02 Ocak 2020

KIYAFETNAMELER



KIYAFETNAMELER

1. Hamdullah Hamdî- Kıyâfet-nâme
2. Firdevsî-i Rûmî- Firâset-nâme
3. Sivrihisarlı Şaban- Kıyâfet-nâme
4. Şeyh Baba Yusuf- Kıyâfet-nâme
5. İlyas İbni İsa-yı Saruhanî- Kıyâfet-nâme
6. Taledii-zâde Mehmed Subhi- Firâset-nâme
7. Mustafa bin Bâlî- Risâle-i Kiyâset-iFirâset
8. Abdülmecid İbni Şeyh Nasuh- Kıyâfet-nâme
9. Mustafa İbni Evranos Kitab-ı Firâset-nâme ve Kıyâfet-nâme
10. Nesîmî (16.yy) - Kıyâfetü'l-Firâse
11. Niğdeli Visâlî- Vesiletü'l-İrfân
12. Lokman b. Hüseyin-Kıyâfetü'l-İnsaniye fi Şemaili'l-Osmaniyye
13. Şeyh İbrâhim Kûrânî- Risâle-i Muhtasar-ı Eşkâl ve Kıyâfet Terceme-i Şeyh İbrâhîm Kûrânî
14. Şeyh Ömer Halvetî-Kıyâfet-nâme
15. Ömer Fânî Efendi-Kıyâfet-nâme
16. Gevrek-zâde Hâfız Hasan- Kıyâfet-nâme
17. Mustafa Hâmi Paşa- Fenn-i Kıyâfet
18. Hüseyin Şâkir- Firâsetü'l-Hikemiyye fi Kıyâfeti'l-İnsâniyye
19. Avan-zâde Mehmed Süleyman- Ulûm- ı Hafiyyeden 
Musavver ve MükemmelKıyâfet-nâme
20. Yusuf Hâlis Efendi- Kıyâfet-nâme-iCedîde
21. Salim Sıdkî Silistrevî- Kıyâfet-nâme
22. Ömer b. Es-Seyyid Halil- Zübdetü'l-İrfan Fî Alâmâti'l-Ebdân
23.Mehkif Mehmed Paşa 
Yozgatî- Terceme-i Risâletü'l-Firâset ve's-Siyâset'i Kıyâfet-nâme
24. Ali el-Kâtib- Kıyâfet-nâme- i Ekâlîm-ı seb'a Hayavân ettik
25. Tartûşî'nin kıyafet-nâmesininTercümesi
26. Müellif Belirsiz- İstanbul Üni.Kütüphanesi
27. Müellif Belirsiz- SüleymaniyeKütüphanesi
28. Müellif Belirsiz-Selimağa Kütüphanesi
29. Müellif Belirsiz- NuruosmaniyeKütüphanesi
30. Müellif Belirsiz- Millet Kütüphanesi
31. Müellif Belirsiz- Manisa İl HalkKütüphanesi
32. Müellif Belirsiz- İzmir MilliKütüphanesi
33. Müellif Belirsiz- Marmara Üni. ilahiyatFak. 
Kütüphanesi Sarıca Kemâl'e ait Olduğu düşünülen 
Selatin-NAME yahut Diğer Adıyla Tevarih'tir-Al-i Osman
Osmanlı Devletinin kuruluşundan 1490 Yılına Kadar gelen Olayları anlatan 3029 beyitten müteşekkildir manzum 
Bir tarih kitabıdır. 
Mefâîlün mefâîlün feûlün kalıbıyla yazılanbu mesnevi, 
II. Beyazıt adına tertip çalışır. (Öztürk, 2001) 
Kemâl, bu eserinde “Firâset-nâme” adlı müstakil bir eserinin olduğu söylese de (b.2393) 
bu esere şimdiye kadar rastlanmamıştır.
Selâtin-nâme'nin bir kıyâfet-nâme olduğu ifade etmektedir
“Fatih Sultan Mehmed devri vezirlerinden Mahmud Paşa'nın muhasibi (hesap eden) Sarıca Kemâl'in Selâtin-nâme adlı eseri kıyafetnamelerin güzel örneklerindendir. ”
(Maden, 2017: 17) değerlendirmeyi yapan araştırmacı, önceki çalışmalarda yer ederek-eseri görmediği halde bir değerlendirme yapıyor ve eserin kıyâfet-nâme türünden olduğunu ifade ediyor. 
Oysaki mesnevide sadece birkaç beyit kıyâfet ilmi ile birkaç. Kronolojik olarak Osmanlı tarihini anlatan bu mesnevi, ne bir kıyâfet-nâmedir ne de içinde kıyâfet-nâmeile ilgili bir bölümü vardır.
Manisa İl Halk Kütüphanesi kıyım-n-metninin yapılan oğlu çalışmayla Enverî adlı birmüellife ait olduğu tespit edilmiştir. (Elbir, 2018) 
Marmara İlahiyat Fakültesi Kütüphanesindeolan kıyâfet-nâme, bir mecmua içerisinde kayıtlı olup 42 beyitten müteşekkildir. Manzumenin Başına eklenen “Kıyafet-nâme” ibaresi sonradan eklenmiştir. 
Bunların dışında müstakil olmayıp çeşitli eserlerin bölümlerinde yer alan kıyâfet-nâmeler de mevcuttur.
1. Taşköprülü-zâde'nin “Mevzû'âtu'l-Ulûm”
2. Nev'î'nin“Netâyicü'l-Fünûn”
3. Azmî Pir Mehmed'in “Enîsü'l- Ârifin”
4. KâtibÇelebi'nin “Keşfü'z-Zünûn”
5. Bostan-zâde Yahyâ Efendi'nin “Mir'âtü'l-Ahlâk”
6. Osman-zâde Tâib'in “Ahlâk-ı Ahmedî”
7. Nesîb Dede'nin “Rişte -i Cevâhir ”
8. Hoca-zâde Abdülaziz Efendi'nin“ Ahlâk-ı Muhsinî Tercümesi ”
9. Erzurumlu İbrahim Hakkı'nın“ Mârifet-nâme ”adlı eseri yer alan kıyâfet ilmi ile ilgili hususlar, müstakil eser olması içerir.
10. Müstakil ve müstakil olmayan bu kıyâfet-nâmelerin ekseriyeti manzum olmakla birlikle mensur olanlar da vardır. 
Kıyâfet-nâmelerdentercüme Arapça ve Fa rsçadan tercüme dir.
Mesneviler İçinde Yer Alan Bazı Kıyâfet-Nâmeler
Dezen edebiyatındaki nazım şekillerinden biri olan mesnevi, kafiye ve vezin noktasındakolaylık sağlaması içindir uzun soluklu anlatılarda çokça tercih edil en bir nazım şekli oluyor. Mesneviler, müstakil eser halinde görülebildiği gibi bir nazım şekli dîvânlar ve mecmualar Olmuştur. Dîvân tertiplerinde genellikle ya en ayrıntılı yada en sonda bulunurlar.
Bir mesnevi İçerisinde gazel, Kıt'a gibi Diğer nazım türlerini de göre kayıt edebilirsiniz. Mesneviler genellikle aşk temalı olsa da belki dekonu sınırlaması mevcuttur en geniş henüz sahip olunan nazım şeklidir. Hem beyit hem konu sınırsız bir yapıya sahip olması, mesnevilerde daha farklı unsurların bir arada görülmesine sebebiyet vermiştir

Silinmesin *T6952550267*DOSYA GÖNDERME FORMU(HUKUK)YARGITAY 20. HUKUK DAİRESİ BAŞKANLIĞINA ANKARADOSYAYA İLİŞKİN BİLGİLERMAHKEMESİKARAR TAR...