07 Eylül 2017

KUTSAL KİTAP ÇÖLDE SAYIM ONBİRİNCİ BÖLÜM


ÇÖLDE SAYIM
  
GİRİŞ

Çölde Sayım Kitabı, İsrail halkının Sina Dağı'ndan göç edip Tanrı'nın vaat ettiği Kenan topraklarının doğu sınırına ulaşana dek başlarından geçen olay­ları anlatır. Kitap adını Musa'nın Sina Dağı'nda, göç etmeden önce yaptığı sayımdan almıştır. Musa bir kuşak sonra Moav'da, Şeria Irmağı'nın doğusun­da İsrail halkı arasında bir kez daha sayım yaptı. Bu iki sayım arasında İsrail­liler Kenan topraklarının güney sınırında olan Kadeş-Barnea'ya dek ilerledi­ler. Ne var ki, oradan vaat edilen ülkeye imansızlıklarından ötürü giremediler. Kırk yıl kadar dolaştıktan sonra, Şeria Irmağı'nın doğu bölgesine gittiler. 
Ke­nan topraklarına girmek için ırmağın karşı yakasına geçmeye hazırlandılar.
Çölde Sayım Kitabı sık sık cesaretsizliğe düşen, sıkıntılardan korkan ve ya­kınan halkın başından geçen olayları anlatır. Halk Tanrı'ya ve Tanrı'nın on­lara önder atadığı Musa'ya karşı başkaldırıp durdu. Bu kitap halkın itaatsiz­liğine karşın, Tanrı'nın sadakatini ve sürekli kayırıcılığını vurguluyor; bazen sabırsız olmuşsa da Musa'nın Tanrısı'na ve halkına adanmışlığını açıkça dile getiriyor.
Kitap ayrıca hem Sina Dağı'nda, hem de Kenan sınırında Tanrı'nın Musa aracılığıyla verdiği yasaları içerir.

Ana Hatlar
1:1-9:14              İsrailliler Sina Dağı'ndan göç etmeye hazırlanıyor
a. 1:1-4:49          Birinci sayım
b. 5:1-8:26          Çeşitli yasalar, kurallar
c. 9:1-14              İkinci Fısıh Bayramı
9:15-21:35          Sina Dağı 'ndan Moav'a
22:1-32:42          Moav'da geçen olaylar
33:1-49               Mısır'dan Moav'a yolculuğun özeti
33:50-36:13        Şeria Irmağı'nın karşı yakasına geçmeden verilen kurallar


İsrail'de Yapılan İlk Sayım
1İsrailliler'in Mısır'dan çıkışının ikinci yılı, ikinci ayın birinci günü RAB Sina Çölü'nde, Buluşma Çadırı'nda Musa'ya şöyle seslendi:
  2-3 "Sen ve Harun İsrail topluluğunun bütün boylarıyla ailelerinin sayımını yapın. Bütün erkekleri bir bir sayıp adlarını yazın. İsrailliler'den savaşabilecek durumda yirmi ve daha yukarı yaştaki bütün erkekleri sayıp bölüklere ayırın.
  4 Size yardım etmek için yanınızda her oymaktan birer adam bulunsun; bu kişiler aile başı olmalı.
  5 Size yardımcı olacak adamların adları şunlardır:
Ruben oymağından: Şedeur oğlu Elisur,
  6 Şimon oymağından: Surişadday oğlu Şelumiel,
  7 Yahuda oymağından: Amminadav oğlu Nahşon,
  8 İssakar oymağından: Suar oğlu Netanel,
  Zevulun oymağından: Helon oğlu Eliav,
  10 Yusufoğulları'ndan Efrayim oymağından: Ammihut oğlu Elişama,
Manaşşe oymağından: Pedahsur oğlu Gamliel,
  11 Benyamin oymağından: Gidoni oğlu Avidan,
  12 Dan oymağından: Ammişadday oğlu Ahiezer,
  13 Aşer oymağından: Okran oğlu Pagiel,
  14 Gad oymağından: Deuel oğlu Elyasaf,
  15 Naftali oymağından: Enan oğlu Ahira."
  16 Bunlar İsrail topluluğundan atanmış adamlardı; atalarının soyundan gelen oymak önderleri, İsrail'in boy başlarıydı.
  17 Musa'yla Harun adları bildirilen bu adamları getirttiler.
 18-19 RAB'bin buyruğu uyarınca ikinci ayın birinci günü bütün halkı topladılar. Yirmi ve daha yukarı yaştakileri boylarına, ailelerine göre birer birer sayıp adlarını yazdılar. Böylece Musa Sina Çölü'nde halkın sayımını yaptı.
  20 İsrail'in ilk oğlu Ruben'in soyundan olanlar: Savaşabilecek durumda yirmi ve daha yukarı yaştaki bütün erkekler bağlı oldukları boy ve aileye göre adlarıyla birer birer kayda geçirildi.
  21 Ruben oymağından sayılanlar 46.500 kişiydi.
  22 Şimon'un soyundan olanlar: Savaşabilecek durumda yirmi ve daha yukarı yaştaki bütün erkekler bağlı oldukları boy ve aileye göre adlarıyla birer birer belirlenip kayda geçirildi.
  23 Şimon oymağından sayılanlar 59.300 kişiydi.
  24 Gad'ın soyundan olanlar: Savaşabilecek durumda yirmi ve daha yukarı yaştakiler bağlı oldukları boy ve aileye göre adlarıyla kayda geçirildi.
  25 Gad oymağından sayılanlar 45.650 kişiydi.
  26 Yahuda'nın soyundan olanlar: Savaşabilecek durumda yirmi ve daha yukarı yaştakiler bağlı oldukları boy ve aileye göre adlarıyla kayda geçirildi.
  27 Yahuda oymağından sayılanlar 74.600 kişiydi.
  28 İssakar'ın soyundan olanlar: Savaşabilecek durumda yirmi ve daha yukarı yaştakiler bağlı oldukları boy ve aileye göre adlarıyla kayda geçirildi.
  29 İssakar oymağından sayılanlar 54.400 kişiydi.
  30 Zevulun'un soyundan olanlar: Savaşabilecek durumda yirmi ve daha yukarı yaştakiler bağlı oldukları boy ve aileye göre adlarıyla kayda geçirildi.
 31 Zevulun oymağından sayılanlar 57.400 kişiydi.
  32 Yusufoğulları'ndan, Efrayim soyundan olanlar: Savaşabilecek durumda yirmi ve daha yukarı yaştakiler bağlı oldukları boy ve aileye göre adlarıyla kayda geçirildi.
  33 Efrayim oymağından sayılanlar 40.500 kişiydi.
  34 Manaşşe'nin soyundan olanlar: Savaşabilecek durumda yirmi ve daha yukarı yaştakiler bağlı oldukları boy ve aileye göre adlarıyla kayda geçirildi.
  35 Manaşşe oymağından sayılanlar 32.200 kişiydi.
  36 Benyamin'in soyundan olanlar: Savaşabilecek durumda yirmi ve daha yukarı yaştakiler bağlı oldukları boy ve aileye göre adlarıyla kayda geçirildi.
  37 Benyamin oymağından sayılanlar 35.400 kişiydi.
  38 Dan'ın soyundan olanlar: Savaşabilecek durumda yirmi ve daha yukarı yaştakiler bağlı oldukları boy ve aileye göre adlarıyla kayda geçirildi.
 39 Dan oymağından sayılanlar 62.700 kişiydi.
  40 Aşer'in soyundan olanlar: Savaşabilecek durumda yirmi ve daha yukarı yaştakiler bağlı oldukları boy ve aileye göre adlarıyla kayda geçirildi.
  41 Aşer oymağından sayılanlar 41.500 kişiydi.
  42 Naftali'nin soyundan olanlar: Savaşabilecek durumda yirmi ve daha yukarı yaştakiler bağlı oldukları boy ve aileye göre adlarıyla kayda geçirildi.
  43 Naftali oymağından sayılanlar 53.400 kişiydi.
  44 Musa, Harun ve İsrail'in on iki önderi tarafından sayılanlar bunlardı. Her önder bağlı olduğu aileyi temsil ediyordu.
  45 İsrail'de savaşabilecek durumda yirmi ve daha yukarı yaştakilerin tümü bağlı oldukları aileye göre sayıldılar.
 46 Sayılanların toplamı 603.550 kişiydi.
  47 Ne var ki, Levi oymağından olanlar öbürleriyle birlikte sayılmadı.
  48 Çünkü RAB Musa'ya şöyle demişti:
  49 "Ancak Levi oymağını sayma, öbür İsrailliler arasında yaptığın sayıma onları katma.
  50 Levililer'i Levha Sandığı'nın bulunduğu konuttan, eşyalardan ve konuta ait her şeyden sorumlu kıl. Konutu ve bütün eşyalarını onlar taşısın; konutun bakımını onlar yapsın, çevresinde ordugah kursun.
  51 Konut taşınırken onu Levililer toplayacak; konaklanacağı zaman da onlar kuracak. Levililer dışında konuta yaklaşan ölüm cezasına çarptırılacak.
  52 İsrailliler çadırlarını bölükler halinde kuracaklar. Herkes kendi ordugahında, kendi sancağının altında bulunacak.
  53 Ancak İsrail topluluğunun RAB'bin öfkesine uğramaması için Levililer Levha Sandığı'nın bulunduğu konutun çevresinde konaklayacak ve konuta bekçilik edecekler."
  54 İsrailliler bütün bunları tam tamına RAB'bin Musa'ya buyurduğu gibi yaptılar.
Oymakların Konaklama Düzeni
2
RAB Musa'yla Harun'a, "İsrailliler sancaklarının altında, aile bayraklarıyla Buluşma Çadırı'ndan biraz ötede çepeçevre konaklasın" dedi.
  3 Doğuda, gündoğusunda konaklayan bölükler Yahuda ordugahının sancağına bağlı olacak. Yahudaoğulları'nın önderi Amminadav oğlu Nahşon olacak.
  4 Bölüğünün sayısı 74.600 kişiydi.
  5 İssakar oymağı onların bitişiğinde konaklayacak. İssakaroğulları'nın önderi Suar oğlu Netanel olacak.
  6 Bölüğünün sayısı 54.400 kişiydi.
  7 Sonra Zevulun oymağı konaklayacak. Zevulunoğulları'nın önderi Helon oğlu Eliav olacak.
  8 Bölüğünün sayısı 57.400 kişiydi.
  9 Yahuda ordugahına ayrılan bölüklerdeki adam sayısı 186.400 kişiydi. Yola ilk çıkacak olanlar bunlardı.
  10 Güneyde Ruben ordugahının sancağı dikilecek, Ruben'e bağlı bölükler orada konaklayacak. Rubenoğulları'nın önderi Şedeur oğlu Elisur olacak.
 11 Bölüğünün sayısı 46.500 kişiydi.
  12 Şimon oymağı onların bitişiğinde konaklayacak. Şimonoğulları'nın önderi Surişadday oğlu Şelumiel olacak.
  13 Bölüğünün sayısı 59.300 kişiydi.
  14 Sonra Gad oymağı konaklayacak. Gadoğulları'nın önderi Deuel oğlu Elyasaf olacak.
  15 Bölüğünün sayısı 45.650 kişiydi.
  16 Ruben ordugahına ayrılan bölüklerdeki adam sayısı 151.450 kişiydi. İkinci sırada yola çıkacak olanlar bunlardı.
  17 Buluşma Çadırı ve Levililer'in ordugahı göç sırasında öbür ordugahların ortasında yola çıkacak. Herkes konakladığı düzende kendi sancağı altında göç edecek.
  18 Batıda Efrayim ordugahının sancağı dikilecek, Efrayim'e bağlı bölükler orada konaklayacak. Efrayimoğulları'nın önderi Ammihut oğlu Elişama olacak.
  19 Bölüğünün sayısı 40.500 kişiydi.
  20 Manaşşe oymağı onlara bitişik olacak. Manaşşeoğulları'nın önderi Pedahsur oğlu Gamliel olacak.
  21 Bölüğünün sayısı 32.200 kişiydi.
  22 Sonra Benyamin oymağı konaklayacak. Benyaminoğulları'nın önderi Gidoni oğlu Avidan olacak.
  23 Bölüğünün sayısı 35.400 kişiydi.
  24 Efrayim ordugahına ayrılan bölüklerdeki adam sayısı 108.100 kişiydi. Üçüncü olarak bunlar yola çıkacak.
 25 Kuzeyde Dan ordugahının sancağı dikilecek, Dan'a bağlı bölükler orada konaklayacak. Danoğulları'nın önderi Ammişadday oğlu Ahiezer olacak.
  26 Bölüğünün sayısı 62.700 kişiydi.
  27 Aşer oymağı onların bitişiğinde konaklayacak. Aşeroğulları'nın önderi Okran oğlu Pagiel olacak.
  28 Bölüğünün sayısı 41.500 kişiydi.
  29 Sonra Naftali oymağı konaklayacak. Naftalioğulları'nın önderi Enan oğlu Ahira olacak.
  30 Bölüğünün sayısı 53.400 kişiydi.
  31 Dan ordugahına ayrılan adamların sayısı 157.600 kişiydi. Kendi sancakları altında en son onlar yola çıkacak.
  32 Ailelerine göre sayılan İsrailliler bunlardı. Ordugahlardaki bütün bölüklerin toplamı 603.550 kişiydi.
  33 RAB'bin Musa'ya verdiği buyruk uyarınca Levililer öbür İsrailliler'le birlikte sayılmadı.
  34 Böylece İsrailliler RAB'bin Musa'ya buyurduğu gibi yaptılar. Sancakları altında ordugah kurdular. Göç ederken de herkes boyu ve ailesiyle birlikte yola çıktı.
Levililer'in Görevleri
3RAB Sina Dağı'nda Musa'ya seslendiği sırada Harun'la Musa'nın çocukları şunlardı.
2 Harun'un oğulları: İlk oğlu Nadav, Avihu, Elazar, İtamar.
  3 Harun'un kâhin atanıp meshedilen oğulları bunlardı.
  4 Nadav'la Avihu Sina Çölü'nde RAB'bin önünde kurallara aykırı bir ateş sunarken öldüler. Oğulları yoktu. Elazar'la İtamar babaları Harun'un yanında kâhinlik ettiler.
  5 RAB Musa'ya şöyle dedi:
  6 "Kâhin Harun'a yardım etmek üzere Levi oymağını çağırıp görevlendir.
  7 Buluşma Çadırı'nda Harun'la bütün topluluk adına konutla ilgili hizmeti yürütsünler.
  8 Buluşma Çadırı'ndaki bütün eşyalardan sorumlu olacak, İsrailliler adına konuta ilişkin hizmeti yerine getirecekler.
  Levililer'i Harun'la oğullarının hizmetine ver. İsrailliler arasında tümüyle onun hizmetine ayrılanlar onlardır.
  10 Kâhinlik görevini sürdürmek üzere Harun'la oğullarını görevlendir. Kutsal Yer'e onlardan başka her kim yaklaşırsa öldürülecektir."
  11 RAB Musa'ya şöyle dedi:
  12 "İşte İsrailli kadınların doğurduğu ilk erkek çocukların yerine İsrailliler arasından Levililer'i seçtim. Onlar benim olacaktır.
  13 Çünkü bütün ilk doğanlar benimdir. Mısır'da ilk doğanların hepsini yok ettiğim gün, İsrail'de insan olsun hayvan olsun bütün ilk doğanları kendime ayırdım. Onlar benim olacak. Ben RAB'bim."
  14 RAB Musa'ya Sina Çölü'nde şöyle dedi:
  15 "Levioğulları'nı ailelerine ve boylarına göre say. Bir aylık ve daha yukarı yaştaki her erkeği sayacaksın."
  16 Böylece Musa RAB'bin buyruğu uyarınca onları saydı.
  17 Levi'nin oğullarının adları şunlardı: Gerşon, Kehat, Merari.
  18 Gerşon'un boy başı olan oğulları şunlardı: Livni, Şimi.
  19 Kehat'ın boy başı olan oğulları: Amram, Yishar, Hevron, Uzziel.
  20 Merari'nin boy başı olan oğulları: Mahli, Muşi. Ailelerine göre Levi boyları bunlardı.
  21 Livni ve Şimi boyları Gerşon soyundandı. Gerşon boyları bunlardı.
  22 Bir aylık ve daha yukarı yaştaki bütün erkeklerin sayısı 7.500'dü.
  23 Gerşon boyları batıda konutun arkasında konaklayacaktı.
  24 Gerşon'a bağlı ailelerin önderi Lael oğlu Elyasaf'tı.
  25 Buluşma Çadırı'nda Gerşonoğulları konuttan, çadırın örtüsünden, Buluşma Çadırı'nın girişindeki perdeden,
  26 konutla sunağı çevreleyen avlunun perdelerinden, avlunun girişindeki perdeyle iplerden ve bunların kullanımından sorumlu olacaktı.
  27 Amram, Yishar, Hevron ve Uzziel boyları Kehat soyundandı. Kehat boyları bunlardı.
28 Bir aylık ve daha yukarı yaştaki bütün erkeklerin sayısı 8.600'dü. Bunlar Kutsal Yer'den sorumluydular.
  29 Kehat boyları konutun güney yanında konaklayacaktı.
  30 Kehat boylarına bağlı ailelerin önderi Uzziel oğlu Elisafan'dı.
  31 Kehatlılar Antlaşma Sandığı'ndan, masayla şamdandan, sunaklardan, Kutsal Yer'in eşyalarından, perdeden ve bunların kullanımından sorumlu olacaktı.
  32 Levili önderlerin başı Kâhin Harun'un oğlu Elazar olacak, Kutsal Yer'den sorumlu olanları o yönetecekti.
  33 Mahli ve Muşi boyları Merari soyundandı. Merari boyları bunlardı.
  34 Bir aylık ve daha yukarı yaştaki bütün erkeklerin sayısı 6.200'dü.
  35 Merari boylarına bağlı ailelerin önderi Avihayil oğlu Suriel'di. Merari boyları konutun kuzey yanında konaklayacaktı.
  36 Merarioğulları konutun çerçevelerinden, çubuklarından, direklerinden, tabanlarından, takımlarından ve bunların kullanımından,
  37 konutu çevreleyen avlunun direkleriyle tabanlarından, kazıklarıyla iplerinden sorumlu olacaktı.
  38 Musa, Harun ve oğulları konutun önünde, gündoğusu yönünde Buluşma Çadırı'nın önünde konaklayacaklardı. İsrailliler adına Kutsal Yer'in bakımından sorumlu olacaklardı. Kutsal Yer'e başka her kim yaklaşırsa öldürülecekti.
  39 RAB'bin buyruğu uyarınca Musa'yla Harun'un Levili boylardan saydıkları bir aylık ve daha yukarı yaştaki bütün erkeklerin sayısı 22.000'di.
  40 Sonra RAB Musa'ya, "İsrailliler'in bir aylık ve daha yukarı yaştaki ilk doğan bütün erkeklerini say, adlarını yaz" dedi,
 41 "İsrailliler'in bütün ilk doğanlarının yerine Levililer'i, yine İsrailliler'in ilk doğan hayvanlarının yerine Levililer'in hayvanlarını bana ayır. Ben RAB'bim."
  42 Böylece Musa, RAB'bin buyurduğu gibi, İsrailliler arasında ilk doğanların tümünü saydı.
 43 Adlarıyla yazılan, ilk doğan bir aylık ve daha yukarı yaştaki erkeklerin sayısı 22.273'tü.
  44 RAB Musa'ya şöyle dedi:
  45 "İsrailliler'in ilk doğanları yerine Levililer'i, hayvanları yerine de Levililer'in hayvanlarını ayır. Levililer benim olacak. Ben RAB'bim.
  46 İsrailliler'in ilk doğanlarından olup Levililer'in sayısını aşan 273 kişi için bedel alacaksın.
  47 Adam başına beşer şekel[i] al. Kutsal Yer'in yirmi gera[ii] gelen şekelini ölçü tut.
  48 Levililer'in sayısını aşanlardan bedel olarak alınan parayı Harun'la oğullarına ver."
  49 Böylece Musa, bedeli Levililer olanların sayısını aşan İsrailliler'den bedel parasını aldı.
  50 İsrailliler'in ilk doğanlarından Kutsal Yer'in şekeline göre 1.365 şekel[iii] aldı.
  51 RAB'bin sözü uyarınca, RAB'bin kendisine buyurduğu gibi, bedel parasını Harun'la oğullarına verdi.

[i] 3:47. "Beş şekel": Yaklaşık 55 gr.  gümüş
[ii] 3:47. "Yirmi gera": Yaklaşık 11 gr.  gümüş
[iii] 3:50. "1.365 şekel": Yaklaşık 15. 5 kg
Kehatoğulları'nın Görevleri
4RAB Musa'yla Harun'a, "Levi oymağında Kehatoğulları'na bağlı boy ve aileler arasında sayım yapın" dedi,
  3 "Buluşma Çadırı'nda hizmet etmeye[i] gelen otuz ile elli yaş arasındaki adamların hepsini sayın.
  4 "Kehatoğulları'nın Buluşma Çadırı'ndaki görevi şudur: En kutsal eşyaları taşımak.
  5 Ordugah taşınacağı zaman Harun'la oğulları gelip bölme perdesini indirecekler ve Levha Sandığı'nı bununla örtecekler.
  6 Sonra üzerine deri bir örtü geçirecek, üstüne de salt lacivert bir bez serecek, sırıklarını yerine koyacaklar.
  7 "Kutsal masanın üzerine lacivert bir bez serip üzerine tabakları, sahanları, tasları, dökmelik sunu testilerini koyacaklar. Masada sürekli ekmek bulunmasını sağlayacaklar.
 8 Bunların üzerine kırmızı bir bez serip deri bir örtüyle örtecek, sırıklarını yerine koyacaklar.
  9 "Işık veren şamdanı, kandillerini, fitil maşalarını, tablalarını ve zeytinyağı için kullanılan kaplarını lacivert bir bezle örtecekler.
  10 Şamdanla takımlarını deri bir örtüye sarıp sedyenin üzerine koyacaklar.
  11 "Altın sunağın üzerine lacivert bir bez serip üzerine deri bir örtü örtecek, sırıklarını yerine koyacaklar.
  12 Kutsal Yer'de kullanılan bütün eşyaları lacivert bir beze sarıp deri bir örtüyle örtecek, sedyenin üzerine koyacaklar.
  13 Sunaktan yağı, külü kaldıracak, sunağı mor bir bezle örtecekler.
  14 Sonra üzerine hizmet için kullanılan bütün takımları, ateş kaplarını, büyük çatalları, kürekleri, leğenleri yerleştirip deri bir örtüyle örtecek, sırıklarını yerine koyacaklar.
  15 "Ordugah başka yere taşınırken Harun'la oğulları Kutsal Yer'e ait bütün eşyaları ve takımları örtmeyi bitirdikten sonra, Kehatoğulları onları taşımaya gelecekler. Ölmemek için kutsal eşyalara dokunmayacaklar. Buluşma Çadırı'ndaki bu eşyaların taşınması Kehatoğulları'nın sorumluluğu altındadır.
  16 "Kâhin Harun oğlu Elazar ışık için zeytinyağından, güzel kokulu buhurdan, günlük tahıl sunusundan ve mesh yağından - konuttan ve içindeki her şeyden - Kutsal Yer'le eşyalarından sorumlu olacaktır."
  17 RAB Musa'yla Harun'a şöyle dedi:
  18 "Kehat boylarının Levililer'in arasından yok olmasına yol açmayın.
  19 En kutsal eşyalara yaklaşınca ölmemeleri için şöyle yapın: Harun'la oğulları Kutsal Yer'e girecek, her adamı göreceği işe atayıp ne taşıyacağını bildirecek.
  20 Ancak Kehatoğulları içeri girip bir an bile kutsal eşyalara bakmamalı, yoksa ölürler."
Gerşonoğulları'nın Görevleri
  21 RAB Musa'ya şöyle dedi:
  22 "Gerşonoğulları'nı da boylarına, ailelerine göre say.
  23 Buluşma Çadırı'ndaki işlerde çalışabilecek otuz ile elli yaş arasındaki bütün erkekleri say.
  24 "Hizmet etmek ve yük taşımak konusunda Gerşon boylarının sorumluluğu şudur:
  25-26 Konutun perdelerini, Buluşma Çadırı'nı ve örtüsünü, üzerindeki deri örtüyü, Buluşma Çadırı'nın girişindeki perdeyi, konutla sunağı çevreleyen avlunun perdelerini, girişindeki perdeyi, ipleri ve bu amaçla kullanılan bütün eşyaları taşıyacaklar. Bu konuda gereken her şeyi Gerşonoğulları yapacak.
 27 Yapacakları bütün hizmetler - yük taşıma ya da başka bir iş - Harun'la oğullarının yönetimi altında yapılacaktır. Taşıyacakları yükten Gerşonoğulları'nı sorumlu tutacaksınız.
  28 Gerşon boylarının Buluşma Çadırı'yla ilgili görevi budur. Kâhin Harun oğlu İtamar'ın yönetimi altında hizmet edecekler."
Merarioğulları'nın Görevleri
  29 "Boylarına ve ailelerine göre Merarioğulları'nı say.
  30 Buluşma Çadırı'ndaki işlerde çalışabilecek otuz ile elli yaş arasındaki bütün erkekleri say.
  31 Buluşma Çadırı'nda hizmet ederken şunları yapacaklar: Konutun çerçevelerini, çubuklarını, direklerini, tabanlarını,
  32 çadırı çevreleyen avlunun direkleriyle tabanlarını, kazıklarını, iplerini ve bunların kullanımıyla ilgili bütün eşyaları taşıyacaklar. Herkesi yapacağı belirli işe ata.
  33 Merari boylarının Buluşma Çadırı'yla ilgili görevi budur. Kâhin Harun oğlu İtamar'ın yönetimi altında hizmet edecekler."
Levililer'in Sayımı
  34-35 Musa, Harun ve topluluğun önderleri, boylarına ve ailelerine göre Kehatoğulları'nı, Buluşma Çadırı'ndaki işlerde çalışabilecek otuz ile elli yaş arasındaki bütün erkekleri saydılar.
 36 Boylarına göre sayılanlar 2.750 kişiydi.
  37 Buluşma Çadırı'nda hizmet gören Kehat boylarından sayılanlar bunlardı. RAB'bin Musa'ya verdiği buyruk uyarınca Musa'yla Harun onları saydılar.
  38-39 Gerşonoğulları'ndan boylarına ve ailelerine göre Buluşma Çadırı'ndaki işlerde çalışabilecek otuz ile elli yaş arasındaki bütün erkekleri saydılar.
  40 Boylarına ve ailelerine göre sayılanlar 2.630 kişiydi.
  41 Buluşma Çadırı'nda hizmet gören Gerşon boylarından sayılanlar bunlardı. RAB'bin buyruğu uyarınca Musa'yla Harun onları saydılar.
  42-43 Merari boylarına ve ailelerine göre Buluşma Çadırı'ndaki işlerde çalışabilecek otuz ile elli yaş arasındaki bütün erkekleri saydılar.
  44 Boylarına göre sayılanlar 3.200 kişiydi.
 45 Buluşma Çadırı'nda hizmet gören Merari boylarından sayılanlar bunlardı. RAB'bin Musa'ya verdiği buyruk uyarınca Musa'yla Harun onları saydılar.
  46-47 Böylece Musa, Harun ve İsrail önderleri, boylarına ve ailelerine göre Levililer'i, Buluşma Çadırı'nda hizmet gören ve yük taşıma işini yapan otuz ile elli yaş arasındaki bütün erkekleri saydılar.
  48 Sayılanlar 8.580 kişiydi.
  49 RAB'bin Musa'ya verdiği buyruk uyarınca, herkes yapacağı hizmete ve taşıyacağı yüke göre atandı. Böylece RAB'bin Musa'ya verdiği buyruk uyarınca yazıldılar.

[i] 4:3. "Hizmet etmeye": İbranice'si savaşta görev almak anlamına da gelebilir.  Aynı ifade şu ayetlerde geçiyor: 4:23, 30, 34-35, 38-39, 42-43 ve 8:24, 25
Topluluğu Temiz Tutmak
5RAB Musa'ya şöyle dedi:
2 "İsrail halkına de ki, deri hastalığı veya akıntısı olan ya da ölüye dokunduğundan kirli sayılan herkesi ordugahın dışına çıkarsınlar.
  3 Erkeği de kadını da çıkaracaksınız. Aralarında yaşadığım ordugahlarını kirletmemeleri için onları ordugahın dışına  çıkaracaksınız."
İsrail halkı denileni yaparak RAB'bin Musa'ya buyurduğu gibi onları ordugahın dışına çıkardı.
  5 RAB Musa'ya şöyle dedi:
  6 "İsrail halkına de ki: 'Bir erkek ya da kadın, insanın işleyebileceği günahlardan birini işler, RAB'be ihanet ederse o kişi suçlu sayılır.
  7 İşlediği günahı itiraf etmeli. Karşılığını, beşte birini üzerine ekleyerek suç işlediği kişiye ödeyecek.
  8 Eğer kişinin işlenen suçun karşılığını alacak bir yakını yoksa, suçun karşılığı RAB'be ait olacak. Günahın bağışlanması için sunulan bağışlamalık koçla birlikte suçun karşılığı da kâhine verilecek.
  9 İsrail halkının kâhine sunduğu kutsal armağanların bağış kısımları kâhinin olacak.
  10 Herkesin kendine ayırdığı sunular kendinin, ama kâhine verdikleri kâhinin olacaktır.'"
  11 RAB Musa'ya şöyle dedi:
 12 "İsrail halkına de ki: 'Eğer bir adamın karısı yoldan çıkar, ona ihanet eder,
  13 başka bir adamla yatar, kirlendiği halde bu olayı kocasından gizlerse ve tanık olmadığı için kadının yaptığı ortaya çıkmazsa,
 14 koca karısını kıskanır, ona karşı yüreğinde kuşku uyanırsa, kadın suçluysa ya da suçlu olmadığı halde kocası onu kıskanır, ona karşı yüreğinde kuşku uyanırsa,
  15 adam karısını kâhine götürecek. Karısı için sunu olarak efanın onda biri[i] kadar arpa unu alacak. Üzerine zeytinyağı dökmeyecek, günnük koymayacak. Çünkü bu kıskançlık sunusudur. Suçu anımsatan anımsatma sunusudur.
 16 "'Kâhin kadını öne çağırıp RAB'bin önünde durmasını sağlayacak.
  17 Sonra, toprak bir kabın içine kutsal su koyacak. Konutun kurulu olduğu yerden biraz toprak alıp suya katacak.
  18 Kadını RAB'bin önünde durdurduktan sonra onun saçını açacak, anımsatma sunusu, yani kıskançlık sunusunu eline verecek. Kendisi de lanet getiren acı suyu elinde tutacak.
 19 Sonra kadına ant içirtip şöyle diyecek: Eğer başka bir adam seninle yatmadıysa, kocanla evliyken yoldan çıkıp günah işlemediysen, lanet getiren bu acı su sana zarar vermesin.
  20 Ama kocanla evliyken yoldan çıkıp başka biriyle yatarak günah işlediysen
  21 - kâhin kadına lanet andı içirtip şöyle diyecek - RAB sana eriyen kalça, şişen karın versin. RAB halkın arasında seni lanetli ve iğrenç duruma düşürsün.
  22 Lanet getiren bu su karnına girince karnını şişirsin, kalçanı eritsin. "'O zaman kadın, amin, amin diyecek.
  23 "'Kâhin bu lanetleri bir kitaba yazıp acı suda yıkayacak.
  24 Lanet getiren acı suyu kadına içirecek. Su kadının içine girince acılık verecek.
  25 Kâhin kadının elinden kıskançlık sunusunu alacak, RAB'bin huzurunda salladıktan sonra sunağa getirecek.
  26 Kadının anılma payı olarak sunudan bir avuç alıp sunakta yakacak. Sonra kadına suyu içirecek.
  27 Eğer kadın kocasına ihanet etmiş, kendini kirletmişse, lanet getiren suyu içince acı duyacak; karnı şişip kalçası eriyecek. Halkı arasında lanetli olacak.
  28 Ama kendini kirletmemişse, temizse, zarar görmeyecek, çocuk doğurabilecek.
  29 "'Kıskançlık yasası budur. Bir kadın yoldan çıkar, kocasıyla evliyken kendini kirletirse,
  30 ya da bir koca karısını kıskanır, ona karşı yüreğinde kuşku uyanırsa, kâhin kadını RAB'bin önünde durduracak, bu yasayı ona uygulayacak.
  31 Kocası herhangi bir suçtan suçsuz sayılacak, kadınsa suçunun cezasını çekecek.'"

[i] 5:15. "Efanın onda biri": Yaklaşık 1. 6 kg. (2.2 litre sıvı alabilen bir tahıl ölçeği.
RAB'bin Adanmışı
6RAB Musa'ya şöyle dedi:
2 "İsrail halkına de ki: 'Eğer bir erkek ya da kadın RAB'be özel bir adak, Nezir Adağı yapmak, kendini RAB'be adamak isterse,
şaraptan ya da herhangi bir içkiden kaçınacak, şaraptan ya da başka içkilerden yapılmış sirke içmeyecek. Üzüm suyu da içmeyecek. Yaş ya da kuru üzüm yemeyecek.
  4 RAB'be adanmışlığı süresince çekirdekten kabuğuna dek asmanın ürününden hiçbir şey yemeyecek.
  5 "'RAB'be adanmışlığı süresince başına ustura değmeyecek. Kendini RAB'be adadığı günler tamamlanıncaya dek kutsal olacak, saçını uzatacak.
  6 Kendini RAB'be adadığı günler boyunca ölüye yaklaşmayacak.
  7 Annesi, babası, erkek ya da kız kardeşi ölse bile onlar için kendini kirletmeyecek. Çünkü kendini Tanrısı'na adama simgesi başı üzerindedir.
  8 Adanmışlığı süresince RAB için kutsal olacaktır.
  9 "'Eğer ansızın yanında biri ölür, adamış olduğu başını kirletirse, temizlendiği gün, yedinci gün saçını tıraş edecek.
  10 Sekizinci gün Buluşma Çadırı'nın giriş bölümünde kâhine iki kumru ya da iki güvercin sunacak.
  11 Kâhin birini günah sunusu, öbürünü yakmalık sunu olarak sunacak. Böylece ölünün yanında bulunmakla kirlenen adam arınacak. O gün başını yeniden adayacak.
  12 Adanmışlığı süresince kendini RAB'be yeniden adayacak. Suç sunusu olarak bir yaşında bir erkek kuzu getirecek. Önceki günler sayılmayacak, çünkü adanmışlığı kirlenmiş sayıldı.
  13 "'Adanmış kişi için yasa şudur: Kendini adamış olduğu günler tamamlanınca, Buluşma Çadırı'nın giriş bölümüne getirilecek.
  14 Orada RAB'be sunularını sunacak: Yakmalık sunu için bir yaşında kusursuz bir erkek kuzu, günah sunusu olarak bir yaşında kusursuz bir dişi kuzu, esenlik sunusu için kusursuz bir koç,
  15 tahıl sunusuyla ve dökmelik sunularla birlikte bir sepet mayasız ekmek, ince undan zeytinyağıyla yoğrulmuş pideler, üzerine yağ sürülmüş mayasız yufkalar.
  16 "'Kâhin bunları günah sunusu ve yakmalık sunu olarak RAB'bin önünde sunacak.
  17 Esenlik sunusu olarak da koçu mayasız ekmek sepetiyle birlikte RAB'be sunacak. İlgili tahıl ve dökmelik sunuları da sunacak.
  18 "'Sonra adanmış kişi Buluşma Çadırı'nın giriş bölümünde adadığı saçını tıraş edecek, saçını alıp esenlik sunusunun altındaki ateşe koyacak.
  19 "'Adanmış kişi adadığı saçını tıraş ettikten sonra, kâhin koçun haşlanmış budunu, sepetten alacağı mayasız pide ve mayasız yufkayla birlikte adanmış kişinin eline koyacak.
 20 Sonra sallamalık sunu olarak RAB'bin huzurunda bunları sallayacak. Bunlar sallanan döş ve bağış olarak sunulan butla birlikte kutsaldır, kâhin için ayrılacaktır. Bundan sonra adanmış kişi şarap içebilir.
  21 "'Adanmış kişinin kendini adadığı günler için RAB'be sunacağı armağanlarla ve verebileceği başka şeylerle ilgili yasa budur. Adanmışlıkla ilgili yasa uyarınca adadığı adağı yerine getirmelidir.'"
Kâhinin Yapacağı Kutsama
  22 RAB Musa'ya şöyle dedi:
  23 "Harun'la oğullarına de ki: 'İsrail halkını şöyle kutsayacaksınız. Onlara diyeceksiniz ki:
  24 RAB sizi kutsasın
Ve korusun;
  25 RAB aydın yüzünü size göstersin
Ve size lütfetsin;
  26 RAB yüzünü size çevirsin
Ve size esenlik versin.'
 27 "Böylece kâhinler İsrail halkını adımı anarak kutsayacaklar. Ben de onları kutsayacağım."
Önderlerin RAB'be Verdiği Armağanlar
7Musa konutu bitirdiği gün onu kurdu ve meshetti. Onu ve içindeki bütün eşyaları, sunağı ve bütün takımlarını da meshedip adadı.
  2-3 Sonra İsrail ileri gelenleri, sayılanlardan sorumlu olan aile ve oymak önderleri armağanlar sundular. Bunlar halkın sayımını yapmış olan kişilerdi. RAB'be armağan olarak üstü kapalı altı araba ve on iki öküz getirdiler: Her iki önder için bir araba, her önder için bir öküz. Bu armağanları konutun önüne getirdiler.
  4-5 Sonra RAB Musa'ya, "Bunları Buluşma Çadırı'ndaki hizmetlerde kullanılmak üzere onlardan alıp yapacakları işe göre Levililer'e ver" dedi.
  6 Musa arabaları, öküzleri alıp Levililer'e verdi.
  7 Yapacakları işe göre Gerşonoğulları'na iki arabayla dört öküz,
  8 Merarioğulları'na da dört arabayla sekiz öküz verdi. Bunlar Kâhin Harun oğlu İtamar'ın sorumluluğu altında yapıldı.
  9 Kehatoğulları'na ise bir şey vermedi. Çünkü onların görevi kutsal eşyaları omuzlarında taşımaktı.
  10 Meshedilen sunağın adanması için önderler armağanlarını sunağın önüne getirdiler.
  11 Çünkü RAB Musa'ya, "Sunağın adanması için her gün bir önder kendi armağanını sunacak" demişti.
  12 Birinci gün Yahuda oymağından Amminadav oğlu Nahşon armağanlarını sundu.
  13 Getirdiği armağanlar şunlardı: Kutsal Yer'in şekeline göre 130 şekel[i] ağırlığında gümüş bir tabak, yetmiş şekel[ii] ağırlığında gümüş bir kap - ikisi de tahıl sunusu için zeytinyağıyla yoğrulmuş ince un doluydu -
 14 buhur dolu on şekel[iii] ağırlığında altın bir tabak;
  15 yakmalık sunu için bir boğa, bir koç, bir yaşında bir erkek kuzu;
16 günah sunusu için bir teke;
  17 esenlik sunusu için iki sığır, beş koç, beş teke, bir yaşında beş kuzu. Amminadav oğlu Nahşon'un getirdiği armağanlar bunlardı.
  18 İkinci gün İssakar oymağı önderi Suar oğlu Netanel armağanlarını sundu.
  19 Getirdiği armağanlar şunlardı: Kutsal Yer'in şekeline göre 130 şekel ağırlığında gümüş bir tabak, yetmiş şekel ağırlığında gümüş bir kap - ikisi de tahıl sunusu için zeytinyağıyla yoğrulmuş ince un doluydu -
  20 buhur dolu on şekel ağırlığında altın bir tabak;
  21 yakmalık sunu için bir boğa, bir koç, bir yaşında bir erkek kuzu;
  22 günah sunusu için bir teke;
  23 esenlik sunusu için iki sığır, beş koç, beş teke, bir yaşında beş kuzu. Suar oğlu Netanel'in getirdiği armağanlar bunlardı.
  24 Üçüncü gün Zevulun oymağı önderi Helon oğlu Eliav armağanlarını sundu.
  25 Getirdiği armağanlar şunlardı: Kutsal Yer'in şekeline göre 130 şekel ağırlığında gümüş bir tabak, yetmiş şekel ağırlığında gümüş bir kap - ikisi de tahıl sunusu için zeytinyağıyla yoğrulmuş ince un doluydu -
  26 buhur dolu on şekel ağırlığında altın bir tabak;
 27 yakmalık sunu için bir boğa, bir koç, bir yaşında bir erkek kuzu;
  28 günah sunusu için bir teke;
  29 esenlik sunusu için iki sığır, beş koç, beş teke, bir yaşında beş kuzu. Helon oğlu Eliav'ın getirdiği armağanlar bunlardı.
  30 Dördüncü gün Ruben oymağı önderi Şedeur oğlu Elisur armağanlarını sundu.
  31 Getirdiği armağanlar şunlardı: Kutsal Yer'in şekeline göre 130 şekel ağırlığında gümüş bir tabak, yetmiş şekel ağırlığında gümüş bir kap - ikisi de tahıl sunusu için zeytinyağıyla yoğrulmuş ince un doluydu -
 32 buhur dolu on şekel ağırlığında altın bir tabak;
 33 yakmalık sunu için bir boğa, bir koç, bir yaşında bir erkek kuzu;
 34 günah sunusu için bir teke;
  35 esenlik sunusu için iki sığır, beş koç, beş teke, bir yaşında beş kuzu. Şedeur oğlu Elisur'un getirdiği armağanlar bunlardı.
 36 Beşinci gün Şimon oymağı önderi Surişadday oğlu Şelumiel armağanlarını sundu.
  37 Getirdiği armağanlar şunlardı: Kutsal Yer'in şekeline göre 130 şekel ağırlığında gümüş bir tabak, yetmiş şekel ağırlığında gümüş bir kap - ikisi de tahıl sunusu için zeytinyağıyla yoğrulmuş ince un doluydu -
  38 buhur dolu on şekel ağırlığında altın bir tabak;
  39 yakmalık sunu için bir boğa, bir koç, bir yaşında bir erkek kuzu;
  40 günah sunusu için bir teke;
 41 esenlik sunusu için iki sığır, beş koç, beş teke, bir yaşında beş kuzu. Surişadday oğlu Şelumiel'in getirdiği armağanlar bunlardı.
  42 Altıncı gün Gad oymağı önderi Deuel oğlu Elyasaf armağanlarını sundu.
  43 Getirdiği armağanlar şunlardı: Kutsal Yer'in şekeline göre 130 şekel ağırlığında gümüş bir tabak, yetmiş şekel ağırlığında gümüş bir kap - ikisi de tahıl sunusu için zeytinyağıyla yoğrulmuş ince un doluydu -
  44 buhur dolu on şekel ağırlığında altın bir tabak;
  45 yakmalık sunu için bir boğa, bir koç, bir yaşında bir erkek kuzu;
 46 günah sunusu için bir teke;
  47 esenlik sunusu için iki sığır, beş koç, beş teke, bir yaşında beş kuzu. Deuel oğlu Elyasaf'ın getirdiği armağanlar bunlardı.
  48 Yedinci gün Efrayim oymağı önderi Ammihut oğlu Elişama armağanlarını sundu.
  49 Getirdiği armağanlar şunlardı: Kutsal Yer'in şekeline göre 130 şekel ağırlığında gümüş bir tabak, yetmiş şekel ağırlığında gümüş bir kap - ikisi de tahıl sunusu için zeytinyağıyla yoğrulmuş ince un doluydu -
  50 buhur dolu on şekel ağırlığında altın bir tabak;
  51 yakmalık sunu için bir boğa, bir koç, bir yaşında bir erkek kuzu;
 52 günah sunusu için bir teke;
  53 esenlik sunusu için iki sığır, beş koç, beş teke, bir yaşında beş kuzu. Ammihut oğlu Elişama'nın getirdiği armağanlar bunlardı.
  54 Sekizinci gün Manaşşe oymağı önderi Pedahsur oğlu Gamliel armağanlarını sundu.
  55 Getirdiği armağanlar şunlardı: Kutsal Yer'in şekeline göre 130 şekel ağırlığında gümüş bir tabak, yetmiş şekel ağırlığında gümüş bir kap - ikisi de tahıl sunusu için zeytinyağıyla yoğrulmuş ince un doluydu -
 56 buhur dolu on şekel ağırlığında altın bir tabak;
  57 yakmalık sunu için bir boğa, bir koç, bir yaşında bir erkek kuzu;
  58 günah sunusu için bir teke;
  59 esenlik sunusu için iki sığır, beş koç, beş teke, bir yaşında beş kuzu. Pedahsur oğlu Gamliel'in getirdiği armağanlar bunlardı.
  60 Dokuzuncu gün Benyamin oymağı önderi Gidoni oğlu Avidan armağanlarını sundu.
 61 Getirdiği armağanlar şunlardı: Kutsal Yer'in şekeline göre 130 şekel ağırlığında gümüş bir tabak, yetmiş şekel ağırlığında gümüş bir kap - ikisi de tahıl sunusu için zeytinyağıyla yoğrulmuş ince un doluydu -
 62 buhur dolu on şekel ağırlığında altın bir tabak;
  63 yakmalık sunu için bir boğa, bir koç, bir yaşında bir erkek kuzu;
  64 günah sunusu için bir teke;
  65 esenlik sunusu için iki sığır, beş koç, beş teke, bir yaşında beş kuzu. Gidoni oğlu Avidan'ın getirdiği armağanlar bunlardı.
  66 Onuncu gün Dan oymağı önderi Ammişadday oğlu Ahiezer armağanlarını sundu.
  67 Getirdiği armağanlar şunlardı: Kutsal Yer'in şekeline göre 130 şekel ağırlığında gümüş bir tabak, yetmiş şekel ağırlığında gümüş bir kap - ikisi de tahıl sunusu için zeytinyağıyla yoğrulmuş ince un doluydu -
 68 buhur dolu on şekel ağırlığında altın bir tabak;
  69 yakmalık sunu için bir boğa, bir koç, bir yaşında bir erkek kuzu;
  70 günah sunusu için bir teke;
  71 esenlik sunusu için iki sığır, beş koç, beş teke, bir yaşında beş kuzu. Ammişadday oğlu Ahiezer'in getirdiği armağanlar bunlardı.
  72 On birinci gün Aşer oymağı önderi Okran oğlu Pagiel armağanlarını sundu.
  73 Getirdiği armağanlar şunlardı: Kutsal Yer'in şekeline göre 130 şekel ağırlığında gümüş bir tabak, yetmiş şekel ağırlığında gümüş bir kap - ikisi de tahıl sunusu için zeytinyağıyla yoğrulmuş ince un doluydu -
  74 buhur dolu on şekel ağırlığında altın bir tabak;
  75 yakmalık sunu için bir boğa, bir koç, bir yaşında bir erkek kuzu;
  76 günah sunusu için bir teke;
  77 esenlik sunusu için iki sığır, beş koç, beş teke, bir yaşında beş kuzu. Okran oğlu Pagiel'in getirdiği armağanlar bunlardı.
  78 On ikinci gün Naftali oymağı önderi Enan oğlu Ahira armağanlarını sundu.
  79 Getirdiği armağanlar şunlardı: Kutsal Yer'in şekeline göre 130 şekel ağırlığında gümüş bir tabak, yetmiş şekel ağırlığında gümüş bir kap - ikisi de tahıl sunusu için zeytinyağıyla yoğrulmuş ince un doluydu -
 80 buhur dolu on şekel ağırlığında altın bir tabak;
  81 yakmalık sunu için bir boğa, bir koç, bir yaşında bir erkek kuzu;
  82 günah sunusu için bir teke;
  83 esenlik sunusu için iki sığır, beş koç, beş teke, bir yaşında beş kuzu. Enan oğlu Ahira'nın getirdiği armağanlar bunlardı.
  84 Sunak meshedildiğinde İsrail önderlerinin adanması için sunduğu armağanlar şunlardı: On iki gümüş tabak, on iki gümüş kap, on iki altın tabak;
  85 her gümüş tabağın ağırlığı 130 şekel, her kabın ağırlığı yetmiş şekeldi. Bütün gümüş eşyaların toplam ağırlığı Kutsal Yer'in şekeline göre 2.400 şekeldi[iv].
  86 Buhur dolu her altın tabağın ağırlığı Kutsal Yer'in şekeline göre on şekeldi. Bütün altın tabakların toplam ağırlığı 120 şekeldi[v].
  87 Yakmalık sunu için tahıl sunularıyla birlikte sunulan hayvanların sayısı on iki boğa, on iki koç, bir yaşında on iki erkek kuzuydu; günah sunusu için de on iki teke sunuldu.
  88 Esenlik sunusu için sunulan hayvanların sayısı yirmi dört sığır, altmış koç, altmış teke, bir yaşında altmış kuzuydu. Sunak meshedildikten sonra, adanması için verilen armağanlar bunlardı.
  89 Musa RAB'le konuşmak için Buluşma Çadırı'na girince, Levha Sandığı'nın Bağışlanma Kapağı'nın[vi] üstündeki iki Keruv arasından kendisine seslenen sesi duydu. RAB Musa'yla bu şekilde konuştu.

[i] 7:13. "130 şekel": Yaklaşık 1. 5 kg. Bkz. 19, 25, 31, 37, 43, 49, 55, 61, 67, 73, 79, 85
[ii] 7:13. "Yetmiş şekel": Yaklaşık 0. 8 kg. Bkz. 19, 25, 31, 37, 43, 49, 55, 61, 67, 73, 79, 85
[iii] 7:14. "On şekel": Yaklaşık 115 gr.  Bkz. 20, 26, 32, 38, 44, 50, 56, 62, 68, 74, 80, 86
[iv] 7:85. "2.400 şekel": Yaklaşık 28 kg
[v] 7:86. "120 şekel": Yaklaşık 1. 4 kg
[vi] 7:89. "Bağışlanma Kapağı" diye çevrilen İbranice "Kaporet" sözcüğü Tanrı'nın öfkesinin yatıştırıldığı,  halkının günahlarının bağışlanıp Tanrı'yla barıştırıldığı yeri ifade ediyordu
Şamdanla İlgili Kurallar
8RAB Musa'ya şöyle dedi:
2 "Harun'a de ki: Yedi kandili şamdanın önünü aydınlatacak biçimde yerleştirsin."
  3 Harun söyleneni yaptı. RAB'bin Musa'ya buyurduğu gibi, kandilleri şamdanın önüne yerleştirdi.
  4 Şamdan, ayağından çiçek motiflerine dek dövme altından, RAB'bin Musa'ya gösterdiği örneğe göre yapıldı.
Levililer'in Adanması
  5 RAB Musa'ya şöyle dedi:
  6 "Levililer'i İsrailliler'in arasından ayırıp dinsel açıdan arındır.
  7 Onları arındırmak için şöyle yapacaksın: Günahtan arındırma suyunu üzerlerine serp; bedenlerindeki bütün kılları tıraş etmelerini, giysilerini yıkamalarını sağla. Böylece arınmış olurlar.
  8 Sonra bir boğa ile tahıl sunusu için zeytinyağıyla yoğrulmuş ince un alsınlar; günah sunusu için sen de başka bir boğa alacaksın.
  Levililer'i Buluşma Çadırı'nın önüne getir, bütün İsrail topluluğunu da topla.
  10 Levililer'i RAB'bin huzuruna getireceksin, İsrailliler ellerini üzerlerine koyacaklar.
  11 Harun, RAB'bin hizmetini yapabilmeleri için, İsrailliler'in arasından adak olarak Levililer'i RAB'be adayacak.
 12 "Levililer ellerini boğaların başına koyacaklar; günahlarını bağışlatmak için boğalardan birini günah sunusu, öbürünü yakmalık sunu olarak RAB'be sunacaksın.
  13 Levililer Harun'la oğullarının önünde duracaklar. Onları adak olarak RAB'be adayacaksın.
  14 Levililer'i öbür İsrailliler'in arasından bu şekilde ayıracaksın. Levililer benim olacak.
  15 "Sen onları arındırıp adak olarak adadıktan sonra, Levililer Buluşma Çadırı'ndaki hizmeti yerine getirmeye başlayacaklar.
  16 Çünkü İsrailliler arasından Levililer tümüyle bana verilmiştir. İlk doğanların, İsrailli kadınların doğurdukları ilk erkek çocukların yerine onları kendime ayırdım.
  17 İsrailliler arasında ilk doğan insan ya da hayvan benimdir. Mısır'da ilk doğanları yok ettiğim gün, onları kendime ayırdım.
 18 İsrail'de ilk doğan erkek çocukların yerine Levililer'i seçtim.
  19 İsrailliler Kutsal Yer'e yaklaştıklarında belaya uğramamaları için, onların adına Buluşma Çadırı'ndaki hizmeti yerine getirmek ve günahlarını bağışlatmak üzere, onların arasından Levililer'i Harun'la oğullarına armağan olarak verdim."
  20 Musa, Harun ve bütün İsrail topluluğu Levililer için söyleneni yaptılar. İsrailliler RAB'bin Musa'ya Levililer'le ilgili verdiği her buyruğu yerine getirdiler.
  21 Levililer kendilerini günahtan arındırıp
giysilerini yıkadılar. Sonra Harun onları RAB'bin
huzurunda adak olarak adadı; onları arındırmak için
günahlarını bağışlattı.
 22 Bundan sonra Levililer Harun'la oğullarının sorumluluğu altında Buluşma Çadırı'ndaki hizmetlerini yapmaya geldiler. RAB'bin Levililer'e ilişkin Musa'ya verdiği buyrukları yerine getirdiler.
  23 RAB Musa'ya şöyle dedi:
  24 "Levililer'le ilgili kural şudur: Yirmi beş ve daha yukarı yaşta olanlar Buluşma Çadırı'nda hizmet edecekler.
  25 Ancak elli yaşına gelince yaptıkları hizmetten ayrılıp bir daha çadırda çalışmayacaklar.
26 Buluşma Çadırı'nda görev yapan kardeşlerine yardımcı olacaklar, ama kendileri hizmet etmeyecekler. Levililer'in sorumluluklarını böyle düzenleyeceksin."
Fısıh Kurbanı'yla İlgili Kurallar
9İsrailliler'in Mısır'dan çıkışlarının ikinci yılının birinci ayında RAB Sina Çölü'nde Musa'ya şöyle seslendi:
2 "İsrailliler Fısıh Kurbanı'nı belirlenen zamanda kessinler.
  3 Bütün kurallar, ilkeler uyarınca kurbanı belirlenen zamanda, bu ayın on dördüncü gününün akşamüstü keseceksiniz."
  Böylece Musa İsrailliler'e Fısıh Kurbanı'nı kesmelerini söyledi.
  Onlar da Sina Çölü'nde birinci ayın on dördüncü gününün akşamüstü Fısıh Kurbanı'nı kestiler. Her şeyi RAB'bin Musa'ya buyurduğu gibi yaptılar.
  Ancak, ölüye dokunduklarından kirli sayılan bazı kişiler o gün Fısıh Kurbanı'nı kesemediler. Aynı gün Musa'yla Harun'a gelip
  Musa'ya, "Ölüye dokunduğumuzdan kirli sayılırız" dediler, "Ama öbür İsrailliler'le birlikte belirlenen zamanda RAB'bin sunusunu sunmamız neden engellensin?"
  Musa, "RAB'bin sizinle ilgili bana neler söyleyeceğini duyuncaya dek bekleyin" dedi.
  RAB Musa'ya şöyle dedi:
  10 "İsrailliler'e de ki: 'Sizlerden ya da soyunuzdan ölüye dokunduğu için kirli sayılan ya da uzak bir yolculukta bulunan biri RAB'bin Fısıh Kurbanı'nı kesebilir.
  11 İkinci ayın on dördüncü gününün akşamüstü Fısıh Kurbanı'nı kesip mayasız ekmek ve acı otlarla yiyecek.
  12 Sabaha dek ondan bir şey bırakmayacak, kemiklerinden hiçbirini kırmayacak. Fısıh Kurbanı'nı bütün kuralları uyarınca kesmelidir.
  13 Ancak, temiz sayılan ve yolculukta olmayan biri Fısıh Kurbanı'nı kesmeyi savsaklarsa, halkının arasından atılacaktır. Çünkü belirlenen zamanda RAB'bin sunusunu sunmamıştır. Günahının cezasını çekecektir.
  14 "'Aranızda yaşayan bir yabancı RAB'bin Fısıh Kurbanı'nı kesmek isterse, Fısıh'ın kuralları, ilkeleri uyarınca kesmelidir. Yerli ya da yabancı için aynı kuralı uygulamalısınız.'"
Konutun Üstündeki Bulut
  15 Konut, yani Levha Sandığı'nın bulunduğu çadır kurulduğu gün üstünü bulut kapladı. Konutun üstündeki bulut akşamdan sabaha dek ateşi andırdı.
  16 Bu hep böyle sürüp gitti. Konutu kaplayan bulut gece ateşi andırıyordu.
  17 İsrailliler ancak bulut çadırın üzerinden kalkınca göçer, bulut nerede durursa orada konaklarlardı.
  18 RAB'bin buyruğu uyarınca göç eder, yine RAB'bin buyruğu uyarınca konaklarlardı. Bulut konutun üzerinde durdukça yerlerinden ayrılmazlardı.
  19 Bulut konutun üzerinde uzun süre durduğu zaman RAB'bin buyruğuna uyar, yola çıkmazlardı.
  20 Bazen bulut konutun üzerinde birkaç gün kalırdı. Halk da RAB'bin verdiği buyruğa göre ya konakladığı yerde kalır ya da göç ederdi.
  21 Bazı günler bulut akşamdan sabaha dek kalır, sabah konutun üzerinden kalkar kalkmaz halk yola çıkardı. Gece olsun, gündüz olsun, bulut konutun üzerinden kalkar kalkmaz halk yola çıkardı.
  22 Bulut konutun üzerinde iki gün, bir ay ya da uzun süre kalsa bile, İsrailliler konakladıkları yerde kalır, yola koyulmazlardı. Ama bulut kalkar kalkmaz yola çıkarlardı.
  23 RAB'bin buyruğu uyarınca konaklar ya da yola çıkarlardı. Böylece RAB'bin Musa aracılığıyla verdiği buyruğa uydular.
Gümüş Borazanlar
10RAB Musa'ya şöyle dedi:
"Dövme gümüşten iki borazan yapacaksın; bunları topluluğu çağırmak ve halkın yola çıkması için kullanacaksın.
  İki borazan birden çalınınca, bütün topluluk senin yanında, Buluşma Çadırı'nın girişi önünde toplanacak.
  Yalnız biri çalınırsa, önderler, İsrail'in oymak başları senin yanında toplanacak.
  Borazan kısa çalınınca, doğuda konaklayanlar yola çıkacak.
  İkinci kez kısa çalınınca da güneyde konaklayanlar yola çıkacak. Borazanın kısa çalınması oymakların yola çıkması için bir işarettir.
  Topluluğu toplamak için de borazan çaldırt, ama kısa olmasın.
  "Borazanları kâhin olan Harunoğulları çalacak. Borazan çalınması sizler ve gelecek kuşaklar için kalıcı bir kural olacak.
  Sizi sıkıştıran düşmana karşı ülkenizde savaşa çıktığınızda, borazan çalın. O zaman Tanrınız RAB sizi anımsayacak, sizi düşmanlarınızdan kurtaracak.
  10 Sevinçli olduğunuz günler - kutladığınız bayramlar ve Yeni Ay Törenleri'nde - yakmalık ve esenlik sunuları üzerine borazan çalacaksınız. Böylelikle Tanrınız'ın önünde anımsanmış olacaksınız. Ben Tanrınız RAB'bim."
İsrailliler Sina'dan Ayrılıyor
  11 İkinci yılın ikinci ayının yirminci günü bulut Levha Sandığı'nın bulunduğu konutun üzerinden kalktı.
  12 İsrailliler de Sina Çölü'nden göç etmeye başladılar. Bulut Paran Çölü'nde durdu.
  13 Bu, RAB'bin Musa aracılığıyla verdiği buyruk uyarınca ilk göç edişleriydi.
  14 Önce Yahuda sancağı bölükleriyle yola çıktı. Yahuda bölüğüne Amminadav oğlu Nahşon komuta ediyordu.
  15 İssakar oymağının bölüğüne Suar oğlu Netanel,
  16 Zevulun oymağının bölüğüne de Helon oğlu Eliav komuta ediyordu.
  17 Konut yere indirilince, onu taşıyan Gerşonoğulları'yla Merarioğulları yola koyuldular.
  18 Sonra Ruben sancağı bölükleriyle yola çıktı. Ruben bölüğüne Şedeur oğlu Elisur komuta ediyordu.
 19Şimon oymağının bölüğüne Surişadday oğlu Şelumiel,
  20 Gad oymağının bölüğüne de Deuel oğlu Elyasaf komuta ediyordu.
  21 Kehatlılar kutsal eşyaları taşıyarak yola koyuldular. Bunlar varmadan konut kurulmuş olurdu.
  22 Efrayim sancağı bölükleriyle yola çıktı. Efrayim bölüğüne Ammihut oğlu Elişama komuta ediyordu.
  23 Manaşşe oymağının bölüğüne Pedahsur oğlu Gamliel,
  24 Benyamin oymağının bölüğüne de Gidoni oğlu Avidan komuta ediyordu.
  25 En sonunda Dan sancağı ordunun artçı kolu olan bölükleriyle yola çıktı. Dan bölüğüne Ammişadday oğlu Ahiezer komuta ediyordu.
  26 Aşer oymağının bölüğüne Okran oğlu Pagiel,
  27 Naftali oymağının bölüğüne de Enan oğlu Ahira komuta ediyordu.
  28 Yola koyulduklarında İsrailli bölüklerin yürüyüş düzeni böyleydi.
  29 Musa, kayınbabası Midyanlı Reuel oğlu Hovav'a, "RAB'bin, 'Size vereceğim' dediği yere gidiyoruz" dedi, "Bizimle gel, sana iyi davranırız. Çünkü RAB İsrail'e iyilik edeceğine söz verdi."
  30 Hovav, "Gelmem" diye yanıtladı, "Ülkeme, akrabalarımın yanına döneceğim."
  31 Musa, "Lütfen bizi bırakma" diye üsteledi, "Çünkü çölde konaklayacağımız yerleri sen biliyorsun. Sen bize göz olabilirsin.
  32 Bizimle gelirsen, RAB'bin yapacağı bütün iyilikleri seninle paylaşırız."
  33 RAB'bin Dağı'ndan ayrılıp üç günlük yol aldılar. Konaklayacakları yeri bulmaları için RAB'bin Antlaşma Sandığı üç gün boyunca önleri sıra gitti.
  34 Konakladıkları yerden ayrıldıklarında da RAB'bin bulutu gündüzün onların üzerinde duruyordu.
  35 Sandık yola çıkınca Musa,
"Ya RAB, kalk!
Düşmanların dağılsın,
Senden nefret edenler önünden kaçsın!" diyordu.
  36 Sandık konaklayınca da,
"Ya RAB, binlerce, on binlerce İsrailli'ye dön!" diyordu.
Halk Yakınıyor
11Halk çektiği sıkıntılardan ötürü yakınmaya başladı. RAB bunu duyunca öfkelendi, aralarına ateşini göndererek ordugahın kenarlarını yakıp yok etti.
  2 Halk Musa'ya yalvardı. Musa RAB'be yakarınca ateş söndü.
  Bu nedenle oraya Tavera[i] adı verildi. Çünkü RAB'bin gönderdiği ateş onların arasında yanmıştı.
  Derken, halkın arasındaki yabancılar başka yiyeceklere özlem duymaya başladılar. İsrailliler de yine ağlayarak, "Keşke yiyecek biraz et olsaydı!" dediler,
  "Mısır'da parasız yediğimiz balıkları, salatalıkları, karpuzları, pırasaları, soğanları, sarmısakları anımsıyoruz.
  Şimdiyse yemek yeme isteğimizi yitirdik. Bu mandan başka hiçbir şey gördüğümüz yok."
  Man kişniş tohumuna benzerdi, görünüşü de reçine gibiydi.
  Halk çıkıp onu toplar, değirmende öğütür ya da havanda döverdi. Çömlekte haşlayıp pide yaparlardı. Tadı zeytinyağında pişirilmiş yiyeceklere benzerdi.
  Gece ordugaha çiy düşerken, man da birlikte düşerdi.
  10 Musa herkesin, her ailenin çadırının önünde ağladığını duydu. RAB buna çok öfkelendi. Musa da üzüldü.
  11 RAB'be, "Kuluna neden kötü davrandın?" dedi, "Seni hoşnut etmeyen ne yaptım ki, bu halkın yükünü bana yüklüyorsun?
  12 Bütün bu halka ben mi gebe kaldım? Onları ben mi doğurdum? Öyleyse neden emzikteki çocuğu taşıyan bir dadı gibi, atalarına ant içerek söz verdiğin ülkeye onları kucağımda taşımamı istiyorsun?
  13 Bütün bu halka verecek eti nereden bulayım? Bana, 'Bize yiyecek et ver' diye sızlanıp duruyorlar.
  14 Bu halkı tek başıma taşıyamam, bunca yükü kaldıramam.
  15 Bana böyle davranacaksan - eğer gözünde lütuf bulduysam - lütfen beni hemen öldür de kendi yıkımımı görmeyeyim."
  16 RAB Musa'ya, "Halk arasında önder ve yönetici bildiğin İsrail ileri gelenlerinden yetmiş kişi topla" dedi, "Onları Buluşma Çadırı'na getir, yanında dursunlar.
  17 Ben inip seninle orada konuşacağım. Senin üzerindeki Ruh'tan alıp onlara vereceğim. Halkın yükünü tek başına taşımaman için sana yardım edecekler.
  18 "Halka de ki: 'Yarın için kendinizi kutsayın, et yiyeceksiniz. Keşke yiyecek biraz et olsaydı, Mısır'da durumumuz iyiydi diye ağladığınızı RAB duydu. Şimdi yemeniz için size et verecek.
  19 Yalnız bir gün, iki gün, beş, on ya da yirmi gün değil,
  20 bir ay boyunca, burnunuzdan gelinceye dek, tiksinene dek yiyeceksiniz. Çünkü aranızda olan RAB'bi reddettiniz. O'nun önünde, Mısır'dan neden çıktık diyerek ağladınız.'"
  21 Musa, "Aralarında bulunduğum göç eden halkın sayısı.600.000 kişidir" diye karşılık verdi, "Oysa sen, 'Bu halka bir ay boyunca yemesi için et vereceğim' diyorsun.
  22 Bütün davarlar, sığırlar kesilse, onları doyurur mu? Denizdeki bütün balıklar tutulsa, onları doyururmu?"
  23 RAB, "Elim kısaldı mı?" diye yanıtladı, "Sana söylediklerimin yerine gelip gelmeyeceğini şimdi göreceksin."
  24 Böylece Musa dışarı çıkıp RAB'bin kendisine söylediklerini halka bildirdi. Halkın ileri gelenlerinden yetmiş adam toplayıp çadırın çevresine yerleştirdi.
  25 Sonra RAB bulutun içinde inip Musa'yla konuştu. Musa'nın üzerindeki Ruh'tan alıp yetmiş ileri gelene verdi. Ruh'u alınca peygamberlik ettilerse de, daha sonra hiç peygamberlik etmediler.
  26 Eldat ve Medat adında iki kişi ordugahta kalmıştı. Seçilen yetmiş kişi arasındaydılar ama çadıra gitmemişlerdi. Ruh üzerlerine konunca ordugahta peygamberlik ettiler.
  27 Bir genç koşup Musa'ya, "Eldat'la Medat ordugahta peygamberlik ediyor" diye haber verdi.
  28 Gençliğinden beri Musa'nın yardımcısı olan Nun oğlu Yeşu, "Ey efendim Musa, onlara engel ol!" dedi.
  29 Ama Musa, "Sen benim adıma mı kıskanıyorsun?" diye yanıtladı, "Keşke RAB'bin bütün halkı peygamber olsa da RAB üzerlerine Ruhu'nu gönderse!"
  30 Sonra Musa'yla İsrail'in ileri gelenleri ordugaha döndüler.
RAB Bıldırcın Gönderiyor
  31 RAB denizden bıldırcın getiren bir rüzgar gönderdi. Rüzgar bıldırcınları ordugahın her yönünden bir günlük yol kadar uzaklığa, yerden iki arşın[ii]yüksekliğe indirdi.
  32 Halk bütün gün, bütün gece ve ertesi gün durmadan bıldırcın topladı. Kimse on homerden[iii] az toplamadı. Bıldırcınları ordugahın çevresine serdiler.
  33 Et daha halkın dişleri arasındayken, çiğnemeye vakit kalmadan RAB öfkelendi, onları büyük bir yıkımla cezalandırdı.
  34 Bu nedenle oraya Kivrot-Hattaava[iv] adı verildi. Başka yiyeceklere özlem duyanları oraya gömdüler.
  35 Halk Kivrot-Hattaava'dan Haserot'a göç edip orada kaldı.

[i] 11:3. "Tavera": "Yangın" anlamına gelir
[ii] 11:31. "İki arşın": Yaklaşık 0. 9 m
[iii] 11:32. "On homer": Yaklaşık 2.200 litrelik bir ölçek
[iv] 11:34. "Kivrot-Hattaava": "Özlem mezarları" anlamına gelir
Miryam’la Harun’un Yakınmaları
BÖLÜM 12
Say.12: 1 Musa Kûşlu* bir kadınla evlenmişti. Bundan dolayı Miryam’laHarun onu yerdiler.
Say.12: 2 “RAB yalnız Musa aracılığıyla mı konuştu?” dediler, “Bizimaracılığımızla da konuşmadı mı?” RAB bu yakınmaları duydu.
Say.12: 3 Musa yeryüzünde yaşayan herkesten daha alçakgönüllüydü.
Say.12: 4 RAB ansızın Musa, Harun ve Miryam’a, “Üçünüz BuluşmaÇadırı’na gelin” dedi. Üçü de gittiler.
Say.12: 5 RAB bulut sütununun içinde indi. Çadırın kapısında durupHarun’la Miryam’ı çağırdı. İkisi ilerlerken
Say.12: 6 RAB onlara seslendi: “Sözlerime kulak verin: Eğer aranızda bir peygamber varsa, Ben RAB görümde kendimi ona tanıtır, Onunla düşte konuşurum.
Say.12: 7 Ama kulum Musa öyle değildir. O bütün evimde sadıktır.
Say.12: 8 Onunla bilmecelerle değil, Açıkça, yüzyüze konuşurum. O RAB’bin suretini görüyor. Öyleyse kulum Musa’yı yermekten korkmadınız mı?”
Say.12: 9 RAB onlara öfkelenip oradan gitti.
Say.12: 10 Bulut çadırın üzerinden ayrıldığında Miryam derihastalığına yakalanmış, kar gibi bembeyaz olmuştu. Harun Miryam’abaktı, deri hastalığına yakalandığını gördü.
Say.12: 11 Musa’ya, “Ey efendim, lütfen akılsızca işlediğimiz günahtanötürü bizi cezalandırma” dedi,
Say.12: 12 “Miryam etinin yarısı yenmiş olarak ana rahminden çıkan ölübir bebeğe benzemesin.”
Say.12: 13 Musa RAB’be, “Ey Tanrı, lütfen Miryam’ı iyileştir!” diyeyakardı.
Say.12: 14 RAB, “Babası onun yüzüne tükürseydi, yedi gün utanç içindekalmayacak mıydı?” diye karşılık verdi, “Onu yedi gün ordugahtanuzaklaştırın, sonra geri getirilsin.”
Say.12: 15 Böylece Miryam yedi gün ordugahtan uzaklaştırıldı, o gerigetirilene dek halk yola çıkmadı.
Say.12: 16 Bundan sonra halk Haserot’tan ayrılıp Paran Çölü’ndekonakladı.
Kenan Ülkesine Casuslar Gönderiliyor(Yas.1:19-33)

Silinmesin *T6952550267*DOSYA GÖNDERME FORMU(HUKUK)YARGITAY 20. HUKUK DAİRESİ BAŞKANLIĞINA ANKARADOSYAYA İLİŞKİN BİLGİLERMAHKEMESİKARAR TAR...