13 Ekim 2014

HRISTIYANLIK HAKKINDA BILGI KATOLIK ve PROTESTANLARIN ORTAK TEMEL INANCLARI





HRISTIYANLIK HAKKINDA BILGI KATOLIK ve PROTESTANLARIN 
ORTAK TEMEL INANCLARI 
  • 1. 1) HRISTIYANLIK HAKKINDA BILGI KATOLIK ve PROTESTANLARIN ORTAK TEMEL INANCLARI Katoliklere gore Papa , yeryuzu hristiyanliginin temsilcisi ve Hz. Isa’nin vekilidir. Iste Protestanlik bu dini otoriteye karsi cikmistir. Yoksa iman esaslarina pek dokunulmamistir.Ornegin; teslise iman aynidir. 1- Tanri bir olup uc sahistadir.Yani uluhiyyet cevheri tamamen birbirine esit fakat ozel tabiatlari bulunan uc sahistan mutesekkildir. 2- Uc sahisli Tanri disinda ibadet edilecek tanrisal varlik yoktur. 3- Insan, asli bir gunahla dunyaya gelir. 4- Normal insan hicbir gunah islemeden once de Tanri katinda gunahkardir. 5- Insan haline gelen Tanrinin oglu Isa Mesih, ayrilmaz sekilde birbirine birlesmis iki tabiattan tesekkul olup, Tanrinin ezeli takdirine gore, beseriyeti Tanri ile uzlastirmistir. Yani Tanri, Isa’nin sekline burunup yeryuzune inmistir. Bu inanis Tanri= Hz. Isa(Jesus) veya Jesus= God seklinde de formule edilebilir. 6- Jesus, butun insanlarin gunahlarini ustune almak icin kendini feda etmistir, yani olmustur. 7- Necate ermek icin insanin Tanri tarafindan temize cikarilmasi gerekir. 8- Insanin yenilenmesi, Tanri kelami ve bir de dini seairle olur. Bu imani esaslarda tum hristiyanlar (Katolik-Protestan) arasinda pek fark yoktur. Yalniz Protestanlar Meryem’in (Maria) kutsalligini kabul etmezler. Siradan bir kadindi derler. PROTESTANLIGIN FARKLARI “ 1- Papa da bir insandir, yanilabilir. 2- Kutsal kitabi yorumlamaya herkes yetkilidir. 3- Azizleri kabul etmezler. Tanri ile kul arasina kimse giremez. 4- Kiliselerde resim ve heykel luzumsuzdur. 5- Hac cikarma gelenekleri yoktur. 6- Araf ve ebedi ceza yoktur. 7- Hz. Meryem siradan bir kadindir. Ilahi niteligi yoktur. 8- Gunah cikarma islemi mantiksizdir. 9- Ibadet ve ayinleri herkes kendi diliyle yapabilir. 10- Papazlarin bekar kalmalari gerekmez. ” 1 Katoliklerde ise ayin dili Latincedir. Ancak 1965’deki 2.Vatikan Konsil’inde degisik dillerde ayin yapilmasina izin verilmistir. PROTESTANLIK (HRISTIYANLIK) 1 Cilaci Osman, Gunumuzun Dunya Dinleri, s:89 1
  • 2. A) TARIHI GELISIMI Almanca’da “Protestieren” kelimesinden alinmis olan itiraz, baskaldirma anlamlarina gelir. Protestanliga “Incil Kilisesi” de denir. Roma Katolik Kilisesi’ne karsi olusan buyuk tepkinin adidir. Protestanlik oncelikle kendi icinde uc ana kola ayrilir: 1) Lutheryanizm 2) Kalvinizm 3) Anglikanizm 16. asra kadar hristiyanligin yegane temsilcisi Papalikti. Reform talep edenler diri diri yakilmasina ragmen onu alinamadi. Genel olarak Protestanligin kurucusu kabul edilen Martin Luther (1483-1546) iyi bir dini egitim alip papaz cikmisti. Universitede ders verirken 31 Ekim 1517’de Wittenberg kalesinin kapisina 95 maddelik bir liste asti. Gunahlarin para ile satin alinamayacagini belirtti. Af yetkisi papaya degil, yalniz Tanri’ya aittir, dedi. Papa 10. Leon O’nu kinadi. Imparator Charles Quint (Sarlken) O’nun hakkinda dava acilmasini istedi. Luther mahkemede fikirlerin israrli oldugunu gosterdi. Saksonya prensi Frederic satosunda O’nu gizledi. Luther Kitab-i Mukaddesi Almanca’ya burada tercume etti ve reform hareketini planladi. Imparator Sarlken 1529 yilinda meclis mahkeme kararinin uygulanip M. Luther’in hapsini isteyince alti prens ve on dort sehir bu karari protesto ettiler. Boylece protestanlik dogmus oldu. Uzun mucadeleden sonra imparator, iki mezhebin varligini kabule mecbur kaldi. 1) Bu reform hareketi, 1559’dan 1598’e kadar Bati’da kanli ic savaslara sebep oldu. Ve Avrupa’da her ulke protestanligi kendi mizacina, orf ve adetlerine uygulayarak yeni bir kilise meydana getirdi 2) Gunumuz protestan dunyasinin ikinci ekolu kalvinizmi teskil eden akimin kurucusu olan John Calvin, dini egitim gormus Fransiz asilli bir kisidir. Onun gayesi mevcut hristiyanlikta reform yaparak dini baslangictaki asil huvviyetine kavusturmaktir. 3) Anglikan Kilisesi; Ingiltere siyasi sebeplerle papaliktan memnun degildi. Kral 8. Henry (1509-1547) hanimi Catherin’i bosamak istiyordu. Papa 7. Clement, bu bosanmayi mesru kabul etmeyince kral papaliga karsi tavir aldi. Onceleri Luther’in hareketini takibat konusu yaparken, Luther’e elci gonderip, kilisesinde reforma dogru bir donus baslatti. Kral Ingiltere kilisesinin baskani oldu. Goruldugu gibi burda da reform, siyasi bir iktidarin isine yariyordu. Boylece Anglikan Klisesi dogmustur. Onceleri reformist zihniyete yaklassa da, ayin ve ibadetlerinde katolik ozellikler kendini gosterir. Protestan kiliseler icinde katolige en yakin kilise kabul edilir. B) STRATEJILERI 2
  • 3. Hristiyan misyon faaliyetleri cogu zaman askeri, ekonomik ve hatta kuresel somurgecilik hareketleriyle birlesmis, bati hegomonyasinin zeminini hazirlamistir. Butun bunlar hedef “Hristiyan iman ruhunu” insanlarin kabul etmesine zemin hazirlamak olmustur. Bunun icin hristiyanligi yaymakla gorevli olan misyoneri, bazen bir asker, bazen bir doktor, bazen bir ogretmen, bazen de bir baris gonullusu olarak gorebilirsiniz. Yine onu herkesin yardimina kosan bir rahip ve rahibe, bir sosyal faaliyetci veya bir duskunler evi kurucusu olarak da bulabilirsiniz. Misyoner, kendini kiliseye adiyan bir adamdir. O, Incil’in bir neferidir. O her an Isa ile ve Hristiyanlik ugruna canini veren mistiklerle beraberligini dusunmektedir. Misyoner, bu hedefi icin herseyi yapmayi goze alabilir. Hic kimsenin calismadigi yerlerde calisabilir. Bunun icin de yillarca cuzzam hastanelerinde hemsire ve doktor olarak calisan misyonerler vardir.2 C) BASARI YADA BASARISIZLIKLARI Hristiyanlar kendi kalelerini bile koruyamadilar ve kendi iclerinde cok gruplara ayrildilar. Misyonerlik faaliyetlerine cok onem verdiler. Dunyanin heryerine misyoner gonderdiler. Birbirinden bagimsiz kiliseler cig gibi buyudu. İslam ulkelerindeki misyon hareketi genel itibari ile cok basarisiz olmustur. En buyuk basariyi Afrika ulkelerinden elde etmislerdir. Bunun sebebi gayet aciktir. Ac ve perisan insanlara ekonomik destek vermek ve sevgi gostermek onlarin kalplerini kazanmak icin yeterli olmustur. Katolikler’in Filipin’de, Protestanlar’in ise G.Kore’de basarili oldugu soylenebilir. Ornegin G.Kore’de 1800’lu yillarda 250,000 olan Protestan nufusu 2003 yili itibari ile 10 milyonu bulmustur. Bugun Kore’de protestan mezhep sayisi 159’a ulasmis olmakla birlikte bunlardan en yaygin olanlari Presbiteryenler ve Methodistler ile Buyuk Kore, Isa Kiliseleridir.3 D) HIZMET TEKNIKLERI ve TAKDIR EDILECEK YONLERI Hemen hemen butun siyasi, sosyal ve ekonomik alanda orgutlenmislerdir. Hastahaneleri, okullari, universiteleri, basin yayin organlari, maddi hediye ve yardim yapan vakiflari, ogrencilere burs imkanlari, ders disi takviye calismalari, universite klupleri gibi hemen hemen akla gelebilecek her cesit sosyal etkilesim saglayacak organlara sahiptirler. Bati medeniyeti, Hollywood filimleri, unlu Hristiyan sarkici ve futbolcular, Hristiyanligin reklamini boyali bir sekilde gelismemis ve gelismekte olan ulkelere etkileyici bir sekilde yapmaktadir. Misyonerler hizmet gotururken kesinlikle karsi taraftan sahsi bir beklenti icine girmezler. Misyonunu eda eden kisi her zaman guler yuzlu, herkese selam veren, yardimsever, halk tarafindan sevilen ve girisken kisilerdir. Her ne alanda konusursaniz konusun konusmaya basladiktan kisa bir sure sonra konusmayi bir sekilde Hristiyanliga getirir. Bunu da gerek kendi anilarini anlatarak, gerek Hz. Isa’dan ornek vererek yaparlar. Eger o sahis bir insana bir sekilde Hristiyanligi anlatmissa, o anlattigi kisinin yakasini kolay kolay birakmaz. 2 3 Diyanet VakfiYayinlari, Misyonerlik Faaliyetleri, Ankara, 1996, s:11 Kore Gercegi, Turkcesi s:163, Sevinc Matbaasi, 1995 3
  • 4. Takdir edilecek yonleri ise, kosullar ne olursa olsun yilmadan davalarini anlatma gayreti icinde olmalaridir. Afrika’da yerliler tarafindan yenilen, hayatini kaybeden misyoner sayisi az degildir. Ama bunlar yilmadan dunyanin her kosesine kadar Hristiyanligi goturmusler, gittikleri yerde kalmislardir. Bunlara ek olarak dini yayma adina cok hirs gostermektedirler. Bu hirsa cok kapilanlar ise ilerde cok koyu bir Islam dusmani olmaktadirlar. E) SAMIMIYETLERI ve ITIKADI YONDEN BOSLUKLARI Hristiyanlar icinde cok temiz insanlar vardir. Kendi inanclarina ve kiliseye bagli, aksine hic ihtimal vermeyen tiplere rastlamak mumkundur. Fakat genel itibari ile halk ilgisiz, dini hayattan uzak sadece ismen hristiyandir. ITIKADI YONDEN BOSLUKLARI: 1- Teslistir. (trinity) : Bunu kimse tam olarak izah edememekte ve akil erdirememektedir. Teslis, iman isidir, aynen kabul etmeli demektedirler. 2- Tanri’nin Isa’nin sekline burunup yeryuzune indigine inanmalaridir. Bu yanlis inanis ise isbat edilemez. Halbuki nasil olmus da Tanri, bir kadin rahminde aylarca kalmistir. 3- Isa (a.s) carmiha gerilip, olduruldu. Eger Isa (a.s) Tanri ise, tanri olan olumsuzdur, kimse ona zarar veremez. Eger Isa (a.s) Tanri’nin oglu ise’ baba biricik oglunu hainlerin eline niye terketti? Onu kurtarmadi? Halbuki Allah, Noah (a.s) (Nuh) peygamberi tufandan, Moses (a.s) (Musa) peygamberi Firavun’un zulmunden, Abraham (a.s) (Ibrahim) peygamberi Nemrud’un atesinden, Muhammed (a.s) peygamberi de Mekke’li musriklerden korudugu gibi Isa (a.s) peygamberi de carmiha gerilmekten kurtarmistir. “Halbuki onlar, Isa’yi oldurmediler, asmadilar, fakat kendilerine bir benzetme yapildi.”4ayetinde de goruldugu gibi Kur’an “carmih hadisesini” kabul etmektedir, fakat carmiha gerilen Isa (a.s) degil, Isa (a.s)’ya benzetilmis biridir. İsa (a.s) ise Allaha ref olunmustur. 4- Asli gunah: Insanligin babasi Hz. Adem (a.s)’in gunahini Allah affetmis olamaz mi? Temizlenen bir gunah nasil butun insanliga sirayet ediyor? Eger benim babam bir hata islemisse bunda benim kusurum ne? Mesela babasi hirsizlik yapanlarin ogullari da mahkemede yargilaniyor mu? Hicbirseyden habersiz olarak dunyaya gelen bebeklerin ne gunahi olabilir ki? 10 yasinda olen bir cocugu dusunelim: Isa’ya henuz inanmamis ise cehennemliktir. Halbuki cocuk yasta olenlere nasil cehennemlik denilebilir? 5- Cennete girmenin sarti Isa’nin Tanriligini kabul etmektir. Isa’dan once gelen ve insanlari Allah’in yoluna davet edenlerin durumu ne olacaktir? Yoksa onlarin hicbirisi vazifelerini yapmadiklari icin sonunda Tanri hasa kendi mi yeryuzune tesrif etti? 6- Hz. Meryem hakkindaki yanlisliklar Hz. Meryem kiliseye adanmis olduguna gore evlenmesi imkansizdir. Cogunluk Hz. Isa’yi babasiz dogurduktan sonra nisanlisi Yusuf ile evlendigine inanirlar. O gunun sartlarinda kiliseye adanmis soylu bir ailenin soylu bir rahibesinin evlenmesi mumkun 4 Nisa 4: 158 4
  • 5. mudur? Kuran’a gore ise evlenmeden once de sonra da eline hic erkek eli degmemis, bakire, iffet ve edep abidesi bir annemizdir. Luka Incil’indeki “Kadinlarin arasinda mubarek oldun. Allah seni secti ve diger kadinlara ustun kildi.”5 ifadeleri aslinda bunun delilidir. Biz muslumanlar, Hz. Meryem’i daha cok sevip sayiyoruz desek dogru olur. Meryem ismi Kuran’da 34 defa gecerken, Incil’de sadece 19 defa gecmektedir. 6 Hz. Meryem ile ilgili hadis-i seriflerde cok ilginctir. 1- “Dunya kadinlarinin en hayirlisi 4’tur. 1- Isa (a.s.)’nin annesi (Hz.) Meryem…” 2- “Alemlerin kadinlari arasinda Imran kizi Meryem yeter.” 3- Kizi Fatma’ya “ Allah’a hamdolsun seni, Israil Ogullarinin soyundan Meryem’e benzer kildi.” 4- Zamanindaki kadinlarin en hayirlisi Hz. Meryemdir. Benim zamanimdaki kadinlarin en hayirlisi ise Hz. Hatice’dir. Prof. Dr. Raport Lay “Neden Kuran ogretisi , Incil’den daha Isevidir?” baslikli yazisinda sunlari yaziyor: “En guzel Noel hikayelerini Incil’de degil Kuran’da buluyoruz Kuran Yusuf oglu Isa ifadesini kullanmiyor. Maria oglu Isa Mesih diye bahsediyor. Kuran’in ogretisi, bazi hristiyan din adamlarindan cok daha Isevidir. Islam, Isa’nin Tanrinin oglu oldugu sifatini kabul etmez; ama Isa’nin babasinin olmadigi konusunda emindir. Muhammed, suphesiz Meryem’e en buyuk saygi duyanlardan biridir.”7 7- Yazilan Inciller vahiy degildir. Eldeki 4 Incil yazarindan ikisi Markos ve Luka havari degildir.Yuhanna ve Matta’nin ise havari olduklari suphelidir. Bu Inciller Isa donemini anlatan siyer gibi eserlerdir. Dolayisi ile birbirleri ile celisen ifadelere bolca rastlanmak mumkundur. Bu konuda “ Kitab-i Mukaddes, Kuran ve Bilim” adli eser okunmalidir. Muarice Bucaille yazdigi eserde bu celisen kisimlari siralar. Allah’in vahyinde tezatlar olmaz. Madem Incil’de tezatlar var, o halde bu Inciller Allah kelami olamaz. 8- Inciller sayica cok fazladir ve gunumuze gelinceye kadar cok degisiklige ugramislardir. Hz. Isa ibranice konustugu icin asil Incilinde Ibranice olmasi gerekirdi. M.325 yilinda Iznik’te yapilan Konsil’de siyasi bir takim olaylar donmustur. Yuzlerce Incil’in sayisi 4’e indirilmistir. 4 Incil’in disindakilerin hangi olculere gore reddedildigi belirtilmemistir. “ Imparator siddet kullanarak ise mudahele etti. Muvahhidleri disari cikardi, cogunu surdu. Arius ile bazi taraflarini oldurttu. Isa’nin tanriligini kabul eden 318 delege bunu karar altina aldilar.”8 9- Ibadetler cok onemli degildir ve sadece folklorik hale gelmistir. Sadece Isa’ya inanmak yeterlidir. Baska turlu gunahtan kurtulmak mumkun degildir. F) IDARI YAPI VE TESKILATLANMALARI 5 Incil Turkce, Yeni Yasam Yayinlari Aksiyon Dergisi sayi 381, 23 Mart 2002, Hz. Meryem Hepimizin 7 A.Aymaz, Sizinti, Mart 2001, Hepimizin Meryem’i baslikli yazisindan 8 Yildirim Suat, Mevcut Kaynaklara Gore Hristiyanlik, s:184 6 5
  • 6. 123412341234- Chatolic Pope –papa Archbishop-baspiskopos Bishop-piskopos Priest Protestan Chief pastor -pastor Assist pastor –yrd.pastor Elder – mutevelli Senior woman-kidemli bayan Methodist Bishop(idareci iki senede bir degisiyor) Minister-pastor Evangelist-misyoner(3 sene) Deacon-uye G) FERT OLARAK PSIKOLOJILERI Radikaller ve ilimli olanlar diye iki kisima ayrilmaktadirlar. Radikallerin psikolojisi oldukca sert ve katidir. Degismeye acik olmadiklari gibi kendileri disindakilere de hosgoru ile yaklasmazlar. Genelde sokaklarda bagirarak hristiyan propagandasi yapanlar bunlardir. Bu gibi insanlar hristiyanligin hatalarini, eksiklerini gorseler de kabul etmezler. Bu hatalarinin yuzlerine soylenmesi onlari cok kizdirir. Hemen karsi tarafa suc atmaya baslarlar. Bagnaz ve yobaz bir sekilde baglanmislardir. Dinlerini anlatmak icin hic birseyden cekinmezler. Islam’a karsi cok buyuk bir kinleri vardir. Kendilerinden baskalarinin Hz. Isa’ya inanmasini cok hazmedemezler. Kisiliklerini hristiyanlikla olusturduklari icin davranislarinda sekilcidirler. Kendilerinin hristiyan oldugunu gostermek icin toplum icinde davranislarini seromonisel hale sokarlar. Toplum icinde bireylere, yaptiklarinin hata oldugunu, hemen hristiyan olmasi gerektigini hic cekinmeden defalarca belirtirler. Cok da uyumlu ve saglam kisilikli degillerdirler. Radikal olmayanlar ise ilimlidirlar. Onlarla anlasmak daha kolaydir. Yuzleri genelde hep guler. Insanlara hosgoru ile yaklasan misyoner gurubu genelde bu gruptur. Misyonerler gidecekleri ulkenin, dilini cok onceden ogrenirler. O ulkenin sosyal ve kulturel yapisi hakkinda bilgi edinirler. Gonderilen kilise merkezince maddi yonden cok buyuk destege sahip olduklarindan yeni tanistiklari insanlara cok comert davranirlar.. Musait gorduklerine yurt disina gitme teklifi yaparlar. Genis imkanlardan dolayi kendilerine asiri guven ve rahatlik psikoljisi hakimdir. H) GRUP OLARAK PSIKOLOJILERI Bu bulunduklari topluma gore degisir. Zaten hristiyan bir ulkede olan hristiyan bir cemaat, kendi ulkesinde misyonerlik faaliyeti gostermez. Ancak resmi dini hristiyan olmayan bir ulkeye gidip orda calisma yapar. Bu giden insanlar da ilimli, etrafa hosgoru ile bakan insanlardir. Kendi iclerinde de dayanisma cok yuksektir. Ancak gittikleri ulkede 6
  • 7. yetistirdikleri hristiyanlar kendi halklarina karsi radikal ve cok kati olur. Sonradan hristiyanlasmis halk, cemaatten cemiyete gecesiye kadar kendi icinde kapali olsa da, cemiyet sonrasinda yetisen hristiyan cocuklar cevre ile daha iyi bir uyum sergilerler. Tabi bu bir genelleme degildir. Surekli sert ve kati bir hristiyan egitimi almis bir cocuk buyuyunce kendi ulkesinde gene ailesi ve yetistigi cevre gibi radikal ve kati olacaktir. Genelde kitle psikolojisi hakimdir. Gencleri kiliseye cekebilmek icin her turlu yolu denemekte beis gormezler. (Dans kursu gibi..) Kiliseye ilk gelenleri guzelce karsilayip 5-6 kisilik kucuk bir gruba katarlar. Grubun lideri arkadaslarini sik sik arayarak yonlendirir. Grup halinde harekete cok onem verirler. Toplu dua etme, gezi, toplu yemek, piknik ve konser gibi sosyal aktivitelere cok onem verirler. I) EFENDIMIZE (SAV) BAKISLARI Protesto hareketini baslatan Luther, onceleri muslumanlari takdir ederken hayatinin sonuna dogru fikrini degistirmistir. Turkleri( Muslumanlari) overken maksadi baskaydi. Dini merasime dayanan hristiyanligin Turklerin dini kadar bile olamayacagini anlatmak maksadiyla ovuyordu. Luther 1541 de yayinlanan “Collection Toledana” adi verilen kulliyata yazdigi onsozde hasa “Seytanin elcisi Muhammed”den ve “O’nun evliyalari olan Turkler”den bahseder. Papayi “Deccalin ruhu” sayarken Turkleri de “Deccalin Bedeni” olarak nitelendirir. Reform hareketlerinin ileri gelenleri Hz. Muhammed (SAV)’i hasa “sahte peygamber” sayarlar.9 Voltaire’nin “Le Fanatism ou Muhammed Le Prophete” kitabi gorunuste Islama yoneltilmis bir hicviye ise de, aslinda Papaligi hedef aliyordu. “Taassup” piyesi olarak ilk defa 9 Agustos 1742 de sahnelendi. 19. Yuzyilda Ingiliz Charles Forster,(La Mahometisme/devoile) “ Muhammediligin Icyuzu ” adli eserinde Efendimizin (SAV) sahte peygamber olmakla birlikte, putlari kirma fonksiyonunu yerine getirdigini soyler. 20. yuzyilda, Islama karsi dusmanlik hissi bazi ender sahsiyetlerde yumusamaya baslamistir. Ornegin Don Miguel Asin Palacios (1871-1944), bir Ispanyol papazidir. O’na gore muslumanlarin inandigi Allah’da hristiyanlarin inandigi Tanri da ayni Tanridir. (O tarihte bu sozu soylemek, buyuk bir curetkarlik kabul edilirdi.) Islam inanclari butunuyle sapik degildir. Islamiyet kismi bir hristiyanlik sayilabilir sozleri tamamen O’na aittir. 10 Bugun herhangi bir pastor’e sorarsaniz Kuran’in Muhammed tarafindan yazilmis bir kitap oldugunu ve Kuran’da Isa’yi Tanri diye bahsetmedigi icin okumaya deger bulmadigini soylecektir. Bu sartlanmistan kurtulmadiklari muddetce de hakikati gormeleri mumkun olmayacaktir. Bir muslumanin yazdigi eseri okumadikca veya bir muslumanla tanismadikca gercegi anlamalari kolay degildir. 9 Yildirim Suat, Mevcut Kaynaklara Gore Hristiyanlik, s:337 Yildirim Suat, Mevcut Kaynaklara Gore Hristiyanlik, s:348 10 7
  • 8. J) ONEMLI HRISTIYAN MEZHEPLERI Protestanlar yanliz Tanri’ya ibadet ederken, obur hristiyanlarin buyuk cogunlugu Hz. Isa ve meleklere de yalvarirlar. Modern protestanlarin ahiret inanci cok zayiftir. 1- PRESBITERYENLER Yaslilar, kidemliler (presbiter) tarafindan yonetildikleri icin bu adi alan , temel inanc acisindan Kalvinist Protestanlar’a benzeyen Presbiteryenler, sistemlerinin havariler tarafindan ortaya konulduguna inanirlar. U. Zwingli (1484-1531) tarafindan kurulan ve J. Kalvin (1509-1564)’ in gelistirdigi bu hareket, Ingiltere’ye Kralice Elizabeth zamaninda girmistir. Kilise mahalli bir heyet tarafindan idare edilir. Papazin gorevini de bu kurul uslenir. Iskocya’da Presbiteryanizm’in kurucusu John Knox (1505-1572)’ tur. Daha sonralari bu hareket Irlanda, Galler, Ingiliz Dominyolari ile Amerika vb. ulkelerine gecmistir. Presbiteryenlerin mabetleri oldukca sade ve basittir. İbadet esnasinda Kitab-i Mukaddes’ten derlenmis ilahiler okurlar. Zuhd ve riyazata da onem veren Presbiteryenler daha cok gizli ibadeti tercih ederler. 2- UNITARYENLER Bu terim “Tanri’nin Birligi” inancini esas alan bir dini grubu ifade eder. Temeli Aryus’e dayanan ekol, XVI. yuzyilda Unitaryenizm adini almistir. Unitaryenizm’i bircok hristiyan ulke yasaklamistir. Buna ragmen hareket dini konulara toleransli yaklasmasi sebebiyle gelismesini surdurmustur. Teskilatin merkezi, Amerika Unitaryen Cemiyeti adiyla Boston’dadir. Ayni cemiyet 1825 yilinda Ingiltere’de yeniden teskilatlanmistir. En yaygin olduklari ulkeler Amerika, Kanada, Macaristan, Polonya ve Ingiltere’dir. İnanclarini, Tanri’nin birligi, Tanri’yi ve insanlari sevmek ve ebedi bir hayata inanmak seklinde ozetlemek mumkundur. Hz. Isa’yi bir insan ve peygamber olarak kabul ederek, O’na Tanrilik sifati vermezler. İnsanin dogustan gunahkar oldugunu kabul etmezler; olumden sonra da insan ruhunun yasadigina inanirlar. 3- MOONLAR 1920 yilinda Kuzey Kore’de dogan, Moon tarafindan kurulan Moonculuk, Kore’de “Tong”, Bati’da ise “Birlesik Kilise”, “Kutsal Ruh Birligi”, “Birlesik Aile”, “Moon Teskilati” vb. isimlerle anilir. Onceleri Budist olan Moon, sonra Presbiteryen Kilisesi’ne girmis , dah sonra da Yehova Sahitlerinin prensiblerini benimsemistir. Bazi sapik soz ve davranislarindan dolayi 11 kiliseden kovulmustur. Moonculuk, 1959’da Amerika’ya tasinmis ve burada milletlerarasi faaliyetlere girismistir. Hareketin mali kaynagi, teskilatin ticari yollardan elde ettigi gelirlerle 11 Moon zaman zaman Hz. Musa, Hz. Isa, Buda, hatta Allah (hasa!) ile konustugunu sacmalamistir. 8
  • 9. karsilanmaktadir. Kendisini yeni bir dini anlayisin temsilcisi diye takdim eden Moonculuk, “Asli Suc” konusunda da degisik bir yorum getirmistir. Moonlar sigara ve icki kullanmazlar. Evlilik disi iliskiler kesinlikle yasaktir. Moonculuk aileleri boldugu, gayr-i mesru yollardan kazanc temin ettigi, teokratik bir devlet kurmak istedigi, bozguncu bir teskilat oldugu, vergi kacirdigi vb. suclamalar sebebiyle daima kusku ile karsilanmistir. Bu hareketin 1989’a kadar antikomunist bir cizgide seyrettigi bilinmektedir. Amerika Protestanlari, Moonculuga sicak bakmamaktadir. Mooncular her yil bir baska ulkede genclik kamplari ve toplu dugun merasimleri duzenleyerek kendilerini anlatmaya calismaktadir. Gunumuzde dunya genelinde 2.000.000 mensuplarinin bulundugu, daha cok Guney Kore, Fransa ve Amerika’da yasadiklari ifade edilmektedir. 4- YEHOVA SAHITLERI Ilk bakista Yehova kelimesine yakin gorunusu sebebiyle Yahudilere ait bir dini zumre gibi zannedilen Yehova Sahitleri12 gercekte Mesihi bir hareketin adidir. Yani Hristiyanlara aittir. Bu dini grup Hz. Isa’nin ikinci gelisinin gerceklestigine ve O’nun gokyuzu Tanri’sinin Kralligi’ni 1914 yilinda baslatmis olduguna inanirlar. Kurucusu Charles Taze Russel (1852-1916)’dir. Yahudilikte Mesih, Hz. Davud devrindeki ihtisam ve saltanati tekrar gerceklestirecek ideal kral olarak beklenmis, Hristiyanlikta ise bu Hz. Isa’nin “ikinci donusu”nun beklenmesi sureci diye isimlendirilmistir13. Teskilatin kurucusu C.T.Russel’in dini bir egitimi yoktur. Kendi kurdugu Kitab-i Mukaddes Toplulugu ve Siyonun Tarassut Kulesi Dergisi ile goruslerini nesretmeye calismistir. Yehova Sahitleri’nin baslica inanc ve adetleri soyle ozetlenebilir: 1- Tanri tekdir ve adi Yehova’dir. 2- İnsanlarin azap cekecekleri cehennem diye bir mekan yoktur. 3- Gercek din Yehova Sahitleri’nin bildirdikleri esaslardadir. 4- Seytan bu dunyanin gorunmez yoneticisidir. 5- Milli mars, milli duygu, milli sinir diye birsey yoktur. En buyuk ozelliklerinden biri de Birlesmis Milletler’e ve mevcut kanunlara karsi olmalaridir. Kendilerini Yehova’nin Askerleri, Isa’nin Fedaileri olarak gordukleri icin vatan ve millet kavramlarini da kabul etmezler. Askerlige de karsi olan Yehova Sahitleri’nin baslica gayeleri, Teokratik dunya Kralligi’ni kurmaktir. 5- METHODISTLER Kurulusu buyuk olcude Protestan ilahiyatci John Wesley (1714-1791)’in ogretilerine dayanan Methodistler akimi, onceleri Aglikan Kilisesi bunyesindeki vaaz ve dini uyanistan etkilenmistir. Amerika’da bir Methodist piskoposluk kurulmus, Ingiltere’de ise Methodistler 12 Bunlar Yahudilik’te Tanri icin kullanilan “Yahve” kelimesinin bozuk sekli olan “Yehova” terimini, Yehova Sahitleri olarak, 1931 yilindaki kongrelerinden sonra almislardir. Dah onceki adlari “Russelistler”, “Ciddi Kutsal Kitap Arastirmacilari”, “Milletlerarasi Kutsal Kitap Ogrenme Cemiyeti”dir. 13 Adventizm’in kurucusu W. Miller (1782-1849) Hz. Isa’nin donus tarihini once 1843 sonra 1844 olarak aciklamis, bunu Kitab-I Mukaddes’ten hesaplama yolu ile cikardigini soylemistir. 9
  • 10. arasinda bolunmeler ve farklilasmalar yasanmistir. 2) KAZANMA YOLLARI Hristiyan arkadaslari kazanmadaki yontem genelde iyi bir arkadaslik iliskisi kurmaktan gecmektedir. Arkadaslarin samimiyeti, gun boyunca Allah’a olan ibadetleri, cesitli mevzularda gosterdikleri hassasiyetleri ve olgun kislikleri, zamanla hristiyan arkadaslarin ilgilerini cekmesine ve cesitli sorular sormalarina sebep olacaktir. Hristiyanlari, dini olmayanlara tercih ettigimize gore hristiyan olmayi bir basamak kabul edebiliriz. Cunki dinsize birsey anlatmak daha zordur. Halbuki Allah, peygamber, ahiret ve melek inanci hemen hemen aynidir. Ancak bazi hatali inanclarini duzeltebilirsek Islam’a girmeleri zor olmayacaktir. Ben sahsen Uzak Dogu’ya hristiyanligin girmesini islam’a zemin hazirlanmasi diye yorumluyorum. Kirmizi hac isaretli kiliseler canimi siksa da hic Allah inanci olmayan Budist ulkelere, Allah ve ahiret fikrinin yayilmasina vesile olduklari icin takdir ediyorum. Islam’i en cok tercih edenler arasinda 1. sirada hristiyanlari goruyoruz. Herseyden once ayni Allah’a inandigimiz ciddi olarak vurgulanmalidir. Cunku kiliselerde Islam’in Tanri’si ayri diye ogretiyorlar. Hurafe zannettikleri dinin temel prensiplerini guzelce anlatabilirsek en azindan dost olacaklardir. Gercek iman ve ibadeti Islam’da bulup sereflenenlerin sayisi az degildir. Bunun en guzel yolu islam’i yasantimizla temsil etmektir. Canli ornek olmaktan daha guzel bir yol yoktur. Sonra “ilk anlatilacaklar” bahsinde siralandigi uzere ortak noktalardan baslayarak meselelerimizi ikna edici sekilde anlatmaliyiz. Hristiyan bakis acisini bilerek yazilmis Islami eserler okunmasini tavsiye edebiliriz. İyi bir dostluk ve civanmerdane arkadaslik cok tesirli olacaktir. Eski hristiyan yeni muhtedi olanlarla gorusturme elbette faydalidir. Ancak hemen musluman ol veya ne zaman musluman olacaksin, ismini ne zaman degistirecegiz gibi sozlerden kacinmak gerekir. Teenni, sabir, hosgoru ve ikna edici metodlarla bu zor iste Allah’in bizleri muvaffak etmesini niyaz etmeliyiz. 3) ILK ANLATILACAKLAR 1) Muslumanlar, Hristiyanlar ve Yahudiler ayni Allah’a inanmaktadirlar. Ingilizce; God, Almanca; Gott, Fransizca; Dieu, Latince; Deus, Farsca; Huda, Hindce; Deva, Cince; Shang-Di, Korece; Hananim, Arapca; Allah diye isimlendirilen yaratici aynidir14. Allah: Biricik olan yaratici manasindadir. Hristiyan Araplar da “Allah” diye dua etmektedirler. Bu sadece lisan farkindan kaynaklanmaktadir. Yoksa zannedildigi gibi ayri bir yaratici degildir. Hem yaratici Allah’tan baska Tanri var mi ki? “Bizim ilahimiz da sizin ilahiniz da Bir ve ayni ilahtir. Ve biz O’na gonulden teslim olduk” 15 2) Islama gore Isa (A.S.)ya inanmayan musluman kabul edilmez. Kuran’da Isa’nin(A.S.) mucizevi dunyaya gelisi, Yahudilerle mucadelesi, mucizeleri, 14 15 Hamid cho, Korece Kuran Meali Al-Ankebut, 29:46 10
  • 11. carmiha gerilisi ve goklere yukselisi teferruatli olarak anlatilir. Kuran’da asagidaki sureler Isa(A.S) ile ilgilidir; a) 3. Sure; Al-i Imran (Imranin Ailesi manasina gelir. Imran Isa(A.S.)in dedesi olup, bu soylu ve mubarek ailenin temsil ettigi hristiyanlik anlatilir. Hristiyanligin bazi mutesabih ve mecazi kelimelerin yanlis tefsirine dayandigi belirtilip, hristiyanlar dialoga davet edilir.)16 b) 5. Sure; Al- Maide: Yemek sofrasi manasinda olup Hz. Isa(A.S.)’nin gokten inen sofra mucizesinden bahsettigi icin bu ismi almistir. c) 19. Sure (Meryem) 3) Kuran-i Kerim’de en cok ismi gecen kimdir? 1) Hz. Musa(A.S) (Moses) 2) Hz. Ibrahim(A.S) (Abraham) 3) Hz. Nuh(A.S) (Noah) 4) Hz. Isa(A.S) (Jesus)17 4) Isa ve Muhammed (SAV) ayni aileden gelmis iki kardestir. Ibrahim (A.S)’in ikinci hanimi Hacer’den(Hagal) ilk oglu Ismail, ilk hanimi Sara’dan ise ikinci oglu Ishak(Isaq) dunyaya gelmistir. Hz. Isa (A.S) nin soyu Ishak (A.S)’a dayanir. Hz. Ismail (A.S.) soyundan ise Hz. Muhammed (SAV) dunyaya gelmistir. Onun icin Peygamber Efendimiz (SAV) soyle buyurmustur; <<Ben dedem Ibrahim’in duasi, kardesim Isa’nin mujdeledigi, annem Amine’nin ruyasiyim>>. Demek ki ikisinin de soyu Hz. Ibrahim’e dayanmaktadir. Kuran’da sadece bir bayan ismi gecmektedir. Acaba kim oldugunu tahmin ediyorsunuz? Hz. Muhammed’in(SAV) annesi Amine mi? Yoksa Hz. Muhammed’in hanimi Hz. Hatice mi veya sevgili kizi Fatima mi? Hayir, Hz. Isa (AS)’in dunyaya gelmesine vesile olan Hz. Meryem’dir. Muslumanlara gore kadinlar aleminin zirvesinde Hz. Meryem anamiz vardir. (Maria) Kuran-i Kerim’de 19. Sure’nin adi Meryem’dir. 3. Sure’nin adi Al-i Imrandir. Imran, Meryem’in babasidir. Kuran-i Kerim’de, Meryem’in Hz. Isa(AS)’a hamile kalisi, Hz. Isa(AS)’i dogurmasi, Yahudilerce kinanmasi, Cebrail (Gabriel) ile bulusmasi butun ayrintilari ile anlatilmaktadir. Bunlar hemen hemen Incil(Bible) ‘de de ayni sekilde anlatilir. Meryemle ilgili Incil’de bile olmayan oyle bir konu anlatilmaktadir ki sadece bu ayet bile Kuran-i Kerim’in Allah kelami olduguna kafi bir delildir. Imran’in hanimi Anna validemiz18 hamile kalinca Allah’tan bir ogul ister. Maksadi O’nu Mescid-i Aksa’ya hizmet icin adamaktir. Kuran-i Kerim’den dinliyelim; << Imranin hanimi soyle yalvardi; Rabbim! Karnimdakini her turlu bagdan azade sirf sana adadim. Adagimi kabul buyur. Suphesiz (niyazimi) hakkiyla isiten ve (niyetimi) bilen sensin>>.19 5) Boyle dua eden Hanna, duasinin Allah tarafindan kabul edildigine oylesine inanmisti ki gelen bebegi gorunce sasirdi. Rabbim! Bana ogul verecektin. Ama 16 Yildirim Suat, Kur’an Meali, Zaman Yayinlari Al-Mu’cemul Mufehres 18 Hamid Cho, Korece Kuran Meali 19 Al-i Imran 3:35 17 11
  • 12. ben kiz dogurdum, diye duasinin kabul edilmedigini zannetmisti. Ilham eseri olarak bebegin adini Meryem vermis, onu ve soyunu Seytan’dan korumasi icin Allah’a niyaz etmisti.20 Hanna validemiz, salih bir erkek cocugunun annesi olmak istiyordu. Fakat Allah(SAV) O’nu Hz. Isa gibi buyuk bir peygamberin annannesi yapti. O, duasinin Allaha tarafindan daha guzel bir sekilde kabul edildiginden habersizdi. Simdi dusunelim. Hz. Muhammed kendisinden 630 sene once olan bu olayi nasil bilebilir? Hz. Meryem’in boyle bir duanin meyvesi oldugundan kimin haberi olabilir ki? Bir kul ile Rabbi arasindaki duayi kim isitebilir? Ummi olan Hz. Muhammed (SAV), bunu ancak Allah(CC)’in bildirmesi ile vahiy araciligi ile Gabriel’den ogrenmis olabilir. Yani Kuran, Muhammedin sozu degildir. 6) Biz Muslumanlar sadece Kuran-i Kerim’e degil Incil ve Tevrat’a da inaniriz. Hz. Isa’ya vahy edilen Incil’in <<Allah tarafindan bir hidayet ve nur>>21, Hz. Isa (AS) zamanindaki insanlara <<Bir hidayet>>22 olarak gonderildigini gayet acik ifadelerle belirterek asliyeti yonuyle Hz. Isa’nin risaletinin ve getirdigi Incil’in temizligine ve tatbikine dikkatleri tekrar tekrar ceker. 7) Islam’a en yakin din Hristiyanliktir. <<Muminlere sevgi bakimindan en cok yakinlik duyanlarin biz hristiyanlar diyenler oldugunu gorursunuz. Bunun sebebi, onlar arasinda bilgin kesislerin ve dunyayi terk etmis rahiplerin bulunmasi ve onlarin kibirlenmemesidir.>>23 Muslumanlar, hristiyanlari diger butun dinlere tercih ederler. Hristiyan Bizansin, Iran Mecusilerine karsi zaferine sevinmislerdir. 24Muslumanlar, ehl-i kitaptan iffetli hanimlarla izdivaci ve onlarin Allah’in adiyla kestikleri hayvanin etini mubah gorur.25 8) Islam, Hz. Muhammed (SAV)’in dini degildir. Asil Hristiyanlik, nasil Allah’in vahyine dayaniyorsa, Islam’da Allah’in son mesaji Kuran’i Kerim’e dayanir. Islam, Hz. Muhammed’in kendi akliyla kurdugu yeni bir din degildir. Hz. Adem’le baslamis, Nuh(AS) ve Abraham(AS) ile temsil edilmis, Musa (AS) ve Isa(AS) ile devam edegelmis hak dinin aynisidir. 9) Islam, Araplarin dini degildir. Islam,Arap yarimadasinda dogmustur. Cunku Hz. Muhammed(SAV), Hz. Ibrahim(AS) ve Hz. Ismail(AS)’in soyundan geldigi icin Arabistan’in Mekke sehrinde dunyaya gelmistir. Fakat Islam evrenseldir. Dunyada su anda 1.7 milyar musluman vardir. Bunun sadece 0.2 milyari Arap irkindandir. Geriye kalan 1,5 milyar ise degisik irklardandir. Bugun dunyada nufus itibariyle ilk 5 siraya giren Islam ulkelerine bakarsak tek bir Arap devleti goremeyiz. 20 Al-i Imran 3:35 Al Maide 5:46 22 Al-i Imran 3:3 23 Al Maide 5:82 24 Ar-Rum 30:1-4 25 Al-Maide 5:46 21 12
  • 13. i) ii) iii) iv) v) Endonezya Banglades Pakistan Iran Turkiye 10) Islam kilicla degil gonulleri feth ederek yayilmistir. Islam kilic dini olsaydi boyle genis bir cografyaya yayilamazdi ve uzun omurlu olmazdi. <<Bir elde kilic, bir elde Kuran>> sozu Islam’i bilmeyenlerin uydurmasidir. 11) Islam’in terorle hicbir alakasi yoktur. Islam’da haksiz yere cana kiymak gunahlarin en buyugudur. Bir insani oldurmek Allah katinda butun insanlari oldurmek gibidir. (Al- Maide 5;32). Musluman terorist olamaz. Terorist olan gercek Musluman olamaz. Filistin ile Israil arasindaki kavgada Amerika herzaman kayitsiz sartsiz Israil tarafini tuttugu icin Muslumanlar, ozellikle Araplar, Amerika’dan nefret etmektedirler. 12) Muslumanlar ilim ve medeniyete buyuk hizmetlerde bulunmuslardir. Bugunku Islam’in imajinin kotu olmasi muslumanlara ait hatadir. Cunku bugun hicbir Islam ulkesinde gercek Islam tam olarak tatbik edilememektedir. Tarihte Islam’in yasandigi donemler ise ilim ve fen adina buyuk gelismelere sahne olmustur. Muslumanlarin kurdugu bazi onemli devletler: a) Abbasi Devleti b) Emevi Devleti c) Osmanli Devleti d) Selcuklu Devleti e) Endulus Emevi Devleti. 13) Incil’de Hz. Muhammed (SAV) mujdelenmistir. Risalet-i Muhammediyye ile ilgili olarak Yuhanna Incili’nde su uc metin onemlidir. 1) “Eger beni seviyorsaniz, emirlerimi tutarsiniz. Ben babaya yalvaracagim ve O size baska bir Tesellici, Hakikat Ruhunu, verecektir; Ta ki, daima sizinle beraber olsun.” 26 2) “Fakat benim ismimle babanin gonderecegi Tesellici, Ruhul Kudus, O size herseyi ogretecek ve size soyledigi herseyi hatiriniza getirecektir.”27 3) “Bununla beraber ben size hakikati soyluyorum: Benim gitmem, sizin icin hayirlidir, cunku gitmezsem, Tesellici size gelmez, fakat gidersem, O’nu size gonderirim.”28 26 Yuhanna: 14/15-16 Yuhanna: 14/26 28 Yuhanna: 16/7 27 13
  • 14. Hz. Isa, bu sozlerde Farklit’in gelecegini haber vermistir. Faraklit benim, bana uyun dememistir, O halde burada belirtilen Faraklit Isa olamaz. Hz. Isa Faraklit’in ileride gelecegini haber veriyordu. Ileride gelecek peygamber nasil Isa olabilir? 14- 4) Hacli seferlerini baslatan Hristiyanlardir. Kutsal yerleri Muslumanlarin elinden geri almak icin organizasyonu din adamlarinca yapilmistir. Tarihi iyi okuyan butun Hristiyanlarin yuzunu kizartacak savaslardir. Bugune kadar yuzlerce ozur dileyen Hristiyan aydini olmustur. Ornegin Buyuk Hile kitabinin yazari Samuel A. Weems’a (Arkansan Bolgesi Emekli Savcisi ve Yazar) gore “Hristiyanlarin cogu Islami bilmiyorlar. Biz hep Hacli seferlerini dinleyerek buyuduk. Oyasaki gercek boyle degildi. Hacli seferleri yagmalamadan ibaretti.”29 “Ilk kez bir Kuran okudum. Incil ile Kuran arasindaki benzerlikler beni sok etti. Farkliliklari on plana cikarmak yerine, ortak noktalarda diyalog yapabilme sansi var. Ornegin Kuran’da da Incil’de de sevgi ve baristan bahsediliyor. Bir suru ortak nokta var. Herseyin otesinde iki dunya, bir,tek ve ayni Allah’a inaniliyor. Bu diyalog icin en onemli nokta.”30 KARSILASILAN PROBLEMLER YADA KORUNMA YOLLARI Fanatik tipler hemen kendini belli eder. Muslumanlarin yogun oldugu yerlere gelenler diyalog diyerek misyonerlik yaparlar. Isa’nin Tanri veya Tanri’nin oglu oldugunu inanmadiginiz surece sizi kabullenmezler. Tanri Isa’ya imana davet ederler. Kilisede aktif gorevli olan bu tiplerin zihinlerine suphe atip, terketmekten baska care yok gibidir. Bunlara ev veya e-mail adresi ve tel no verilirse, kurtulmak zordur. Bu konumdakiler yerine kiliseye gitmis fakat tam aradigini bulamamis tiplerden daha rahat netice alinabilir. Boyleleri ana baba ya da arkadas zoruyla kiliseye gitmis olanlardir. Karsilasilan en buyuk problem Isa’dan baska kurtarici ve Incil’den baska kutsal kitap olmadigina inanmalaridir. Kuran’dan Isa ve Meryem ile ilgili bolumlerden ornekler okuyup Kuran’in Allah kelami oldugu ispatlanmalidir. Ameli konularda karsilasilan en buyuk problem ise icki ve domuz eti meselesidir. Basta bu turlu teferruata girmekten kacinmakla beraber, mantiki delillerle izaha hazir olunmalidir. Allah’in birligi ile ilgili 2000 ayet bulunurken, domuz eti ile ilgili sadece 2 ayet vardir. 5) BU HUSUSTA MUESSESELESME Hristiyanlarla ilgilenecek herkesin Hristiyanligi ana hatlariyla bilmesi ve mezhepleri tanimasi gerekir. Eger bir heyet gorevlendirilebilirse herbir arkadas onemli bir hristiyan mezhebinde uzmanlasabilir. 6) UC ORNEKLE NEDEN ISLAMIYETI TERCIH ETMISLER? 1- KIM JI HYU (20) (Emin), UNIVERSITY of INHA 29 30 Aksiyon Dergisi sayi 381, 23 Mart 2002, Hz. Meryem Hepimizin Aksiyon Dergisi sayi 381, 23 Mart 2002, Hz. Meryem Hepimizin 14
  • 15. 20 yasinda, erkek, Inha Univesitesi, 10.7.2002.de sahadet getirmistir. Hristiyanlik hakkindaki dusunceleri: 1) Allah’tan once Isa’ya inanin derler. Ilahilerinde ise Isa’nin ismi Allah’tan daha cok gecmektedir. Surekli insanlara “Isa’ya inanin, yoksa cehenneme gideceksiniz!” demektedirler. 2) Sadece pazar gunleri Allah’i hatirliyorlar, onun disinda Allah’i unutuyorlar. Islam’da ise hergun Allah’a ibadet var. Ustelik mabede gitme sarti yok. Hristiyanlikta ise ibadet icin kiliseye gitmek gerekmektedir. Bu hergun Allah’a ibadet etme, hergun sukranda bulunma dusuncesi Islam’i secmeme vesile oldu. 3) Hristiyanlar baskalarini kabul etme esnekligini asla gostermezler. Sadece bizim dinimiz dogrudur dusuncesi vardir. 4) Muslumanlarda dinleri adina tatbikat daha fazladir. Islam’da hergun Allah’i hatirlamak ve ibadet etme cok guzel bir duygudur. Bu ise gercek imanin bir gostergesidir. Yani Kuran-i Kerim’deki soylenenlerin tatbik edilmesi beni tatmin eden sey oldu. 2- KIM,EUN SOO (25) (Kerim), SEOUL NATIONAL UNIVERSITY 25 yasinda, erkek, Seoul Universitesi, bir ay once musluman oldu Hristiyanlik hakkindaki dusunceleri: 1) Kiliseler Pastorlerin is yeri gibi. Topladiklari zekat her aylik maasin 1/10’u oldugu dusunulurse bu iste bir ticaret oldugu kolayca anlasilir . 2) Tatbikat yok Tokat yiyince diger yanagini cevireni gormedim. 3) Cigirtkan ve zorlayici olmalari. 3- PAUL,KIM (21) (Ismail) , UNIVERSITY of SUWON 21 yasinda ,erkek, 2003.1.28 tarihinde musluman oldu, Suwon Universitesi Hristiyanlik hakkindaki dusunceleri 1) Sadece inanmak yeterli ,ibadet farz degil,pazargunleri vaktin varsa kiliseye gidersin.Kiliseye devam edersen cennete girersin. 2) Diger dinler ve diger hristiyanlar sahte ve batildir. Sadece hak bizim yolumuz derler. 3)Islerine gelirse Incili ,islerine gelirse Tevrati esas alirlar. Ornegin; ruku ve secde ediniz ayeti tevratta var ama incilde yok. Biz incili esas aliriz derler. Ama zekat tevratta 1/10 oldugu icin din adamlari hemen cark edip tevrati one cikarirlar. 7) KURAN’DA GECEN 25 PEYGAMBER 15
  • 16. 1.아담 Adam 3.노아 NOAH 2.이드리스 Idris 5. 살레 SALEH 4.후드 HUD 6.아브라함 ABRAHAM 8.이스마엘 ISMAEL YACOB (YAKUB) 7.룻 LUT 9.이삭 ISAC 10.야곱 11.요셉 JOSEPH (YUSUF) 12.욥 JOB (AYYUB) 14.슈아이브 SHUAIB JONAH (YUNUS) 16.모세 MOSES 18.엘리야 ELIJAH (ILYAS) DAVID 13.줄키플 ZULKIFL 15.요나 17.아론 AARON (HARUN) 19.엘리사 ELISHA (ELYASA) 20.다윗 21.솔로몬 SOLOMON (SULEIMAN) 22.자카리야 ZACHARIAH 23.요 한 JOHN (YAHYA) 24.예수 JESUS 25.무함마드MUHAMMAD Onbinlerce gonderilen peygamberlerden sadece 25’inin ismi Kuran’da gecmektedir. Ismi cok zikredilen 5 buyuk peygamber (Ulu-l Azm) sunlardir. 1- Tufan peygamberi Hz. Nuh (as), 2- Peygamberler dedesi Halil-ur Rahman Hz. Ibrahim (as), 3Tevrat sahibi Hz. Musa(as), 4- Incil sahibi Hz. Isa Mesih (as), 5- Peygamberlerin son halkasi Hz.Muhammed (S.A.V)dir. Efendimiz (A.S.V) soyle buyurur: “Dunya ve ahirette Isa’ya insanlarin en yakini benim. Benimle O’nun arasinda baska bir peygamber yoktur. Peygamberler anneleri ayri babalari bir kardestirler, dinleri de birdir.” (Buhari, Enbiya,44) 8) ISLAM’I HRISTIYANLIKTAN AYIRAN OZELLIKLER 1- Tevhid dinidir, puta tapmak en buyuk gunahlardan birisidir. 2- Hic bir peygamberi ayirmaksizin hepsine birden inanilir. 3- Islamda zorlama yoktur. Herkes istedigi dine gecmekte serbesttir. 16
  • 17. 4- Islam akla ve ilme onem verir. Ispatlanmis ilim ve akl-i selimle hicbir zaman celismez. 5- Islamda ruhban sinifi yoktur. 6- Dunya ve ahiret dengesi kurulmus olup iki dunyada ayni olcude degerlidir. 7- Islam butun insanliga gelmis evrensel bir dindir. 8- Islamda irkcilik yasaktir. Kadin-erkek, siyah-beyaz, Arap-Arap olmayan butun insanlar Allah katinda esittir ve ayni haklara sahiptir. 9- Islam kendinden onceki butun hak dinleri kabul eder. Onlarin dogrularini aynen tasdik ederken yanlislarini da tashih eder. 10- Islam yeni bir din olarak degil, onceki hak dinlerin ayni devami olarak gelmistir. 11- En mukemmel ve en son semavi dindir. 12- Butun cocuklar gunahsiz, tertemiz olarak dunyaya gelir. Imtihan, cocuklarin gunah ile sevabi ayirt etmesinden (12-15 yas) sonra baslar. 13- Kul ile Allah arasindaki gunahlar dogrudan Allah tarafindan affedilebilir. Fakat Allah kul hakkini bagislamaz. 14- Islam baris ve kardeslik dinidir. Eger savas kacinilmaz hale gelirse savasla ilgli kurallar getirmis tek dindir. Sucsuzlar, yaslilar, cocuklar ve kadinlara zarar verilmez, zaruret yoksa agaclar dahi kesilmez, hayvanlar oldurulmez ... 9) IKI TARAFLI SUALLER CETIN SUALLER 1Hz. Adem’le Hz. Havva’nin ana babasi kimlerdir? Hz. Adem’in mi yoksa Hz. Isa’nin mi yaratilisi daha buyuk bir mucizedir? 2Hz. Isa’dan once gelen peygamberlerin insanlari davet ettikleri Allah kimdir? 3Bir Tanri nasil 3 olabilir? 4Bizim gibi yeyip-icen, carsida yuruyen bir zat nasil Tanri olabilir? 5Carmiha gerilen Isa Mesih, Allah midir? 6Eger ogul ise niye Baba oglunu kurtarmadi? 7Allah’in Hz. Isa’ya inzal buyurdugu Incil ne oldu? Simdi nerededir? 8Birkac yuz Incil arasindan niye 4 unusectiniz? Digerlerini hangi kistaslara gore duzmedir diye reddettiniz? 9Inciller kimler tarafindan ve hangi tarihte yazilmistir? 10Incil yazarlari bizzat Hz. Isa’yi gormusler midir? 11Inciller niye birbirleri ile celismektedir? 12Havariler dogrudan Allah’tan vahiy almislar midir ki onlara Resul deniyor? 13Rab, Ogul ve Efendi tabirleri onceden nasil anlasiliyordu? 14Hz. Isa Faraklit’in ileride gelecegini haber veriyor. Ben gitmezsem O gelmez diyor. Demek ki baska bir sahistir. Faraklit nasil Hz. Isa olabilir? HRISTIYANLARIN BAZI SUALLERINE KISA CEVAPLAR Sual: Niye Isa’ya Allah’in oglu diye inanmiyorsunuz? Cevap: Allah’in ailesi yok ki oglu olsun. 17
  • 18. Sual : Niye hergun gunde 5 defa namaz kiliyorsunuz? Cevap: Hz.Isa ve Hz. Meryem de devamli Allah’a ibadet ettikleri icin. Sual: Niye 1 ay oruc tutuyorsunuz? Cevap: Hz.Isa da 40 gun devamli oruc tuttugu icin . Sual: Bayanlar nicin tesettur giyiyor? Cevap: Hz.Meryemi cok sevdiklerinden dolayi, ona benzemek icin. Sual: Kadinlar erkeklerden neden kaciyorlar,niye ayri ayri namaz kiliyorlar? Cevap: Hz.Meryem’e tabii olduklari icin ,cunku Mescid-i Aksa’nin 2.katinda ayri bir yerinde ibadet etmistir. Sual: Niye Hacc’a gidiyor ,Kabe’yi ziyaret ediyorsunuz? Cevap: Allah’in emriyle Hz.Abraham ve Hz.Ismail beraberce Kabeyi insa ettikleri icin. Sual: Nicin kurban kesiyorsunuz? Cevap: Hz.Ibrahim’in hatirasini yasatmak icin. Sual: Nicin seytan tasliyorsunuz? Cevap: Hz.Ibrahim(A.S)’a benzemek icin. Sual: Safa ile Meryem arasinda nicin kosarak yuruyorsunuz? Cevap: Hz.Ismail’in annesi Hz.Hacer’in anisini anmak icin. Sual: Nicin Incil kanunlariyla amel etmiyorsunuz? Cevap: Incilden 600 sene sonra yeni kanunlar ciktigi icin. Sual: Niye kuran okuyorsunuz? Cevap: Gercek Incili bulamadigimiz icin, Hz.Isa ve Hz.Meryem hakkinda daha guvenilir bilgiye ulasabilmek icin. Sual: Niye domuz eti yemiyorsunuz? Cevap: Hz.Isa(A.S.) yemedigi icin. Sual: Niye icki icmiyosunuz? Cevap: Hz.Isa ve Hz. Meryem hic agzina degirmedigi icin. Sual: Erkekleriniz nicin sunnet oluyo ? Cevap: Hz.Ibrahim(A.S.)’e uymak icin. Sual: Niye erkekleriniz sakal birakiyor? Cevap: Hz.Muhammed gibi Hz.Isa da sakal biraktigi icin. 10) DINLERIN NUFUSU 18
  • 19. (mid-1995; source: Encyclopedia Britan nica) A. Major Traditional Branches of Christianity 1. Christianity: 2 billion 2. Islam: 1.3 billion Branch Number of Adherents Catholic 1,185,000,000 Protestant 740,867,000 Islam 1,300,000,000 www.adherents.com . B. Source: Encyclopædia Britannica, Inc., Chicago, Ill., Britannica Book of the Year. Reprinted with permission from Britannica Book of the Year, 1999 © 1999 Encyclopædia Britannica, Inc Total population Christians Roman Catholics Protestants Muslims 5,929,839 1,943,038 1,240,501 753,445 1,164,622 100.0% 32.8% 20,9% 12,7% 19.6% C. Reprinted with permission from 1997 Britannica Book of the Year. © 1997 Encyclopædia Britannica, Inc. 19
  • 20. Religion Percent distribution Total 3 Total Religious Population 5,804,120 100.0% Christians (total) 1,955,229 33.7% Roman Catholics 1,200,465 20,7% Protestants 755,020 Muslims4 1,126,325 19.4% 13,1% Percent Total distribution Religion Total population 5,929,839 100.0% Christians 1,943,038 32.8% Affiliated Christians 1,835,352 31.0% Roman Catholics 1,026,501 17.3% Protestants 316,445 5.3% Orthodox 213,743 3.6% Anglicans 63,748 1.1% Other Christians 373,832 6.3% Unaffiliated Christians 107,686 1.8% Atheists 149,913 2.5% 6,764 0.1% Buddhists 353,794 6.0% Chinese folk religionists2 379,162 6.4% 6,241 0.1% Ethnic Religionists 248,565 4.2% Hindus 761,689 12.8% Jains 3,922 0.1% Jews 14,111 0.2% Baha'is Confucians Mandeans 38 Muslims — 1,164,622 19.6% New Religionists3 100,144 1.7% Nonreligious4 759,655 12.8% Other religionists 1,001 0.0% Shintoists 2,789 0.0% 20
  • 21. Sikhs 22,332 0.4% Spiritists 11,785 0.2% Zoroastrians 11) 274 — KURAN AYETLERI Hz. Isa’nin Dogumu ile Ilgili Ayetler Sure Adi Sure No Ayetler Al-i imran 3 33-47 Meryem 19 16-38 Al-Enbiya 21 91 Tahrim 66 12 Hristiyanlarla Ilgili Ayetler Sure Adi Sure No Ayetler Bakara 2 62,111,113,120,135 Al-i imran 19 67 Maide 5 14,18,51,69,82 Hacc 22 17 Havarilerle Ilgili Ayetler Sure Adi Sure No Al-i imran 3 Maide 5 Saff 61 Mucizeleri ile Ilgili Ayetler Sure Adi Sure No Ayetler Al-i imran 3 48-50 Maide 5 46,78,110 Ayetler 52 111-112 14 Teslis ile Ilgili Ayetler Sure Adi Sure No Maide 5 Ayetler 17,72,73,116 Vefati ile Ilgili Ayetler Sure Adi Sure No Al-i Imran 3 Incil ile Ilgili Ayetler Sure Adi Sure No Al-i imran 3 Maide 5 A’raf 7 Tevbe 9 Feth 48 Hadid 57 Ayetler 55 Ayetler 48,65 46,47,66,68,110 157 111 29 27 Carmiha Gerilme Olayi ile Ilgili Ayetler Sure Adi Sure No Ayetler Nisa 4 157,158 12) OKUNMASI GEREKEN KITAPLAR BIRINCI DERECEDEN OKUNMASI GEREKEN KITAPLAR:  Bucaille Maurice, Kitab-i Mukaddes Kur’an ve Bilim, (cev. S.Yildirim) Izmir, 1981 21
  • 22. Has Polat, Islamiyette ve Hristiyanlikta Ilim Anlayisi, Izmir, 1991, Tov Yayinevi Kuzgun Saban, Dort Incil Farkliliklari ve Celiskileri, Istanbul, 1991 Muhammed Ataurrahim, Hz. Isa (cev. K.Demirci) Istanbul, 1985 Muhammed Ebu Zehra, Hristiyanlik Uzerine Konferanslar, (cev. A.Nuri) Istanbul, 1978  Tumer Gunay, Hristiyanlik ve islamda Hz. Meryem  Yildirim Suat, Mevcut Kaynaklara Gore Hristiyanlik, Ankara, 1988     IKINCI DERECEDEN OKUNMASI GEREKEN KITAPLAR:  Aydin Mehmet, Muslumanlarin Hristiyanliga Karsi Yazdigi Reddiyeler ve Tartisma Konulari, Konya, 1989  Aydin Mehmet, Hristiyan Genel Konsilleri, Konya, 1991  Cilaci Osman, Hristiyanlik Propagandasi ve Misyonerlik Faaliyetleri, Ankara, 1982  Cilaci Osman, Gunumuzun Dunya Dinleri, Diyanet, Ankara, 1998  Cavis Abdulaziz, Anglikan Kilisesine Cevap, (cev. M.Akif) Ankara, 1974  Diyanet Vakfi, TurkiyedeMisyonerlik Faaliyetleri, Ankara, 1996  Hamdi Ahmet, Ingiliz Misyonerleri, Istanbul, Edille Yayinevi  Harkness Georgia, Protestan Akaidine Bir Bakis, Istanbul, 1964  Herrik M., Protestanlikta Itikat ve Ibadet, Istanbul, 1884  Mehl Roger, Hristiyan Ilahiyati, (cev. M.Aydin) Konya, 1983 Din Kore`de irili ufakli 250 cesit din vardir. Yinede nufusun %50`si hicbir dini tercih etmemektedir. Toplam nufusa gore dinlerin dagilimi soyledir. 1-%24 Budizm 2-%19 Protestanlik 3-%4 Katolik 4-%1 Konfucyusluk 5-%1 Samanizm 6-%1 Digerleri Bazen hristiyanlar kendilerini %50 gibi gostermektedirler.Bunun sebebi dini kabul eden %50`lik nufus icinde %50`yi olusturmalarindandir. BUDIZM Kore`de en koklu din budizmdir. Hristiyan olan bazi Korelilerde bile hala budizmin etkileri gorulebilir.Dag basindaki tapinaklar ile budizmi yasatmak zordur. Aylarca tapinaga devam etmeyenler oldugu gibi omrunu tapinaklarda gecirerek, inziva hayati yasayanlar da vardir. Bir universite gencine dinini sordugunuz zaman ben budistim deme yerine anne, babam budisttir demeyi tercih eder.Bunun iki sebebi olabilir. 1-Kore kulturunde buyuge itaat geregi, kendisininde anne, babasinin dinine uymus olmasi. 2-Budizmin putperest gorunumunden dolayi aciklamada zorlanmasi. Kore`de iki buyuk putperest gurup olup, birbirleriyle kavgalidirlar. Devamli yayin yapan 22
  • 23. bir TV kanallari vardir. Sinim adi verilen budist rahiplere cubbeye benzer ozel kiyafetleriyle sikca ratlanabilir. Bayan rahiplerde saclarini hepten tras ettikleri icin zor ayirtedilebilirler. Rahip olmak isteyen cocuklara 5 yasindan itibaren tapinaklarda ozel bir egitim verilir. Toplumda eski sayginliklari azalmakla beraber, devam etmektedir. PROTESTANLIK Kore`de hic suphesiz ki en guclu din protestanliktir. Aydin ve genc kesimde ragbet goren protestanligin hemen her kolu mevcuttur. 1950 Kore savasindan sonra Amerika`li misyonerlerin tesiriyle hizla yayilmistir. Sonradan kendi yerli misyonerlerini yetistiren Kore, su anda dunyaya misyoner ihrac eden en onemli ulke konumuna ulasmistir. Tum Kore`de on bini asan kiliselerin, onemli bir bolumu baskent Seoul`de odaklanmistir. Kiliselerde ibadet hayati cok canlidir. Yogunluk pazar gunu olmakla beraber haftanin diger gunleri sabahin erken saatlerinde bile kiliseden donenlere rastlamak mumkundur. Hristiyanligin yayilmasindaki en onemli etken, egitim ve saglik hizmetlerine onem vermelerindendir. Sehirde bircok kilisenin yaninda ana okulu vardir. En meshur ozel universiteler ile feminizmi destekleyen ilk ozel bayan universitesi protestanlarca acilmistir. Hristiyanlik son onyilda gencler arasinda moda gibi yayilmistir. Pazar gunu bircok gencin bulusma yeri kilise oldugu icin, bazilari toplumdan dislanmamak icin kiliseye gitmeyi tercih eder hale gelmistir. Kiliseye her yeni gelene ozel bir ilgi gosterilip 5-6 kisilik kucuk bir gruba dahil edilip icerisinde yetismesi saglanir. Hafta icide grup baskani tarafindan kolayca takip edilmektedir. Disarida dolasirken elinde mikrofonla incil okuyanlara veya elinde bir hacla dolasanlara rastlamak mumkundur. Hatta metroda yuksek sesle Rab(Allah) Isa`ya inanin yoksa cehenneme gideceksiniz, diyebagiranlara hergun rastlanabilir. Bunun icin misyonerlik veya misyonerce konusmalar halk cogunlugu tarafindan nefretle karsilanmaktadir. Bazi moksa( pastorlerin) maddi menfaatlarini on planda tutmalari hristiyanliga olan ilginin sonmesine sebep olmustur. Yedi yildir faaliyette olan Christian (CTV) kanali butun gun kiliseden vaaz yayini vermektedir. KATOLIK 1950` li yillarda savastan sonra Kore`ye ilk giren din olmasina ragmen protestanlik gibi hizli yayilamamistir. 23

Silinmesin *T6952550267*DOSYA GÖNDERME FORMU(HUKUK)YARGITAY 20. HUKUK DAİRESİ BAŞKANLIĞINA ANKARADOSYAYA İLİŞKİN BİLGİLERMAHKEMESİKARAR TAR...