MÜTEFERRİK
MESELELER FASLI
METİN
İşletmecinin sermayenin hepsini veya bir kısmını sermaye sahibine mudarebe olarak değil kâr ve
meccânen
satmak (bidâa) üzere vermesi, daha önce de geçtiği gibi, mudarebeyi ifsat fasit kılmaz.
Hidâye'nin. «malın bir kısmı» ile kayıtlaması ihtirazı değil, ittifakîdir. İnâye.
Mal
sahibi, işletmecinin izni olmadan mudarebe malını alarak sat-sa, eğer sermaye nakit ise
mudarebe
ibtal edilir. Çünkü o zaman mal sahibi kendi nefsi için çalışmış olur. Eğer mudarebe malı
ticaret
eşyası ise, mudarebe bâtıl olmaz. Çünkü bu takdirde, açık bozma söz konusu olmaz. Bu
daha
uygundur.
İnâye.
Mal
sahibi sonra, mudarebe malını emtia ile satsa, muradebe devam eder. Eğer nakit ile satarsa,
mudarebe
bâtıl edilir. Bu daha önce geç-mişti.
İşletmeci, mudarebe malı ile bir gün dahi olsa sefer yapmış olsa, onun yemesi, içmesi, elbisesi, kira
dahi
olsa bineceği hayvanı, tüccar-ların adetinden olan bütün ihtiyaçları, eğer
mudarebe fasit değil
sahih
ise, örf üzere mudarebe malındandır. Eğer mudarebe fasit ise, onun için nafaka yoktur. Zira
o,
malı meccânen satan kimse vekil ve ortak -Kâfî- gibi
ücretli işçidir. Ortakta ihtilâf
vardır.
İşletmeci kendi şehrinde çalışırsa, bu şehir ister doğduğu ister da-ha sonra yerleştiği bir yer olsun,
o
zaman onun nafakası, zahir kavle göre tedavi masrafları kendisine ait olduğu gibi, kendi
malındandır.
İşletmeci bir şehirde ikâmeti murad eder de orayı vatan edinmezse, nafakası kendisine aittir, İbni
Melek.
Mudarebe malını orada almadığı müddetçe. Çünkü o, mudarebe malı için o şehirde
durmamıştır.
İşletmeci kendi malı ve mudarebe malı ile yolculuğa çıksa veya mal sahibinin izni ile kendi malıyla
mudarebe
malını karıştırsa veya iki ayrı insanla mudarebe yapıp birbirine karıştırmadan onların
mallarıyla
yol-culuğa çıksa, nafakasını malların oranına göre her ikisinden alır. Mem-leketine
döndüğü
zaman nafakası için aldığından artanı iade eder. Mecmâ. Adetten fazla birşey yerse, ona
zamin
olur.
İZAH
«Mudarebe
olarak değil ilh...» Çünkü mudarebe olarak verirse, fa-sit olur. Zeylâî de buna tabi
olmuştur.
Bunun mefhumuna' göre, işletme-ci
mal sahibine mudarebe malını mudarebe için verse,
birinci
mudarebe fasit olur. Halbuki fasit olan birinci değil ikinci mudarebedir. Bidâye'de olduğu
gibi.
Bahır'da
şöyle denilir: «Musannıfın burada
meccânen satma ile ka-yıtlaması ittifakîdir. Zira
mudarebe,
malının mal sahibine mudarebe için verilmesi halinde birinci mudarebe, fasit olmadığı
gibi
ikinci mudarebe de fasit olmaz. Çünkü mudarebe, mal sahibinin malı, işletmecinin emeği
üzerine
yapılan şirket aklidir. Burada
ise mal yoktur. Eğer buna ce-vaz
vermiş olsak, o zaman
konunun
değişmesi gerekir. Böyle bir akit
geçerli olmayınca, işletmecinin
emri ile mal sahibinin
çalışması kalır.
O
zaman birinci mudarebe bâtıl olmaz. İşte bundan anlaşılıyor ki, her ne kadar mudarebe ismi
verilse
de bu, meccânen satış için vermek demektir. Burada meccânen satış için vermeden maksat,
yardım
istemek-tir. Çünkü burada gerçek, meccânen verme yoktur. Gerçek meccânen satış için
verme,
mal meccânen satışa verenden, emek de diğerinden olmak üzere yapılan akittir. Yalnız
işçiye
kâr değil, ücret verilir. İşte
ki-tabın bu meselesinden anlaşılan, bir ecnebi ile de meccânen
satış
için mal vermenin öncelikle caiz olduğudur.»
«Geçtiği
gibi ilh...» Yani birşey kendi mislini kapsamına almaz.
«Ticaret
eşyası ise ilh...» Ticaret eşyası olan mudarebe malını satsa.
«Geçtiği
gibi ilh...» Çünkü mal sahibi bu durumda kendi nefsine çalışmış olur. Hâmiş'te şöyle
denilmiştir: «Mal sahibi ticaret eşyası kabilin-den olan mudarebe malını nakit para karşılığında
satsa,
sonra o nakil-le yine mal alsa, ikincisinden değil, birinci malın kârından işletmeciye hisse
vardır.
Çünkü malı sattığında mudarebe malı
nakit olmuştur. Mudarebe malının nakit oluşu da
mudarebeyi
bozar. Mal nakit olduktan sonra o
nakitle aldığı şey artık kendi
nefsindedir. Malı benzeri
olan
bir mal ile satsa veya ölçülecek
tartılacak cinsten birşeyle satsa, sattığından da kâr etse, o kâr
ikisinin
arasında belirlenen şartlara göre taksim edi-lir. Bahır. Minâh Mebsût'tan.
Çünkü
mal sahibi müdarebe malı ticaret eşyası olduğu sürece bozmaya yetkili değildir.
«Bir
gün dahi olsa ilh...» Çünkü
nafakanın mudarebe malından olu-şunun illeti, işletmecinin o mal
için
evinde değil, dışarda kalmasıdır. Bun-dan anlaşılıyor ki, buradaki seferden maksat, şer'î sefer
değil,
evinde geceleme imkânı olmamasıdır. Eğer aynı gün evine dönmesi mümkün ise, o zaman
kendi
şehrinde kalmış gibidir ve ona nafaka yoktur.
Bahır.
«Ücretli
işçidir ilh...» Yani işletmeci, fasit mudarebede yalnız üc-retli işçidir.
«İhtilâf
vardır ilh...» Zira Nihâye'de nafakanın şirket malından ve-rilmesinin gerektiği vücûbiyeti
açıkça belirtilmiştir.Minâh. Bu hususta Mecmâ şerhinde İmam Muhammed'den bir rivayet
yapılmıştır.
Hâmidiye'nin,
Şirket Kitabı bahsinde, Minâh
üzerine yazdığı haşi-yesinde
Remlî'nin şöyle dediği
rivayet edilmiştir: «Ben derim ki, Haniye' den naklen Tatarhâniye'de,
İmam Muhammed'in, «İstihsan
deliline
göre böyledir.» dediği zikredilmiştir. Yani ortağın nafakasının şirket malından gerekli
olması
istihsana dayanır. Nerede İstihsan
varsa, onun amel edil-melidir. Zira birkaç mesele istisna
olmak
üzere bütün meselelerde istihsanla amel edilir. Bu mesele ise istihsandan istisna edilen
meseleler-den değildir.» Minâh üzerine Hayreddin.
«Mutfarebe
malını orada almadığı sürece ilh...» Yani kendisine va-tan edinmeden bir şehirde ikâmet
etmeye
niyet etse, o şehirde kaldığı sürece nafakası kendisine aittir. Yok eğer mudarebe malını o
şehirde
almışsa, o zaman nafakası mudarebe malındandır. Bu ifadede bilmece-lere benzer şekilde
bir
icaz olduğu açıktır.
Bahır'da
şöyle denilmiştir: «İşletmeci Basra halkından olduğu hal-de misafir olarak geldiği Kûfe'de
mal
alınsa, Kûfe'de kaldığı sürece mu-darebe malından nafaka alamaz. Kûfe'den çıkarsa, Basra'ya
gelene
ka-dar nafakası, mudarebe malındandır. Çünkü onun Kûfe'den çıkışı mudarebe malı içindir.
Basra'da
kaldığı sürece de nafakasını mudarebe malından alamaz. Çünkü Basra onun asıl
vatanıdır.
Basra'daki ikâmeti de mudarebe için değil, vatanı olduğu içindir. Basra'dan çıksa, Kûfe'ye
varıncaya kadar nafakası yine mudarebe (nalındandır. Çünkü Küfe, onun ikâmet vatanıdır.
İkâmet
vatanı
da seferle ibtal edilir. Tekrar oraya dön-düğünde orası onun vatanı sayılmaz. İkâmeti
ise
mudarebe
malı için-dir. Bidâye, Muhit ve Fetâvâ-yı Zahîriye'de de böyledir.»
Bahır'ın
ifadesinden zahir olan Basra olduğu gibi Kûfe'de ada-mın vatanı olmuş olsa, Kûfe'de
kaldığı
sürece mudarebe malından na-faka alamaz. Ancak yoldaki nafakası mudarebe malmdandır.
Tatarhâniye'nin
on beşinci faslında bu meseleyi
açıkça gördüm.
T.
Mekki'den o da Mebsut'tan şöyle
nakletmiştir: «İşletmeci evlense, evlendikten sonra orayı vatan
edinse,
mudarebe malından nafakası zail olur. Çünkü evlendikten sonra onun
kalışı ailesi içindir.
Bu
da asli vatanı gibi olur»
«Karıştırırsa ilh...» Veya yaygın bir örf ile karıştırırsa. Geçtiği gibi işletmeci bundan zamin olmaz.
«Mal
sahibinin izniyle ilh...» O zaman bu, mülk şirketi olur ki, bu da mudarebeye aykırı değildir.
Bunun
benzerini daha önce
zikretmiştik. Meselâ, mal sahibi işletmeciye yarısı karz, yarısı
mudarebe
için olmak üzere bin dirhem verse, sahihtir. Bu bin dirhemin her yarısının kendi
başına
bir
hükmü vardır. Bununla birlikte mal
da müşterektir ve mülkiyet şirketidir. Ki, mudarebeye zamin
değildir.
Bundan anlaşılmaktadır ki, bu şarihin yukarıda Kâfi'den naklen yazdığına değildir. Orada
şöyle ya-zılmıştı:. «Ortak için şirkette nafaka yoktur.» Anla.
Doğru
olan, «Mudarebe ibtal edilmez.» denilmeseydi.
«Onların
mallarıyla ilh...» Bu iki maldan birisi meccânen satış için olursa, onun nafakası mudarebe
malındandır.
Ancak meccânen satış için de çalışıyorsa, ona çalıştığı zamanki nafakası meccânen
satış
için alınan maldan değil kendi malındandır. Yalnız meccânen satış için malı veren, ona nafaka
için
izin verirse, nafakasını bu maldan alır. Çünkü işi teberru olarak yapmak üzere almıştır.
Tatarhâniye,
onbeşinci fasıl Muhit'ten.
Yine
Tatarhâniye'de İtâbiye'den
naklen, «Eğer işletmeci yolculuktan mal sahibinin ölümünden
sonra
dönerse, işletmeci kendisine ve köle-sine mudarebe malından infâk etmek hakkına yine
sahiptir.
Mal sahibi yemesini yasaklarsa bile yiyebilir. Eğer mal sahibi ona, mudarebe malı nakte
çevrildikten
sonra mudarebe malından yemeyi yasakladığını ya-zarsa, o zaman dönüşünde
mudarebe
malından nafaka alamaz.» denil-miştir.
METİN
İşletmeci, mudarebe sırasında, daha sonra mudarebe malından al-mak üzere kendi malından yerse,
alması
hakkıdır. Mudarebe malı he-lak olursa, işletmeci sermaye sahibinden birşey
alamaz.
Mâlik,
işletmecinin mudarebe malından harcadığı parayı nafakayı, eğer malda kâr varsa', kârdan
alır.
Masrafı karşıladıktan sonra kârdan artan birşey olursa, artan kısım aralarında belirlenen
şartlara
göre tak-sim edilir. Çünkü infak edilen helak olan gibidir. Helak olan da yukarı-da geçtiği
üzere
kârdan karşılanır. Malda kâr yoksa işletmeci infak et-tiğine zamin
değildir.
İşletmeci mudarebe malını murabaha yoluyla satarken mala har-cadığı taşıma, komisyon, boya,
temizletme
ve inceleme ücretleri gibi mala eklenmesi adet olan şeyleri ekler ve «Bu mal bana şuna
maloldu.»
der. Bunun gibi, ister hakikaten -Boya gibi-, ister hükmen -temizletme ve inceleme gibi-
veya tüccarların adet ettiği birşeyi -komisyon ücreti gibi- mala ekleyebilir. Asıl da budur. Nihâye.
Murabaha,
bir kimsenin bir malın kendisine kaça malolduğunu söyleyerek ziyade bir fiyata
satmasıdır. (Çev. M.T.)
İşletmeci kendi nefsine sarfettiğini malın maliyetine ekleyemez. Çün-kü ne böyle bir adet vardır,
ne
de
bu mala bir ziyadelik
vermektedir.
Yarıya mudarebe yapan bir kişi, bin dirhem olan mudarebe serma-yesi ile kumaş satınalsa, onu iki
bin
dirheme satsa, onunla da bir köle satınalsa, kölenin parasını nakten ödemeden iki bin dirhemi
zayi olsa, işletmeci kârın yarısı ve sermayenin dörtte biri olan
beşyüz dirheme, sermaye sahibi ise,
geri
kalan kısmına zamindir. Kölenin dörtte biri iş-letmecinin olur. Bu dörtte bir, mudarebeden de
hariçtir.
Çünkü kölenin dörtte biri işletmecinin mülküdür. Mudarebe malı ise emanettir. Bunla-rın
ikisi
arasında zıdlık vardır. Geriye kalan mudarebenindir. Mâlikin ver-diğinin hepsi iki bin
beşyüzdür. İşletmeci kölenin satışında yalnız iki bin üzerine murabaha yapar. Çünkü kölenin dörtte
biri
işletmecinindir. Mudarebede kâr beşyüz dirhemdir. Bu kâr ikisinin arasında paylaşılır. Çün-kü
mudarebe
sermayesi aslında iki bin beş yüz dirhemdir.
İşletmeci sermaye sahibinden onun beşyüz dirheme
almış olduğu bir köleyi bin dirheme satın alsa,
köleyi
ancak beşyüz dirhem ile mu-rabaha yoluyla satabilir. Bunun aksi de böyledir. Çünkü
işletmeci mal sahibinin vekilidir. Bundan biliniyor ki, mal
sahibinin işletmeciden, onun da mal
sahibinden
birşey alması caizdir.
İZAH
«Mâlik,
işletmecinin mudarebe sermayesinden harcadığı nafakayı kârdan alır ilh...» Meselenin özeti
şudur:
Meselâ, mal sahibi işletmeciye bin dirhem verse, işletmeci bu bin dirhemden yüzünü
sarfetse,
yüz dir-hem de kazanmış olsa,
mal sahibi yüz dirhem kârı sermayeyi tamamla-mak için
işletmenin
sermayeden sarfettiğine karşılık alır. Bu durumda kâr ikiyüz dirhem olursa, yüz dirhem
sermayeye katılır, yüz dirhem de ikisi arasında taksim edilir.
«Adet ilh...» Murabaha faslında geçtiği gibi, maliyete eklemede iti-bar olunan, tacirlerin adetidir.
Eğer
tacirlerin adetinde eklemek varsa, eklenir. T.
«Kumaş
ilh...» Bahır'da şöyle denilir:
«İmam Muhammed Siyer'de şöyle
demiştir: «Kumaş, Küfe
ehline
göre yün değil, keten ve pamuktan olan kumaştır.»
«Kârın
yarısı ilh...» Çünkü o mudarebede mal
nakte çevrildiğinde bin dirhem kâr yapılmıştır.
İşletmeci bu iki bin dirhem ile bir köle alsa, o köle ortaktır. Kölenin dörtte biri işletmecinindir. Geri
kalan
kısmı da mâlikindir. Bunların ikisi de sermayeleri nisbetinde kölenin parasını öde-mekle
yükümlüdürler.
«Geri
kalan ilh...» Şu kadarı var ki, iki bin dirhemin tamamını kö-leyi satana işletmeci ödemelidir.
Ödedikten
sonra mal sahibine dönerek ödediği bin beş yüz dirhemi ondan alır. Çünkü akti
bizzat
işletmeci yap-mıştır. Akdin hükümleri de
işletmeciye döner, İtkânî.
«İkisi
arasında ilh...» Bundan anlaşıldığına göre zamin olmakla ema-net arasında zıdlık vardır.
«Geri
kalanı mudarebenindir ilh...» Çünkü mal sahibinin zamin ol-ması mudarebeye zıd değildir.
«Dörtte
biri ilh...» Geçtiği gibi kölenin dörtte biri işletmecinindir. Hâmiş'te de, «Dörtte birden maksat
bindir.»
denilmiştir.
«İkisinin
arasında ilh...» Çünkü geçtiği gibi bini işletmecinindir.
«Köleyi
ilh...» Yani kölenin kıymeti bin dirhemdir. O zaman kölenin satış bahası ile asıl değeri eşit
olur.
Burada niçin eşittir diyoruz? Zira, eğer kıymetinde ve bahasında bir fazlalık olmuş olsa,
meselâ, mal sa-hibi bin dirheme bir köle alsa -ki o kölenin asıl kıymeti iki bin dirhem-dir- sonra onu
işletmeciye
iki bin dirheme satsa, ondan bin dirhem kazan-dıktan sonra işletmeci ancak bin beş
yüz
dirhem üzerine murabaha sa-tışı
yapabilir.
Kölenin
bahasında değil, kıymetinde fazlalık
olmuş olsa, meselâ, o zaman mesele dörtlü olur. İki
kısmında
murabaha yapılmaz. Ancak mal sahibinin almış olduğu değer üzerinden murabaha yapılır.
Diğer
bir kısmında murabaha yine mal
sahibinin alış fiyatı ve işletmecinin hisse-si üzerine yapılır.
Bu
mesele eğer satıcı mal sahibi olursa böyledir. Eğer satıcı işletmeci ise, geleceği gibi mesele
yine
dörtlüdür. Bu meselenin tamamı
Bahır'dadır.
Muhit'ten.
«Aksi de böyledir ilh...» Yani satıcı işletmeci ise, mesele de aynı olsa, meselâ, mal sahibi bin
dirheme
bir köle alsa, o köleyi işletmeciye beş yüz dirheme verse, sermaye de bin
dirhem olsa, o
zaman
işletmeci onun yarısı üzerine
murabaha yapar. Bu mesele kölenin
asıl değeri ile satış fiyatı
bir
olsa ve hiçbirinde bir fazlalık
olmasa böyledir. Bunun gi-bi,
fazlalık yalnız kıymetinde olsa, bu
da
onun
gibidir. Ama eğer fazlalık hem kıymetinde, hem de bahasında ise veya yalnız bahasında ise, o
za-man
murabaha işletmecinin aldığı değer ve hissesi üzerine yapılır. İşte bundan anlaşılıyor ki,
mesele
yine dörtlüdür. Meselenin tamamı
Bahır' dadır.
METİN
İşletmeci iki bin dirhem kıymetindeki bir köleyi bin dirheme satın alsa, o köle bir adamı hataen
öldürse,
köleyi kurtarmak isterlerse, maktulün diyetinin dörtte üçünü mâlik, dörtte birini de
işletmeci verir. Yani mâlik ile işletmeci köle üzerindeki mülkiyetleri kadar verirler. Bu köle üç gün
mal
sahibine, bir gün de işletmeciye çalışır. Çünkü verdikleri di-yet
sebebiyle köle mudarebe malı
olmaktan
çıkmıştır. Zira geçtiği gibi aralarında zıdlık vardır.
Mâlik
kan bedeli olarak köleyi, işletmeci de bedeli vermek isterse, o zaman kâr düşünüldüğünden
işletmeci bu hakka sahibtir.
İşletmeci bin dirheme bir köle alsa, parayı satıcıya nakten verme-den para helak olsa, burada
işletmeci zamin değildir. Çünkü emindir. Mâlik işletmeciye başka bir bin dirhem verir ve böyle
devam
eder. Yani her helak oluşunda
yeniden verir. O zaman sermaye, mâlikin işletmeciye
verdiklerinin
tümüdür. Fakat vekil böyle değildir. Çünkü vekilin eli. ikin-cisinde emanet eli değil,
ödeme
elidir.
İZAH
«Satmalsa ilh...» Yani kârı yarıya bin dirhem sermayesi olan kim-se. Nitekim Kenz de böyle
kayıtlamıştır.
«Diyet sebebi ile ilh...» Zira mudarebe sermayesi tek bir ayn olmuş-tur. Bu sebeble
mal sahibi ile
işletmeci arasında taksim edilecek bin dirhem kâr da belli olmuştur. Diğer bin dirhem sermaye
olduğundan
mal sahibinindir. Diyet vererek köleyi kurtarırlarsa köle mudarebe malı olmaktan çıkar.
Zira
işletmeci hissesine zamin olur. Mal sahibinin payı ise kendisine olur. Çünkü hâkim onların
ikisine
de diyet ödemelerini hükmetmiştir. Köle mudarebeden def ile veya diyeti vermekle çıktığı
za-man
her ikisinin de köledeki mülkiyeti kadar borçlu olurlar. Bahır.
Doğrusu,
«Köle onlara mülkiyetleri miktarınca
hizmet eder.» denilmesiydi.
Bu
mesele ile gecen mesele arasındaki fark şudur: O meselede mal sahibine tahsis edilenle köle
mudarebeden
çıkmadı. Bu meselede ise kö-le mudârebeden çıkar. Çünkü orada vacib olan ticaret
dımanıdır.
Ticaret dımanı ise mudarebeye zıddır. Bu meselede ise cinayet dımanı vardır ki, bu da
hiçbir
hususta ticaretten değildir. Bu
sebeble köle mudarebe üze-rine kalmamış, yani mudarebeden
çıkmıştır.
Kifâye.
«Geçtiği
gibi ilh...» Yani yakındaki,
işletmecinin dımanı, mudarebe-ye aykırıdır. S.
«Köleyi
ilh...» Bahır'da şöyle denilmiştir: «Burada Musannıfın kıy-meti iki bin dirhem
ile
kayıtlamasının
sebebi, kıymeti bin dirhem olsa idi, cinayetin karşılığı olan diyeti yalnız mal sahibi
verirdi.
Çünkü köle onun mülkiyeti üzerinedir. İşletmecinin onda mülkiyet hakkı
yoktur.
«Eğer
mal sahibi cinayet için bizzat kölenin verilmesini tercih eder, işletmeci ise kölenin değil,
diyetin verilmesini isterse, işletmeciye bu hak vardır. Zira diyet vermekle mudarebe devam
eder.
Çünkü
burada kâr düşünülür. İzah'ta da
böyledir.» Bunun benzeri Gâyetü'l-Beyân'da da vardır.
Metindeki
meselede kârın muhakkak olduğu açıktır. Buradaki mesele ise onun aksinedir. Çünkü
burada
Musannıf meseleyi zikredilenden
başkasıyla isbat etmiştir. Şöyle ki, metindeki meseleden
anlaşıldığına göre, işletmeci veya mal sahibinden hiçbiri kendi başına bağımsız de-ğildir. Çünkü
köle
aralarında ortaktır. Gâyetü'l-Beyân adlı eserdeki açıklamalar bunu göstermektedir. O halde her
ikisinin
de muhayyerlik hakkı vardır. Dilerlerse beraberce köleyi değil, cinayet yerine bedelini,
dilerlerse köleyi verirler. Düşün.
«İşletmeciye vermiş olduğu ilh...» O halde mal sahibi verdiklerinin tamamını alana kadar kâr açığa
çıkmış
olmaz. Şu kadarı var ki, geçtiği gibi işletmeci de ancak bin dirhem üzerinden murabaha
satışı
yapar.
«Vekil
böyle değildir ilh...» Yani malın
satış bedeli, mal satın alınmadan önce vekile verilir, sonra
helak
olursa, o mal sahibine ancak bir defa rücû edebilir.
«Vekilin eli, ikincisinde ilh...» Bunun açıklaması şöyledir: Sermaye işletmecinin elinde emanettir.
Onun
alacağını almaya hamledilmesi
müm-kün değildir. Zira alacağı almanın mümkün olması
ancak
zamin olduğu şeyi kabzetmemesiyle
gerçekleşir. O halde onun her kabzettiği elinde emanet
olur.
Vekilin ikinci defa sermaye alması, alacağını alma kabindedir. Zira müvekkil üzerine gerekli
olan
şey, ona vâcib olmuştur. Bu şekilde vekil musta'fi olduğu için o mal onun üzerine mazmun
olur.
Ya-ni helakinden sorumludur. Ama sermaye, vekile malı aldıktan sonra veri-lirse, bu
yukarıdakinin
aksinedir. Çünkü asla rücû edemez. Zira bizzat satınalışla ona rücû hakkı tanınmıştır.
O
zaman satın almadan sonra parayı kabzetmekle mustavfî olur. Çünkü
ona satın almadan önce
verilen
para emanettir. O para ile alsa dahi, yine emanetliği mevcuttur. O halde vekil burada
musta'fî
olmaz. Eğer birinci aldığı sermaye helak olursa. daha önce açıkladığımız gibi yalnız bir
defa
daha alabilir.
METİN
Elinde
iki bin dirhem sermaye olan işletmeci mâlike, «Sen bana bin dirhem verdin, bin dirhem de
ben
kâr ettim» dese, mâlik de iki bin dirhem verdiğini iddia etse, burada makbul olan söz
işletmecinindir. Çünkü kabzedilen paranın miktarında bunu teslim alan ister emin, ister zamin
olsun,
söz parayı alanındır. Nitekim kabzı
tamamen inkâr etse de söz yine
onundur.
Mâlik
ile işletmeci hem sermaye hem de kârın meblâğında ihtilâf etseler burada makbul olan söz
yalnız
mal sahibinindir. Çünkü kâr onun tarafından istifade edilir. Bunlardan hangisi delil ikâme
ederse,
delili kabul edilir. Eğer her ikisi de delil ikâme ederlerse, sermayenin ziya-deleşmesi
üzerine
mal sahibinin getirildiği delil makbuldür. İşletmecinin ise kârdaki ziyadeleşme iddiası
üzerine
getireceği delil makbuldür.
Musannıf
burada ihtilâfı kârın meblâğı ile kayıtlamıştır. Bunun sebebi,
ihtilâf kârın vasfında olduğu
zaman,
makbul olan sözün mal sahibinin olmasıdır. Bundan ötürü Musannıf şöyle demektedir:
Üzerinde
bin dirhem olan kimse o bin dirhemle iki bin dirhem kazandığı halde, «Sermaye olan bin
dirhem
bana nısıfla (yarı yarıya) mudarebe idi.» dese, mâlik de bu-na karşılık, «Sana mudarebede
olarak
değil, meccânen işletmen için vermiştim. Kârın hepsi benimdir.» dese, burada makbul olan
söz
mâlikindir. Çünkü mâlik münkirdir.
Elinde
bin dirhem olan işletmeci, «Bu bana karz verilmiştir.» dese, mal sahibi ise, «O karz değil,
meccânen
işletme için veya vedia veya mudarebe olarak verilmiştir.» dese burada makbul olan söz
mal
sahibi-nindir. Delilde ise, işletmecinin delili makbuldür. Çünkü işletmeci tem-liki iddia ediyor,
mâlik
ise ona olan temliki inkâr ediyor.
Fakat
mâlik sermayeyi karz olarak verdiğini işletmeci ise mudarebe için verdiğini iddia ederse,
burada
söz, işletmecinindir. Çünkü işletmeci dımânı inkâr etmektedir. Bu meselede işletmeci veya
mal
sahibinden hangisi delil ikâme ederse, kabul edilir. Fakat her ikisi de delil ikâme ederse, mal
sahibinin
delili daha uygundur. Çünkü onun isbatı daha fazladır.
Mâlik
ile işletmeci mudarebenin çeşidinde ihtilâf etseler meselâ iş-letmeci mudarebenin umumî
veya mutlak, mâlik ise hususî olarak akdedildiğini iddia etse, burada makbul olan söz
işletmecinindir. Çünkü iş-letmeci mudârebedeki asla sarılmıştır.
İZAH
«Hem
sermayede ilh...» Yani sermayede ihtilâf
etseler.
«Kârın
ilh...» Bunun şekli şöyledir: Ma!
sahibi, «Sermaye iki bin dir-hemdir
ye ben sana kârın üçte
birini
şart kıldım.» dese, buna karşılık iş-letmeci, «Sermaye bin dirhemdir, buna kârın yarısını şart
kıldın»
dese.
«Yalnız
ilh...» Yani sermayede değil, yalnız kârda söz, mal sahibinindir. Çünkü sermayede söz
işletmecinindir. Nitekim bu husus yukarıda açıklanmıştır.
«Delil
ilh...» Çünkü sermayenin ziyadeliği hususunda mal sahibinin delili isbat yönüyle daha
fazladır.
İşletmecinin delili ise kârın ziyadeliğinde isbat yönüyle, daha fazladır. Zeylâî'de olduğu
gibi.
Bu
açıklamadan ve vasıftaki ihtilâf meselesinden anlaşılıyor ki, ser-maye sahibi mudarebeyi iddia
ettiğinde
sermayeyi çalıştıran kişi mudarebeyi değil inan şirketini iddia etse ve «İnan Şirketi için
malda
şu var.» dese ve her ikisi de bu
iddiaları üzerine delil ikâme etseler, sermayeyi ça-lıştıranın
delili
daha uygundur. Çünkü onun delili maldan bir
hisse isbat ettiği gibi. o
hissenin vasfını da isbat
etmiştir.
Sâyıhânî.
«Söz
mâlikindir ilh...» Çünkü işletmeci kendi amelini veya mal sa-hibinden taraf bir
şartın olduğunu
ve
şirketi iddia ediyor. Mâlik ise bu iddiayı inkâr ediyor.
Minah.
«İşletmeci ilh...» Musannıf burada, «işletmeci» değil, «tasarruf eden» deseydi daha uygun olurdu.
«Karz
ilh...» Kârın hepsinin kendisinin olması için.
«Söz
işletmecinindir ilh...» Hâniye'de, Gâyetü'l-Beyân'da, Zeylâî'de ve Bahir adlı eserlerde de
böyledir. Bunu İbni Şıhne Nihâye ve Tecrid'in şerhinden aynen nakletmiştir. İbni Vehbân Nazm'ında
iki
görüşü de zikretmiştir.
Molla
Ali'nin Mecmua'sında Mecmuatü'l-Ankaravî'den onun da Serahsî'nin Muhit'inden aldığı şu
ifade
bulunmaktadır: «Mal sahibi serma-yenin karz olduğunu iddia
etse, onu kabzeden de
mudarebe
olduğunu söy-lese, bu iddia eğer tasarruftan sonra ise, makbul olan söz ve delil mal
sahibinindir.
Kabzeden ise sermayeye zamindir. Eğer iddia tasarruftan önce ise, makbul olan söz
işletmecinindir. İşletmecinin üzerine dımân yoktur. Çünkü her ikisi de sermayenin kabzının
sermaye
sahibinin izni ile olduğunu
doğrulamışlardır. Mal sahibi karz olduğunu da isbat
ede-memiştir.
Zira kabzeden karzı inkâr etmiştir.»
Yine
Molla Ali'nin Mecmua'sında Zehîre kitabının dördüncü faslın-dan bu meselenin misli
nakledilmiştir. Bunun benzeri Kitabü'l-Kâvl-i
Limen'de, Gânim-i Bağdadî'den onun
da Veciz'den
naklettiğinde
mevcut-tur. Bunun benzeri ile Memâlik-i Osmanî'nin müftisi Ali Efendi de fetva
vermiştir.
İbni
Nüceym'in Fetâvâ'sında. «Makbul olan söz, mal sahibinin sözü-dür.»
denilmiştir.
Haniye ve Tenvîr'de olanın, «Tasarruftan
önceki iddiada makbul olan söz tasarruf edenindir. Buna
göre
mutlak olan mukayyete hamledilir. Çünkü hadise ve hüküm birdir. «Tevkif Allah'tandır.»
şeklinde
olması mümkündür. Mecmua-i Molla Ali'den özetle.
«Asla ilh...» Zira mudarebede asıl umumdur. Çünkü mudarebeden ka-sıt, kâr taleb etmektir. Umum
ile
ıtlak ise maksuda uygundur. «Burada makbul olan söz işletmecinindir.» sözü işletmeci ile
mudarıbla
sermaye sahibi, sermayenin
tasarrufundan sonra anlaşmazlığa
düşmüşlerse doğ-rudur.
Eğer
anlaşmazlık tasarruftan önce ise söz mâlikindir. Mâlik ta-sarruftan sonra umumu iddia etse,
işletmeci ise hususu iddia etse, mak-bul olan söz mâlikin olması da böyledir. Dürr-ü
Müntekâ.
METİN
Mal
sahibi ile işletmecinin her biri, başka tür bir ticaret iddia etse-ler, burada makbul olan söz,
mâlikin,
delil ise işletmecinindir. O halde işletmeci, tasarrufunun sıhhatine dair delilini ikâme
ederse
ona dımânın nefyi lâzım gelir.
Delillerin ikâmesi için vakit tayin edilse, hüküm,
sonraki delil
ile
verilir. Eğer delil için vakit tayin
edilmemişse o zaman sermaye
sahibinin delili
makbuldür.
PRATİK MESELELER:
Yetimin
vasisinin onun malını mudarebe yoluyla çalıştırması caiz-dir. Tarsusî bunu vasinin emsali
işletmecilerin aldığı kârdan fazla ala-mayacağı ile kayıtlamıştır, bu konunun
tamamı Vehbâniye
şerhindedir.
Vehbâniye
şerhinde şöyle denilir: «İşletmeci
ölse, geriye bıraktığı servetin
içinde murarebe malı
bulunmasa,
o mal onun terekesinde deyn (borç) olarak kalır.»
İhtiyar adlı eserde de, «İşletmeci gümrükçü ve benzerine şerrini def-etmek için verdiği rüşveti
zamin
olur. Çünkü bu verilen rüşvet ticaret işlerinden değildir. Lâkin Mecmuü'l-Fetâvâ'da,
zamanımızda
zamin ola-mayacağı açıkça zikredilmiştir. Bu hususta vasi de işletmeci gibidir.
Çün-kü
bunların ikisi de maslahatı kastederek yapmışlardır. Vedîa babının sonunda buna dair bahis
gelecektir.»
Mecmaü'l-Fetâvâ'do
da şöyle denilir: «İşletmeci,
mudarebe serma-yesi ile mal alsa, «Büyük kâr
bulana
kadar bunu satmayıp elimde
tu-tacağım.» dese, mâlik de onun satmasını arzu etse, eğer
malda
kâr var-sa işletmeci malı satmaya zorlanır. Çünkü yukarıda
geçtiği gibi işletme-ci ücretle
çalışmaktadır. Ancak işletmeci mâlike, «Senin sermayeni ve kârdan hisseni
vereceğim.» derse, o
zaman
da mâlik bunu kabule zor-lanır.»
Bezzâziyye'de, «Bir kimseye yarısı hibe, yarısı mudarebe olmak üze-re bin dirhem verilse, verilen
mal
helak olsa, hibe olarak verilen hisse-ye zamindir.»
denebilmiştir.
Ben
derim ki: Kendisiyle fetva verilen görüş şudur: Mutlaka zamin değildir. Ne mudarebe için
verilen
-çünkü o emanettir- kısma, ne de
hibe edilen -çünkü bu hibe fasittir- kısma zamindir.
Kendisiyle
fetva verilen ve mutemed olan
görüşe göre, o hibeye kabızla malik olur. Yakında
ge-leceği
gibi onda da dimân
yoktur.
İşte
bu sebeble Vehbâniye'nin, «Birisi
diğerine beşi hibe olmak üze-re on dirhem verse, o beş
dirhemi
alan adam, helak etse, ona zamin olur.» sözü
zayıftır.
İZAH
«Her
biri başka tür bir ticaret iddia etseler ilh...» Meselâ, birisi, «kumaş ticareti» derken diğeri,
«buğday ticareti» dese.
«Mâlikin
ilh...» Çünkü onlar mudarebenin hususî olduğunda ittifak etmişlerdir. O zaman muteber
olan
söz, tarafından izin alınan kimsenin sözüdür. S.
«Geçerli olduğuna dair ilh...» Yani o zaman delil, dımânı kaldırmak için değil, tasarrufunun geçerli
olması
içindir. Çünkü dımânın kaldırıl-ması için delil getirse, kabul edilmez.
«Vakit
tayin edilse ilh...» Yani sermaye
sahibi, «Ben sana Ramazan ayında
kumaş ticareti üzerine
çalışman için mudarebe için verdim.» dese, işletmeci de, «Hayır, sen bana Şevval ayında yiyecek
maddeleri
alıp satmam için verdin.» dese ve her ikisi de delil ikâme etseler.
«Hüküm
sonraki delil ile verilir ilh...» Çünkü iki şarttan sonuncusu öncekini nesheder.
«Vakit
tayin edilmemişse ilh...» Veya birisine edilmiş, diğerine edilmemişse.
«Tarsusi
kayıtlamıştır îlh...» Yani bundan bahsederek kayıtlamıştır. İbni Vehbân ise, fakihlerin
mutlak
zikrettiği birşey onun mutlak olduğu-na da delil olduğu halde Tarsus? kendi reyi ile takyid
ettiğinden
onu red-detmiştir. İbni Şıhne ise
Tarsusî'nin görüşünün yetimler
açısından daha açık
olduğunu
söyleyerek kabul
etmiştir.
Ben
derim ki: Câmiü'l-Fusûleyn'de
Mültekid'den naklen, bu zaman-da
yetimin malını mudarebe için
çalıştırmaya
vasinin hakkı yoktur.» de-nilmiştir. İşte bu, mutlaka vasinin tasarrufunun men'ini ifade
eder.
Terekesinde ilh...» Çünkü bilinmediği için helak etmiş sayılır. Bu bahsin tamamı inşallah Vedîa
bahsinde
gelecektir. Hâmidiye'de, «Hidâye'nin
Kâfii de böyle fetva vermiştir.»
diyerek fetva
verilmiştir.
«Alsa Uru.» Söz burada iki yerdedir. Birincisi, mal sahibinin rızası olmadan işletmecinin malı tutma,
satmama
hakkı, ikincisi, işletmecinin malı elinde tutma hakkı olmadığı yerde onu satışa zorlamaktır.
Birinci
durumda, malda ister kâr olsun, ister olmasın, işletmecinin malı elinde tutma hakkı yoktur.
Ancak
eğer malda kâr yoksa, mal sa-hibine yalnız sermayeyi verir. Eğer malda kâr varsa, sermaye
sahibine
sermaye ile birlikte kârdaki hissesini de verir. Ki o zaman malı elinde tutma hakkı da vardır.
İkincisi
ise, işletmeciyi satışa zorlamaktır. Eğer malda kâr varsa, satışa zorlanır. Ancak mâlike
sermaye
ile birlikte kârdan olan hissesini de verir. Eğer malda kâr yoksa, satışa zorlanmaz. Fakat
işletmeci mâlike sermayeyi veya sermaye ile birlikte ticaret malını verme hakkına sahip-tir. İşte
Minâh'ın
Zahîre'den naklettiği ifadeden anladığım budur. Onun sözleri dolaşık bir ifade idi. Ben
Zahîre'nin
ifadesine de müracaat ettim. Minâh'ın ondan naklettiğini aynen
buldum.
Yalnız
şurası kaldı: Mâlik ticaret eşyasının durdurulmasını, işletmeci ile satılmasını isterse, bu fetva
konusudur.
Bunun cevabı da bu fasıldan önce
geçenden anlaşılmaktadır. Şöyle ki, mal sahibi
işletmeciyi
azleder, o da azli bilirse, mal, ticaret eşyası ise, mâlik onun satıştan menetmiş dahi olsa,
onun
satma hakkı vardır. Bu hadisede
mal sahibi ne mudare-benin feshine, ne de tasarruf iznini
tahsis
etmeye mâlik değildir.
«Hibe
olarak verilen hisseyi zamin olur
ilh...» Çünkü taksimi kabil olan ortak bir malı taksimden
önce
hibe etmek geçerli değildir. Aksi hal-de zamin olur.
«O
ilh...» Fettal. Hindiye'den böyle nakletmiştir.
«Kabızlıkla mâlik olur ilh...» Ben eterim ki; Bir malı kabzederek mâ-lik olmakla zamin olmak
arasında
aykırılık yoktur. Sâyıhânî.
Ben
derim ki: Câmiü'l-Fusûleyn'de bu
açıkça ifade edilmiştir. Zira Câmiü'l-Fusûleyn sahibi,
Fadlî'nin
Fetâvâ'sına işaret ederek şöyle demiş-tir: «Fasit hibe, kabzla mülkü ifade eder. Fetva da
bununla
verilir. Son-ra o, helak olursa,
kendi yakın mahremine fasit hibe ile hibe edenin rücû
edebileceğine dair fetva verdim, Çünkü fasit hibe,
dımânı gerekti-rir. Helâktan sonra kıymeti ile
tazmin
gerekirse, helâktan önce de onu geri verme hakkına sahip olur.»
UYGULAMA MESELELERİ:
Soruldu:
İşletmesi borçlu olduğu halde ölürse, mudarebe malı bi-liniyorsa, mal sahibi kendi
sermayesi
ile kârdan olan payını alma hak-kına
sahip midir?
El-Cevap:
Evet. Nitekim Haniye ve Zahîre-i
Burhaniye'de de açıkça böyle
zikredilmiştir. Hâmidiye.
Hâmidiye'de
Kâriü'l-Hidâye Fetevasının Kâza
babından naklen şöy-le denilir:
«Ortaklardan bir
tanesi
belirli miktar parada hiyaneti iddia eder, diğer ortak da inkâr ederse, yemin teklif edilir. Eğer
yemin
ederse borç-tan kurtulur. Yeminden
kaçınırsa, diğerinin iddiası sabit olur. Eğer miktar
belirtilmezse, durum yine böyledir. Fakat hâinlikle itham edilen kimseye yeminden kaçındığı
takdirde,
hiyaneti iddia edenin hiyânet edilen kıs-mın miktarını tayin etmesi gerekir. Bu durumda
makbul
olan söz de yemin ile birlikte
iddiada bulunanındır. Çünkü onun
yeminden kaçınması
bilinmeyen
birşeyi ikrar etmesi gibidir. Onun miktarını beyan etmesi de yemini ile
birlikte ikrar
edene
aittir. Eğer hasmı daha fazlasına delil ikâme ederse, o zaman söz, hasmın olur.