NEFİS MERTEBELERİNDE RÜYA TABİRLERİ
Nefis mertebeleri yedidir
1-Nefs-i Emmâre: Kâfir, şeytan, münafık ve fâsıkların,
2-Nefs-i Levvâme: Günahkâr mü’minlerin,
3-Nefs-i Mülhime: Âlimlerin,
4-Nefs-i Mutmainne: İlmiyle âmel eden kişiler
5-Nefs-i Radiyye: Evliyâların
6-Nefs-i Mardiyye: Âriflerin
7- Nefsi Safiyye: Nebiler ve rasüllerin -aleyhimü’s-selâm- nefislerinin makamıdır. (Müminler bu makamın hallerine kavuşabilir.)
Bu yedi nefsin her birinin sıfatları – herkesin kendi nefsini kolayca tanıyabilmesi için – kendi dâiresinin etrafında gösterilmiştir. Böylece her bir kimse hangi nefs dâiresinde olduğunu, hangisinin hangi nefs üzere gâlib veya mağlûb veya denk olduğunu açıkça bilir ve ona göre bir hâl çaresi bulur. Bundan dolayı herkes, gücü nisbetinde ve münâsib bir şekilde gereği gibi gayret göstererek, ilâhî emirlere uyup, nehiylerden kaçınarak istikamette olmaya çalışmalıdır. Şurası bilinmelidir ki, meselâ altıncı veya daha aşağı ki nefs dâirelerinin halleriyle hemhal olan bir kişide, nefs-i emmâre hâlinden bir veya daha fazla haller görülse, bu hallere mağlûp olduğu için kişi içinde bulunduğu altıncı nefs dâiresinden çıkmış olmaz. Ancak nefs-i emmâre halleri, diğer nefs hallerine gâlib gelirse – yani daha fazla görülürse – işte asıl büyük korku o zamandır.
Bir kimsede yedinci nefsin ahvâli (halleri) tamamen bulunduktan sonra diğer mertebelere inmesi kuvvetle muhtemeldir. Çünkü yedinci nefs, nebiler ve rasüllerin nefislerinin makamıdır. Bir kimsede yedinci nefsin kıdemi ve hâlinin bulunmasıyla o kimsenin nebi olması lâzım gelmez. Ancak yüksek bir dereceye nail olacak bir amel ve ihlâsta olduğuna işaret olmuş olur. Eğer bir kimse bu halde kalırsa bu durum itibâra şayan ve arzu edilendir. Ancak eğer, bazen bir nefsin, bazen de diğer bir nefsin vasıfları görülürse, mu’teber olan gâlib olandır. Bütün nefslerin hallerini buna kıyaslayarak, galibiyet, mağlûbiyet ve eşitlik durumlarına bakılmalıdır. Yaradılışı gereği rüya görmeye müsait olan bütün mahlûkatın görmüş oldukları rüyaların hepsinin ta’biri aşağıda özet olarak verilen ta’birnâmede bazen açık olarak, bazen de işaretle beyân olunmuştur. Bu şekilde herkes, içinde bulunduğu durumu anlayıp çaresine bakmalıdır.
Sonuçta diyebiliriz ki ruhun halleri hareket halindedir. Bazen birinci makama dahi iniş yapar. Önemli olan bu halin uyarıcısı geldiğinde dikkat edip halin düzelmesi için gayret gösterilmesidir.
Allah Teâlâ, cümlemizi nefs-i emmârenin şerrinden emîn eylesin. Âmin Ya Muîn
(Görülen rüyalar ve tabirler, durumunu bilmek isteyen kardeşlerimiz için özet şekilde ve alfabetik konumda hazırlanmıştır.)
Not: Rüyayı salih kişilere ta’bir ettirmek imkânı bulmayanlar bu çizelgeden faydalanabilirler.
RÜYA | YORUMU | NEFSİN DURUMU |
ABDEST VE GUSÜL | Günahlardan temizlenmeye, | Nefs-i Mülhime |
AĞAÇ DİKMEK | Hayra yakın olmak | Nefs-i Mülhime |
AĞAÇLAR | Sâlih amel ve ıhlâsa sâhib olmak | Nefs-i Levvâme |
AKREB | Lisan ile azâb etme şeklinde ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
ÂLEMLER | Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir | Nefs-i Mutmainne |
ALEVLİ ATEŞ VE YANAN ŞEYLER GÖRMEK | Kalbin bulanıklığını tamamıyla izâle etmeye. | Nefs-i Mardiyye |
ALEVSİZ ATEŞ, ATEŞ DUMANI, | Nefsânî arzulara tâbi olup âhiret amellerinde ihlasın olmaması | Nefs-i Emmâre |
ÂLİMLER | Vücûd azalarını Allah’ın emrine tâbi’ kılmaya işarettir. | Nefs-i Mutmainne |
ÂMÂ-KÖR | Hakkı görüp de görmezlikten gelmek. | Nefs-i Mülhime |
ANNE VE BABAYA SARILMAK, ONLARA İTAAT ETMEK | Rızâlarını kazanmak ve gönüllerini alarak onlarla iyi geçinmeye | Nefs-i Levvâme |
ARAB | Başkasının aybını yüzüne vurmak veya süratle maksada ulaşmak | Nefs-i Mülhime |
ARSLAN | Kişiye göre, nefsin galebesi | Nefs-i Levvâme |
ARSLAN | Dinde ciddiyet | Nefs-i Levvâme |
ARZIN HAREKETİNİ GÖRMEK | Allah’ın yardımıyla, vücûd ikliminde tam manâsıyla tasarrufa ehil olmaya, | Nefs-i Mardiyye |
AT VE BEYGİR | Azgın olmazsa sadâkatle, azgın olursa nefsin üstün gelmesi | Nefs-i Levvâme |
ATEŞTE YANMAKLA ZARAR GÖRMEYİP HUZUR İÇİNDE OLMAK | Nefs-i râdıyyenin galebesine, kalbte ma’rifet tahsiliyle meydana gelen kesafetin/bulanıklığın yok olması Kalbin letâfet (incelik, nurânîlik) kazanmasına işarettir | Nefs-i Râdiyye |
AVAM | Onların hâllerine meyletmekle | Nefs-i Mülhime |
AVCI | Eğer ehil olursa insafsızlığa ve şefkatsizliğe, ehil olmazsa amel-i sâlih için gayret etmeye işarettir. | Nefs-i Mülhime |
AYI OYNATICISI | Nefsin, hiddet, öfke ve hırsta olan aşırılığına. | Nefs-i Mülhime |
AYI | Gadâb (hiddet, öfke, dargınlık, kızgınlık) ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
AZGIN DEVE | Şehvet, hırs ve kin ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
AZGIN ÖKÜZ | Cimrilik ve emre itaatsizlik ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
BAL ARISI | Güzel ahlâk sahibi olmak | Nefs-i Levvâme |
BALCI | İlm-i ledün ve tatlı kelâm işitmek | Nefs-i Mülhime |
BALIK | Helâl mal ve rızık kazanmak | Nefs-i Levvâme |
BALLAR | Kar elde etmek ve ruha biraz kuvvet, vermek | Nefs-i Levvâme |
BEYAZ RENK | Nefsi Mülhime’nin galebesine, | Nefs-i Mülhime |
BIÇAK | Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir | Nefs-i Mutmainne |
BİT VE PİRE | Mekruh olan fiileri işleme ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
BULANIK SEL SULARI, | Nefsânî arzulara tâbi olup âhiret amellerinde ihlasın olmaması | Nefs-i Emmâre |
BURAK | Aklın kemâli, Allah’a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir olunur. | Nefs-i Râdiyye |
BÜTÜN AHİRET MAKAMLARINA NAİL OLMAK VE AYDINLIK GÖRMEK | Nefs-i râdıyyenin galebesine, kalbte ma’rifet tahsiliyle meydana gelen kesafetin/bulanıklığın yok olması Kalbin letâfet (incelik, nurânîlik) kazanmasına işarettir | Nefs-i Râdiyye |
BÜTÜN ETİ YENİLEBİLEN VAHŞİ HAYVANLAR, | Eğer ele geçırilebilirse, sâlih amel sahibi olmakla, ele geçirilemezse, amel-i sâlih kazanmak için gayret etmekle | Nefs-i Levvâme |
CÂHİL | Onların hâllerine meyletmekle | Nefs-i Mülhime |
CAMİLER | Kalbin temizliğiyle tabir olunur. | Nefs-i Mutmainne |
CEHENNEM AZABI, | Nefsânî arzulara tâbi olup âhiret amellerinde ihlasın olmaması | Nefs-i Emmâre |
CENNET | Aklın kemâli, Allah’a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir olunur. | Nefs-i Râdiyye |
CENNET KIYAFETLERİ | Aklın kemâli, Allah’a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir olunur. | Nefs-i Râdiyye |
ÇEŞMELER | Kalbin tamamen fâni ve istediğine vâsıl olması sıfatıdır. | Nefs-i Sâfiye |
ÇIPLAK BİR KİŞİ GÖRMEK | Amelsizliğe; | Nefs-i Mülhime |
ÇIPLAKLIK, KEYİFSİZLİK, ÇİĞ ET, ÇAMURA DÜŞMEK, LEZZET, ŞEHVET VE DÜNYALIĞA DÂİR ŞEYLERİN | Nefsânî arzulara tâbi olup âhiret amellerinde ihlasın olmaması | Nefs-i Emmâre |
ÇOCUKLAR | Aklın kemâli, Allah’a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir olunur. | Nefs-i Râdiyye |
ÇÖPLERİN SÜPÜRÜLÜP ATILDIĞI YER VE BENZERİ NECİS OLAN YERLER | Dünya, zevk u sefâ ve nefsin şehvetlerine uymak | Nefs-i Emmâre |
DAĞLARDA YALNIZ KALMAK | Allah Teâlâ’dan başka her şeyi terk etmeye işarettir. | Nefs-i Mardiyye |
DEPREM | Allah’ın yardımıyla, vücûd ikliminde tam manâsıyla tasarrufa ehil olmaya, | Nefs-i Mardiyye |
DERSHANE | Kalbin temizliğiyle tabir olunur. | Nefs-i Mutmainne |
DERYALAR | Kalbin tamamen fâni ve istediğine vâsıl olması sıfatıdır. | Nefs-i Sâfiye |
DEVE | Yüklü olursa, ruha sıkıntı vermekle, ve olursa ruha meyletmek | Nefs-i Levvâme |
DİLSİZLİK | Hakkı söylememek. | Nefs-i Mülhime |
DİN VE MEZHEBLE ALÂKALI BİR TAKIM MESELELERDE MUHALİF OLAN KİMSELERİ MUKADDES MEKÂNLARDA GÖREN | Bu mekânlar, kalb ile tabir lunduğundan dolayı – niyetini düzeltmelidir. | Nefs-i Mülhime |
DÎNÎ KİTAPLAR | Amelde kemâle, | Nefs-i Mutmainne |
DİŞ ÇEKTİRMEK | Ruha ağır gelen şeyi gidermek | Nefs-i Levvâme |
DOKTORLAR GÖRMEK | Nefsinin isyan hastalığını ameli sâlih ile tedavi etmeye, | Nefs-i Mutmainne |
DOLU GÖRMEK ESRARIN ZEVKİNDE MÜBALAĞADIR. | Nefs-i Sâfiye | |
DÖŞEMELİ YER | Nefsin sukûnete kavuşması | Nefs-i Levvâme |
DÜKKÂNLAR | Nefsin sukûnete kavuşması | Nefs-i Levvâme |
EĞER BU MUHALİFLERİ BU YERLERDEN ÇIKARDIĞINI GÖRÜRSE, | Nefsini terbiyeye ve akaidini temizlemeye gayret ettiği; çıkarmaya çalışmazsa, nefsinin ve hevasının galebesi şeklinde ta’bir edilir. | Nefs-i Levvâme |
EHL-İ SÜNNETTEN OLMAYANLAR | Farz namazlarda tembelliğe veya Ehl-i Sünnet’in hâricinde bir i’tikâdî mezhebe meyletmeye | Nefs-i Mülhime |
EKMEKLER | Nefsin sukûnete kavuşması | Nefs-i Levvâme |
ELBİSE GİYMEK, | Salih amel-i işlenilmesi | Nefs-i Levvâme |
EMİRLER (YÖNETİCİ) | Akılda olgunluğa erme ve maksûda yaklaşmaya, | Nefs-i Mutmainne |
ERKEK ÇOCUĞU | Sâlih ameli | Nefs-i Mülhime |
EŞEK ARISI VE SARICA ARI: | Fâsid fikirler ve faydasız | Nefs-i Emmâre |
EŞEK: | Nefsin şehvetlerine çok fazla tâbi’ olmak ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
EŞKIYA | Nefsin azgınlığına işarettir. | Nefs-i Mülhime |
ETİ YENİLEN VE ETİ YENİLMEYEN HAYVANLARIN HEPSİ, | Azgın olanları da dâhil olmak üzere, durumlarına, büyüklük ve küçüklüklerine göre nefs-i emmâre’nın itaatsizliği ve şehveti ile ta’bir | Nefs-i Emmâre |
EVLER (MA’MÛR) | Nefse itaatle ruha itaatin eşit olması | Nefs-i Levvâme |
EVLER (HARABE) | Nefse itaatle ruha itaatin eşit olması | Nefs-i Levvâme |
FARE: | Nefsle alâkalı olup, halktan gizli ve Hakk’a açık olan şeylere meraklı olma ve sû-i zan ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
FASIK KİŞİLERİ, KİTAP DOLU RAFLARIN YANINDA, MESCÎDLERDE, MEDRESELERDE,
| Mezhebine ve tarîkatine uygun olmayan | Nefs-i Levvâme |
FIRIN | Nefsin gafleti | Nefs-i Levvâme |
FİİL, SÖZ, YİYECEK, İÇECEK, GİYSİ VE EŞYALARDAN HARAM VE YASAK OLANI İŞLEMEK | Yapılması veya yapılmaması günâh olan herhangi bir şeyi işlediğini görmek, haram ve yasak olan davranışlarda bulunmak ve yaklaşmayı düşünmek | Nefs-i Emmâre |
FİL | Kibir ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
GAYR-I MÜSLİM | Dünyaya meyle ve diride tembelliğe işarettir | Nefs-i Mülhime |
GEMİLER | Nefsin sukûnete kavuşması | Nefs-i Levvâme |
GEMİYE BİNİP SULARDAN GEÇMEK | Nefs-i râdıyyenin galebesine, kalbte ma’rifet tahsiliyle meydana gelen kesafetin/bulanıklığın yok olması Kalbin letâfet (incelik, nurânîlik) kazanmasına işarettir | Nefs-i Râdiyye |
GÖK GÜRLEMESİ | Allah’ın yardımıyla, vücûd ikliminde tam manâsıyla tasarrufa ehil olmaya, | Nefs-i Mardiyye |
GÖKLERİN GÖRÜLMESİ | Dâima Hakk tarafına nazar etmeye, | Nefs-i Mardiyye |
GÖRÜLEN PİŞMİŞ ETLER, YİYECEKLER VE MUBAH İÇCECEKLER, | Nefsin kolayca ve az bir emekle ruha tâbi siması | Nefs-i Levvâme |
GÖZELER | Kalbin tamamen fâni ve istediğine vâsıl olması sıfatıdır. | Nefs-i Sâfiye |
GÜNEŞ | Fikrin aydınlığına. | Nefs-i Mardiyye |
GÜVERCİNCİ | Nefsin günahtan temizlenme kaabiliyetine ulaşması | Nefs-i Mülhime |
HARÂMÎ | İbadetini saklamaya. | Nefs-i Mülhime |
HATİPLER | Vücûd azalarını Allah’ın emrine tâbi’ kılmaya işarettir. | Nefs-i Mutmainne |
HATTATLIK | Amelin çok olması için gayret etmeye. | Nefs-i Mutmainne |
HAVALARDA UÇMAK | Nefs-i râdıyyenin galebesine, kalbte ma’rifet tahsiliyle meydana gelen kesafetin/bulanıklığın yok olması Kalbin letâfet (incelik, nurânîlik) kazanmasına işarettir | Nefs-i Râdiyye |
HAYIR VE HASENAT | Ruhun nefis üzerine galibiyeti | Nefs-i Mülhime |
HAYIRLI AMELDEN DÖNMEK | Hak yolu bırakıp bâtıl yola girmekle, | Nefs-i Mülhime |
HINZIR: | Haram ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
HİZMETKÂR | R; itaatte berdevam olmaya. | Nefs-i Mülhime |
HOKKABAZ | İbadeti terk edip harama yakınlaşmaya. | Nefs-i Mülhime |
HURİLER | Aklın kemâli, Allah’a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir olunur. | Nefs-i Râdiyye |
IRMAKLAR | Kalbin tamamen fâni ve istediğine vâsıl olması sıfatıdır. | Nefs-i Sâfiye |
İMAMLAR | Vücûd azalarını Allah’ın emrine tâbi’ kılmaya işarettir. | Nefs-i Mutmainne |
İSLÂM ASKERLERİ | Aklın kemâli, Allah’a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir olunur. | Nefs-i Râdiyye |
İYİ VE HOŞ FİİİLER | Bu fiiller gerek davranış, gerek söz, gerek vasıf ve gerek eşva olsum durumlarına göre Nefs-i Mutmainne ile ta’bir edilir | Nefs-i Mutmainne |
KADILAR | Allah’ın hükümlerini, kalbe ve vücûd azasına hâkim kılmak | Nefs-i Mutmainne |
KADIN | Tedbirde noksanlığa ve dünyaya meyletme sıfatıdır. Hatta belki de daha alçak bir seviyededir. | Nefs-i Mülhime |
KAMA | Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir | Nefs-i Mutmainne |
KAN ALDIRMAK | Nefsi ıslâha | Nefs-i Levvâme |
KAPLAN: | Kibir ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
KAR | Aklın aydınlığına | Nefs-i Mardiyye |
KAR | Merhamette mübalağadır. | Nefs-i Sâfiye |
KARINCA | Hırs ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
KARPUZCU | Bilgi ve ma’rifet kazanmaya işarettir. | Nefs-i Mülhime |
KASAB | Merhametli olmamak | Nefs-i Mülhime |
KATIR | Emre itaat etmemek ve amelde ihlâs bulunmamak ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
KAVGA VE ÇEKİŞME | Ruh ile nefsin geçimsiziiği | Nefs-i Mülhime |
KAVUNCU | Amel kazanmaya | Nefs-i Mülhime |
KEDİ: | Şeytanın vesvesesi ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
KENDİ ÜZERİNDEN VEYA BAŞKA BİR YERDEN HERHANGİ BİR NECASETİ TEMİZLEMEK, | Haramı terk etmek | Nefs-i Levvâme |
KEVSER GÖRMEK | Aklın kemâli, Allah’a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir olunur. | Nefs-i Râdiyye |
KIBLEDEN
| Hayırdan şerre dönmeye | Nefs-i Mülhime |
KIBLEYE TEVECCÜH (YÖNELMEK) | İşlerde istikâmete | Nefs-i Mülhime |
KILIÇ | Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir | Nefs-i Mutmainne |
KIZ ÇOCUĞU | Dünya’ya yeni yeni meyletmeye | Nefs-i Mülhime |
KORKULU, YÜKLÜ, SIKINTILI VE EZİYETLİ RÜYALAR | Ruhu zahmete sokup nefse tâbi olmak | Nefs-i Emmâre |
KOYUN, KEÇİ, SIĞIR | Helal rızık ve menfaat | Nefs-i Levvâme |
KÖPEK | Hiddet, öfke, dargınlık, kızgınlık ve kötülük ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
KÖSELİK | Sünneti terk eden bir kişi olmak | Nefs-i Mülhime |
KÖTÜ AMELİ İŞLERKEN VAZGEÇMEK | Bâtılı bırakıp hakka dönmek | Nefs-i Mülhime |
KÖTÜLÜK VE ZULÜM | Nefsin ruh üzerine galib olması | Nefs-i Mülhime |
KÖTÜRÜM | Hak olan nesneye varmamak. | Nefs-i Mülhime |
KUDÛS-İ ŞERÎF | Kalbin temizliğiyle tabir olunur. | Nefs-i Mutmainne |
KUR’ÂN-I KERÎM GÖRMEK VE OKUMAK | Kalbi tasfiye ve istenilen şeylere ulaşmaya ve muvaffakiyete işarettir | Nefs-i Mutmainne |
KURBAĞA | Ruhun nefsden nefreti | Nefs-i Levvâme |
KURT | Hased (kıskançlık) ve ibâdetleri eksik yapma ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
KUTSAL MEKÂNLAR | Ancak kışının kalbiyle ta’bir edilir. | Nefs-i Levvâme |
KUYULAR | Kalbin tamamen fâni ve istediğine vâsıl olması sıfatıdır. | Nefs-i Sâfiye |
KÜTÜPHANE | Kalbin temizliğiyle tabir olunur. | Nefs-i Mutmainne |
MAYMUN OYNATICISI | Nefsin lâf taşımak ve aşırı istekli olmasına, | Nefs-i Mülhime |
MAYMUN: | Nemmâmlık (dedikoduculuk) ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
MEDÎNE-İ
| Kalbin temizliğiyle tabir olunur. | Nefs-i Mutmainne |
MEDRESELER | Kalbin temizliğiyle tabir olunur. | Nefs-i Mutmainne |
MEKKE-İ MÜKERREME | Kalbin temizliğiyle tabir olunur. | Nefs-i Mutmainne |
MEKTEPLER, OKULLAR | Kalbin temizliğiyle tabir olunur. | Nefs-i Mutmainne |
MELEKLER | Aklın kemâli, Allah’a yaklaşmak ve marifet ilmi tahsil etmekle ta’bir olunur. | Nefs-i Râdiyye |
MESCİDLER | Kalbin temizliğiyle tabir olunur. | Nefs-i Mutmainne |
MEVSİMİNDEMEYVE KOPARMA AMELDE | İhlâssızlığa ve samimiyetsizliğe işarettir. | Nefs-i Mutmainne |
MEVSİMİNİN DIŞINDA HER TÜR YEŞİL MEYVEYİ AĞACINDAN KOPARMAK | Ameldeki ihlâssızlığı izale etmek ve ihlâsa ve samimiyete meyletmeye ve istekli olmaya. | Nefs-i Mutmainne |
MEYHANE, BOZAHÂNE,
| Görmek ve içine girmek kalbi ve düşünceleri fesada (bozukluk ve fenalığa) sarf etmekle, dünya, zevk u sefâ ve nefsin şehvetlerine uymakla ta’bir edilir. Korkulu, yüklü, sıkıntılı ve eziyetli rüyalar görülmesi, ruhu zahmete sokup nefse tâbi olmakla ta’bir edilir. | Nefs-i Emmâre |
MEYVELİ | Sâlih amel ve ihlâsa sâhib olmak | Nefs-i Levvâme |
MUBAH OLAN ŞEYLERİ SATANLAR | Sattıkları şey cinsinden – her birinin hallerine göre ta’bir olunur | Nefs-i Mülhime |
MÜFTÜ | Hayırlı nefse, | Nefs-i Mutmainne |
MÜLHİD VE DİNSİZLER | Nasihat kabul etmemek | Nefs-i Mülhime |
NAMAZ | Vera ve takva | Nefs-i Mülhime |
NEBÎLER VE RESULLER GÖRMEK | İslâm Dini’nde kuvvete ve nebiye tâbi’ olmaya işarettir. | Nefs-i Mutmainne |
NEFSİN ARZU ETTİĞİ BİR ŞEYİ GÖRÜP DE REDDETMEK, | Dünyaya meyli terk etmek | Nefs-i Mülhime |
NEFSİN ARZU ETTİĞİ BİR ŞEYİ GÖRMEK İSTEMEK | Dünyayı istemekle, | Nefs-i Mülhime |
OK | Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir | Nefs-i Mutmainne |
OLGUNLAŞMIŞ MEYVELER GÖRMEK | Sâlih amel ve ihlâsa sâhib olmak | Nefs-i Levvâme |
PADİŞAH GÖRMEK | Vücûd ikliminde tasarrufa, | Nefs-i Mutmainne |
PÂDİŞÂHA YAKIN OLAN KİMSELERİ GÖRMEK | Akılda olgunluğa erme ve maksûda yaklaşmaya, | Nefs-i Mutmainne |
PARS: | Gadâb ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
PAZARLAR | Nefsin sukûnete kavuşması | Nefs-i Levvâme |
SAĞIR | Hakkı işitip onunla amel etmemek. | Nefs-i Mülhime |
SAKALI KESİLMİŞ VE TRAŞLANMIŞ | Şeriatta noksanlığa işarettir. | Nefs-i Mülhime |
SÂLİH ZÂTLARIN TÜRBELERİ | Kalbin temizliğiyle tabir olunur. | Nefs-i Mutmainne |
SÂLİHLER | Vücûd azalarını Allah’ın emrine tâbi’ kılmaya işarettir. | Nefs-i Mutmainne |
SÂLİHLERİN MESKENLERİ, | Kalbin temizliğiyle tabir olunur. | Nefs-i Mutmainne |
SANCAK | Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir | Nefs-i Mutmainne |
SANCAK | Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir | Nefs-i Mutmainne |
SANSAR: | Gaflet (dikkatsizlik, endişesizlik, vurdumduymazlık) ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
SARAYLAR | Nefsin sukûnete kavuşması | Nefs-i Levvâme |
SARHOŞ | Aşk-ı mecâziden vazgeçmemek ve noksanlığına | Nefs-i Mülhime |
SARHOŞLUK VEREN ŞEYLERİ İÇMEK | Haram fiil işlemekle, görüp de içmese, harama yaklaşmayı düşünüp nefse tâbi’ olmakla ve bunların emsali olan maddeler kullanıldığındadurumlarına göre çirkin işler yapmakla ta’bir edilir. | Nefs-i Emmâre |
SARI RENK | Nefs-i Levvame’nin galebe sıfatıdır. | Nefs-i Levvâme |
SEVGİLİ | Ruhun safasına(temizlik, saflık, tatminlik). | Nefs-i Mülhime |
SICAKLIK, SOĞUKLUK, KARANLIKLAR, SİYAH RENK, | Nefsânî arzulara tâbi olup âhiret amellerinde ihlâsın olmaması | Nefs-i Emmâre |
SOYTARI | İbadeti terk edip harama yakınlaşmaya. | Nefs-i Mülhime |
SULARI YÜZÜP GEÇMEK | Nefs-i râdıyyenin galebesine, kalbte ma’rifet tahsiliyle meydana gelen kesafetin/bulanıklığın yok olması Kalbin letâfet (incelik, nurânîlik) kazanmasına işarettir | Nefs-i Râdiyye |
SURE | Okunan sureye göre de göre ta’bir değişir. | Nefs-i Mutmainne |
SUSUZ KALMAK | Allah Teâlâ’dan başka her şeyi terk etmeye işarettir. | Nefs-i Mardiyye |
SÜPRÜNTÜLÜK, | Dünya, zevk u sefâ ve nefsin şehvetlerine uymak | Nefs-i Emmâre |
ŞARKI DİNLEMEK | Aşk-ı mecaziden vazgeçmemek ve noksanlığına | Nefs-i Mülhime |
ŞAŞI İNSAN | Hak yolu bırakıp bâtıl yola girmekle, | Nefs-i Mülhime |
ŞEHİDLER | Vücûd azalarını Allah’ın emrine tâbi’ kılmaya işarettir. | Nefs-i Mutmainne |
ŞEYHLER GÖRMEK | Nefsini irşada. | Nefs-i Mutmainne |
ŞEYTÂN | Şeytâna tabı’ olmaktır. Eğer şeytanı reddederse bu, çok iyidir. | Nefs-i Mülhime |
TAVŞANCIL KUŞU: | Cehalet ve hırs ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
TAVUK VE GÜVERCİN VE ŞÂİR ETİ YENİLİR KUŞLAR: | Helâl mala hırslı olmak | Nefs-i Levvâme |
TEKKELER | Kalbin temizliğiyle tabir olunur. | Nefs-i Mutmainne |
TELLÂK | Bakışlarını haramdan sakınmadığına | Nefs-i Mülhime |
TELLÂL | Yalancılığa, | Nefs-i Mülhime |
TENHÂ ÇÖLLERDE YALNIZLIK | Allah Teâlâ’dan başka her şeyi terk etmeye işarettir. | Nefs-i Mardiyye |
TESBİH | İstenilen şeye ulaşmaya. | Nefs-i Mutmainne |
TİLKİ | Hile, yalan – dolan, arabozuculuk ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
TOHUM SAÇMAK | Hayra yakın olmak | Nefs-i Mülhime |
TOP SİLAHI | Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir | Nefs-i Mutmainne |
TOPAL | Hak yolda az hizmette bulunmak. | Nefs-i Mülhime |
TRAŞ OLMAK VE BENZERİ | Ruhun nurunun artmasına işarettir. | Nefs-i Levvâme |
TUZCU | Nefsin sâlih (fazîletli) olmasına, | Nefs-i Mülhime |
TÜFEK | Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir | Nefs-i Mutmainne |
VAHŞİ KUŞLAR | Salıh amele gayret etmek ve ele geçirilmesi ve çekilen zorluklar, nefs-i levvamenin meşakkatine katlanarak, amel-i sâlih kazanmakla, meşakkat çekerek amele gayret göstermeye işaret eder. | Nefs-i Levvâme |
VEKİLLER | Akılda olgunluğa erme ve maksûda yaklaşmaya, | Nefs-i Mutmainne |
VELİLER GÖRMEK | Korktuğundan emin olmaya ve umduğuna nail olmaya , | Nefs-i Mutmainne |
VEZİRLER | Akılda olgunluğa erme ve maksûda yaklaşmaya, | Nefs-i Mutmainne |
YABANCI KADINLA KUCAKLAŞMAK | Nefsin ruha itaatsizliğine işarettir. | Nefs-i Levvâme |
YAĞLAR | Kar elde etmek ve ruha biraz kuvvet, vermek | Nefs-i Levvâme |
YAĞMUR | İlâhî rahmettir. | Nefs-i Sâfiye |
YALANCI | İbadeti terk edip harama yakınlaşmaya. | Nefs-i Mülhime |
YANMAMIŞ MUMLAR | Nefsin gafleti | Nefs-i Levvâme |
YAY | Şeytanî vesveselerin zayıf sıfatıdır, bunlara galip olunduğunu gösterir | Nefs-i Mutmainne |
YEMEK (HUBUBATTAN HELÂL OLAN ŞEYLERİ) | Nafile ibadetlere ehemmiyet göstermeye işarettir. | Nefs-i Levvâme |
YEŞİL ÇAYIRLAR | Sâlih amel ve ıhlâsa sâhib olmak | Nefs-i Levvâme |
YEŞİL RENK | Nefs-i Mutmainne’nin galebesine. | Nefs-i Mutmainne |
YILAN: | Ezâ (sıkıntı, eziyet, zulüm) ve cefâ ile ta’bir olunur. | Nefs-i Emmâre |
YILDIRIM | İstenilen şeye süratle vâsıl olmaya, | Nefs-i Mardiyye |
YILDIZ | Nefsin aydınlığına. | Nefs-i Mardiyye |
ZAVALLI GÖRMEK | İbadeti terk edip harama yakınlaşmaya. | Nefs-i Mülhime |
ZEVCEYE SARILMAK | Nefsin ruha tâbi olmasına; | Nefs-i Levvâme |
ZİYARET YERLERİ VE BUNLARIN EMSALİ NE KADAR MÜBAREK MAHALLER | Kalbin temizliğiyle tabir olunur. | Nefs-i Mutmainne |
GÖRÜLDÜKLERİ GÜNLERE GÖRE RÜYALARIN TABİRLERİ Not: Arabî Ay günleri esas alınacaktır
GÜN | YORUMU |
1 | Hayırlı haber sevinç ve mutluluktur. |
2 | Üç gün sonra meydana çıkacak olan büyük sevinçtir. |
3 | Rüya iyi değildir. Sadaka vermek lâzımdır. |
4 | Mal ve nimete, işaret eder. |
5 | Rüya yolculuğa, mal ve nimetin meydana gelmesini temenni etmeye işaret eder. |
6 | Yola çıkmaya. |
7 | Niza ve mücadeleye, |
8 | Kaybolan şeylerin tekrar bulunmasına alamettir. |
9 | Sevince, |
10 | Sevinç ve şenliğe, |
11 | Ne hayra ne de şerre işaret eder. |
12 | Saadet, mal ve nimete işaret eder. |
13 | Görülen rüya iyi değildir. Sadaka vermek gerekir. |
14 | Hayırlı haber alarak sevinmeye işarettir. |
15 | Yine hayırlı haberle sevinmeye işaret eder. |
16 | Dost ve ahbaplardan birinin vefat haberiyle üzülme kederlenmeye işaret eder. |
17 | İstirahat ve saadete, sayısız mal ve nimete işaret eder. |
18 | Sevinç ve müjdeye işaret eder. |
19 | İyi değildir. |
20 | Büyük bir adamla dostluğa, |
21 | Şeref ve vakara, |
22 | Sevince |
23 | Korku, izdırap ve sakınmaya |
24 | Ayıplama ve kınamaya işaret eder. |
25 | Büyük sevince, |
26 | Kudsiyyete. |
27 | Bitmeyen bir sevince, |
28 | Sevinç ve müjdeye işaret eder. |
29 | İyi değildir, sakınmak ve tevbe etmek gerekir |
30 | Sevdiği bir erkek veya sevdiği bir kadını görmekle sevinmeye işaret eder.Kaynakça |
Çizelge için daha geniş bilgilere bu kaynaklardan ulaşabilirsiniz. Hafız Hulusi Efendi hzl: Abdurrahman ACER, Mizanu’n-Nüfus (Rüyalar Işığında Nefis Mertebeleri) [Kitap]. – İstanbul : Sebil, 2006. Hafız Hulusi Efendi Mizânnu’n Nüfus [Kitap]. – İstanbul : Hüseyin Remzi Matbaası, 1305.