09 Ekim 2013

Osmanlı Padişahlarının Mensup Oldukları Tarikatlar:


Osmanlı Padişahlarının Mensup Oldukları Tarikatlar: 

1-Sultan Osmanı Gazi -Ahi Tarikatı 
2-Sultan Orhan Gazi -Ahi tarikatı 
3-Sultan Murad-ı Hüdavendigar -Ahi tarikatı 
4-Sultan Yıldırım Bayezid -Zeyniyye tarikatı 
5-Çelebi Sultan Mehmet -Zeyniyye tarikatı 
6-Sultan İkinci Murat -Bayramiyye tarikatı 
7-Sultan Fatih Mehmet -Bayramiyye tarikatı 
8-Sultan Bayezıd Veli -Cemaliyye tarikatı (Bektaşi olduğu da belirtiliyor) 
9-Sultan Yavuz Selim -Sünbüliyye tarikatı 
10-Sultan Kanuni Süleyman -Cemaliyye tarikatı 
11-Sultan Sarı Selim -Halvetiyye tarikatı 
12-Sultan Üçüncü Murat -Uşakiyye tarikatı 
13-Sultan Üçüncü Mehmet -Halvetiyye tarikatı 
14-Sultan Birinci Ahmet -Celvetiyye tarikatı 
15-Sultan Birinci Mustafa -Celvetiyye tarikatı 
16-Sultan Genç Osman -Celvetiyye tarikatı 
17-Sultan Dördüncü Murad -Celvetiyye tarikatı 
18-Sultan Birinci İbrahim -Halvetiyye tarikatı 
19-Sultan Avcı Mehmet -Halvetiyye tarikatı 
20-Sultan İkinci Süleyman -Halvetiyye tarikatı 
21-Sultan İkinci Ahmet -Halvetiyye tarikatı 
22-Sultan İkinci Mustafa -Halvetiyye tarikatı 
23-Sultan Üçüncü Ahmet -Cerahiyye tarikatı 
24-Sultan Birinci Mahmut -Halvetiyye tarikatı 
26-Sultan Üçüncü Mustafa -Cerrahiyye tarikatı 
27-Sultan Birinci Abdülhamit -Nakşibendiyye tarikatı 
28-Sultan Üçüncü Selim -Mevlevi tarikatı 
29-Sultan Dördüncü Mustafa -Nakşibendiyye tarikatı 
30-Sultan İkinci Mahmut -Cerrahiye tarikatı 
31-Sultan Abdülmecit -Cerrahiyye tarikatı 
32-Sultan Abdülaziz -Bektaşı tarikatı 
33-Sultan Beşinci Murat -Bahaiyye tarikatı (Mason) 
34-Sultan İkinci Abdülhamit -Şazeliyye tarikatı 
35-Sultan Mehmet Reşat -Mevlevi tarikatı 
36-Sultan Mehmet Vahdettin - 

YENİÇERİ OCAĞININ KALDIRILMASI VE YENİÇERİ-
BEKTAŞİ KATLİAMI 
Osmanlı Sarayı’nın Kapıkulu Ocakları’nı yeniçeriler meydana 
getirirdi. 

Bunlar padişahın hassa askeri sayılırdı. Padişah sefere çıktığı zaman yeniçeriler onun 
maiyetinde olurdu. Yeniçeri Ocağı, Pencik Kanunu denilen kanuna göre kurulmuştur.

Hıristiyan çocukların devşirme usulü ile seçilip eğitilmeleri sonucunda oluşturulur, savaşlarda 
merkezde bulunurdu. Yeniçeriler hiç evlenmezler, Türklerle de ilişki kurmazlardı. Hacı 
Bektaş dergahında bulunan baba vefat edince, yerine geçen yeni baba İstanbul’a gelirdi. 

Bu babayı Bektaşi Ocağı’nabağlı olan yeniçeriler karşılayarak bir alay meydana getirirler ve 
onu ağa kapısına götürürlerdi. Yeniçeriler ağası on iki dilimli tacı yeni babanın başına 
geçirirdi. Buradan da alay babayı Bab-ı Ali’ye götürürdü. Yeniçeriler kendilerine, “Taife-i 
Bektaşiyan” derlerdi. XVII. yüzyılda Yeniçeri Ocağı ile saray arasında çeşitli ihtilaflar ortaya 
çıktı. İlk Islahatçı padişah olarak bilinen Genç Osman’ın yeniçeriler tarafından öldürülmesi bu 
ihtilafın sonuçlarından biriydi.(49) 
Yeniçeriler; XVII. yüzyıldan sonra öyle büyük bir güç oluşturmuşlardı ki, istemedikleri 
padişahı, sadrazamı tahttan indirebiliyorlardı. Yeniçerilerin kazan kaldırması uzun bir dönem 
boyunca yönetim için en tehlikeli olaylardan biriydi. Osmanlı kendini yenilemek ve Batılı 
tarzda bir ordu oluşturmak için Yeniçeri Ocağı’na çeki düzen vermek istiyordu. 

Bu işe ilk olarak Sultan II. Mahmud teşebbüs eder; Yeniçeri Ocağı’nı tasfiye edip, yerine, 
Sekban-ı Cedid dediği askeri ocağı kurmak ister. Ancak yeniçeriler isyan ederek bu ocağı 
kapattırırlar. Bu arada Sadrazam Alemdar Mustafa Paşa da öldürülür. 

Bunun üzerine II. Mahmud yeniçerilele uzlaşarak onların da onayı ile Eşkinci Ocağı’nı kurar. 
Fakat bir süre sonra yeni bir anlaşmazlık doğar ve yeniçeriler bir kez daha ayaklanırlar. 
Yeniçeriler, gruplar halinde Etmeydanı’nda toplanırlar. Eşkinci Ocağı’nın ileri gleenlerinden 
olan Kol Kethüdası Hasan Ağa’yı da çağırırlar. İsyan hızla gelişir. 

Yeniçeri Ocağı’nın kaldırılmasına Bektaşi babaları da karşı çıkar ve ayaklanmayı desteklerler. 
Sadrazam, isyanı duyunca padişaha haber verir. İsyanı bastırmak için, Ağa Hüseyin Paşa ile 
Kara Cehennem gönderilir. 

Ayaklananların üstüne birlikler yürür. Teslim olmaları istendiği halde Yeniçeri kışlalarına ateş 
edilir. Kışlalar top ateşine tutulur. İçeride bulunan yeniçeriler paramparça olur, cesetleri 
havada uçuşur. Bu da yetmezmiş gibi kışlalar ateşe verilip yakılır. 

Dışarıda kalan yeniçeriler de kılıçtan geçirilir. Beş yüz yıllık Yeniçeri Ocağı dört-beş saat 
içinde yanıp kül olur. Yakalanan yeniçeriler ise derhal olay yerinde idam edilir. Yeniçerilere 
yardım eden tarikat mensubu Bektaşi babaları yakalanır, hapsedilir. İsyanın bastırılmasından 
sonra Yeniçeri Ocağı 1826 yılında II. Mahmud’un bir fermanı ile kapatılır. 

Yerine, Asakir-i Mansure-i Muhammediye adlı askeri ocak kurulur. II. Mahmud, Yeniçeri 
Ocağı’nın ayaklanmasını destekleyen Bektaşilere çok hiddetlenir. Derhal Şeyhülislamdan 
onların cezalandırılmaları için fetva çıkartır. istanbul’da son 0 yıl içinde kurulan 100 kadar 
Bektaşi tekkesi ateşe verilerek yakılır. İçlerinde bulunan tüm el yazması eserler de yanıp kül 
olur.(50) 

Bektaşi babalarının çoğu sürgün edilir. Darphane, tekkelerden, türbelerden toplanıp 
hapsedilen Bektaşilerle dolar. İleri gelen Bektaşilerden Kıncı Baba, kadılardan İstanbul 
Ağasızade Ahmet Efendi ve Haceğandan Salih Efendi yakalanarak Tophane’ye hücreye 
atılırlar. 
Sünni tarikat şeyhleri ve ulema Bektaşiler hakkında karar vermek için Babussaade Camisi’nde 
toplanır. şeyhülislamın, görüşlerini sorması üzerine hep birlikte şöyle derler: “...İslamın 
şartlarına riayet etmedikleri, namaz ve oruç tutmadıkları, Hz. Ebubekir, Hz. Ömer ve 
Osman’a ağır sözler söyledikleri için katlleri vaciptir.(51) 

Bunun üstüne, tekkelerin yakılıp yıkılmasına karar verildi. Ayrıca, Kıncı baba’nın 
Üsküdar’da, İstanbul Ağasızade Ahmet Efendi’nin Tophane’de, Salih Efendi’nin ise Bab-ı 
Hümayun’un önünde idam edilmelerine karar verilir ve uygulanır. 

Diğer Bektaşi dedeleri de ya Anadolu ve Trakya’ya sürgün edilir, ya da hapisle cezalandırılır. 
İstanbul Bektaşi dergahları yıkıldıktan sonra Rumeli dergahlarını yıkmak için Hacı Ali Bey ve 
Pirtepeli Ahmet Efendi görevlendirilir. Anadolu ekkelerini yıkmak için de Cebecibaşı Ali Ağa 
ve Müderris Çerkesli Mehmet Efendi Padişah buyruğu ile Anadolu’ya gönderilir. Tüm 
dergahların mal varlığına el konulur. Bektaşi tarihçi Şamzade Ataullah Efendi ise Tire’ye 
sürülür.(52) 

Bektaşiler, böylece bütün yurtta sindirilir. Bir müddet sonra Rumeli’de Esat Baba ayaklanır, 
fakat yakalanarak Aksaray’da idam edilir. Bunu diğer ayaklanmalar ve idamlar takip eder. II. 
Mahmud, bu katliamlarla da yetinmez. 

Hacı Bektaş’taki Pir Evini de ıslah edip yola getirmek için Hacı Bektaş postuna, postnişin 
olarak Nakşibendi tarikatı şeyhlerinden Mehmet Sait Efendi’yi tayin eder. Pir Evi’ne cami 
yaptırır. Nakşi şeyhlerinin bu yolla Bektaşileri ehli sünnet yoluna getireceklerine 
inanılmaktadır. Fakat bütün bu çabalar boşa çıkar. 

II. Mahmud’un ölümünden sonra, Halil Revnaki Baba, Merdivenköy Bektaşi Dergahını açar. 
bunu, Rumelihisarı’nda Nail Baba ve Çamlıca dergahlarının açılışları izler.* Bektaşilerin katli 
hakkında fetva şöyledir:(53)

 “Müslim namına olan Zeydi Meşihat iddiasında olup eldad ve zindika itikadında olduğunu 
izhar ve bu veçhile dai-ül fesat olduğu şeran sabit olsa Zeydi’in Emrül-ulelemir ile siyasetten 
katli meşru mudur? -Elcevap:Allahı alem vaciptir. 

Bu suretle zeyd veche muharrer üzre elhad ve zindika ile ahz olunduktan sonra tövbesi 
makbul olur mu? -Elcevap:Allahı alem olmaz, belki katl olunur. Sahir ve Sai bifesad olan 
zeyd Kablet tövbe ahz olunca Zeyd’e ne lazım olur? -Elcevap: Allah alem katl olunur. 

Silinmesin *T6952550267*DOSYA GÖNDERME FORMU(HUKUK)YARGITAY 20. HUKUK DAİRESİ BAŞKANLIĞINA ANKARADOSYAYA İLİŞKİN BİLGİLERMAHKEMESİKARAR TAR...