SON KONULAR
NAMAZDA KUR’AN-I KERİM OKURKEN KELİMENİN SONUNU ÜSTÜN, ESRE, VEYA ÖTRE OKUMAK GEREKİRKEN YANILARAK FARKLI OKUNACAK OLURSA NAMAZ BOZULUR MU
Okunması gereken harekenin yerine yanılarak farklı bir hareke okumakta bir irab hatasıdır. Böyle bir kıraat hatası nedeniyle mana değişmeyecek olursa namaz bozulmayacaktır. Söz Gelimi ;…
KELİMENİN BİR KISMINI OKUMAMAK NAMAZI BOZAR MI
Öncelikle şunu ifade etmemiz gerek; kelimenin bir kısmını okumamaktan kasıt, irabını okumamak yani son harekesini okumamak değildir. Bilakis kelimenin aslından veya aslından olmayıp kelimeye sonradan…
NAMAZ KILMAYANIN HÜKMÜ
Namaz, hicretten bir buçuk sene evvel İsra gecesi her mükellef üzerine farz kılınmıştır. İslamın, İmandan sonraki en önemli emridir. Peygamber efendimiz(s.a.v) yedi yaşına girmiş olan…
VAKF VE İBTİDADA VUKU BULAN KIRAAT HATASI NAMAZI BOZAR MI ?
Vakf ile kast edilen durmaktır. Kur’an-ı Kerim’in durak işareti olan yerlerde durmak sahih olan bir vakftır. Yine vakf kurallarına uyarak durmakta sahihtir. Fakat durulmayacak yerde…
SADAKA-İ FITIR VE HÜKMÜ
Sadaka-i fıtır hicretin ikinci yılında vacip kılınmıştır. Hanefi alimleri, Peygamber efendimiz(Sallallahu aleyhi vesellem)’in zikredilecek olan hadis-i şerifini delil göstererek sadaka-i fıtrın vacip olduğunu söylemişlerdir. İbn…
İMAMLIK NEDİR
İmamlık kübra ve suğra namıyla iki kısımdır. Namazdaki imamlığa İmamet-i suğra, İslam devlet başkanlığına (Halifeliğe) İmamet-i kübra denir. Yani İnsanların sadece namazda tabi olacakları kişinin…
NAMAZ NE DEMEKTİR VE ÖNEMİ NEDİR
Namaz kelimesi farsçadan türkçeye geçmiş bir kelimedir. Farsçadaki okunuşu “Nemaz”dır. Namaz ibadetinin arapçadaki karşılığı “Salat”tır. salat sözlükte dua, yalvarmak, iyi dilekte bulunmak, temizlemek, aklın ibadete…
SABAH NAMAZI HANGİ VAKİTTE BAŞLAR, NE ZAMAN SONA ERER
İmam Ebu Cafer et-Tahavi (ö.321), Şerhu Me’anil-Asar isimli eserinde şöyle der : Adem(a.s)’ın fecir doğduğunda kabul edilince ALLAH TEALA’ya şükretmek için iki rekat namaz kıldı.…
ÖĞLE NAMAZININ VAKTİ HANGİ VAKİTTE BAŞLAR,NE ZAMAN SONA ERER
Öğle namazının vakti, güneşin zevalinden yani tepe noktasından batıya meyletmeye başladığı andan itibaren başlar. Fey-i zevalden başka her şeyin gölgesinin iki misli uzamasına kadar devam…
EL-FATİHA: TEFSİR
Rahmân ve Rahîm Allah’ın adıyla 1- Mushaf-ı şeriflerde iki türlü besmele vardır. Birisi sûre başlarında yazılan ve sûreden bağımsız olan besmele, diğeri Neml Sûresinin (Neml,…
EL-BAKARA: TEFSİR
” ” Bulunduğu altı sûrenin hepsinde birer âyettir. ” ” da bir âyettir. Fakat “” bir âyet sayılmıyor. ” ” da bulunduğu beş sûrenin hiç birinde âyet…
AL-İ İMRAN: TEFSİR
1-2-Ya Muhammed! Yine Elif, Lâm, Mîm. Bunu iyi belle, iyi anlat! O yüce Allah, öyle bir hak mabuddur ki, ondan başka tapınılmaya değer, tapınılmayı hak…
EN-NİSA: TEFSİR
Bu sûre de birçok şer’î hükümleri ve teklifleri kapsamaktadır. Baş tarafında Allah’ın hakları, bütün insanlığın kardeşliği, çocuklara, kadınlara, yetimlere acıma, şefkat gösterme ve haklarının verilmesi,…
EL-MAİDE: TEFSİR
Bu sûrenin diğerlerinde bulunmayan onsekiz farzı içine aldığı açıklanıyor. Ebu Hayyan’ın kaydettiği üzere, Arapların ilk filozofu meşhur el- Kindi’ye öğrencileri: “Ey filozof, bize şu Kur’ân’ın…
EL-EN’AM: TEFSİR
Hamd hep Allah’a, ki başların üstündeki gökleri ve ayakların altındaki yeri yarattı ve karanlıkları ve nuru yaptı. Şu halde onun bunlar üzerindeki mülk ve saltanatı,…
EL-A’RAF: TEFSİR
1- Allah ne kastettiğini daha iyi bilir. (Bakara ve Âl-i İmran sûrelerinin başına bkz.) Bununla beraber burada sâd münasebetiyle tefsirciler tarafından nakledilen bazı sözler vardır:…
EL-ENFAL: TEFSİR
Resulüm, sana enfâlden, ganimetlerden soruyorlar Enfâli soruyorlar buyurulmayıp “enfâlden soruyorlar” buyurulması gösterir ki, asıl enfâli soruyorlar veya ganimeti istiyorlar demek olmayıp, enfâlin durumunu, onunla ilgili…
ET-TEVBE: TEFSİR
“Berâet” bu kelimenin asıl kök mânâsı, “Müfredat” ve “Basair”de açıklandığına göre herhangi bir çirkin şeyden kurtulmak ve uzaklaşmak demektir. Kadî Beydavî Bakara Sûresi’nde (âyet 54)…
YUNUS: TEFSİR
Elif-Lâm-Ra, Allah bilir muradını! Görülüyor ki, bu sûre dahi hece harfleri ile başlıyor. Demek ki, bunda da remzî (sembolik) bir ifade var. Özünü akılların kavrayamayacağı…
HUD: TEFSİR
Elif-Lâm- Ra, (bunun anlamı için Yunus Sûresi’nin baş tarafına bakınız.) Bir kitap ki, âyetleri muhkem kılınmış, ihkam edilmiştir. Muhkem, yani her bakımdan boşluktan uzak, bozulmak…
YUSUF: TEFSİR
1-2- Elif, Lâm, Râ. (Bunun anlamı için Yunus ve Bakara Sûrelerinin ilk âyetlerine bakınız.) Allah bilir, bakınız ağızlarından tek tek çıkan o hece harfleri nasıl…
ER-RA’D: TEFSİR
Bununla neyi murad ettiğini Allah bilir. (Bakara ve Yunus Sûreleri’nin baş tarafına bkz.). Bu sûre hakkında da Abdullah b. Abbas’dan şöyle bir tevil nakledilmiştir: yani,…
İBRAHİM: TEFSİR
1-2-(Yunus Sûresi’nden beri geçen benzerlerine bakınız.) bu çıkış yeri belli ve sınırlı olmayan, karnın üst tarafından çıkıp her harfin yardımına koşan elif gibi, tevhid (Allah’ın…
EL-HİCR: TEFSİR
1- (Yunus Sûresine ve benzerlerine bkz.) Bunlar, ilâhi bir sırrı kapsayan bu sûre, bu kitabın ve apaçık bir Kur’ân’ın âyetleridir. Yani Allah’a ait bütün kitapların…
EN-NAHL: TEFSİR
1- Allah’ın emri geldi. Buradaki kelimesi un tekili, yani Allah’ın ilâhlığı gereğince işler mânâsına “emr” olması muhtemel olduğu gibi, in tekili, yani Allah’ın nefsi gereği,…
EL-İSRA: TEFSİR
Tesbih ona ki, tesbihin türetilmesi ve mânâsı hakkında Bakara Sûresi’nde açıklama geçmişti. (Bakara, 2/30. âyetin tefsirine bkz.). Keşşâf sahibi der ki: ” tesbihin özel ismidir.…
KEHF: TEFSİR
1-2-3- Allah’a hamdolsun o öyle bir Allah’dır ki Kitabı kuluna indirdi. Hem de onun için hiçbir eğrilik yapmayarak; dolambaçlı değil, çarpık değil, yalanı, yanlışı yok.…
MERYEM: TEFSİR
1-15- Sûrenin bir ismidir Bunlardan neyin kast edildiğini Allah bilir. Bununla beraber, bunun anlamı hakkında, sağlamlığı iddia edilemeyen değişik birtakım rivayetler de vardır. İbnü Mürdeveyh’in…
TA HA: TEFSİR
1-9- Tâ, Hâ harfleri, -en iyisini Allah bilir benzerleri gibi heca harfleridir, Esmâ-i Hüsnâ’dan (Allah’ın güzel isimlerinden) kasem (yemin) olduğu da söylenmiştir. Bazı lugatlarda “ya…
EL-ENBİYA: TEFSİR
1-10- “Gizli fısıltı yaptılar.” Necvâ, gizli fısıltı demek olduğu halde; bir de bunun gizlice söylendiğini açıkça belirtmek, fısıltının gizlilik derecesini göstermek içindir. Böyle olduğu halde…
EL-HACC: TEFSİR
1-2- “Kıyamet gününün sarsıntısı, büyük bir şeydir…” (Zilzâl Sûresi’nin tefsirine bkz.) Meâl-i Şerifi 3-4- 3- İnsanlardan bazıları Allah hakkında bir bilgisi olmadığı halde tartışır da…
EL-MÜ’MİNUN: TEFSİR
1- Gerçekten felah buldu o müminler. FELÂH: Murada ulaşmaktır. Hayırda sonsuzluk diye de tarif edilmiştir. İFLÂH: Kurtuluşa erişmek mânâsına geldiği gibi felâha girmek, yani bizi…
EN-NUR: TEFSİR
1- Ve farz kıldık Yani bu sûre, kesin olarak farz kılınan birtakım hükümleri ve bunların delillerini içinde bulunduran bir kısım açık ve belli âyetleri ihtiva…
EL-FURKAN: TEFSİR
gibi babından mâzî fiildir. Tasrif olunmaz, yani diğer sîgaları çekilmez ve Allah’tan başkasına isnad edilmez. Türetilmesinde “bereket” maddelerinin bu mânâ ile açık bir ilişkisi vardır.…
EŞ-ŞUARA: TEFSİR
1-3- Bu sûrenin ismi, mânâsını Allah bilir. , den, , den, , dan diye Muhammed b. Kâ’b’dan bir rivayet de vardır. Şiddet harflerinin en şiddetlisi,…
EN-NEML: TEFSİR
1-2- “Bunlardan ne kastettiğini Allah daha iyi bilir.” Tâsîn Sûresi mutlak bir ilâhî sırdır. İşte bunlar, işittiğin bu esrarengiz harfler sana âyetleridir, o Kur’ân’ın. O…
EL-KASAS: TEFSİR
1-4- İfadesi güzel, parlak kitap, açıkça ortaya koyup açıklayan kitap ki, kastedilen Kur’ân’dır. Levh-i Mahfûz, diyenler de vardır. Tilavetle okuyacağız. TİLAVET: Takip etmek, arkasına düşmektir.…
EL-ANKEBUT: TEFSİR
1- 3- Allah (daha) iyi bilir. bu âyetlerin indiriliş sebebinde üç rivayet vardır. 1- Ammâr b. Yasir ve Ayyaş b. Ebı Rebia ve Velid b.…
ER-RUM: TEFSİR
1- Allah daha iyi bilir: Kur’ân’ın mânâsındaki mucize olan âyetlerden önce, sözlerindeki mucizeliği ifade eden ilâhi sırra işârettir. Bakara sûresinde de geçtiği üzere “elif” boğazın…
LOKMAN: TEFSİR
1-5- Muhsinler (iyilik yapanlar)a bu Kur’ân’da indirildiği şekilde amelde ihsan yapanlar. Bakara Sûresi’nin başında “müttekiler için bir hidayettir.” (Bakara, 2/2) buyurulmuştu. Burada ise; “İhsanda bulunanlar…
ES-SECDE: TEFSİR
1-4- Kendilerine senden önce bir uyarıcı gelmemiş olan bir kavmi korkutman için, buyurulduğu üzere “İçlerinde bir uyarıcı gelip geçmemiş olan hiçbir kavim yoktur.” (Fâtır, 35/24).…
EL-AHZAB: TEFSİR
1- Ey Peygamber! Geçmişte indirilen kitaplarda adı sanı bilinen şanlı peygamber! Sadece Allah’tan kork, başkasından değil. Bu yüce sûrede Peygambere karşı kâfirlerin ve münafıkların dedikodularına…
SEBE: TEFSİR
1-Kur’ân’da hamd ile başlayan beş sûre vardır. İkisi ilk yarısında, En’am ile Kehf; ikisi de son yarısında bu sûre ile bundan sonraki Melaike (diğer adıyla…
FATIR: TEFSİR
1- Göklerin ve yerin yaratıcısı, yani bütün alemi yokken yaratan, fıtratını ilk başta yoktan var eden yahut yaran, yoktan varlığa çıkaran ve yine yaratacak, “Gök…
YASİN: TEFSİR
1-2-3- Yâsin, çoğunluğun görüşüne göre Halil ve Sibeveyh’in açıkladıkları gibi sûrenin ismidir. Bazılarına göre yemindir. Allah Teâlâ’nın isimlerindendir. Bazılarına göre de Allah Teâlâ’nın kelâmını açtığı…
ES-SAFFAT: TEFSİR
1- “Saf bağlayıp duranlara andolsun…” yemin içindir. “O saf dizip duranlara andolsun” mânâsını gösterir. SÂFFÂT, saf yapanlar demektir ki, Ebu’s-Suud’un açıklamasına göre hem dizilip saf…
SAD: TEFSİR
1-4-Rivayet olunuyor ki, Ebu Talib hastalandığı zaman Kureyş’ten bir heyet geldi. İçlerinde Ebu Cehil de vardı. Yanına girdiler. “Kardeşinin oğlu bizim ilâhlarımızı kötülüyor, şöyle yapıyor,…
EZ-ZÜMER: TEFSİR
1- Bu kitabın indirilişi Allah’tandır. Başkası veremez. Zorlama ile yapmacık hareketlerle yapılamaz. Peygamberlik, kazanma ile elde edilemez ve zorla alınamaz. Çünkü Allah öyle azîz, öyle…
EL-MÜ’MİN: TEFSİR
1-6- gibi ne kastedildiğini Allah bilir. (Oraya bak!) Gerçi muhkem muhkemat ümmülkitab-ı sînede Kim bilir ‘den maksûdı Rahmânım nedir? “Hâ mîm”, “Rahman, rahim” harflerinden olduğu…
FUSSİLET: TEFSİR
1-4- Âyetleri “tafsîl olunmuş” hem lafzı itibarıyla fâsılaları ve sûrelerinin başları ve sonları ayırt edilmiş, hem de mânâsı itibarıyla vaad ve tehdit, kıssalar ve ahkâm…
EŞ-ŞURA: TEFSİR
1-8- Bunların iki isim olması gerektir. Onun için araları ayrılmış ve iki âyet sayılmış gibi bir isim olduğuna göre ayırılması, başında diğer “Hâ-mîm”lere uygun olması…
EZ-ZUHRUF: TEFSİR
1-3- O apaçık kitap hakkı için. “Hâ-mîm”de yemin mânâsı bulunduğuna göre (vav) atıf vavı olmadığına göre yemin içindir, o açık kitap, Allah yolunu apaçık gösterir…
ED-DUHAN: TEFSİR
1-3- “Hâ-mîm”, Rahmân’ın Muhammed’in ruhunda tecelli eden ledünnî, ilâhî rahmetinin icmalî bir remzidir. Hem de o apaçık kitaba and olsun. MÜBİN beyanı güzel, ifadesi parlak,…
EL-CASİYE: TEFSİR
1- Mübtedâ veya haber, veya yemin ve yahut nidâ (seslenmek, ünlem)dır. 2- “Bu kitabın indirilmesi” TENZİL: malum masdar indirmek veya mechul masdar indirilmek, veya ism-i…
EL-AHKAF: TEFSİR
1-10- İlimden geriye kalmış bir eser, önceki peygamberlerin ilimlerinden kalma rivayete dayanan bir ilim. Yahut toz üstüne bir yazı, “De ki: Ben peygamberlerin ilki değilim.”…
MUHAMMED: TEFSİR
1- O kimseler ki küfredip Allah yolundan yüz çevirmekte yahut men etmektedirler. SADDÛ: Yüz çevirmek, aldırmamak mânâsına mastarından lâzım yahut da men etmek, çevirmek mânâsına…
EL-FETİH: TEFSİR
1- Sûresinin indirildiğini haber verdi. Ahmed, Buhâri, Tirmizî, Nesai, İbnü Mâce ve İbnü Merdûye de Ömer b. Hattâb (r.a.)’da şöyle rivayet etmişlerdir: Demiştir ki; Resulullah…
EL-HUCURAT: TEFSİR
Ey iman edenler! Hitabın böyle nida ile başlaması karşıdakiler gelecek sözün önemini, dikkat ve özenle dinlenmesi gereğini hatırlatır. İman özelliği ile sıfatlandırmak da sevinç ve…
KAF: TEFSİR
Bu sûre ile Sûresi’nin başlayışında fazla bir benzeyiş vardır. İlk önce, ikisi de birer harf ve Kur’ân’a yemin ve ile başlıyor. Kâfirlerin şaşkınlıklarından bahsediyor. O…
EZ-ZARİYAT: TEFSİR
“Tozdurup savuranlara andolsun.”ZERV, tozutup götürmek, savurmak, kırıp ufalamak demektir. ZÂRİYÂT: Kırıp ufalayan veya savuran, ya da toz duman edip götüren kuvvetler demektir. Mesela toprağı ve…
ET-TUR: TEFSİR
1-Andolsun o Tûr’a. Yani Hz. Musa’nın, Allah’ın sözünü işittiği Tûr-ı Sînâ dağına. Müfessir Beydâvî diyor ki: “Tûr, Süryânice’de dağ mânâsınadır. Ayrıca madde âleminden mânâ âlemine…
EN-NECM: TEFSİR
Yıldıza yemin olsun. Buradaki elif-lâm ahid ya da cins için olabilir. Necm: Bu kelime birkaç mânâya gelir ki, burada her birine ihtimal verilmiştir. Bunlar şöyle…
EL-KAMER: TEFSİR
1-2. Saat yaklaştı, müminlere sevabın, kâfirlere cezanın vaad edildiği kıyamet vakti günden güne yaklaşmaktadır. Hazırlanmak gerekir. Ve Ay, yarıldı. Peygamber (s.a.v)’in en parlak mucizelerinden olan…
ER-RAHMAN: TEFSİR
1. Rahmân, Fatiha Sûresi’nde besmele tefsir edilirken bu yüce isim hakkındaki açıklamalar geçti. Yani rahmet ve sonsuz ihsanı kaynaşıp duran ve ondan dolayı bir ismi…
EL-VAKIA: TEFSİR
1. O vâkıa meydana gelince, yani kıyamet kopunca. Vâkıa, esasen vukua gelen, vukuu muhakkak olan hadise demektir. Ahid lâmı ile da, kıyametin bir ismidir. Gelecekte…
EL-HADİD: TEFSİR
1. Allah’ı yahut Allah için tesbih etmektedir. Tesbih, Allah Teâlâ’yı, kutsal yüceliğine layık olmayan kusurlardan gerek itikad gerek söz ve gerek kalb ile tenzih etmek…
EL-MÜCADELE: TEFSİR
1. “Allah işitmiştir.” Tahkik (kuvvetlendirmek) ve tevki’, yani vuku bulması beklenen anlamını ifade etmektedir. Buna göre âyetin mânâsı şöyledir. “Evet Allah işitti, hakikaten beklendiği gibi…
EL-HAŞR: TEFSİR
1. Göklerde ve yerde bulunan her şey, Allah’ı tesbih ile tenzih etti ve etmektedir. O’nun şânı, kendisinin her türlü lekeden uzak olduğunu ve kirli şeylerin…
EL-MÜMTEHİNE: TEFSİR
1. “Ey iman edenler! Benim de düşmanım sizin de düşmanınız olan kimseleri dost edinmeyin.” Bu âyetin iniş sebebi Hatib b. Ebi Belte’a’nın bir mektubu olmuştur.…
ES-SAF: TEFSİR
1-2. “Ey iman edenler!” Râzî tefsirinde der ki: “Bu âyetlerin nazmında münasebet açısından makul bir güzellik vardır. Çünkü inatçı şu üç halden uzak değildir. 1-…
EL-CUM’A: TEFSİR
1. Göklerdeki ve yerdeki herşey Allah’ı (yahut Allah için) tesbih eder. Hiçbir şey yoktur ki, yaratıcısının kemaline ve noksanlık alâmetlerinden berî olduğuna delil olmasın (Bu…
EL-MÜNAFİKUN: TEFSİR
1. Sana geldikleri vakit. Buradaki hitap Resulullah’adır. Yani ya Muhammed! Senin meclisine gelip hazır oldukları vakit o münafıklar dediler. Münafık, Bakara Sûresi’nin başında izah edildiği…
ET-TEĞABÜN: TEFSİR
1. Yukarılarda ve aşağıda bulunan bütün yaratıklar her zaman, devamlı surette Allah’ı tenzih eder durur. Bu sûrenin böyle tesbih ile başlaması, önceki sûrede zikredilen İlâhî…
ET-TALAK: TEFSİR
Ey Peygamber! ünvanıyla anılan ve ta’zim edilen Peygamberlerin sonuncusu! Burada önce Peygamber’e nida ile başlanması onun, ümmetin tebliğcisi ve önderi olduğunu göstermesi yanında, beyan edilecek…
ET-TAHRİM: TEFSİR
Ey Peygamber! Bu nidâ her şeyden evvel bir ta’zim hitabıdır. Sonra da yapılacak ihtardan asıl maksadın kendi şahsı itibarıyle değil, nübüvvet vasfı itibariyle ümmete tebliği…
EL-MÜLK: TEFSİR
“Ne yücedir O ki…” (Bu konuda bilgi için Furkan Sûresi’nin baş tarafına (25/1) bkz.) Yani ezelî kemal sıfatı, sonsuz hayır ve bereketleriyle evvel ve âhir,…
EL-KALEM: TEFSİR
Nûn vakıf halinde sakin okunur. Üzerinde durulmayıp geçilmesi halinde, kırâetlerin çoğunda izhar ile, bazısında da gunneli veya gunnesiz idğam ile okunur. Ta ilk de geçtiği…
EL-HAKKA: TEFSİR
O Hâkka. Bu, isim cümlesinin mübtedâsı, bundan sonra gelen kısım haberdir. “Ahid lâmı” ile el-Hâkka, el-Vâkıa, es-Sâa gibi kıyamet gününün isimlerinden olduğunda bir anlaşmazlık yoktur.…
EL-MEARİC: TEFSİR
1. İstedi, dilendi, dua etti, sordu anlamlarına gelir. “İstedi” mânâsı diğer mânâların hepsini ifade edebilir. Nâfi, İbnü Âmir, Ebu Cafer kırâetlerinde hemzesiz gibi okunur ki,…
NUH: TEFSİR
1-3. “Biz Nûh’u gönderdik.” Âlûsi şöyle der: “Nûh ismi aslında Arapça değildir, başka bir dildendir. Cüvâlikî bunun Arapçalaşmış olduğunu söylemiş, Kirmanî ise, Süryanicede Nûh kelimesinin…
EL-CİN: TEFSİR
Biz bir tek kişiye de nefer deriz. Arapça’da ise bu kelimenin şöhret bulan kullanılışı, üçten ona kadar kişiyi ifade etmek içindir. Alûsî’nin açıklamasına göre fasih…
EL-MÜZZEMMİL: TEFSİR
Müzemmil, tefe’ul bâbından etken ism-i fail (ortaç) olup aslı “mütezemmil”dir. Tâ harfi zâ harfine çevrilmiştir. “Örtüsüne bürünüp örtünen” demektir ki kendisi örtünmüş veya başkası tarafından…
EL-MÜDDESSİR: TEFSİR
1.”Ey, örtüsüne bürünen!” Müddessir kelimesinin aslı mütedessir olup “disâr” denilen örtüye bürünen demektir. Disâr; entari, cübbe, kaftan, ihram gibi “şiâr”ın üstüne giyilen veya örtülen dış…
EL-KIYAME-KIYAMET: TEFSİR
1.Yemin ederim. Bu, “yemin etmem” mânâsına değil, hayır, vallahi; yok, vallahi; değil, vallahi, gibi olumsuz bir ifadeden sonra yemindir. Nitekim İmriu’l-Kays şöyle demiştir: “Hayır, baban…
EL-İNSAN-DEHR: TEFSİR
“Geldi.” HEL ; soru edatlarından olmakla beraber bazan “Bu bir insandan başka bir şey değil.”(Enbiya, 21/3)de olduğu gibi (değil) mânâsında olumsuzluk edatı; bazan da burada…
EL-MÜRSELAT: TEFSİR
1-2.”And olsun gönderilenlere”. Buradaki “vav” yemin içindir. Bu yeminin cevabı “herhalde size vaad olunun kesinlikle olacak” âyetidir. Burada da Saffât ve Zâriyat sûrelerinde olduğu gibi…
EN-NEBE: TEFSİR
“Birbirlerine hangi şeyi soruyorlar?” Bunun aslı, ‘dır. Neyi hangi şeyi? demektir. Sözdeki kapalılık konunun önemini göstermek içindir. “Hangi büyük meseleyi?” demek olur.” Ne için, neden…
EN-NAZİ’AT: TEFSİR
1-5.Burada görülüyor ki “şiddetle çekmek”, “yavaşça çekmek”, “yüzüp gitmek”, “yarışıp geçmek” ve “iş çevirmek” gibi beş işi yapanlara yemin edilmiş, cevabı da daha sonra gelenlerden…
ABESE: TEFSİR
1 – (Peygamber) Yüzünü ekşitti ve döndü. 2 – Kendisine âmâ geldi, diye. 3 – Ne bilirsin, belki o temizlenecek? 4 – Veya öğüt belleyecek…
ET-TEKVİR: TEFSİR
Sûresi denilir. Mekke’de inmiştir. Âyetleri : Yirmidokuz. Kelimeleri : Yüz otuz dokuz. Harfleri : Beşyüz otuzüç. Fasılası : harfleridir. İmam Ahmed, Tirmizî ve Hâkim’in İbnü…
EL-İNFİTAR: TEFSİR
Sûresi denilen bu sûre de Mekke’de inmiştir. Âyetleri : Ondokuz; Kelimeleri : Seksen, Harfleri : Üçyüz yirmiyedidir. Fasılası : harfleridir. Meâl-i Şerifi 1- Gök çatladığı…
EL-MUTAFFİFİN: TEFSİR
Sûresi, Mekke’de son inen sûredir. Hz. Peygamber (s.a.v) Medine’ye geldiği zaman Medine’lilerin ölçekleri kötü olduğundan dolayı düzeltilmesi için Medine’de ilk inen sûre olduğu da rivayet…
EL-İNŞİKAK: TEFSİR
Gök yarıldığı (veya parçalandığı) vakit. Göğün İNŞİKAK’ı, bu âlemin değişmesi için yukarı tarafından gelen ilâhî emrin inmek ve gerçekleşmek üzere gökte ortaya çıkışıdır. Bunun başlangıcı…
EL-BÜRUÇ: TEFSİR
Burçlu semâya yemin olsun. Vav, yemin içindir. Semâ-i Zâti’l-büruc; burçlu, yani burçlarla süslenmiş semâ demektir. BÜRÛC, bilindiği gibi “bürc”ün çoğuludur. Bürc, aslında “görünen şey” demek…
ET-TARIK: TEFSİR
“Andolsun gökyüzüne.” Buradaki “vav” yemin içindir. Sema ise, bildiğimiz göğe ve mutlak yüksek mânâsına maddi ve ruhani her yüksekliğe ve dolayısıyla hava boşluğuna, buluta ve…
EL-A’LA: TEFSİR
Sûresi’ni çok severdi.” Ebu Ubeyd’in, Ebu Temim tarafından rivayet edildiğini tesbit ettiği bir hadiste de, Resulullah (s.a.v.) buna “Allah’ı tesbihi anlatan sûrelerin en faziletlisi.” adını…
EL-ĞAŞİYE: TEFSİR
“Sana geldi mi?”. Bu soru önemle dinlemeye teşvik ve olayın olduğunu haber vererek anlatmak içindir. “Ğâşiye haberi” ĞÂŞİYE, aslında gayş = örtmek, sarmak kökünden ism-i…
EL-FECR: TEFSİR
1.”Andolsun fecre”. Bu sûrenin başında yemin edilerek bazı şeylere dikkat çekilmiştir. Bunlar âlemdeki değişimleri gösteren ve insanı karanlıktan aydınlığa, kederden sevince götüren ve böylece kendilerinden…
EL-BELED: TEFSİR
“Yemin ederim” (Geniş bilgi için Kıyâme Sûresi’ne bak.) “bu beldeye”. Bu beldeden maksat, Beled-i Haram, yani Mekke-i Mükerreme olduğunda tefsirciler ittifak emiştir. Kamus’ta: “el-Beled ve…
EŞ-ŞEMS: TEFSİR
“Güneşe ve onun parıltısına yemin olsun”. Nâziât Sûresi’nde geçtiği üzere “duhâ”nın asıl mânâsı güneşin, doğduğu mer’i ufuktan yükselip ışığının parlama ve yayılmasıyla bakanlara açıkça görünmesidir.…
EL-LEYL: TEFSİR
“geceye yemin olsun”. Bu sûrenin başındaki yeminler, önceki sûredeki yeminlerin bir özeti olmakla beraber, sıralanmaları itibarıyla ayrıca dikkate değerdir. Orada nurdan karanlığa geçerek, yok olma…
ED-DUHA: TEFSİR
1. Andolsun o duhâya. Duhâ diye bilinen kuşluk vaktine ki, güneşin parlayıp yükselmeğe başladığı, gündüzün gençliği zamanıdır. “Lâm” cins için olur. Yahut, kuşluk vakitleri içinde…
EL-İNŞİRAH: TEFSİR
Açmadık mı? Açıp genişletmedik mi? Senin için. Senin mutluluğun için göğsünü de nefesine genişlik, kalbine ferahlık, nefsine kuvvet ve ferahlık vermedik mi? İçinde bulunulan anda…
ET-TİN: TEFSİR
“Tin’e ve Zeytun’a andolsun”. Tin incir demek ise de burada öyle terceme etmek pek uygun olmayacaktır. Zira tefsircilerin bir çoğunun açıklamasına göre burada Tin ve…
EL-ALAK: TEFSİR
Sûresinin başından e kadar beş âyettir. Tam sûre itibarıyla da Fatiha’dır. Fatiha bundan ve in ve in baş kısımlarından sonra inmekle beraber tam sûre olarak…
EL-KADR (KADİR): TEFSİR
Muhakkak biz indirdik onu. Yani oku da ancak bize secde ve ibadet et. Çünkü yüce şanımızla biz indirdik onu, o okunan Kur’ân’ı. İlâhî kudret her…
EL-BEYYİNE: TEFSİR
Değildi, o küfredenler kitap ehli ve müşriklerden. (Min) teb’îzıyye veya beyâniyye, mahzûfe müteallık olup, yahut takdirinde zarf-ı müstekar, o küfredenlerin hali veya sıfatıdır. Bu iki…
EZ-ZİLZAL(ZELZELE): TEFSİR
1. Yerin o zilzali, zelzelesi. Yerin, hareketi-i arz (yer hareketi) dediğimiz zangır zangır sarsıntısıdır. “Zell”, hareket mânâsı ifade ettiği çin zelzele ve zilzal onun muzaafı…
EL-ADİYAT: TEFSİR
1. “Vav”, kasemdir. “Adiyat” hızla koşmak, seğirtmek mânâsına “adv”den ism-i fail cem-i müennes salimdir. Şu halde at, deveye diğer koşanların hepsine söylenebilir. “Kamus” sahibinin “Besâir”de…
EL-KARİA: TEFSİR
1-2-3.O kâria. O çarpacak bela, yani kıyamet. Çünkü “kâria”, “kâr’ “dan türemiştir. Maddesinden “kar'”, şiddetli bir ses çıkaracak derecede şiddetle dayanıp çarpmaktır. Sopayı başına çaldı.…
ET-TEKASÜR: TEFSİR
1-2.Oyaladı sizleri. “Elhâ” kelimesi “levh”den if’al babındandır. “Vav” dördüncü harf olarak vahi olduğu için “yâ”ya çevrildiğinden “elif”, “yâ”dan değişmiş olarak yazılır. Eğlence demek olan “levh”in…