt           :   
  • 3.   KASİDE‐İ ERCÛZE    Hz. İmam‐ı Ali kerrema'llâhü veche tarafından bahr‐ı recez  vezni  üzere  yazılan  ve  istikbalden  haber  veren  meşhur  kasidedir. 1   Bu haberleri hakkında Bediüzzaman kaddese’llâhü sırrahu’l  azîz Hazretleri kasidesi için şöyle demektedir.   "O  Ercuzenin  mevzuu  ve  içindeki  maksad‐ı  aslî;  İsmi  A'zamı  tazammun  eden  altı  ismin  ehemmiyetini  beyan  etmek,  hem  o  münâsebetle  istikbaldeki  bir  kısım  umur‐u  gaybiyeye  ve  te'sis‐i  İslâmiyette  bir  kısım  mücâhedâtını  işâret etmektir. Evet, Hz. İmâm Üstâdı olan Habibullah'dan  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  sellemden  aldığı  dersin  bir  kısmını işarî bir surette zikrediyor.” 2    Seneler  önce  bulduğumuz  bir  nüsha  ile  tercümesini  yapmaya  çalışmıştık.  Fakat  tercüme  yaparken  toplu  manaya  gidilince  ister  istemez  tahrifat  ve  birçok  yanlışlar  yapmış  olduğumuzu bir zaman sonra gördük. Osmanlıca olarak elime  geçen  bir  tercümeyi  incelediğimde  yaptığım  hataları  ve  noksanlıkları  görünce  düzeltmek  ve  meraklıları  için  tekrar  hazırlamak iştiyakı içimizde doğdu.   Elimize  geçen  Osmanlıca  nüsha  tercümesi  Mecmuat‐ül  Ahzab’taki metne sadık olması nedeniyle güzel bir çalışma idi.  Tercümeyi  Risâle‐i  Nur  Şakirdlerinden  biri  olduğu  yazı  üslûbundan  anlaşılıyordu.  Fakat  adını  gizlemiş  olan  bu  alim  kardeşimiz için duacı olarak istifade edilmiş ve gerekli ilaveler  ile  zenginleştirilme  sağlanarak  yeniden  hazırlamaya  gayret  1  Ahmed Ziyâeddin Gümüşhânevî, Mecmuat‐ül Ahzab, s. 582. 597  2  Hz. Ali kerrema'llâhü veche Ercüze Kasidesi'nde istikbâle dair bazı  haberler de vermiştir. (18. Lem'a için bkz. Sikke‐i Tasdik‐i Gaybî, s.  132‐141. Osmanlıca esas nüsha) 
  • 4. 4 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  ettik.   Niyetimiz  büyüklerimizin  bize  bu  dini  emanet  ederken  geçirdikleri  sıkıntıları,  fedakârlıkları,  ileri  görüşleri  ile  gaybî  hadiselere  vukûfiyetleri  göz  önüne  sermeleri  yönünden  bu  kıymetli  kasideyi  bizlere  ulaşmasında  emeği  geçenlere  ve  başta  Hz.  Ali  kerrema'llâhü  veche  Efendimizin  şefaat  ve  duaları için Allah Teâlâ arz u niyaz ederiz.  Allah Teâlâ yardımcımız olsun.  Âmin    İhramcızâde   İsmail Hakkı ALTUNTAŞ  Esenler / İstanbul  2010 
  • 5.   Ha All   Me Rız   He Ce   Ka Ka   On (Al                   ‫ﻟﻪ‬‫ﺍ‬‫ﻭﻋﻠﻰ‬‫ﳏﻤﺪ‬‫ﻟﻨﺎ‬‫ﻮ‬‫ﺳ‬ BİSMİ amd yüce ve sadık o ah Teâlâ; Vahid, Fe elik, Kuddus, Celâl  zıkları ve ecelleri ta er şeyi bilen benzer lâli yüce, benzeri o derleri zamanın ön ra, deniz ve dağ şe nun sıfatları celâl ci llah’ın) Teâlâ (sıfatı ‫ﺭﺳ‬‫ﻋﻠﻰ‬‫ﻟﺴﻼﻡ‬‫ﺍ‬‫ﻭ‬‫ﻟﺼﻼﺓ‬‫ﺍ‬‫ﻭ‬ ‫ﺍﲨﻌﲔ‬‫ﻭﺳﻠﻢ‬‫ﻭﺻﺤﺒﻪ‬   İLLAHİRRAHMANİRR olan Allah Teâlâ’ya  erd, Alîm, Râzık,  sahibi,  akdir eden,  rsiz olan  olmayan  ncesinde ezelde  klinde oluşunu tak hetiyle yükseldi  ının) benzeri asla o   ‫ﻟﻌﺎﳌﲔ‬‫ﺍ‬‫ﺭﺏ‬‫ﺍﳊﻤﺪ‬ RAHİM  mahsustur.  dir edendir.  olamaz 
  • 6. 6 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Nimetleri sayılmakla bitmez  Mahlûkâtı hakkında hükmü ret edilemez.    O faziletli ve keremlidir.  “İnsana bilmediğini öğretmiştir.” 3     Bize verilen ilmin en son varıldığı nokta  Bizim yanımızda hak ve kesin olan husus şudur ki;    O tek olan Rabb’dir  Mülkünde tek olan, ilmiyle eşsiz olandır.    Gaybında dilediği şeye muttali olur.  Bütün hayırları elinde toplamıştır.    Âlemden zürriyetleri ve bir takım kavimleri seçmiştir.  Onların saadetleri için kalemleri çalıştırmış (iyi yazmıştır)    Onları hakikat vadilerinde dolaştırmıştır.  Sonra onlara en doğru yolu göstermiştir.    “Ben sizin Rabbiniz değil miyim”4  dediği günden beri  Bizi şahit tutmuştur. O halde ahdinize hıyanet etmeyin.    Yine hamd o Allah’a mahsustur ki bize hidayet etmiştir.  Şaşkınlığımız halinde (bocalarken) bizi seçmiştir.5     Sonra salât ve selam sürekli  Değeri yanımızda çok yüce olan O Nebi üzerine olsun    3  İkra, 5  4  Â’raf, 172  5  “Seni şaşırmış bulup, doğru yola eriştirmedi mi?” Duha, 7 
  • 7. Kaside‐i Ercûze | 7  Ki hususî şerefe mazhar olan Muhammed 6  dir.  Allah Teâlâ onu kıyamete yakın bize göndermiştir.    O semâda Ahmet ismi ile isimlendirilmiştir.  O takvâ hazinesi, cömertlik denizi hidayet nurudur.    Mevlâmız7  vasıflarında kâmil sıfatlıdır.  Nurları bizâtihi kendinden yayılır    Levhi mahfuz onun nurundan yazıldı.8   O ondaki yazılı olanları haber vermek için (dünyaya) geldi.    Levh’de ne varsa hepsine muttali9  oldu.  Fakat o işittiğinden başkasını söylemedi.10     Dostu (Allah Teâlâ) ne söylediyse O’nun için  Söyledi. O’ndan (Allah Teâlâ’yı) anlattı.11     Söylenmesini nehyettiği her ne olursa olsun  Edebinden dolayı mecalsiz kaldı.12     Olmuş ve olacak şeylerin bilgisi  Göğsünde toplanmış ve sırlanmıştır.      6  Sallallâhü aleyhi ve sellem  7  Mevlâ: Efendi, sahip, malik.  8  Görünmeye başladı.  9  Muttali: Öğrenmiş, haber almış, bilgi edinmiş.   10   “O,  hevâdan  (arzularına  göre)  konuşmaz.  Söyledikleri,  kendisine indirilen bir vahiydir” Necm, 3‐4  11  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellem kendinden bahsetmedi.  12  “Gözü oradan ne kaydı ve ne de onu aştı.” Necm, 17 
  • 8. 8 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Bu sıfatlara sahip olan kimse  Dünyada herhangi bir şeyle nasıl mukayese edilebilir.    ***  Ben onun feyzinden avuçlayan kimse (Ali) yim  Çünkü O vasf edilemez büyük bir denizdir.    Sözü muhtaç olan bir kulun bir âdeti üzere söylerim  Zengin ve muktedir olan mevlâmızın affına sığınırım13     Ben Hidayet eden zâtın amcasının oğluyum14    O Hakk’a davet eden Mustafa’dır.15     O beni Ali (isminden) sonra Haydar diye de çağırmıştır.  Huneyn’de savaştık. Hayber’in fethi bizimle oldu.    Zü’l Kerrâr denilen atın arkasına bindiğimden.  Çarpışırken tozu dumana kattım 16     Ordu Medine’den çıktığından beri17      Zafer ve sekinet ile yardım edilmiş (tir)    (Çünkü) İçinde Emin diye çağrılan bir zât vardır ki  Kat’î olarak Allah Teâlâ’nın yardımı O’nunladır.    Ne zaman ki ordu vadide konakladılar  İçlerinden Bilâl (Habeşî)18  kalkıp şöyle dedi  13  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellemin affına sığınarak   14  Hz. Ebû Tâlib aleyhisselâmın oğlu Ali’yim.  15  Sallallâhü aleyhi ve sellem  16   Haydar‐ı  Kerrar;  Kerrâr,  döne  döne  savaşan  demektir.  Hz.  Ali  savaşırken önünde kimse durmazdı.   17  İslamı yaymak için İslam ordusu cihada çıktığından beri 
  • 9. Kaside‐i Ercûze | 9  “Kim bizim vardığımızdan geri kalırsa  O kişi Allah Teâlâ’ya verdiği söze muhalefet etmiş olur” 19     İçinde benden başka gaip olan yok idi (herkes gitmişti)  Gözüme bir hastalık isabet etmiş (olduğundan gidemedim)  20   18  Radiyallâhü anh  19  Hayber Seferi için  20   (Kaside‐i  Ercuze’de  geçen  beyitleri  daha  iyi  anlamak  için  bu  kısmı önceden okumak faydalıdır.)  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellem, bir gün sabah namazını  kılıp  mescitte  ashabıyla  oturup  sohbet  ederken  Cebrail  aleyhisselâm Hayber Kalesi’ni fethetmesi gerektiği vahyini getirir.  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  sellemin  Cebrail’in  getirdiği  vahyi  ashaba  bildirmesinin  ardından,  ehl‐i  İslam  olan  ve  din  gayreti  taşıyan herkes gaza niyetiyle Hayber Kalesi’nin fethine çağırılır. Bu  çağrıya kulak veren yirmi bin Müslüman er, savaş tedariki görür.  Yapılan  bu  hazırlıkların  ardından  İslam  dinini  sembolize  eden  alemlerini de omuzlarına alan ashap, Mekke’den Hayber’e doğru  Hayber Kalesi’ni fethetme niyeti ile yola çıkar. Müslüman ordusu,  Hayber’e  varır  varmaz  Hz.  Ömer  radiyallâhü  anh,  Rasûlüllah  sallallâhü aleyhi ve sellem tarafından Hayber Kale’sine elçi olarak  gönderilir. Hz. Ömer, Hayber ehlini imana ve İslam’a davet etmek  için  kaleye  gider  fakat  burada  taş,  sopa  ve  od  ile  karşılanır.  Hz.  Ömer’in  İslam  dinine  olan  daveti,  yedi  kapısı  olan  Hayber  Kalesi’nin on iki beyi ve kale içinde yaşayan halk tarafından kabul  edilmez. Bu olayın hemen ardından fetih süreci başlar.   İleriki günlerde sırasıyla Hz. Ebubekir, Hz. Ömer ve Hz. Osman  radiyallâhü  anhüm  İslam  sancağını  alarak  ashap  ile  birlikte  Hayber  Kalesi’ne  kaleyi  fethetmeye  gider.  Lakin  tüm  uğraşlara  rağmen  ashaptan  hiç  kimse  bu  konuda  bir  türlü  muvaffakiyet  gösteremez.  Üstelik  ashaptan  pek  çok  kişi  şehit  olur.  Hayber’in  yirmi  gün  geçmesine  rağmen  fethedilememesi  ve  pek  çok  kayıp  verilmesi  ashabın  ve  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  sellemin  müteessir  olmasına  sebep  olur.  Bu  sırada  Rasûlüllah  sallallâhü 
  • 10. 10 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  aleyhi ve sellem, ashaba Hz. Ali kerreme’llâhü vecheyi sorar. Hz.  Ali’nin gözlerinin hasta olması sebebiyle Hayber Kalesi’nin fethine  katılmadığının  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  selleme  söylenmesinin ardından Allah Teâlâ’ın izniyle Hz. Ali’nin gözlerinin  olağanüstü  bir  tedavi  ile  yani  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  sellemin ağzından tükürük çıkarıp sürmesiyle tedavi edilir.   “Allah’ın Arslanı” sıfatı ile bilinen Hz. Ali kerreme’llâhü veche,  gözlerinin iyileşmesinin ardından hemen silahını kuşanıp Zülfikar’ı  takar  ve  Düldül’e  binip  Hayber  Kalesi’ni  fethetme  amacıyla  tek  başına yola çıkar. Hayber Kalesi’nin etrafındaki kırk arşınlık su dolu  hendeği  bir  sıçrayışta  sıçrayarak  geçen  Hz.  Ali,  bu  davranışıyla  herkesi  şaşırtır.  Hendeğin  öbür  tarafında  Hz.  Ali,  Hayber  Kalesi  beyinin  kardeşi  Anter  ile  savaşmaya  başlar.  Hz.  Ali  Anter’i  İslam  dinine  davet  eder;  ama  Anter  bu  davete  icabet  etmez.  İmana  gelmeyen  Anter,  Hz.  Ali’nin  Zülfikar’ından eman  bulamaz  ve  tek  vuruşta  atı  ile  birlikte  iki  parçaya  ayrılmak  suretiyle  canını  cehenneme  ısmarlar.  Kardeşinin  öldürüldüğünü  gören  Amr,  kısa  bir  şaşkınlığın  ardından  iki  çuvalı  üst  üste  giyerek  kaleden  dışarı  çıkar  ve  Hz.  Muhammed’i,  Hz.  Ali’yi  öldürmek,  ehl‐i  beyti  esir  etmek niyetiyle Hz. Ali ile savaşmaya başlar. Hz. Ali kerreme’llâhü  veche, Dehhak’ın neslinden gelen ve onun kılıcına sahip olan Amr’ı  da  imana  davet  eder;  ama  Lat‐ı  Menat’a  tapan  Amr  da  kardeşi  Anter  gibi  bu  daveti  kabul  etmez  ve  Hz.  Ali’nin  Zülfikar’ının  bir  hareketiyle  atıyla  beraber  iki  parça  olup  ölür.  Hz.  Ali’ye  hamle  yapmak isteyen iki leşkerin de Hz. Ali’nin narası sayesinde sersem  olup ölmesinin ardından Hz. Ali, Hayber Kalesi’nin kapısına yapışır  ve  otuz  bin  batman  ağırlığında  olan  bu  kapıyı  yerinden  koparır.  Sonra  bu  kapıdan  Hayber  Kalesi’nin  önündeki  hendeğin  üzerine  köprü  yapar.  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  sellem  o  sırada  kaleden  Hz.  Ali’nin  üzerine  atılan  olağanüstü  ağırlıktaki  kaya  parçasını mucizevî bir şekilde Hz. Ali’ye haber verir. Hz. Ali de bu  taşlardan İsm‐i Azam  duasını (Sekine Duasını) okuyarak korunur  ve taşlara Zülfikar’ı karşı tutarak iki parça eder. Köprü üzerinden  geçerek  kaleye  giren  İslam  askerleri,  Hayber  Kalesi’ndeki  askerlerinin  kimini  kırar,  kimini  Müslüman  yapar.  Böylece  kale  fethedilir  ve  kalenin  içindeki  mallar,  silahlar  fethin  yirminci 
  • 11. Kaside‐i Ercûze | 11  Damadı Osman’ı21  da göndermiş  Mustafa aleyhisselâm. Cahil kavmi uyarsın diye.    Çünkü onda bir vakar var idi.  Arapların arasında hem bir iftiharı vardı. 22     O zaman Nebi 23  şöyle içten dua ederek  Dedi ki;  “Ya Rabbî damadım Ali’yi getir (isterim)    Bir gizlice sesle (hasta halimden) uyandım.  Şöyle diyordu: “Yâ Ali korkak bir kimse olma    Hâdî zâta24  yürümekte gayretli ol  Düşmanlara karşı O’na yardım etmen için     Yarın sancağı taşıyacaksın”25   gününde  Müslüman  askerleri  tarafından  ganimet  olarak  ele  geçirilmiş olur.   BÜLBÜL,  E.  (  Haziran/2008  ).  Hazret‐İ  Ali  Cenkleri  Üzerine  Bir  Tetkik  İnceleme‐Metin).  Sivas:  Cumhuriyet  Üniversitesi  Sosyal  Bilimler  Enstitüsü  Lisansüstü  Eğitim,  Öğretim  ve  Sınav  Yönetmeliğinin  Türk  Dili  ve  Edebiyatı  Anabilim  Dalı  Halk  Bilimi  (Folklor) Bilim Dalı İçin Öngördüğü 221236 Yüksek Lisans Tezi. s.  95‐96   21  Radiyallâhü anh  22  (Fakat fayda etmedi; Hayber Yahudileri teslim olmadılar)  23  Sallallâhü aleyhi ve sellem  24  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve selleme  25  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellem buyurdular ki:  "Yarın sancağı öyle birisine vereceğim ki, Allah  ve resulünü  sever, Allah  ve resulü de onu severler. Allah  kaleyi onun eliyle  fethedecektir"  Ertesi gün sancağı Hz. Ali'ye verdi ve Hayber kalesini fethetti.”  (İbn‐i  Hasan el‐Kilabi'nin "Müsned‐i Dimaşk" Hadis no: 27 / Az 
  • 12. 12 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Hemen o an da kalktım ve ayeti okudum.    Sonra zırhımı ve miğferimi giydim  Kılıcım Zülfekârı’mı 26  aldım    Atıma seri bir şekilde yöneldiğim zaman  Ona bindiğim zaman ağrılar (hastalığım) benden gitti    Fakat iki gözümde rahatsızlığım devam ediyordu.  Bu hal benim mutad (alışılmış) bir halim de değildi.    Bunun üzerine Fatıma27  uykudan uyandı  Nerede ise yüzüne (üzüntüden) ellerini vuracaktı.    Olanlardan kendisine haber verilmemişti.  Çünkü o biliyordu ki benim iki gözümde elem var.  bir farkla aynı mealde: Siret‐i  İbn‐i   Hişam c.3,  s.334  /  Müsned‐i  Ahmed  bin  Hanbel  c.5,s.33  /  İbn‐i  Sa'd'ın  "Tabakat"  c.3,  s.158  /  Tarih'üt Tabari c.2, s.93 / Tirmizi Hadis no: 3970)   26   Zülfekar:    (Zülfikâr)  Çatal  şeklinde  iki  başlı kılıcının adıdır.  Zû  "sahip",  fakara  "deldi"  demektir.  Kelimenin  tamamı  delici  anlamına gelir.   Hz Ali kerreme’llâhü vechenin Uhud savaşında Kureyş’in önde  gelen  savaşçılarından  dokuz  kişiyi  öldürdüğü,  bu  savaşta  bedeninden  yetmiş  yara  alarak  son  ana  kadar  peygamberi  savunduğu,  bu  sebeple  de Cebrail'in,  “Zülfikar'dan  başka  kılıç,  Ali’den başka da yiğit yoktur.”   ("La fata illa Ali, la saif illa Zülfekâr" ‫ﻟﻔﻘﺎﺭ‬‫ﺍ‬‫ﺫﻭ‬‫ﺍﻻ‬‫ﺳﻴﻒ‬‫ﻻ‬‫ﻋﻠﻰ‬‫ﺍﻻ‬‫ﻓﺘﻰ‬‫ )ﻻ‬ dediği  rivayet  edilir.  Zülfekâr'ın Topkapı  Sarayı'nda  olduğu  iddia  edilir. Diğer rivayetlere göre Halife Ali'nin vasiyeti üzerine Necef'te  denize atıldığı belirtilmiş ve sonradan Med'den gelen Ebu Müslim  Horasani bulmuş.  27  Aleyhisselâm 
  • 13. Kaside‐i Ercûze | 13  O zaman halimi (O’na) şerh ettim (açıkladım)  Fatıma kendisine dedi ki “Yürü aldırış etme”    “Şüphesiz babam ve ordusu mansur olacaktır.”28   “Gayretleri meşkûr olacak ve mükâfat görecektir”29     Sonra Hasaneyn’imi 30  gördüm. İstiyordum ki;  Bir bakışla onlara veda edeyim, olmadı31     Her ikisini de uykuya dalmışlarken kokladım  Rabbime dua ettim ve oruç tutmaya nezr ettim32      Allah Teâlâ için eğer selametle dönersem  Velimeyi33   yemeden ikrâm olarak oruca niyetlendim.      O gece sabaha kadar yürüdüm  Kavuşmayı arzulayan birisi olarak Tâhâ’ya 34  yaklaştım    Nebi aleyhisselâm beni görene kadar yürüdüm  Selâm verdiğimi (gördü)Kardeşlerime işaret eyledi       28  “Babam Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellem ve ordusu zafer  kazanacaktır.”  29  “Gayretleri beğenilmiş olacak ve karşılığını görecektir”  30  Hasan ve Hüseyin aleyhimesselâm  31  Vedalaşma zamanı bulamadım.  32  Oruç tutmayı adadım  33  Velime: Düğün münasebetiyle verilen yemek. Sevinç ve saadet  ifade  eden  her  türlü  merasim  sebebiyle  verilen  ziyafetlere  de  velime  dendiğini  söyleyen  olmuştur  (Şevkânî,  Neylü'l‐Evtar,  VI,  Mısır t,y., 198) “Savaştan dönüşte verilecek yemeyi bile yemeden  önce oruç tutmayı adadım.”  34  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve selleme 
  • 14. 14 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Buyurdu ki; “Sancağı Behlül’e35  verin”   “Allah Teâlâ’yı ve Rasûlüllahı seven kimseye”    Sonra; “İki torunumun babası bana yaklaş”  “Allah Teâlâ’dan iki gözüne şifa isteyeyim”    Her ikisine şifalı tükürüğünden sürünce  İkisini de iyileştirdi ve ikisi de görür hale geldi.    Her ikinsinin etrafında elini gezdirdi  Onlardaki elem hemen şifa buldu    O anda O’nun36  her iki elini arka arkaya öptüm  Sora Rabbim Allah Teâlâ’ya şükür olarak hamd ettim    Meydanın ortasına gitmek için yürüdüm  Ümmetin savaşmaya hazır bir askeri olarak    İlk karşıma çıkan Abîd37  oldu  Şiddetli savaşçıya merhaba olsun    Bana dedi ki “Ey Ebî Tâlib’in oğlu!  Şu savaşmak isteyenin yardımına geldin”    Kendi zannınca cehâletle savaşmak isteyen Muhammed’in  Biz ona akıl yoluyla tabi olacakmışız    Kendisinden önce gelen dini terk edecekmişiz  O din ki ehline Tevrat hidayet etmiştir.    35  Behlül: Mizahı seven, Hayır sahibi, çok iyi kişi,  36  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellem  37  Anter 
  • 15. Kaside‐i Ercûze | 15  Heyhât! O bizden asla bir şey göremez  Ancak kafaların havada uçtuğu bir vuruşma görür.    Yine dedi ki; “Çok şiddetli gücümle karşı karşıya geldin  Nice kahramanları parçalayarak öldürdüm”    Hücum ederek bana vurmak istedi  Koluyla, eliyle, beş parmağın hepsiyle    Zülfekâr ile vurarak ona hemen karşılık verdim  Ölüme yaklaştıracak bir darbeyle onu yere yıktım.    O zaman melekler tekbir getirdiler  Cinler yetişilecek38  korkusuyla kaçıp gittiler    Çünkü o (vuruş) Hâşim’in vuruşu idi  Güçlü bir melek (kuvvet)39  tarafından yardım edilmiş idi.    Savaş ateşi şiddetli alevlendiğinden beri  Sema boşluğundan haykırmalar duydum    Muhtâr’a40  dedim ki; “Ey beşerin en hayırlısı  Bu iş nedir? Buyurdu ki; “Sabitkadem ol, zaferi müjdelerim    Allah Teâlâ’nın yardımı geldi bize doğru koşuyor.  Çünkü biz işimizi O’na havale ettik.    Cebrâil ve melekler semâda   Dua seslerini yükseltmektedirler    38  Ölüm bizede ulaşacak korkusuyla meydandan kaçtılar  39  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellemin manevi gücü  40  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve selleme 
  • 16. 16 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Kınanmış kalabalığa galip gelmemiz için  Hayber Kalesinin arkasındaki Yahudilere”41     O anda yüksek sesle tekbir getirdim  Sevinçten dolayı Müjdeleyicinin42  zaferiyle    İslâm askerleri de tekbir getirdiler  Kınanmışlara hep beraber hücum ettiler    Rabbimin izniyle kaçarak hezimete uğradılar  Korku ile doldular daha da korktular    Hep beraber kale ehline göründüler  Onlar43  zannettiler ki zenginlikleri kendilerini korur.    Kale kapısına doğru azimle yöneldim  Onu sarstım, civardaki tepelerde (taşlar) sarsıldı    (Onlara bağlı olarak) Öyle ki o çok sağlam idi.   Kırmızı renkli bir takım taşlar (dan yapılmıştı)    Kale kapısının yıkıldığını gördüklerinde  Her biri hezimete uğradıklarını anladılar.    “Onların kaleleri bir koruyucu olmayınca”  44   41  Hayber’e sığınmış Yahudilere   42  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellem  43  Yahudiler  44  “Ehl‐i kitaptan inkâr edenleri, ilk sürgünde yurtlarından çıkaran  O´dur.  Siz  onların  çıkacaklarını  sanmamıştınız.  Onlar  da  kalelerinin, kendilerini Allah Teâlâ´dan koruyacağını sanmışlardı.  Fakat  Allah  Teâlâ´nın  azabı,  onlara  beklemedikleri  yerden  geliverdi. O, yüreklerine korku düşürdü; öyle ki evlerini hem kendi 
  • 17. Kaside‐i Ercûze | 17  Onların asileri bize itaat edici olamazdı    Ordu bana doğru toplandı. Tâ ki  İbn‐i Mettâ45   balığının karnını gibi oldum46     Sonra elimle (kapıyı) köprü gibi uzattım  Tâ ki üzerinden ordu geçe, yürümeye başladı47     Bu derin hendeğin yarığından  Onun üzeri en kolay (geçilecek) yol halini aldı    Allah Teâlâ öyle bir kaleyi bize fetih ettirdi ki;  Tubba’ ve Âd kavmine ait idi.    Kerim olan Allah Teâlâ bizim hakkımızda değiştirdi48   Korkuyu emniyete, şefkate ve iyiliğe (değiştirdi)    Onun (Hayber) fethi Tâhâ’nın49  mucizelerindendir.  Öyle ki O’nun ne benzeri ne de biriyle kıyas edilebilir.    Bundan dolayı iki isim sahibi oldum  Bir de künye ki daha önce hiç duymadım      ****    elleriyle,  hem  de  müminlerin  elleriyle  harap  ediyorlardı.  Ey  akıl  sahipleri! İbret alın.” (Haşr,2)  45  Yunus aleyhisselâm  46  Kapının altına girerek köprü olması için destek verdim.  47  Bkz: (BÜLBÜL, Haziran/2008 ), s. 95‐96   48  Bize bu kaleyi onlardan almamızı ihsan etti.  49  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellemin 
  • 18. 18 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  “Ebâ Türab” 50 künyesini bana vermişti   Adnân’ın Nebi’si Hâdi olan Mustafa 51      Şöyle ki; Fatıma52  ile bir kırgınlığım olmuştu.  Sonra bu kırgınlığımın ardından (Fatıma) pişman olmuştu.     Ben mescidin köşesine gelmiş (yatmıştım)  Sıkıntılı bir halde uyuyup kolumu yastık yapmıştım    Tavandan üzerime toprak dökülmüştü  Bundan dolayı Rabbime yakınlığım arttı.    O anda Arâbî Nebi53  gelmiş  Başıma gelen işi soruşturuyordu    Beni yatmış halde uykuda görünce  Kalbi bana acır oldu    Bana dedi ki; “Ey Ebâ Türâb uyan!  Sana isabet eden musibet bana ağır geldi”    Şerefli elini bana doğru uzattı.  Dedi ki; “Azimet olan rızaya yaklaş”    “Yumuşak sözler söyle” diye başladı  (Sonra) Buyurdu ki; “Kalk Fatıma seni(n halini) görsün”    “Çünkü Sen kızıp (evden) çıktığından beri  Göz pınarlarının yaşları hala akmaktadır.”  50  Toprağın Babası  51  Sallallâhü aleyhi ve sellem   52  Aleyhisselâm  53  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellem 
  • 19. Kaside‐i Ercûze | 19  O zaman Rasûlüllah’a hürmeten hemen kalktım  Sonra emirlerine uyarak kabul ettim.    Mahlûkatın en şereflisi önümde yürüdü  Tâ ki Marziye54   (Fatıma aleyhisselâm)´ın evine geldik    Girdiğimiz zaman şeytan tekbir getirdi (çığlık attı)  Ferahlıktan dolayı, hem de iftirayı teyit etti    O anda O’na yöneldim elini öptüm  Dedim ki; “Ey zorlukların kendisine kolay olduğu kimse”    Sen Hakk’ın nurusun ey mertebesi yüce olan  Ey gazaplanmış kimseyi kurtaran    Cânî bir kul olsam da  Şeytânî bir huya tabi olarak” (hata etmekten kurtardın)    Fatıma’da bana doğru yönelerek şöyle dedi  “Ben bu işimde cahillik etmiştim.     Ey babamız bizim hepimiz için mağfiret dile  Rabbimiz dua edeni işitir”    Sözünü tamamlamıştı ki;  Cebrâil aleyhisselâm Tâhâ’ya55  geldi, dedi ki;     “Ya Muhtar (aleyhisselâm) Yüce Rabbimiz   Sana selam söylüyor, Ali’yi müjdele      54  Rızayı kazanmış kadın   55  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellem 
  • 20. 20 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Yine tertemiz Seyyide’yi  Kendisinden Marziyye (razı olunmuş) Fatıma Sıddıka’yı     Sonra Allah Teâlâ buyurdu ki: “Ben ikisinde affettim  Aralarında geçen savaşmayı (kaldırıp affettim)    Çünkü ben çok affediciyim (yapacaklarına da) aldırmam56   Sizde yine hayırlı işler yapmaya yönelin    Nebi aleyhisselâm bu güzel ikâle 57  çok sevindi  Ve yalvararak Allah Teâlâ’ya dua etmeye başladı    Sonra şöyle buyurdu: “Ey merhametlilerin en merhametlisi  İkram olarak âli beytin58  günahını affeylemeni,     Onların ilmini ve hayırlı amellerini artırmanı  Çünkü Sen her şeye ezeli (devamlı) merhameti olansın”      ****     Ey bana soru soran, “Bana ne sorarsan sor  Benim ilmim mirastır 59  ve ledünnidir” 60     56  “Allah böylece, senin geçmiş ve gelecek günahlarını bağışlar,  sana olan nimetini tamamlar, seni doğru yola eriştirir.” Fetih, 2  57   İkal:  İkl,  bağ,  bend.  *  Daha  ziyade  Arabların  başlarına  koyup  sardıkları bağ, agel.   Burada geçmiş ve gelecek olayların birleştirilmesi   58   Âl:  Hz.  Fatıma  aleyhisselâm,  Hz.  Ali  kerreme’llâhü  veche,  Hz.  Hasan aleyhisselâm, Hz. Hüseyin aleyhisselâm  59  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellemden direk alınan ilim  60  Allah Teâlâ’dan ihsan edilen keşfî ilim 
  • 21. Kaside‐i Ercûze | 21  İstersen geçmiş zamanlardan sor  İstersen gelecek zamanlardan sor    Onların bütün haberleri (bilgileri) benim yanımda açıktır  Fakat bazı zaman onların sırları ifşâ olabilir61     İşte sana açık bir delili olan bir söz  Sana tafsilatlı olrak gelecekten haber veriyor    Dokuz ilmi62 , Farslıların hesabına göre  İsyanların olduğu dokuz karn 63  dan sonra    Farslar Araplara galip gelecek  Onları köpeklerin öldürüldüğü gibi öldürecekler 64   61  Bazı zaman ben açıklayabilirim  62  Havas kitaplarında kullanılan Dokuz rakamı esas alınarak yapılan  cifir hesabı  63  Karn: "Zaman, devre. * Bir insanın ortalama ömrü olan altmış  sene. * Yüz yıllık zaman. Asır. * Boynuz. Hayvanda başın boynuz  yerleri, boynuz yerinden sarkan saç. (Karn, iki mânaya gelir. Birisi,  zamandan bir müddete mukterin olan ümmet, bir zaman ahalisi  olan hey'et‐i içtimaiye ki, ""hayrul kuruni karni"" hadis‐i şerifi bu  mânayadır. Bunda sivrilmek veya mukarenet etmek manası vardır.  Bu  mukarenet  veya  efradın  yekdiğerine  mukareneti  veya  bir  peygamber, bir âlim, bir reis gibi büyük bir şahsiyete mukareneti  mülâhaza olunur. Diğeri de müddet‐i zamanın kendisine denir ki,  asır gibi ekseriyetle yüz sene takdir edilmiştir.)”  64  Hz. Ali kerreme’llâhü vechenin gelecekle ilgili ilk haberinin meali  şu şekilde: "Dokuz karn sonra (Fürs), yani akvam ı Şarkiye, Â'râb  üzerine  hücum  edecek,  galebe  edip  Â'râbı  hayvan  gibi  kesecek.  Öyle  müthiş  fitneler  ve  karanlıktı  musibetler  ki:  en  karanlıklı  gecelerden  daha  ziyade  karanlık  olacak.  İşte  Hazret‐i  Ali  Radıyallahü  Anh'ın  bir  keramet‐i  bahiresi  ki  kendinden  beş  yüz  sene  sonra  gelen  ve  Ar  ab  Devlet‐i  Abbasiyesini  mahveden  ve 
  • 22. 22 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche    hadsiz  kütüb‐i  islâmiyeyi  nehr‐i  Fırat'a  döken  ve  Â'râbı  gayet  zalimane  katleden  Hülagû  vakıa‐i  meşhuresini  haber  veriyor.  Çünkü  meşhur  olan  kam  kırk  sene  değil  o  zamanın  istilahınca  ağleb‐i ömür olan altmış seneden ibarettir. Çünki bir devir altmış  senede değişir. Bu suretle İmam‐ı Ali Radıyallahü Anh'ın hicretten  otuz sene sonra Kûfe'de yazdığı bu Ercüze'deki dokuz defa altmış,  otuza  ilâve  edilse  beş  yüz  yetmiş  oluyor  ki.  Cengiz'in  ve  Hülagû'nun hücum ve tahribat zamanıdır."  Tarih: Hicrî 570. Yer: Bağdat. Hz. Ali kerreme’llâhü vechenin haber  verdiği hâdise bakın nasıl aynen gerçekleşmiş.  "Hülâgû  ordusu.  Bağdat'ı  kuşattı.  Neft  ateşleri  ve  mancılık  taşları  atmaya  başladı.  Kırk  elli  gün  süren  muharebe  esnasında.  İslâm  dünyasının  en  gözde  şehirlerinden  olan  Bağdat  yakıldı,  yıkıldı.  Başvezir  İbn‐i  Alkamî.  barış  teklifinde  bulunmak  üzere  halifeden  izin  aldı  ve  muhasara  ordusuna gitti.  Orada  diyeceğini  dedikten sonra dönüp geldi. 'Hülâgû. sizi makamınızda alıkoymak,  hatta kızını oğlunuza vermek istiyor. Ecdadınızın Deylemlilere ve  Selçuklulara  tabi  olduğu  gibi,  siz  de  bunlara  itaat  ederseniz.  Müslümanların  canını  ve  malını  kurtarmış  olursunuz,  bir  süre  sonra da dilediğinizi yaparsınız'dedi.   Zavallı  halife,  bu  yaldızlı  sözlere  aldandı.  Çocuklarını  ve  ileri  gelen  devlet  adamlarını  yanına  alarak  Hülagû'nun  yanına  gitti,  fakat  soğuk  karşılandı.  Bir  odaya  alındı.  Sonra  İbn‐i  Alkamî,  'Hülâgû, kızını halifenin oğluna verecek, siz de nikâh merasiminde  bulununuz'  diye  Bağdat  âlimlerini,  ediplerini,  fakihlerini,  davet  etti. Takım takım geldiler. İşte tam bu sırada vahşet başladı. Hepsi  halifenin  gözünün  önünde  birer  birer  öldürüldü.  Kendisini  de  keçeye  sardılar.  Moğol  usulünce  tekmelerle  hurdaya  çevirerek  şehit  ettiler.  Daha  sonra  Bağdat'a  girip  katliama  başladılar.  Kırk  gün süren bu vahşet esnasında sayılmaz yahut sayısına inanılmaz  derecede  insan  öldürüldü.  Değerli  mal  ve  eşya  yağma  edildi.  Manevi kıymetlerine paha biçilemeyen nefis kitaplar Dicle nehrine  atıldı.  Hülâgû  taş  üstünde  taş,  gövde  üstünde  baş  bırakmadı."  (Ahmed Cevdet Paşa)   
  • 23. Kaside‐i Ercûze | 23  Çirkin fitnelerin başlangıcı olacak  Hınzırların (domuzlar) karanlığı gibi bir karanlık (gelecek)    O zaman bütün ülkeler (birbiriyle) çarpışır  Kargaşa ve fesat çoğalır    Yeryüzü kendi üzerindekiler ile sarsılmaya başlar (deprem)  Tâ ki mutrafları 65  helak olur      ***                65   Mutraf:  Kendisine  verilen  bol  nimetlerle  azıp  şımaran  ileri  gelenler."dünya nimetleri ve şehvani şeyler hususunda geniş bir  bolluğa ve nimete sahip kılınan" manasında kullanılır.  Mutrafîn,  ise  mal  ve  servet  sahibi  olmakla  böbürlenip  kendilerini  Allah  Teâlâ'dan  müstağnî  görme  hastalığına  sürüklenmişlerdir.  Ayrıca  üstünlük  psikolojisi  içerisinde  kendilerinden  başkalarını  beğenmeyip  küçümsemeleri  ve  her  konuda kendilerini haklı sayarak rasûllerin getirmiş olduğu Allah'ın  dinine karşı çıkmışlardır.  Kur'an‐ı  Kerim  onların  durumlarını  şöyle  anlatıyor:  "Sizden  önceki  nesillerden  akıllı  kimselerin,  (insanları)  yeryüzünde  bozgunculuk  yapmaktan  alıkoymaları  gerekmez  miydi?  Fakat  onlar arasında, ancak kendilerini kurtardığımız pek az kişi böyle  yaptı. Zulmedenler ise kendilerine verilen refahın peşine düşüp  mutraflaştılar (şımardılar) ve suç işleyen (kimse) ler olup çıktılar"  (Hud, 116) 
  • 24. 24 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Ey dâima necat (kurtuluşu) isteyen kişi  Şu söyleyeceğime kuvvetlice sarıl    Tılsımlı66  bir hakikat olarak yaptığım işe yönel  Kabul edilenlerin hepsi tecrübe edilmiştir.67     Ben onu “Cünnet‐ül Esmâ68    Dâiretü’l Celiletü’l Ahfâ”69  (olarak isimlendirdim)    Allah Teâlâ’nın bana gönderdiği bir hediyedir  Onu Cebrâil aleyhisselâm Muhtar’a70  getirdi    Bedir gününde bize yardım etmek için, o zaman  Semâların melekleri ile bize imdât (yardım) eyledi    Buyurdu ki; “Ya Muhtar! Bil ve idrâk et ki;   Biz bugün Senin yardımına geldik (gece) yürüyoruz     Şübhesiz Senin Mevla Teâlâ’n bir ikram olarak  Bize şerefli bir tılsımı hediye etti    “Ya Habîballah 71  ömrüne yemin olsun ki  Vasfedilmekten çok yüce oldu   66  Tılsım: Herkesin bilip çözemediği gizli şey. * Gizli sır. Fevkalâde  kuvvet ve te'siri hâiz olan şey. * Definenin bulunmasına mâni olan  mevhum şey.   67  Söylediklerimi ben ve inananlar tecrübe ettiler  68  Cünnet: Kalkan. Örtü, kadın başörtüsü. * Yağan.  Halk arasında  Cennet‐ül Esma olarak söylenir.  69  Şerefli Yüce Dâire  70 Burada  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  sellem  ve  Hz  Ali  kerreme’llâhü veche işaret ediliyor  71  Sallallâhü aleyhi ve sellem 
  • 25. Kaside‐i Ercûze | 25  Çünkü onda Rabbimin İsm‐i âzam‐ı vardır  Biz onunla bütün âlemleri resm72  ederiz”    (Bu tılsımı) Kim saadete mazhar ise  Onun boynunda gerdanlık hükmünde olur(sa)73     Ya da silah üzerine yazılmış hükmünde olur(sa)  Çok keskin ve kan akıtıcı kılıç gibidir     O anda Beşir aleyhisselâm beni çağırdı  Ve buyurdu ki; “Senin basîr olan Rabbin şu müjdeyi verdi    Sana öyle tılsım hediye etti ki, onunla düşmanlar  Kahr olup zehr olur. Öyleyse o Hâdiye şükür et”    Bunun üzerine kucağıma sahife düştü  Onun yazısı şerefli bir dâire şeklinde idi    Cebrâil aleyhisselâm dedi ki; “Yâ Ali! Onu al  Çünkü o Yüce Rabbinin sekinesidir.    Seni korktuğun kötülükten korur  Düşmanla karşılaşınca onları zayıflatır”    Sesini iştim fakat hayalini (kendisini) göremedim  Fakat bana gök kuşağına benzer olarak göründü74     Sonra benden ayrılıp bir iş yapar oldu75   Ve şöyle buyurdu: “Kalk sana Mevlâ’n kâfidir”76   72  Çizeriz, seyrederiz,  73  Kim değer verip boynunda taşırsa   74  “Ve o en yüksek ufukta idi” Necm, 7  75  “Sonra yaklaşmış ve inmiştir.” Necm, 8 
  • 26. 26 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Bilsinler ki kavmin meydanına indiğiniz (zaman)  “Onların sabahı ne kötüdür”77  “Sen ise en şerefli”    Kâhredici olan Allah Teâlâ’nın isimlerinin sırrı  Onların üzerinde dönen şerlerine karşı (tılsımı kullan)    (Bende) Savaşın kızışmasından beri  Kesiyorum ve boyunlarını vuruyorum (koparıyorum)    Kavmin elleri zincirlendi  Pişmanlıktan ciğerleri parçalandı    İslâm askerleri galip geldi  Puta tapanlar üzerine    ***  Bu mahlûkatın en hayırlısının davetidir  Muhammed 78  bize sıdkı (doğruluğu) getirdi    O bir gün ibadetlerin birinde  Kıbleye dönmüş olarak namazda     76  “Allah'a güven, Allah, vekil olarak yeter.” Ahzab 3  77   Kureyş  müşrikleri,  Bedir'e  çıkıp  gelmeden  önce,  Mekke'de  Kâbe’nin örtüsüne yapışarak Allah'tan yardım istemişler  "Ey  Allah!  İki  ordudan  en  azîzine,  iki  cemaattan  en  kıymetlisine, iki kabileden en hayırlısına yardım et!" diyerek dua  etmişlerdi.  Kureyş  müşriklerii  ve  Müslümanları  Bedir'de  birbirleriyle  karşılaştıkları zaman, Ebu Cehil de:  "Ey Allah'ım! Muhammed hısımlık ilişkilerini bize kestindi ve  bize bilinmeyen bir şeyle geldi. Sabahleyin onu helak et!" dedi.  Kendisi aleyhinde ilk hüküm veren, kendisi oldu  78  Sallallâhü aleyhi ve sellem 
  • 27. Kaside‐i Ercûze | 27  Lanetli Amr ve onunla beraber  Şeybe, Utbe ve dört kişi (hakkında)    Bedir’deki yedi kişinin geride kalanı  (O) 79  Onların zulmünü ve küfrünü almıştı    Arka arkaya kalpten darbe yemişlerdi  Ölümün tadını tattılar 80     Alçak kavmin en eşkıyası ortaya çıktı  Çok savaşçı olanların heybeti ile karşılaştı 81   79  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellem  80   Bir  defa,  Kâbe'de  namaz  kılarken,  Ebû  Cehil'in  teşviki  ile  Ebû  Muayt oğlu Ukbe, yeni kesilmiş bir devenin bağırsaklarını getirip,  secdede  iken  üzerine  koymuş,  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  sellem  başını  secdeden  kaldıramamıştı.  Kızı  Hz.  Fâtıma  aleyhisselâm  yetişerek,  üzerini  temizlemiş,  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  sellem  namazını  bitirdikten  sonra  etrafında  gülüşen  müşrikleri işaret ederek üç defa:   "Allah'ım  Kureyşten  şu  zümreyi  sana  havâle  ediyorum"  dedikten sonra:  "Ebû  Cehil'i,  Ebû  Muayt  oğlu  Ukbe'yi,  Haccâc  oğlu  Şu'be'yi,  Rabîa'nın  oğulları  Utbe  ve  Şeybe'yi,  Halef'in  oğulları  Übeyy  ve  Ümeyye'yi,  sana  havâle  ediyorum."  diye  isimlerini  birer  birer  saymıştı. Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellemin isimlerini saydığı  bu  azılı  müşriklerin  hepsi  de  Bedir  Savaşı'nda  katledilip,  leşleri  Bedir'deki "Kalîb" denilen kuyuya atılmıştır. (Bkz. el‐ Buhârî 1/65;  Tecrid Tercemesi, 1/161 (Hadis No: 177) ve 2/377 (Hadis No: 314)  ve 10/45, (Hadis No: 1544)  81  Ebu Cehil; müşrikleri Müslümanlarla çarpışmaya kışkırtıyor ve:  "Sürâka b. Cu'şum'un ayrılıp yardımını kesmesi sizi aldatmasın!  O,  ancak  Muhammed'e  ve  ashabına  vermiş  olduğu  sözün  üzerinde durmuştur.  Kudeyd'e dönünce, onun kavmine ne yapacağımızı biliyoruz!  Utbe  b.  Rebia'nın,  Şeybe  b.  Rebia'nın  ve  Velid  b.  Utbe'nin 
  • 28. 28 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Heybetinden müteessir oldu ve koşarak döndü  Bütün hüzün ve pişmanlığını ilan ederek82     Mustafa aleyhisselâm arkasında tarassut83  ederek (durduk)  Nihayet çeneye kadar secdeye kapandı84   öldürülmeleri de, sizi korkutmasın!  Onlar çarpışacakları sırada acele ettiler, böbürlendiler.  Allah'a yemin ederim ki; bugün, Muhammed ve ashabını tutup  urganlara bağlamadıkça dönmeyeceğiz!  Sizden her biriniz, onlardan birisini öldürebilirsiniz!  Fakat, onları öldürmeyiniz, yakalayınız!  Dinlerinden  ayrılmak  için  yaptıkları  şeylerin,  atalarının  yapageldikleri ibadetlerinden, Lât ve Uzzâ'dan yüz çevirmelerinin  ne  demek  olduğunu  onlara  öğreteceğiz!"  diyordu.  (M.  Asım  Köksal, İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 3/346‐347)  82   Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  sellem  "Yakında  o  cemaat  bozguna uğrayacak, onlar arkalarını dönüp kaçacaklar!" (Kamer  45) âyetini okumuştu  83  Tarassut: Gözleme, gözetleme, dikkatle bakma  84  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellem; Kureyş müşriklerinin harp  meydanına geldiklerini görünce:  "Ey  Allah'ım!  İşte  Kureyşliler!  Olanca  kibir  ve  gururları,  kendilerini beğenmişlikleri ve övünücülükleriyle gelmişler, Sana  düşmanlık etmekte ve Senin Resûlünü yalanlamaktalar!  Biz,  Senden,  onlara  karşı  bana  va'd  buyurmuş  olduğun  yardımını diliyoruz.  Ey Allah'ım! Sabahleyin onları helak et!" diyerek, Allah'a dua  ve münâcatta bulundu.  Hz. Ömer der ki:  "Bedir  savaşı  olduğu  gün,  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  sellem, ashabına baktı: Onlar 300 küsurdu.  Bir de, müşriklere baktı: onlar 1000'di ve daha da çoktu.  Kıbleye döndü. İki elini uzattı (kaldırdı).  Üzerinde ridası ve izarı vardı.  'Allah'ım! Bana yaptığın va'dini yerine getir! 
  • 29. Kaside‐i Ercûze | 29  Allah'ım!  Şu  bir  avuç  İslâm  cemaatını  helak  edersen,  artık  Sana  yeryüzünde  ibadet  olunmaz!'  diyor,  hiç  durmadan  Rabbinden yardım diliyor ve O'na yalvarıyordu.  Ridası omuzundan kayıp düştü.  Ebu  Bekir  gelip  onu  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  sellem  omuzuna koydu ve arkasından ayrılmadı.  Nihayet, Ebu Bekir dayanamadı:  'Ey Allah'ın Peygamberi! Rabbine niyaz ettiğin yetişir artık!  O, sana olan va'dini muhakkak yerine getirecektir!' dedi ."  Bunun  üzerine  Yüce  Allah  Peygamberimiz  Aleyhisselama  indirdiği âyette:  "Hani,  siz  Rabbinizden  imdad  istiyordunuz  da,  o  da,  'Muhakkak ki, ben size meleklerden birbiri ardınca bin melekle  imdad edeceğim!' diyerek duanızı kabul etmişti" buyurdu.  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellem:  "(İnsanları)  Müjdele  Ey  Ebu  Bekir!  Sana  Allah'ın  yardımı  geldi!  İşte, şu Cebrail'dir. Nak' yokuşlarının üzerinde, atının gemini  tutmuş, harp silahı ve zırhı üzerindedir! Hücuma hazır haldedir!"  buyurdu.  Hz. Ali kerreme’llâhü veche der ki:  "Bedir  günü,  savaş  şiddetlendiği  zaman,  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi ve selleme sığınmıştık. O gün, insanların en cesaretlisi ve en  kahramanı  o  idi.  Müşriklerin  saflarına  ondan  daha  yakın  olan  kimse yoktu!"  "Bedir günü, biraz çarpıştıktan sonra;  'Ne  yapıyor  bir  bakayım?”   diye  acele  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi ve sellemin yanına geldim.  Peygamberimiz Aleyhisselam, secdeye kapanmış, durmadan:  'Yâ Hayy yâ Kayyûm! Yâ Hayy yâ Kayyûm!' diyordu.  Çarpışmak için, savaş meydanına döndüm.  Resûlullahın  yanına  tekrar  dönüp  geldiğim  zaman,  o  yine  secdeye  kapanmış,  Yâ  Hayy  Yâ  Kayyûm!'  diyordu.  Sonra,  tekrar  çarpışmaya  gittim.  Tekrar  dönüp  geldiğim  zaman,  kendisi  yine  secdede bunu söylüyordu.  Yüce  Allah,  ona  fetih  ve  zaferi  ihsan  etti."  (M.  Asım  Köksal, 
  • 30. 30 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Onu (ridası ve izarı) kafa ile sırt arasına attı (iyice eğildi)  Çünkü secde için en aşağı şükür idi    Nebi aleyhisselâm bir süre öyle kaldı  Arkadaşları müşriklerin çirkin durumları görmeye başladılar    Allah O’na85  şöyle vahyetti: “Eğer dilersen onunla beraber  Eğer iyilikleri olmayacaksa düşmanlarının elleri kurusun 86     Fatıma Betül geldi (deve bağırsaklarını almıştı)  Râsül Mustafa’nın87  gözünün nuru     Kınanmışların hepsine beddua etti  Apaçık bir beddua sonra dönüp gitti    ****    Bunların başına gelen işin sebebi budur  (Bu) İsimlerin zikrini (bilin) ki manaları  (olaylar) süslendi88       Onları (isimleri) güneş gibi daire içinde topladım  Bizzat aydınlatıcı olarak hissi (hayalî) değil    Bana onu Allah Teâlâ hediye etti  Onların şerefini artıran kişinin kadrini    İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 3/349.)    85  Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellem  86  Önceki dip notta geçen devenin bağırsaklarını koyma meselesi  87  Sallallâhü aleyhi ve sellem  88  Bu olaylar bahsedeceğimiz isimlerin manaları içinde gizlidir. İşte  bu cesaret bu isimlerin manalarından çıkan zuhurattır. 
  • 31. Kaside‐i Ercûze | 31  Onu güzel Kûfe Şehrinde şerh ettim  Hikmetli manzumeler şekline getirdim    Onu kim okursa o kimseden şüpheler gider  Çünkü bizim özümüz hâlistir ve şüphe yoktur    İlimlerimiz nerede olursa deniz olacaktır  Ona dalan ondan inci çıkarır    Her kim bizimle münazara etmek isterse  Büyüklenmekten dolayı helak olmasından korkulur89     Ey onun (isimlerin) yoluna ulaşmak isteyen  Ârif 90 ol cahil olma    Onu ben nasıl yazdı isem o şekilde bırak  Ondan başkasını araştırıcı olma    Ey (dâireyi) yapan (koyan) kişi Allah’ın takvasını yerine getir  Şüphesiz onun İsm‐i Âzam’da bir yeri vardır91   89   Bir  kimse  ki  ona  itiraz  ederse  büyük  bir  helak  ile  karşılaşmasından korkulur.  90   Ariflik  âlimlikten  üstündür.  Marifet  ilimden  üstündür.  Çünkü  ârifler hikmet sahibidir.  91  İsm‐i âzam “büyük isim” demektir. İsm‐i âzam vücudun zikridir.  Lisan  ile  yapılamaz.  Bütün  vücuttan  gelen  bir  sestir.  Bunun  zikri  yapana ağır gelir. Yani zikir zerrelerden çıkarak yapılır. Hangi ismin  İsm‐i âzam olduğunu tayin etmekte çok zordur.   Allah Teâlâ’nın isimleri hakkında en büyük ifadesi ile isimlerde  derecelendirmek  yanlış  olabilir.  Gerçekte  Allah  Teâlâ’nın  bütün  isimleri büyüktür. Öyle ise bu ifâde niçin kullanıldı sorusu aklına  gelebilir.  Aslında  rivayetler  incelendiğinde  aynı  isimde  birleşme  olmadığı  görülmektedir.  Değişik  ifadeler  olması  ismin,  bir  isim  olmadığı ve zamanla ve insanlarda farklılıklar göstermesindendir.  
  • 32. 32 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Allah Teâlâ´dan başka şeylerden yüz çevirerek, tam bir ihlâsla  zikredilen  her  isim,  İsm‐i  Âzam´dır,  zira  harflerin  birbirine  karşı  farklı bir şerefi yoktur.  Fakat  bütün  isimler  İsm‐i  Âzâm´ın  çerçevesi  içinde  saklıdır.  Şöyle ki, Ulvî ve süflî (dünya) alemde Rasûlüllah sallallâhü aleyhi  ve selleme muhtaç olmayan bir nesne olmadığına göre, Hakîkât‐ı  Muhammediye ve  İsm‐i Âzâm birdir.   Hakîkât‐ı  Muhammediye  de  İnsan‐ı  kâmil´de  tecelli  eder.  İnsan‐ı  kamil  ise,  bulunduğu  zamanda  İsm‐i  Âzam´ı  görmede  kullanacağın  aynadır.  Eğer  bu  aynayı  bulamazsan  bu  isme  ulaşamazsın. İnsânı Kâmili idrak etmek,  İsm‐i Âzam‐ın göründüğü  yer olarak bilmek demektir.   Hz.  Âişe  radiyallahu  anhâ  ile  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  sellem arasındaki olan konuşma çok şeyleri açıklar.   “Fahri  Âlem  Muhammed  Mustafa  sallallâhü  aleyhi  ve  sellem  Efendimiz bir gün şöyle yalvardılar:     “Allah’ım! Ben, senin pak, güzel, mübarek ve yüce katında en  sevimli olan, onunla dua edildiği takdirde hemen icabet ettiğin,  onunla senden istenince hemen verdiğin, onunla rahmetin talep  edilince rahmetini esirgemediğin, onunla kurtuluş talep edilince  kurtuluş verdiğin isminle senden istiyorum.”   Başka  bir  gün  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  sellem  Hz.  Aişe  radiyallahu anhâ´ya   “Ey  Âişe!  Kendisiyle  dua  edildiği  takdirde  icabet  ettiği  ismi,  Allah Teâlâ’nın bana gösterdiğini sen biliyor musun?” diye sordu.   Hz. Âişe radiyallahu anhâ der ki:   “Ben:  “Ey  Allah´ın  Resûlü!  Annem  babam  sana  feda  olsun,  onu bana da öğret!” dedim.   “Ey  Âişe onu  sana öğretmem  uygun düşmez!”  buyurdu. Bu  cevap  üzerine  ben  de  oradan  uzaklaşıp  bir  müddet  tek  başıma  oturdum. Sonra kalkıp, başını öptüm ve:   “Ey Allah´ın Rasulü! Onu bana öğret” diye ricada bulundum.   O yine:   “Onu  sana  öğretmem  uygun  olmaz,  Ey  Âişe!  Onunla  senin  dünyevî bir şey talep etmen uygunsuz olur” buyurdu.  “Hz. Aişe radiyallahu anhâ devamla der ki:  
  • 33. Kaside‐i Ercûze | 33  “Ben  de  kalkıp  abdest  aldım,  sonra  iki  rekât  namaz  kıldım,  sonra:   “Allah’ım! Sana Allah isminle dua ediyorum.   Sana Rahmân isminle dua ediyorum.   Sana Bir´rur‐rahîm isminle dua ediyorum.   Sana  bildiğim  ve  bilmediğim  güzel  isimlerinin  hepsiyle  dua  ediyorum.   Beni mağfiret et, rahmet eyle” diye dua ettim.”   Hz. Âişe radiyallahu anhâ devamla der ki:   “Bu  duam  üzerine  Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  sellem  Efendimiz güldü ve:   “İsm‐i Âzam, senin yaptığın şu duanın içinde geçti” buyurdu.   Sonuçta Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellem hangi ismin İsm‐i  Âzam  olduğunu  kesinlikle  belirtmemiştir.  Fakat  işaretler  buyurarak ismin dolandığı çerçeveyi biz acizlere beyan etmiştir.  “Allah”,   “el‐Hayyu´l‐Kayyûm”,   “La ilahe illallah”,   “er‐Rahmanu´r‐Rahim”,   “Allahu´r‐Rahmanu´r Rahîm”,   “Allahu la ilahe illa huve´l‐Hayyu´l‐Kayyum”,  “Lâ ilahe illa hüve´l‐Hayyu´l‐Kayyum”,   “Rabb”,   “Allahu lâ ilahe illâ hüve´l‐Ahadü´s‐Samedü´llezî lem yelid ve  lem yüled ve lem yekün lehü küfüven ahad”,   “el‐Hannânu´l‐Mennânu Bedî´u´s‐Semâvat ve´l‐ard zü´l‐Celâli  ve´l‐ikram el‐Hayyu´l‐Kayyum”...    İsm‐i  âzam  burada  bulunmayan  isimlerden  de  olabilir.  Lakin  hepsinde  “Allah”  kelimesi  mevcuttur.  Bu  durumdan  hareketle  İsm‐i âzam´ın “Allah” lafzı olduğuna görüşlerin yönelmesi vardır.   Çünkü bu isim sıfat olmayıp, zat isimidir. Bütün isimleri ve sıfatları  kendinde toplamıştır.  Bize göre her şahsın İsm‐i Âzamı farklıdır. Çünkü böyle olması  daha uygundur. İnsan yaratılış yönünden mükemmel yaratılmıştır.  Fakat  bu  mükemmelliğin  harekete  geçmesi  her  insanda  aynı  merkezden  olmaz.  Çünkü  terbiye  edilebilecek  vasıfta  olan 
  • 34. 34 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Kâinatın tamamı onunla ayakta durmaktadır  Rabt (bağlanmak) ve çözülmek onunladır.     Onun isimleri çok mukaddestir  O Musa aleyhisselâma parlak olarak göründü    Açıkça zuhur etmiş olarak görünce  Ailesine dedi ki “Ben bir ateş gördüm”92     Ona yaklaşınca etrafa yayılmış bir nur gördü  Onu hayrette bıraktı. Baktı. Kaçmaya çalıştı. (Ancak) dinledi.    Gördüğü şeye taaccüp ederek geçip gitti  Hicaplı olduğundan dolayı O’nu93  görmemişti    insanoğlu,  aynı  terbiye  yolu  ile  terbiye  olmadığı  gibi,  hepsi  aynı  manevî makamda olmadığı kesindir.   Büyükler buyurdu ki;  “Senin  için  uygun  olanı  biz  söyleyebiliriz.  Fakat  sen  kendin  bulursan  bu  isimle  tasarruf  edebilirsin.  Çünkü  Allah  Teâlâ  sevdiklerine bu ismi bağışlar. Bağışladığı zamanda Allah Teâlâ’nın  işlerine  karışmamaya  ve  dünya  nimetlerine  rağbet  etmediğin  zaman  olur  ki,  o  zamanda  istek  diye  bir  şeyde  sende  kalmamış  olur. O zamanda bilmek ve bilmemek sende aynı şeyler olmuştur.”  92 “O,  bir  ateş  görmüştü  de,  ailesine:  “Durun,  ben  bir  ateş  gördüm, ya ondan size bir kor getirir, ya da ateşin yanında bir yol  gösteren bulurum” demişti.”  Tâhâ, 10  93  “Musa, tayin ettiğimiz vakitte gelip Rabbi onunla konuşunca,  Musa: “Rabbim! Bana Kendini göster, Sana bakayım” dedi. Allah:  “Sen Beni göremezsin ama dağa bak, eğer o yerinde kalırsa sen  de Beni göreceksin” buyurdu. Rabbi dağa tecelli edince onu yerle  bir  etti  ve  Musa  da  baygın  düştü;  ayılınca:  “Yarabbi,  münezzehsin, Sana tevbe ettim, ben inananların ilkiyim” dedi.”  Â’raf, 143 
  • 35. Kaside‐i Ercûze | 35  O anda ezelî olan Rabb ona nida etti  Buyurdu ki “Ey Musa ben yüce Allah’ım    Korkma! Sen Tûvâ Vadisi’ndesin  Mukaddes kılınmış düzgün bir mekândasın    Nalinlerini çıkar, halıya basar gibi bas  Perdemizin asıldığı yer yüksek (makam)94  dır.     Sen konuşmak için en emin bir yerdesin” 95   Tebliğimi de en iyi dinleyensin    Onun ism‐i âzamı ile sebat etti (Musa konuşabildi)  Kelîm ismi O’nun (Musa) hakkında doğru oldu    Ey İsm‐i Âzam’ın faydasını arzulayan kişi!  Yıldızlar gibi süslü(parlayan) isimleri hıfz eyle    Ey talepte ısrar eden, benim nezrim96  ile başla  Çünkü onunla muradına edeb üzere hemen kavuşursun    Bizim nezrimiz gücünün yeteceği bir şeydir  Musibete uğramış kişiye kolaylık olsun diye    Kim bu dediğimizi kabul ederek karşılarsa  İstediğine kavuşmak nasip olacaktır        94  Kutsal yerlere ayakkabı ile girilmez  95  “Ben şüphesiz senin Rabbinim; ayağındakileri çıkar; çünkü sen,  kutsal bir vadi olan Tuva'dasın.” Tâhâ, 12  96  Benim koyduğum adak usulü ile 
  • 36. 36 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Biz nezrimizi şart kıldık97   Bu muhteşem daireye layık olan    Celâl ve minnet olan Rabb’imin isimleri  Paha biçilmez bir şeref sahibidir    Bu ancak tasdikten dolayıdır.  Onu kısa ve düzenli bir şekle koymak için98     Cahillik ile maksatlı aleyhinde konuşana deki  Bu maksadından vazgeç inatçı olma    Biz ancak yeryüzünün melikleriyiz  Hükmümüz doğu ile batı arasında geçerlidir.99     Değerli ilimden her bir manayı  Dünyanın başlangıcından kıyamete kadar    (Her şey) bize şuhûd derecesinde inkişâf100  etti  Şüphe edenler zelil olacaktır    Onda söylenen her söz ki, o nastır.(Kesin hükümdür)  Bizim haberlerimizi anlatanın ta kendisidir.      97  Kim ki; kabul edilen bir isteğe ulaşmak istiyorsa sorumlu olacağı  bir adağı olsun. Bu manevi dairenin hediyesi olacaktır.  98  İsimlerinin kadri o kadar büyüktür ki; onu ölçüye vuramazsın.  99   “Kim  buna  kasten  cahilane  itiraz  ederse,  kabul  ettirmeye  çalışma.  Biz güneşin battığı ve doğduğu yerler arasında büyük  hüküm sahibiyiz.”  100   İnkişaf:  Açılma.  Meydana  çıkma.  *  Yetişme.  *  Terakki  etme,  ilerleme. * Gizli sırların bilinmesi.  
  • 37. Kaside‐i Ercûze | 37  Bizim virdimiz101  her almak isteyene tatlıdır.102   Mesleğimiz her ârif olana kolaydır    Bunlar (isimler) kıymetli mevhibelerdir. (ihsan bağış)103   Mevlâ Teâlâ onu mahlûkatına vermiştir.    Altı isimdir ki senetle gelmiştir.  Harflerinin sayıları ondokuzdur    FERDÜN, HAYYUN, KAYYUMÜN,  HAKEMÜN, ADLÜN, isteyen kişiye     Sonra bitiminde onları diyen kişiye (KUDDÛSÜN)  de 104   Onunla nice nefisler temizlendi    Ona parlak bir daire ilave etti  Etrafında harfleri yuvarlaktır    Her bir harfin yanında kerrûb meleği 105  vardır.  Harf onun etrafında yazılmıştır      101  Bu sayacağımız isimler   102  Bizim virdimiz avuçlayana güzel bir içecek, yaptığımız tasnif arif  olana kolay gelir.  103   Rasûlüllah  sallallâhü  aleyhi  ve  sellem  ve  ehli  beyt  vasıtasıyla  yaratılmışlara ihsan edilmiş en büyük ihsandır.  104  ‫ﻗﺪﻭﺱ‬‫ﻋﺪﻝ‬‫ﺣﻜﻢ‬‫ﻗﻴﻮﻡ‬‫ﺣﻰ‬‫ﻓﺮﺩ‬  105   Mukarrebun  (mukarrebîn):  Büyük  meleklerden  bir  zümre.  *  Takva  ve  ubudiyyet  ile  evliya  derecesine  gelmiş,  Allah  Teâlâ’nın  indinde  çok  kıymetli  ve  mübarek  büyük  zâtlar.  *  Yakınlaşmış  olanlar.  
  • 38. 38 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Allah Teâlâ’nın sanatı yazdığı şeyde yücedir  Sakın sözümü inkâr edici olma    Onların adedi şerefli ondokuzdur106   Kâfirler için şiddetli bir ateş yakmışlardır107     Onunla her şehirdeki 108  sihri iptal ederim  Başlangıcından on ikisine kadar    Düşmanların sana gelirken geri çevrilir  Sana tuzak kurarak ve acele ederek (gelmiş olsalar da)    Altı ismi gizlice oku  Peşinden arka arkaya on tekbir getir    Onların korku ile hezimete uğradıklarını görürsün  Korkularından titremeye başlarlar    Yine bir sultan (devlet yöneticisi) ki zalim ve azgın  Öyle ki işin hakkında şaşkınlık içindesin      106  Üzerinde ondokuz (muhafız melek) vardır. (Müddessir, 30)  107   “Cehennemin  bekçilerini  yalnız  meleklerden  kılmışızdır.  Sayılarını  bildirmekle  de,  ancak  inkâr  edenlerin  denenmesini  ve  kendilerine kitap verilenlerin kesin bilgi edinmesini ve inananların  da imanlarının artmasını sağladık. Kendilerine kitap verilenler ve  inananlar şüpheye düşmesinler. Kalblerinde hastalık bulunanlar ve  inkârcılar: “Allah bu misalle neyi muradetti?” desinler. İşte Allah,  böylece,  dilediğini  saptırır,  dilediğini  de  doğru  yola  eriştirir.  Rabbinin  ordularını  kendisinden  başkası  bilmez.  Bu,  insanoğluna  bir öğütten ibarettir.” (Müddessir, 31)  108  Veya zamandaki  
  • 39. Kaside‐i Ercûze | 39  On defa deki; HAKEMÜN, ADLÜN  YA FERDÜ YA KUDDÛSÜ hemen gözü kör olur109     Kızgınlığının ardından sana gülecektir  Hem de zorluktan sonra ondan kolaylık göreceksin      İsm‐i Âzam’ın bazı sırlarına kavuşan herkes  Şunu bilsin ki bu bir kul işi değildir.    Gizlenmesini istediğim sözü muhafaza et  Ey irşâd dairesine kavuşmuş olan110     Çünkü bu şerefli bir dâiredir  Vasıfları açıkça zuhur etmiştir.111     Onun mekânı gibi hiçbir mekân yoktur.112   Faydası hakkında yanımda kesin deliller vardır    O keskin vakıalara o bir kalkandır113   Hem hasta olan cinlenmişe de şifâ olur    Sonra kim durumunun darlığından şikâyet ederse114   Kazanç durumunda genişlik olacaktır    Aksi (insan)nın silahı için onu saklasın  Nefsi hakkında Allah Teâlâ’dan korksun  109  Basireti bağlanır yapmak istediğini yapamaz.  110  Bu sözlerimizi duyan ve layık olan  111  Tecrübe edenler görmektedir  112  Durumu gibi  113  Öldürücü darbelere  114  Geçim darlığı, psikolojik durum 
  • 40. 40 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Ey okuyan sonra dinleyen kişi  Faydalanmak için sözümü muhafaza ederek dinle    Geçtiği gibi ondan bir iyilik ile  Manzum olan şerhinden daha önce şunu bil ki;    Taun’un115  büyüklüğü için onu kullanmak fayda verir.  (Ancak) Kabul ederek akd edilen şartı almak gereklidir    Kim onu hafife alırsa  Onun izzeti hakkında zayıflığına hükmet116   Bu isimlerin azîmeti yücedir  Bir cahile verilmesi hususunda Rabb’ime yemin olsun117     Fakat en azimetlisi ve faziletlisi   Odur ki; kendisine hediye edilir o da kabul eder    Bir takım Acem harfleri118  ki satır satır yazdırılmıştır  Zengin fakir onunla gecelettirilmiştir.    De ki gözüktü vakit gözüktü hem yaklaştı.  Deccali bekleyin, kim yalan derse azmıştır.      115  Veba hastalığı.  116   Belanın  büyüklüğüne  göre  ondan  faydalanmanın  tek  şartı  inanman  ve  kabullenmendir.  İnancında  zayıflık  olursa,  onun  büyüklüğü zayıflığa döner.   117   Cahillere  verilmesin,  verilirse  (kabul  etmelidir,  etmeyen  cahildir)   118   “Ucmin”  ise  o  zamanın  istılahınca  Arabın  gayrı  Lâtince  ve  Frengî huruf (harfler) demektir. 
  • 41. Kaside‐i Ercûze | 41  Çünkü o beldelerde dolaşır  Kulları arasında fitne çıkarır    Kim ki Allah Teâlâ ona yardım etmek ister  Ona bu sekineyi hediyedir      Sonra bilin ey kardeşler cemaati  Şüphesiz ahir zamanın azgınları    O âlemlerdeki azgınları zevklendirdiler  Sonra hevâlarına tabi olmaya yöneldiler    İlmi sevap isteyerek okumadılar  Ancak dünyada kolaylık için okudular119     Onların mal ile genişlemiş (zenginleşmiş) görürsün  Ve karınlarını haram ile doldurmuş    Bu yüzden insanları zillette görürsün  Zira âlimin (ayak) kayması bin kaymaya bedeldir     Zira âlimin musibeti amel etmediği zamandır  İlmiyle. Başkaları ise sormadığı zaman (helak olmakta)dır     Ey kullar (insanlar) o fitnenin tamamı  Onu icap ettiren devamlı zinadır    Âlemde bu çoğaldığı zaman  Onlara en kötü azap getirilmesinden korkulur      119  Dünya nimetine kavuşmak için okudular 
  • 42. 42 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Deccal olan şu kâfirin fitnesi  Onu anlatmaya kitaplar yetmez    Şanı yüce olan Mevlâ’ndan iste  O zamana yetişen kişi    Bu fitnenin şerrinden seni koruması için  Her sıkıntı ve musibetin şerrinden    Kim güvende olmayı isterse  Her asır ve zamanda    Sözümüzün inceliğini temessük120  etsin  Bizim emrimizden sapmasın    Çünkü biz kat’i (kesin) olarak  Her sıkıntı ve darlığa imdat (yardım) ederiz.    Ve Allah Teâlâ’dan isteriz. İsteyende öyle yapsın  Ondan başkasından hiçbir halde istemeyiz.    Ömrümüzü Salih ameller ile hitama (bitirmemiz)   Müminler için ölüm anında rahatlıktır    Kim fitnesiz ölürse (inancı bozulmadan)  Onun için en güzel iyiliktir    Sonra ikinci defa salât ve selâm olsun  Manaları ihtiva eden Nebi121  üzerine      120  Temessük: tutmak, sarılma. Sıkıca tutma  121  Sallallâhü aleyhi ve sellem 
  • 43. Kaside‐i Ercûze | 43  Muhammed 122  mahlûkatın en çok hamd edendir  O zirveye ulaşan en hayırlı kuldur    Bütün mahlukâtın aciz kaldığı mucizelerle  Bunda ne şek vardır ey genç ne şüphe    Onun âline ashabına 123   Onun arkasından gelen    Bazı kavimler ahdine vefâdan yüz çevirdiler    Salât ve selamın en temizi ebedî olarak   Yıldızlar parladıkça sabahın ziyası zuhur ettikçe124      Bu apaçık bir ercûzedir 125   İçinde manalar ihtiva etmektedir    Acayip kelimeler açıklanmıştır  Altın değerinde nice acayipler bariz olmuştur    Onları daha önce hiçbir kitap ihtiva etmemiştir  Nüshaları asla ben derc etmedim 126     Fakat o benim cilâi fikrimin kızıdır 127   Bakir kafiyelerdir ki hiçbir mihir verilmemiştir128   122  Sallallâhü aleyhi ve sellem  123  Salât ve selâm olsun  124  (devam etsin)  125  Ercûze: Her mısrası müfret olan, her mısrasında ayrı, ayrı sırları  olan kaside  126   Metinde  Matvî:  geçmektedir:  Bükülü,  dürülmüş,  kıvrılmış  şey.(ben dürülmüş saklı ilim bırakmadım)  127  Fikir aydınlığımın doğurganlığıdır.  128  Öyle ki o fikirlere dokunmak için değer verilecek baha ve değer  bulunamamıştır 
  • 44. 44 | İmâm Ali kerreme’llâhü veche  Sonra toplanmış bir kelamdır. Reczinin129  içindeki  Hazinesinden çıkarılmış cevherler (vardır)    Allah Teâlâ hibe ettiği şeyi bildirdi  Sakladığım şeylerden dolayı Allah Teâlâ’ya hamd olsun 130     Hz. Ali Kerremallâhü veche   radiyallâhü anh   CÜNNETÜ’L ESM   DÂİRETÜ’L AHF DAİRESİ      129  Ercûzenin kısımlarında  130  Size söylemediğim daha neler vardır. 

Silinmesin *T6952550267*DOSYA GÖNDERME FORMU(HUKUK)YARGITAY 20. HUKUK DAİRESİ BAŞKANLIĞINA ANKARADOSYAYA İLİŞKİN BİLGİLERMAHKEMESİKARAR TAR...